Pagina 1 van 2
Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: za nov 26, 2011 16:36
door Fransinge
Geachte ervaren technici,
heb zojuist de klepspeling gemeten van onze spider en kom uit op de volgende waarden:
1 in >25-<30 uit >30-<35
2 in >35-<40 uit >35-<40
3 in >35-<40 uit >40-<45
4 in >35-<40 uit >40-<45
de eerste cilinder heeft de krapste waarden, kan het zijn dat deze door deze verminderde speling ook minder mooi loopt ? blok schud aardig bij 1000 rpm.
De meeste speling is te krap, kan ik de stelplaatjes met een slijpsteentje aanpassen ?
mvg,
Frans
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: za nov 26, 2011 17:12
door Zaagauto
Schudden is meestal de carbs die niet synchroon staan.
Re: RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: za nov 26, 2011 17:18
door Fransinge
Schudden is meestal de carbs die niet synchroon staan.
dat is zo'n beetje het eerste wat ik gedaan heb, en ook met een colortune het mengsel goed gezet, is deze klepspeling erg krap of zal ik het maar zo laten ?
groeten,
Frans
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: za nov 26, 2011 18:22
door jan1300
Ik hanteer de volgende klepspeling:
In 0,425-0,450
Uit 0.450-0.475
Als geadviseerd door Marcel Violier.
Klepstel plaatjes daar zou ik niet aan slijpen.
Ik kan je wel aan de juiste plaatjes helpen eventueel.
Je zult zien dat het mooier rond loopt.
gr Jan
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: zo nov 27, 2011 21:48
door Alessandro
Als ik de waardes zo zie, zou ik:
- meten met een set voelermaatjes met tussenmaten, zodat je iets nauwkeuuriger kan meten. (en meet de voelermaatjes gerust na met een micrometer/ schroefmaatje.)
- inlaatspeling cil 1 aanpassen aan de overige inlaatspelingen.
- uitlaatspeling cil 1 & 2 aanpassen aan de overige uitlaatspelingen.
Uiteraard gewoon de stelplaatjes wisselen met die van de juiste dikte. (dunnere, dan je nu hebt dus) Niet gaan slijpen, dat is onnauwkeurig, tijdrovend en totaal onnodig. O.a. via dit forum of gewoon via een klassieke alfa specialist, zijn er andere klepstelplaatjes te koop. kost de wereld niet. (je hebt er maar 3 nodig)
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: ma nov 28, 2011 08:42
door DJ
Aanvulling op Sander.
Bij gedore kan je voor heel redelijk geld een voelermaat set kopen tot 0.5 dikte die in stappen van 0.02mm oploopt. Stukje nauwkeuriger.
Bestelnummer heb ik even niet bij de hand.
Klepspeling zou ik ook wel aan de krappe kant durven houden. Dus 0.4mm in en 0.45mm uit.
Vaak heb je aan het eind van een klepstelsessie maar 1 of 2 nieuwe plaatjes nodig, de rest kan je onderling verplaatsen. Voor 1 of 2 nieuwe plaatjes zou ik niet gaan schuren. (vlakke ondergrond met stukje schuurlinner erop, plaatjes eroverheen halen terwijl je achtjes draait)
Heb het wel eens gedaan als ik weinig tijd had en een maatje miste die net 0.125 dunner was dan die ik wel had. Maar als het niet nodig is niet doen, als je er te veel afhaalt ga je ook door hardingslaag heen.
Gr,
DJ
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: ma nov 28, 2011 11:41
door Fransinge
Top! bedankt voor alle adviezen, ik doe verslag als het gebeurd is (dat mis ik zelf nogal eens in een draadje als er een vraag gesteld is)
Zal ook eens een zgn lektest proberen uit te voeren en zien of er misschien een klep lek is op nr 1, hebben jullie daar nog handige tips voor ?
Heb in elk geval perslucht en een hulpstuk om in het bougiegat te draaien
Thanx,
Frans
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: ma nov 28, 2011 14:55
door Bog75
Ja, zou eerst eens even met wat cleaner in je tank rijden. Kan zijn dat een klep niet goed sluit door verkooling. Je kunt de leakdown alleen doen met goed warme motor anders zegt het niets.
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: do dec 01, 2011 08:54
door DJ
Heb even gekeken. De gedore voelermaat met 0.02mm bladen is nummer 702/21M
Lektesten heb je speciale testers voor maar die zijn wat prijzig, wel makkelijk. Misschien lenen of een DHZ garage?
Cil in top zetten met kleppen dicht. Evt auto in versnelling wel met de handrem erop!! Echter als cil echt netjes in TDC staat is dat niet nodig en blijft de zuiger toch wel in top staan.
Zuiger netjes in TDC zetten gaat mooist met klokje door het bougiegat. Is eenvoudig zelf te maken mbv oude bougie en een meetklokje, die kosten de wereld niet meer, je hebt ook niet perse een hele goede nodig.
Echter gewoon een simpele comressietest is minder werk en geeft ook al een aardige indicatie of het slecht lopen soms met verschil in compressie te maken kan hebben.
groeten,
Dirk-Jan
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: do dec 01, 2011 12:09
door Fransinge
Bedankt, ik heb die compressietest gedaan en krijg bij warme motor 10 12 12 12, dus de eerste cilindr is toch waarschijnlijk wel iets mee, ik zal eens wat perslucht zetten en horen of er misschien een klep lekt
groeten,
Frans
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: do dec 01, 2011 13:27
door DJ
Wijkt inderdaad af maar niet heel erg schokkend. Zit er soms nog een carterontluchtingslangetje dat naar inlaat cil 1 loopt en dat niet is afgeblind?
>carterdamp>slechtere verbranding> meer vervuiling>iets compressie verlies.
Keertje flink schoon branden (lees: half uurtje echt flink doortrappen) wil ook wel eens helpen.
Als er klep lekt hoor je dit in de uitlaat als er lucht op staat. Als je lekke klep hebt word dit doorgaans in rap tempo erger. Half uutje flink trappen is dan geen goed idee....
Maar vermoed eerder zuigerveren die hun werk minder goed doen.
Gr,
DJ
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: ma dec 05, 2011 11:04
door Fransinge
Vervolg,
gisteren 8 bar op de betreffende cilinder gezet en die blijft strak staan, gelukkig geen drukverlies en kostbare operaties in het verschiet, nu alleen de klepspeling even netjes
in orde maken en opnieuw synchroniseren, ben benieuwd hoe het dan straks loopt.
@Jan: ik maak graag van je aanbod voor de shims gebruik, zal even een pm aan je maken om te zien of je hebt wat ik nodig heb
groeten,
Frans
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: zo dec 11, 2011 19:57
door Fransinge
Wel, klepstellen is gedaan, resultaat is niet alles wat ik er van hoopte maar in ieder geval weet ik nu dat alles goed staat en het blokje 'ritselt' netjes zachtjes voor zich uit bij stationair.
Schudden is wel een stuk minder maar heb nog niet gesynchroniseerd en mogelijk willen die oude solexen wel eens een revisiesetje na 100.000 km.
Wel natuurlijk m'n mooie opgeknapte klepdeksel geplaatst
groeten,
Frans

RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: zo dec 11, 2011 20:13
door DJ
Ik zie dat de kap om de koelfan ontbreekt. Dat kan koelproblemen opleveren bij lage snelheid/stilstaan (file)
De alu ringen onder de bouten waarmee kleppendeksel vastzit horen aan de acherkant, tpv cilinder 4.
Keertje netjes afstellen zal hij waarschijnlijk nog wel iets netter van gaan lopen.
NB niet iedere alfa garage kan dat nog. Je moet iemand hebben die nog bekend is met 105'jes en er aardigheid in heeft.
Nette motorruimte.
Ik zie trouwens ook 1 uitlaatspruitstuk met m8 boutjes erin tbv CO meting per cilinder en een zonder.
Gr, DJ
RE: Klepspeling spider 2.0 vraagje
Geplaatst: zo dec 11, 2011 20:40
door Fransinge
Ach, toch die ringen verkeerd gemonteerd ?, zal dat even aanpassen, is er een reden dat die daar horen ?
Dat spruitstuk heb ik moeten vervangen omdat het gescheurd was, zag pas na aankoop dat deze de meetpunten niet had,
binnenkort toch eens een mooi hitteschildje monteren om de rest van de omringende componenten te beschermen, zie je die stomme
bouten ook niet meer
Frans