Pagina 1 van 1
rode koni's - gele koni's
Geplaatst: ma dec 12, 2011 18:50
door roen
laten we even uitgaan van standaard lengte van de dempers van een 75.
wat is het verschil?
de kleur. duidelijk.
bestelnummer. duidelijk.
rood is voor straatgebruik en uitgaande slag is instelbaar.
geel is voor sportief gebruik en uitgaande slag is instelbaar.
Is er een inwendig verschil? zo ja, wie heeft hier informatie over?
kan via google op koni niks vinden. Lees wel op veel plaatsen dat geel stugger is dan rood en beter voor op circuit enz. enz. Dit soort informatie geloof ik allemaal wel.
Maar wie kan me het technische verschil tussen rood en geel uitleggen?
voorbeeld; Rood en geel zijn allebei instelbaar, is een half dichtgedraaide gele vergelijkbaar met een 3/4 dichtgedraaide rode? en waarom?
RE: rode koni's - gele koni's
Geplaatst: vr dec 16, 2011 08:06
door Arjan75qv
Voor zover ik weet:
Koni rood is vóór montage in te stellen (of na te stellen als-ie wat te slap wordt maar dan moet je hem dus wel weer demonteren), geel is na montage van buitenaf instelbaar.
Geel is bedoeld voor sprotief rijden, is dus standaard wat stugger.
En ik dacht altijd dat de rode oliegevuld waren en de gele gasgevuld, maar of dat werkelijk zo is weet ik niet.
Het internet is inderdaad vrij summier hierover, Koni heeft inmiddels hele andere types.
RE: rode koni's - gele koni's
Geplaatst: vr dec 16, 2011 08:54
door Hylke
Ik heb nog geen gele in handen gehad die ik in gemonteerde toestant kon stellen.
Het is altijd een combi van indrukken, draaien tot de gewenste afstelling en monteren.
Re: RE: rode koni's - gele koni's
Geplaatst: vr dec 16, 2011 09:43
door ravado
Ik heb nog geen gele in handen gehad die ik in gemonteerde toestant kon stellen.
Het is altijd een combi van indrukken, draaien tot de gewenste afstelling en monteren.
die zijn er wel, met een stelknop bovenop de schokdemper.
RE: rode koni's - gele koni's
Geplaatst: vr dec 16, 2011 10:18
door edb1234
Enigszins summiere uitleg:
klik hier
RE: rode koni's - gele koni's
Geplaatst: vr dec 16, 2011 15:06
door alfaqv75
het is per automodel weer anders, dus er is geen echte stelregel wat het verschil is...
stomme is ook nog dat de beschrijving die bij een 33 koni zit niet eens helemaal juist is (want die stelknop zit er niet op)
overigs kan je gele koni wel degelijk afstellen op de auto
RE: rode koni's - gele koni's
Geplaatst: vr dec 16, 2011 16:51
door roen
Bdankt voor jullie reacties,
Ik had vroeger onder mijn alfetta gele koni's rondom, vooraf instelbaar, (indrukken d,draaien en monteren)
later op mijn 75 rode koni's met het zelfde systeem. Voor mijn gevoel zat er niet zoveel verschil in.
weet ook dat er (gele) koni's zijn die wel met een draaiknop bovenop de schokdemper verstelbaar zijn, maar volgens mij is dat een duurdere en profi uitvoering?
KLopt het dat je bij rood en geel alleen de uitgaande slag kunt instellen?
RE: rode koni's - gele koni's
Geplaatst: vr dec 16, 2011 17:05
door Alfa Nord
Koni geel voor een 75 is nooit van buiten afstelbaar met een knop, zijn er ook nooit geweest. Wel voor andere auto`s. Deze gele Koni`s moet je gewoon net als de rode indrukken en dan verdraaien, het enige wat er dan veranderd is de demping van de uitgaande slag, ingaande slag blijft dus gelijk! Tussen rood en geel zit inderdaad niet veel verschil.
RE: rode koni's - gele koni's
Geplaatst: vr dec 16, 2011 18:50
door Arjan75qv
Onder mijn 75 had ik Koni rood, inderdaad in te stellen door in te drukken en te draaien.
Mijn 156 heeft Koni geel die bovenop met een speciale kunststof knop zijn in te stellen op verschillende hardheid (uitgaande slag).
Mijn 75 2.5QV die ik aan het opknappen ben heeft ook Koni geel, maar die zijn inderdaad niet van bovenaf in te stellen, dus niet na montage, dat klopt.