Pagina 1 van 1

Ontsteking (was: Kleptiming)

Geplaatst: zo nov 13, 2011 15:27
door Gordon
Beetje vreemd probleem. Ik ben bezig met de Giulietta (116) en na aanvankelijk wat problemen om het ding aan de praat te krijgen ging dat eigenlijk best goed nadat ik de openluchtfilters door een originele had vervangen. Na een accu wissel was het echter gedaan. Ondertussen heb ik de complete MM ontsteking vervangen door een Bosch set en op de een of andere wijze leek de vinger de verkeerde richting op te wijzen. Bij ronddraaien van de poelie (wat veel zwaarder ging dan ik eigenlijk zou verwachten) zag ik iets dat volgens mij niet de bedoeling is.

De inlaatklep staat open op het moment dat de zuiger naar boven begint te bewegen en sluit voor BDP, waarop direct de uitlaatklep opengaat :shock:
Hoe kan dit? De motor heeft gelopen en is ook nadien niet uit elkaar geweest.

RE: Kleptiming

Geplaatst: zo nov 13, 2011 16:34
door Stan75
vreemd verhaal....
draai je wel de goede kant op?

RE: Kleptiming

Geplaatst: zo nov 13, 2011 17:00
door Gordon
Ik ben denk ik wat in de war geloof ik :?

Daar had ik dus nog niet aan gedacht :oops: Maar dat houdt dan dus wel in dat de vinger 180 graden verdraaid zit, maar zover kan ik het huis niet draaien vanwege de vacuüm aansluiting (en een halve slag gedraaid "pakt" de rotor dus niet).

Wat is nou de ontstekingsvolgorde? Is dat 1-2-4-3 (dat is de kant die ik op draaide) of 1-3-4-2?

RE: Ontsteking (was: Kleptiming)

Geplaatst: zo nov 13, 2011 18:50
door Zaagauto
1342 maar als je kabels goed in de verdelerkap zitten hoef je hem niet een halve slag te verdraaien....

Re: RE: Ontsteking (was: Kleptiming)

Geplaatst: zo nov 13, 2011 19:37
door Gordon
1342 maar als je kabels goed in de verdelerkap zitten hoef je hem niet een halve slag te verdraaien....
Ja, alleen moet je er dan dus wel steeds aan denken wanneer je alles lostrekt, in plaats van naar de handleiding kijken. Het ding zou er dus gewoon een halve slag gedraaid in moeten kunnen, maar waarom lukt dat dan niet?

Re: RE: Ontsteking (was: Kleptiming)

Geplaatst: ma nov 14, 2011 08:57
door WhizzMan
1342 maar als je kabels goed in de verdelerkap zitten hoef je hem niet een halve slag te verdraaien....
Ja, alleen moet je er dan dus wel steeds aan denken wanneer je alles lostrekt, in plaats van naar de handleiding kijken. Het ding zou er dus gewoon een halve slag gedraaid in moeten kunnen, maar waarom lukt dat dan niet?
Omdat de vinger maar op 1 manier past. De as van de vinger past echter wel op twee manieren lager in het motorblok op het mechaniek wat die as aandrijft. Waarschijnlijk is de boel onderop 180 graden verkeerdom gezet?

Re: RE: Ontsteking (was: Kleptiming)

Geplaatst: ma nov 14, 2011 10:12
door Gordon
1342 maar als je kabels goed in de verdelerkap zitten hoef je hem niet een halve slag te verdraaien....
Ja, alleen moet je er dan dus wel steeds aan denken wanneer je alles lostrekt, in plaats van naar de handleiding kijken. Het ding zou er dus gewoon een halve slag gedraaid in moeten kunnen, maar waarom lukt dat dan niet?
Omdat de vinger maar op 1 manier past. De as van de vinger past echter wel op twee manieren lager in het motorblok op het mechaniek wat die as aandrijft. Waarschijnlijk is de boel onderop 180 graden verkeerdom gezet?
Zover was ik. Punt is dat-ie onderop niet 180 graden gedraaid erin wil en ik zie niet waarom niet. Maar goed, dat is dan even voor latere zorg. Nu maar even de boel ompluggen en kijken of er leven in komt.

Re: RE: Ontsteking (was: Kleptiming)

Geplaatst: ma nov 14, 2011 11:27
door Alessandro
Punt is dat-ie onderop niet 180 graden gedraaid erin wil en ik zie niet waarom niet.
Kijk eens goed naar die nokjesring van de verdeler. Deze is een heel klein beetje excentrisch! :wink:

Wees blij, dat het je niet lukt, want als het wel zou lukken, zou er onder spanning in zitten. Het is dan niet ondenkbaar, dat ie er een keertje uit springt. Op 6000 rpm bijvoorbeeld....... Wil je niet, denk ik. :lol: