Pagina 1 van 2

Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: za dec 03, 2011 16:44
door bluerider
Beste Heren,

Ik ben al heel lang niet op dit forum geweest maar ben ten einde raad! Vandaar
onderstaande vragen/verhaal. Hopelijk kunnen jullie mij iets wijzer maken?

Ik ben in het bezit van een alfa spider uit 86. 1.6
Deze is er sinds afgelopen juni 2011 mee opgehouden. Ik reed de Brienenoord brug
op in Rotterdam en had steeds minder vermogen. Boven aan de brug reed ik nog 60 km/h volgas in zijn 5.

Daarna sloeg de motor af en rolde ik naar beneden en ben gestopt in de berm langs de
vangrail op een erg gevaarlijke plek. Gelukkig was een vriend van mij snel ter plaatse om de spider te slepen.
Er waren overigens al 3 mensen gestopt om te vragen of ze konden helpen! Ze vonden me vast zielig
met mijn spidertje zo langs de vangrail. Maar binnen 5 min. was een maat ter plaatse en die heeft me naar huis gesleept!

Het probleem? Motor gestart bij thuiskomst... Hij wilde zowaar starte maar ik hoorde een hele
vervelende tik in het blok. Motor uitgezet en een klein potje gejankt...
Een week daarvoor is de motor 1x oververhit geraakt tijdens een snelweg rit. In de 2 jaar
daarvoor nog nooit problemen gehad met oververhitting etc. Maar de radiateur had zijn beste tijd wel gehad.

Nu een half jaar verder heb ik een koprevisie gedaan. Nieuwe koppaking, kop gevlakt, alles schoongemaakt.
Alle pakkingen etc. vervangen. Radiateur vervangen. etc. Maar het onderblok waar de krukas en zuigers
inzitten heb ik op zijn plek gelaten. Dit vond ik voor een amateur sleutelaar teveel werk en te moeilijk om de
boel weer goed in elkaar te krijgen. Uit elkaar gaat me altijd goed af, maar inelkaar blijkt altijd moeilijker!

Nu ik het blok weer in elkaar heb na de koprevisie heb ik de motor proberen te starten en zowaar loopt hij. Maar.....

Luister eens naar het onderstaande filmpje als u mij wilt helpen?

http://youtu.be/WPSpi0yePis

Er zit dus een hele vervelende tik/ratel in het blok en ik weet niet precies waar het vandaan komt. De motor
staat met de merktekens goed op tijd. En nadat de kop terug gebouwd is op het blok heb ik na bevestigen van
de ketting en nokkenassen de krukas meerdere malen rondgedraaid om te controleren of niets elkaar raakt! zuiger raakt klep etc..

Ik denk dat ik het moet zoeken in de krukas en lagers? Dat houdt in de boel weer helemaal los maar dan de onderzijde.
Ik heb wel optisch gekeken naar de krukas maar deze is er niet uitgeweest. Dus alleen de 2 delen van de carter eraf en optisch
kijken naar de staat van de krukas.

Ik ben van mening dat het niet de klephoeden zijn. Er blijft ook geen klep naar beneden hangen, dus deze zijn volgens mij niet
krom. Ik heb ze er allemaal uit gehad en alle klepseals zijn vervangen.
De klepspeling is bij alle inlaatkleppen precies 0.3 mm en alle uitlaatkleppen hebben precies 0.5 mm speling.

Ik hoor graag jullie mening.

PS ik wil vanwege hoge kosten etc. niet naar een garage. En vind het ook erg leuk om aan de auto te sleutelen,
dus als jullie mij op de goede weg kunnen helpen....

Vr groet Marc Taks

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: za dec 03, 2011 17:29
door jan1300
Mijn inziens lijkt het toch uit de kleppentrein te komen.

Het is net of er een klepstelplaatje weggevallen is.

Zijn de stootbekers in orde?

Hebben de nokkenassen geen overmatige slijtage?

gr Jan

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: za dec 03, 2011 18:37
door @lfa@lgra
Het klinkt als afkomstig van de kleppentrein, maar het rare is dat het af en toe wegvalt als je gas terug neemt. Dit wijst meer richting drijfstanglagers, maar daarvoor vind ik het geluid weer te mild. (De geluidsopname kan natuurlijk wel anders klinken dan in werkelijkheid.)
Haal je kleppendeksel er eens af en ga dan weer luisteren waar het precies vandaan komt zou ik zeggen.

:idea: Controleer ook je nokkenasborgingsmoeren eens. Als hiet 1 van loszit kan je nokkenas naar achteren schijven en dan kan het hoogste punt van de nok de rand van de klepbekergeleiding raken. Ik heb dat een keer meegemaakt.. :oops:

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: za dec 03, 2011 20:47
door de alfist
heb je na demontage van de kop de cilinderwanden goed bekeken op groeven
je hebt het over een oververhitte motor dus kan er een zogenaamde struiper zijn geweest en zitten de zuiger veren vast
heb je de compressie al gemeten?

in iedergeval de motor niet meer laten lopen anders kan er meer schade ontstaan
ivm die hete motor denk ik eerder aan zuigers dan aan een drijfstang / krukas lager probleem

Re: RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: zo dec 04, 2011 10:10
door bluerider
Mijn inziens lijkt het toch uit de kleppentrein te komen.
Het is net of er een klepstelplaatje weggevallen is.
Zijn de stootbekers in orde?
Hebben de nokkenassen geen overmatige slijtage?
gr Jan
Allereerst al dank voor jullie reacties!

Ik zal proberen antwoord te geven op jullie vragen;

- Klepstelplaatjes of shims? Zitten 100% zeker op de goede plek nokkenas is er 2 keer uit geweest om te controleren of ze op de goede plaats zitten.
- Stootbekers zijn keurig in orde geen slijtage plekken of inslijtingen etc.
- nokkenassen/ uitstekende nokken zien er ook goed uit. Mooi gepolijst oppervlakte. Wel afgerond maar niet overdreven rond. Ik zou een ander setje nokkenassen kunnen proberen?

@t @lfa @lgra

- Dat valt mij inderdaad ook op dat als je iets gas neemt en de motor terug valt in lagere toeren dat het getik heel even weg is! PS het geluid is niet mild maar behoorlijk hard en zeer goed waarneembaar
zelfs in de auto. Het geluid is harder dan te horen is op het filmpje! Echt een misselijk geluid zeg maar....
- Kleppendeksel eraf en dan luisteren is geen probleem ga is binnenkort doen. Spat de olie dan overal heen? Ik heb net de boel schoon gemaakt....maar wil het probleem wel zsm vinden.
- Nokkenasborgingsringen zitten 100% goed vast op moment zoals het werkplaatshandboek aangeeft. Ik heb ze daarna nog gecontroleerd met een sleutel 13 om zeker te zijn dat ze goed vast zitten.
Was namelijk van mening dat het aandraaimoment erg weinig was.

@t de alfist;

- Geen zichtbare groeven waarneembaar. Oppervlakte van de cilinderwanden is wederom mooi gepolijst metaal kleur. Geen gekke dingen te zien.
- Het woord struiper ken ik niet, ik kan met een sleutel 36 op de krukas poulie redelijk makkelijk het blok ronddraaien. Echt vast te zitten lijkt het niet.
- Compressie nog niet gemeten! Heel slecht natuurlijk had ik als eerste moeten doen, maar ik heb wel een hoop gereedschap alleen geen compressiemeet setje.... Iemand misschien te leen??
- Na de oververhitte motor in juni 2011. Was er in het blok tijdens het rijden een hoorbare tik aanwezig die eigenlijk elke keer als ik ermee reed harder werd...
Het geluid werd vanuit de auto steeds beter hoorbaar. Daarna kwam het vermogenverlies op de steile helling van de brug in Rotterdam waarna het blok er werkelijk mee ophield.

Na dit filmpje heb ik de motor afgezet. Daarna alle bougies eruit gedraaid om met een zaklamp te kijken naar de binnenkant van de cilinders. Wat me opviel was dat cilinder 2 een natte zuiger had (de bovenzijde) De andere 3 cilinders waren droog? Bougies zijn allen droog.

Ik wacht nog enkele reacties af op bovenstaande of nieuwe inzichten. Misschien kunnen jullie aan de hand van bovenstaande het probleem verleggen naar andere oorzaken.
Volgende stappen;
- compressie meten, als daar gekke afwijkende waarden uitkomen dan weet ik mogelijk welke zuiger/cilinder het probleem vormt.
- De krukas, drijfstang, of lagers heb ik nog niet kunnen uitsluiten. Deze zijn er nog niet uitgeweest. Ik denk dat ik dat toch moet gaan controleren. Dus het bok eruit omdraaien en de boel loshalen....

Nogmaals ter info; het tikkend geluid dat toeren afhankelijk is, is beduidend harder dan hoorbaar in het filmpje. Echt een hard tikkend diesel geluid?
Misschien is het mogelijk om het geluid van het filmpje te analyseren door de frequentie van de tik te bepalen. Waardoor ik weet of de tik bij de nokkenas of krukas vandaan komt? Nokkenas draait 1x rond krukas 2x in dezelfde tijd dus een duidelijk verschil in frequentie/ toeren per minuut. Dat gaat misschien te ver?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor aanwijzingen en tips!

