Pagina 1 van 2

uitvallen 145qv (opgelost)en weer niet!!!

Geplaatst: vr nov 18, 2011 22:45
door zbo67
Heren techneuten, werd gister verast door het bij stat toerental uitvallen van de motor,geen lampjes oid wat ging branden.
Zal waarschijnlijk de bdp zender zijn .
Maar krijg je bij dit type 1999 geen storingslampje op je dasch en aan de examiner ook geen fout.
Beetje lastig zoeken zo naar de echte storing.
Als de motor stilvalt krijg ik vier symbolen te zien accu oliedruk inspuitventiel sleutelcode, maar die zie ik ook bij op contact zetten en starten normaal gesproken.

RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: za nov 19, 2011 12:03
door WhizzMan
Wilde de auto direct na uitvallen weer starten? Dan is BDPsensor minder voor de hand liggend. Hoe loopt de motor verder? Bijgeluiden?

RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: za nov 19, 2011 12:14
door zbo67
Nee de motor wil niet gelijk weer aanslaan,maar na een tijdje wel weer,als de motor loopt geen rare geluiden ofzo ,wel een beetje felle reactie op gasgeven en loslaten,beetje bokken bij wegrijden zeg maar,maar dit wijt ik meer aan veroudering van de gasklep sensor etc.
Volgende week maar uitlezen.

RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: za nov 19, 2011 12:16
door rednal
Bij onze 146 ti viel de motor tijdens het rijden af en toe stil, wel gelijk weer te starten tijdens het uitrollen.
Op moment gaat het nog steeds probleemloos na het schoonmaken van de stekkerverbindingen onder aan de relais tegen de accubak.

Re: RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: za nov 19, 2011 13:30
door WhizzMan
Nee de motor wil niet gelijk weer aanslaan,maar na een tijdje wel weer
Dat lijkt op een BDPsensor te wijzen dan. Wat vaak gebeurt is dat die dingen intern draadbreuk krijgen en als ze koud zijn, de uiteinden nog kontakt met elkaar maken. Door de warmte zet de boel uit, de draadeinden maken geen kontakt meer en je signaal is weg. De motor koelt af, de boel krimpt weer en ineens, magisch, doet de auto het weer.
als de motor loopt geen rare geluiden ofzo ,wel een beetje felle reactie op gasgeven en loslaten,beetje bokken bij wegrijden zeg maar,maar dit wijt ik meer aan veroudering van de gasklep sensor etc.
Volgende week maar uitlezen.
Dat kan ook slechte vonk zijn door bobines, bougiekabels of bougies zelf. Die sensor heb ik eigenlijk nog nooit stuk gezien, ook niet bij auto's met hoge kilometerstanden. Het kan natuurlijk wel, maar meestal is de oorzaak iets anders, slecht mengsel of slechte vonk ligt meer voor de hand.

RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: di nov 22, 2011 15:31
door zbo67
Vanmorgen uitgelezen en idd de toerental sensor stond in het scherm van de uitlezert,na vervangen zender sloeg de tor ineenen keer aan wel met de start booster want de accu was leeg!!!.
Na wissen van de codes de wagen buiten gereden en nog even een praatje met de monteurs,ik dacht kan de accu beetje bijkomen ondertussen.
Kom weer bij de wagen uit hmmm,gelijk testkast weer aangesloten en kreeg de volgende meldingen, stat actuator bedrading, motor toerentalsensor (BDP) dus, accuspanning beneden 12,3 volt, en verschil kvs (dit kan komen omdat ik de wagen naar buiten gereden heb warme auto van binnen naar buiten, want bij koud meten waren bijde waarden goed 12 graden, en na starten zag je verschil komen,en co emissie niet correct (dit komt volgens mij van nog koude motor en lamda sonde.
Ik zelf en een monteur denken nu dat de boord spanning onderuitzakt bij stat toeren tal, (hangt nu aan de lader en morgen meer testen), of moet ik aan de stat actuator denken .
Hopelijk kunnen jullie chocola van mijn verhaal maken.


Graag uwen visie heren.

Groet Didley

RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: wo nov 23, 2011 09:14
door WhizzMan
Was de accuspanning bij draaiende motor onder de 12.3 volt? Dan is je dynamo/spanningsregelaar niet goed, zit er een sluiting in je stroomcircuit of de accu zelf, of wordt de dynamo niet goed aangedreven.

RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: wo nov 23, 2011 11:44
door zbo67
Vanmorgen vol goede moed en accu weer begonnen,accu getest en die is goed, ingebouwd en startpoging ondernomen na veel starten en uitvallen bij stat toeren tal, codes resetten liep de motor weer ongeveer 30 minuten stat.
Nu had ik weer een beetje vertrouwen en wilde een stukje rijden, een keer gasgegeven en motor gaat uit je zag ineen keer de toeren teller wegvallen bij verhoogd toerental dus,ik moet het in het veld zoeken .
Uitgelezen geen storingen, maar wel nu op het daschboard dat het code lampje ofwel sleutel symbool blijft branden, hier geeft de testkast niks over weer.
Andere sleutel geprobeerd ook geen sucses, relais voor de accu heb ik ook gereinigd, deze waren groen van ellende en zouden nu geen problemen meer moeten geven.
Ik val van de ene in de andere storing.
Heb een paar andere relais en die ga ik morgen testen (die kleine rode).
Mischien een domme vraag maar vier sleutels bij de wagen gekregen zouden die hier mee te maken kunnen hebben, en moet ik nieuwe gecodeerde sleutels hebben.

Groet Didley. 8)

RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: wo nov 23, 2011 12:37
door WhizzMan
Heb je onder de relaisvoeten gekeken? Ik bedoel niet de pinnetjes waarmee je de relais in de relaisvoeten prikt, maar echt de voeten zelf. Aan de onderkant zit 9 van de 10 keer een hele broccoli-kwekerij aan koperoxide. Met deze symptomen geef ik je 90% kans dat de dikke rode 12V aansluiting van tenminste 1 relais zo dun is geworden dat je nog wel spanning meet, maar er niet meer genoeg stroom kan lopen.

RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: wo nov 23, 2011 13:34
door rutgerdow
Als sleutel code lampje brand heb je normaal gesproken een probleem tussen sleutel transponder en ontvanger.
(je zou even de contacten bij het gele kastje links in je dashboard kunnen controleren/reinigen)
Gaat het sleutel code lampje branden nadat deze bij de start succesvol (dus lampje aan en weer uit bij contact)
is gegaan dan heb je of problemen met de voeding van de ecu (relais bij accu bak zijn dan heel waarschijnlijk
de oorzaak) of je ecu is stuk. Dat laatste gebeurd zelden, maar kan wel.
Heeft je accu nog wel de volledige capaciteit? (12,5 volt meten zegt nog helemaal niets over de capaciteit)
Is de min pool in goede contact met de carrosserie massa?

RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: wo nov 23, 2011 16:19
door zbo67
Aan de onderkant zit 9 van de 10 keer een hele broccoli-kwekerij aan koperoxide. Met deze symptomen geef ik je 90% kans dat de dikke rode 12V aansluiting van tenminste 1 relais zo dun is geworden dat je nog wel spanning meet, maar er niet meer genoeg stroom kan lopen.
WizzMan jij gaat voor de koelkast van vierduizend euro, idd de onderkant zag groen en brokkeld af, morgen nieuwe stukken draad solderen en ik hoop dan verder te kunnen.
Had ook al een alfamonteur geraadpleegd en die beaamde mijn verhaal en zei ook onder de relais de bedrading na te kijken, en nieuwe/goede relais erbij te pakken, en ook de zekering onder dasch te controleren .

Didley 8)

RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: do nov 24, 2011 10:41
door WhizzMan
Hopelijk gaat dat het oplossen. :)

RE: uitvallen 145qv

Geplaatst: do nov 24, 2011 13:38
door zbo67
Vanmorgen de bedrading onder de rode relais vervangen,en dat was nodig ook, van de in totaal 16 draden waren vier doorgerot en nog eens 5 stuks trok ik ook zo kapot, een wonder dat de motor het hier op deed.
Tot nog toe geen storingen, maar ik wacht nog even af met hossanna roepen.
Hier een paar piccies van hoe dat eruit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien de hele bende een voor een afgeknipt, en op een schoon gedeelte van de draad weer aangesloten met nieuwe stukken draad en amp stekkers.

vingers crossed Didley 8)

Re: RE: uitvallen 145qv (opgelost)

Geplaatst: do nov 24, 2011 21:32
door zbo67
Vanmorgen de bedrading onder de rode relais vervangen,en dat was nodig ook, van de in totaal 16 draden waren vier doorgerot en nog eens 5 stuks trok ik ook zo kapot, een wonder dat de motor het hier op deed.
Tot nog toe geen storingen, maar ik wacht nog even af met hossanna roepen.
Hier een paar piccies van hoe dat eruit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien de hele bende een voor een afgeknipt, en op een schoon gedeelte van de draad weer aangesloten met nieuwe stukken draad en amp stekkers.

vingers crossed Didley 8)

RE: uitvallen 145qv (opgelost)

Geplaatst: vr nov 25, 2011 07:32
door martijnsud
Mooi dat het is opgelost, kan je weer fijn toeren :D

Dat jij dit net moest treffen, terwijl je helemaal niet van spaghetti houdt :wink:

Martijn