Bak/aandrijfas loopt los?! (101)
Geplaatst: ma okt 24, 2011 08:41
Hier een case op de maandagochtend voor 101 intimie en andere technici 
De Guilietta TI heeft sinds zo’n 20km last van serieuze resonantie in de aandrijflijn.
In eerste instantie vanaf 120km/h.
Ik ben op zoek gegaan naar de oorzaak hiervan. Kruiskoppelingen bleken in orde en de donut vertoonde wat haarscheurtjes. Deze donut heb ik afgelopen weekend vervangen.
Eerst even uitleggen:
De 101 bak aansluiting op de donut/aandrijfas ziet er als volgt uit. Aan de uitgaande as van de bak zit een drietand gemonteerd met een centrale moer op de as. Tegen de moer zit een aanslagrubbertje, waartegen de cardan afsteunt. De Donut zit op de drietand en de cardan wordt ook via de donut vastgezet.
Tijdens het vervangen van de donut bleek de centrale moer serieus los te zitten. Hierdoor kon de drietand inclusief het wormwiel dat in de bak zit voor de km teller aandrijving de bak uit schuiven!
Het ding was al 2cm eruit geschoven! Dat verklaart dus ook dat de km teller het niet meer deed.
Boel gemonteerd en daarbij de centrale moer zo goed als mogelijk vastgezet. Het viel daarbij op dat het ding niet echt vastgezet kon worden (er draait iets mee in de bak?) Er is geen schroefdraad over voor een borgmoer eroverheen. Volgens de onderdelenbijbel hoort er een borgring achter de moer zitten, maar deze heeft zijn functie verloren….
Rondje gereden, en het leek goed te gaan (wel iets meer resonantie dan voorheen…maar dat kon aan de nieuwe donut liggen?) KM teller werkte ook weer! 5 km later km teller hapert weer….. nog 2 km verder duidelijk weer een fout geluid vanaf de donut……:evil:
Kortom ik heb wat advies nodig:
1) klopt het dat de centrale moer niet echt muurvast gedraaid kan worden?
2) hoe moet ik dat ding nou goed borgen?
3) klopt het dat ook het genoemde wormwiel zichtbaar kan worden als de centrale moer los is?! Het voelt niet goed om het ding zo uit de bak te kunnen trekken……..
Het loslopen van de centrale moer wordt ook nog gestimuleerd door een niet kloppende uitlijning van blok-bak-cardan. De baksteun is al zo’n 4mm verlaagd met vulplaten tussen de brug en de chassisbalken. Bij montage van de donut viel ook op dat de donut aan de bak niet evenwijdig aan de cardanaansluiting zit. Aan de bovenzijde zat duidelijk een kier van een mm of 3.
De bak moet dus lager…..of het blok moet hoger.
4) wijzigt de positie/uitlijning van de krukas/bak nogmaliter als een 1300 vervangen wordt door een 1750 blok? (niet toch? Alleen de hoogte van de kop is toch anders?)
5) Mogelijk is voorgesorteerd op ombouw naar dubbele carbs en is daardoor de uitlijning niet meer kloppend. Misschien zijn daarvoor kortere motorsteunen gebruikt: hoe hoog horen de motorsteunen te zijn met een 1300 blok?

De Guilietta TI heeft sinds zo’n 20km last van serieuze resonantie in de aandrijflijn.
In eerste instantie vanaf 120km/h.
Ik ben op zoek gegaan naar de oorzaak hiervan. Kruiskoppelingen bleken in orde en de donut vertoonde wat haarscheurtjes. Deze donut heb ik afgelopen weekend vervangen.
Eerst even uitleggen:
De 101 bak aansluiting op de donut/aandrijfas ziet er als volgt uit. Aan de uitgaande as van de bak zit een drietand gemonteerd met een centrale moer op de as. Tegen de moer zit een aanslagrubbertje, waartegen de cardan afsteunt. De Donut zit op de drietand en de cardan wordt ook via de donut vastgezet.
Tijdens het vervangen van de donut bleek de centrale moer serieus los te zitten. Hierdoor kon de drietand inclusief het wormwiel dat in de bak zit voor de km teller aandrijving de bak uit schuiven!

Boel gemonteerd en daarbij de centrale moer zo goed als mogelijk vastgezet. Het viel daarbij op dat het ding niet echt vastgezet kon worden (er draait iets mee in de bak?) Er is geen schroefdraad over voor een borgmoer eroverheen. Volgens de onderdelenbijbel hoort er een borgring achter de moer zitten, maar deze heeft zijn functie verloren….
Rondje gereden, en het leek goed te gaan (wel iets meer resonantie dan voorheen…maar dat kon aan de nieuwe donut liggen?) KM teller werkte ook weer! 5 km later km teller hapert weer….. nog 2 km verder duidelijk weer een fout geluid vanaf de donut……:evil:

Kortom ik heb wat advies nodig:
1) klopt het dat de centrale moer niet echt muurvast gedraaid kan worden?
2) hoe moet ik dat ding nou goed borgen?
3) klopt het dat ook het genoemde wormwiel zichtbaar kan worden als de centrale moer los is?! Het voelt niet goed om het ding zo uit de bak te kunnen trekken……..
Het loslopen van de centrale moer wordt ook nog gestimuleerd door een niet kloppende uitlijning van blok-bak-cardan. De baksteun is al zo’n 4mm verlaagd met vulplaten tussen de brug en de chassisbalken. Bij montage van de donut viel ook op dat de donut aan de bak niet evenwijdig aan de cardanaansluiting zit. Aan de bovenzijde zat duidelijk een kier van een mm of 3.
De bak moet dus lager…..of het blok moet hoger.
4) wijzigt de positie/uitlijning van de krukas/bak nogmaliter als een 1300 vervangen wordt door een 1750 blok? (niet toch? Alleen de hoogte van de kop is toch anders?)
5) Mogelijk is voorgesorteerd op ombouw naar dubbele carbs en is daardoor de uitlijning niet meer kloppend. Misschien zijn daarvoor kortere motorsteunen gebruikt: hoe hoog horen de motorsteunen te zijn met een 1300 blok?