Marc Taks

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: zo dec 04, 2011 10:52
door jan1300
Waar woon je Marc?

Als je in mijn buurt woont wil ik wel een keer compressie bij je meten.

gr Jan

p.s. eventueel via pb.

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: zo dec 04, 2011 11:23
door ravado
ik zou de drijfstanglagers eens goed bekijken. Een vastzittende zuigerveer geeft geen tikkend geluid.
Er van uitgaand dat de kop goed gereviseerd is en je nokkenassen nog een goed profiel hebben zou ik het in het onderblok zoeken. Het enige wat mij zo te binnen schiet, voor wat betreft de cilinderkop: zijn je nokkenaslagerkappen wel goed geplaatst? (in de juiste volgorde op juiste moment?)

Re: RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: zo dec 04, 2011 12:51
door @lfa@lgra

@t @lfa @lgra

- Dat valt mij inderdaad ook op dat als je iets gas neemt en de motor terug valt in lagere toeren dat het getik heel even weg is! PS het geluid is niet mild maar behoorlijk hard en zeer goed waarneembaar
zelfs in de auto. Het geluid is harder dan te horen is op het filmpje! Echt een misselijk geluid zeg maar....



Als het dus echt zo hard is.; Drijfstanglagers !!!! Je kunt em nog even laten draaien zonderklepdeksel, maar ik dank dat je net zo goed meteen je carterpan kunt verwijderen. Als gezegd verdwijnt het geluid even bij gas terugnemen. Anders gezegd: De motorbelasting is van invloed. Daarmee kun je eigenlijk (Op die borgmoeren na dan) de gehele cilinderkop met alles "drop en dran" uitsluiten.
Careterpan verwijderen met ingebouwde motor is mogelijk, maar om iets meer ruimte te creeren is het handig een van de motorsteunen te verwijderen.

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: zo dec 04, 2011 14:56
door gtv 105.21
Hallo,

Als ik het zou moeten zeggen zou ik zeggen een klep die de zuigen net aan tikt, want bij gas geven word blijft het maar bij gas loslaten is het weg, zegt mij dat het een klep is omdat door de spelling in de ketingen komt de afstelling later te staan dan verstelt die genoeg om de klep ruimte te geven en de zuiger niet te raken.

heb je bdp uitgeklokt?

vr gr Han

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: zo dec 04, 2011 17:55
door de alfist
Na dit filmpje heb ik de motor afgezet. Daarna alle bougies eruit gedraaid om met een zaklamp te kijken naar de binnenkant van de cilinders. Wat me opviel was dat cilinder 2 een natte zuiger had (de bovenzijde) De andere 3 cilinders waren droog? Bougies zijn allen droog.

dus waarschijnlijk dat het probleem in de 2é cil zit

-een kromme klep (speling weer op meten kleppen kunnen ook gezien worden op tuimel moment door bougie gat en bij anderen te vergelijken)

-een struiper (compressie meten )

-lager speling (kun je proberen te controleren maar alleen bij veel speling door twee pennen recht in bougie gat 2 en 3 te zetten en de motor een stukje heen en weer te draaien gaan beide pennen gelijk op en neer mogelijk geen probleem blijft er een achter mogelijk lager speling) anders carter er af en voelen

verder uit je verhaal te lezen dank ik dat je uit de buurt van rotterdam komt dus een beetje ver bij mij vandaan anders zou ik even een bakkie komen doen en ondertussen helpen met zoeken

suc6

gr jan 8)

Re: RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: ma dec 05, 2011 13:56
door bluerider
Waar woon je Marc?

Als je in mijn buurt woont wil ik wel een keer compressie bij je meten.

gr Jan

p.s. eventueel via pb.
Jan ik heb u een PB gestuurd. Ik woon in Capelle aan den IJssel je bent altijd welkom!

gr Marc Taks

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: ma dec 05, 2011 14:36
door bluerider
@t ravado

nokkenaslagerkappen wel goed geplaatst? (in de juiste volgorde op juiste moment?) ?
- Volgens het werkplaatshandboek geen specifieke volgorde. Ik heb de nokkenassen erop gelegd en rustig telkens de lagerkappen stukje voor stukje aangedraaid. Juiste moment van ca. 2-2,25 Kgm volgens werkplaatshandboek.

@t @lfa@lgra

De onderste 2 carterpannen zijn eraf geweest. Toen heb ik van onderaf de krukas bekeken, niets geks te zien,
maar zeker weten doe ik het niet. Pas als hij eruit is kan ik de lagers goed bekijken. Ik heb alleen een koprevisie gedaan.
Onderblok etc. alleen pakkingen van de carters vervangen. Het is goed mogelijk dat hier het probleem zit.

@t gtv 105.21

Het raken van een klep door de zuiger kwam bij mij ook op. Maar alle merktekens staan goed...kop is eraf geweest,
alles is terug gemonteerd zoals het zat. Dus timing zou goed moeten zijn. De krukas heeft niet bewogen tijdens de koprevisie, kan 1 tandje verspringen al genoeg zijn???
Het is wel zo dat de nokkenas merktekens overeenkomen met de stand van de krukas dmv 2 witte streepjes Maar of dit nu P,M of F is
op de poulie weet ik niet. Deze P M & F tekens heb ik niet kunnen vinden op de poulie zelf.
De krukas kan ik handmatig ronddraaien met een sleutel op de krukaspoulie. Zonder dat hij iets raakt. Maar misschien onder werklast wel?

heb je bdp uitgeklokt? bedoel je daarmee bovenste dode punt bepaald en gecontroleerd of dat overeenkomt met de positie van de nokkenas?
bdp heb ik gecontroleerd aan de hand van een schroefdraad met moertje in het bougiegat.

@t de alfist

- kromme klep? Kleppen zijn gecontroleerd en heb ik gemakkelijk terug kunnen monteren in de messing klepgeleiders. 100% zeker weten doe ik het niet.
De klepspeling van de inlaat kleppen is allemaal gelijk 0.3 mm En uitlaat is allemaal 0.5 mm speling.

- Compressie wordt binnenkort gemeten, hopelijk kan ik er eentje lenen anders wordt het aanschaffen. Daar kom ik nog op terug.

- lagerspelling via bougiegat ga ik nog proberen misschien zie ik iets. 1 en 4 probeer ik dan ook. Blijft optisch zichtwerk.

Ik woon inderdaad in de buurt van Rotterdam, Capelle aan den IJssel om precies te zijn. Als iemand zich geroepen voelt om op de koffie te komen en mee te denken,
U bent welkom!!

Ik zal de vorderingen blijven posten! Alvast bedankt voor de reacties!

Vr groet, Marc Taks

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: ma dec 05, 2011 15:25
door Fransinge
Compressietester mag je ook zo bij mij ophalen maar denk niet dat dat je ergens brengt, die motor loopt afgezien van de tik erg netjes en rond.
Gek inderdaad dat je bij gas geven en dan loslaten het geluid even weg is, is dus in ieder geval iets dat alleen lawaai maakt als het werken moet.

groeten,

Frans

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: ma dec 05, 2011 17:50
door DJ
Hoi,

Als ik je hele verhaal doorlees denk ik ook richting vastloper agv oververhitting. Vermogensverlies duid hier ook op. En natte zuiger.
En dat hij na afkoelen wel weer wilde lopen, zijn het tik. Wat die tik dan precies is kan ik ook niet verklaren.
(NB met 60 is 5de versnelling de Brienenoord op niet de handigste versnelling om te kiezen)
Wil ook nog opmerken dat tenzij de lagers extreem zijn uitgelopen je dit erg slecht kan zien of voelen als alleen het carter eraf is. De boel moet daarvoor eigenlijk echt uit elkaar.
Waarom die dan nu ondanks vastloper nog redelijk netjes loopt (op die tik na dan) en je niks kan zien aan de voering door het bougiegat heen kan ik ook niet verklaren.
Maar wat de oorzaak ook moge zijn. Los moet de boel sowieso. Dan vind je het vanzelf, alhoewel het natuurlijk stuk bevredigender is om vantevoren exact de juiste diagnose te stellen.

Gr DJ

RE: Vervelend geluid in alfa spider 1.6 filmpje aanwezig

Geplaatst: ma dec 05, 2011 19:13
door de alfist
die natte zuiger duid op olie denk ik
hij loopt nog vrij normaal dus zal de 2é cil nog wel mee doen in het verbrandings proces
ik denk aan een struiper die de zijkant van de zuiger heeft beschadigd waardoor hij meer in de cil heen en weer kan (kantelende zuiger) dat verklaart het tikkende geluid
vanwege de krachten die op de zuiger veranderen bij gas geven en los laten is het geluid ook even weg en dan weer aanwezig

heb het met een vrachtwagen ook eens mee gemaakt maar dat geluid was veel erger die zuiger was door de hitte zo vast komen te zitten in de cil dat de zuiger pen bijna uit de zuiger was gescheurd die wilde na stoppen ook niet meer rond draaien maar na afkoelen starte die ook gewoon weer en liep wel mooi rond maar de tik was als of er iemand met een moker op het blok sloeg :(