koelslang blijft koud: mystery HELP
Geplaatst: ma nov 14, 2011 17:16
Ik kocht mijn auto en hij bleef in de zomer netjes 80graden werktemperatuur.
Na het plaatsen van een grotere radiateur bleef hij ook netjes 80.
Gezien ik nog een nieuwe thermostaat had liggen wilde ik deze plaatsen en kwam erachter dat de huidige thermostaat hol was gemaakt, hij stond us altijd open! Bij file rijden liep mijn temperatuurmeter op tot 105 graden maar de koelvin ging niet aan.
De vorige eigenaar had wel een extra schakelaar gemonteerd op de koelvin aantezetten en deze zette ik maar aan wanneer hij boven de 92 graden schoot.
Mijn eerste actie was; radiateur sensor wisselen. Tot 3 x toe maakte dit geen verschil
Mijn 2e actie was het relais vervangen (schutbord met 30A zekering), tot 3 x toe maakte dit ook geen verschil
Mijn 3e actie was de thermostaat weer vervangen. Maakt na 2 x ook geen verschil.
Mijn 4e actie was de radiateur vervangen, maakte ook weer geen verschil.
Dus bleef ik rijden met de handbediende schakelaar aan te zetten wanneer hij klom boven de 92 graden.
maar ik wil daar vanaf.
Ook parkeerde ik de auto een keer en bij het weglopen ging de radiateur in eens aan, zonder dat het contact aan stond...
Mijn 5e actie was de inlaatsensor vervangen, maakt ook geen verschil
mijn 6e actie was het dashboard vervangen, maakt ook geen verschil
nu springt de meter naar de 120 graden als ik de koelvin niet aan doe, maar als ik hem wel aan doe dan loopt de temperatuur ook op.
de slang van de thermpostaat naar de radiateur die bovenlangs loopt blijft merkwaardig koud.
hierdoor gaat de thermostaat niet open want die voelt geen warmte.
Intussen spuit er koelwater uit het reservoir .
Dus de auto gooit het koelwater niet rond.
Wie heeft een idee van wat het kan zijn?
waterpomp heeft geen schoepen meer?
ik ga ervan uit dat de meter op het dashboard gewoon te weinig aangeeft. wat ik gewend ben is dat wanneer je koud wegrijdt de motortemp 40 graden is binnen 2 minuten en dan binnen 2 minuten 70-75.
MIJN meter geeft bij de 40 gevoelstemp al 80 aan en bij de 120 lijkt de motor 80 te zijn.
Bij een meting op de motor gaf de meter met koelvin aan 100 graden aan maar de motor zelf was gewoon 78.
ik ben benieuwd
bvd
rob
Na het plaatsen van een grotere radiateur bleef hij ook netjes 80.
Gezien ik nog een nieuwe thermostaat had liggen wilde ik deze plaatsen en kwam erachter dat de huidige thermostaat hol was gemaakt, hij stond us altijd open! Bij file rijden liep mijn temperatuurmeter op tot 105 graden maar de koelvin ging niet aan.
De vorige eigenaar had wel een extra schakelaar gemonteerd op de koelvin aantezetten en deze zette ik maar aan wanneer hij boven de 92 graden schoot.
Mijn eerste actie was; radiateur sensor wisselen. Tot 3 x toe maakte dit geen verschil
Mijn 2e actie was het relais vervangen (schutbord met 30A zekering), tot 3 x toe maakte dit ook geen verschil
Mijn 3e actie was de thermostaat weer vervangen. Maakt na 2 x ook geen verschil.
Mijn 4e actie was de radiateur vervangen, maakte ook weer geen verschil.
Dus bleef ik rijden met de handbediende schakelaar aan te zetten wanneer hij klom boven de 92 graden.
maar ik wil daar vanaf.
Ook parkeerde ik de auto een keer en bij het weglopen ging de radiateur in eens aan, zonder dat het contact aan stond...
Mijn 5e actie was de inlaatsensor vervangen, maakt ook geen verschil
mijn 6e actie was het dashboard vervangen, maakt ook geen verschil
nu springt de meter naar de 120 graden als ik de koelvin niet aan doe, maar als ik hem wel aan doe dan loopt de temperatuur ook op.
de slang van de thermpostaat naar de radiateur die bovenlangs loopt blijft merkwaardig koud.
hierdoor gaat de thermostaat niet open want die voelt geen warmte.
Intussen spuit er koelwater uit het reservoir .
Dus de auto gooit het koelwater niet rond.
Wie heeft een idee van wat het kan zijn?
waterpomp heeft geen schoepen meer?
ik ga ervan uit dat de meter op het dashboard gewoon te weinig aangeeft. wat ik gewend ben is dat wanneer je koud wegrijdt de motortemp 40 graden is binnen 2 minuten en dan binnen 2 minuten 70-75.
MIJN meter geeft bij de 40 gevoelstemp al 80 aan en bij de 120 lijkt de motor 80 te zijn.
Bij een meting op de motor gaf de meter met koelvin aan 100 graden aan maar de motor zelf was gewoon 78.
ik ben benieuwd
bvd
rob