Pagina 1 van 1

synchroniseren carburateurs bertone

Geplaatst: zo okt 16, 2011 21:57
door rafael
Ik heb de carbs gesynchroniseerd met een vacuum meter.

Wat me opvalt is dat de aan- of afwezigheid van een luchtfilterhuis resulteert in een andere synchronisatieafstelling.
Moet je de synchronisatie nu met of zonder gemonteerd luchtfilterhuis doen?

RE: synchroniseren carburateurs bertone

Geplaatst: zo okt 16, 2011 22:16
door Zaagauto
ALs je het zonder doet, moet ie mét ook goed zijn. Indien niet klopt er iets niet... heeft je luchtfilter de originele buis nog?

RE: synchroniseren carburateurs bertone

Geplaatst: zo okt 16, 2011 22:22
door rafael
Ja het is een origineel luchtfilter.

Wat me opvalt is dat als je met zonder filterhuis synchroniseert, dat er dan een verloop nadat je het filter er weer opzet.

Ik kan me voorstellen dat er een verschil is tussen de voorste en de achterste carb. De opening van het luchtfilter zit immer aan de voorkant.

RE: synchroniseren carburateurs bertone

Geplaatst: ma okt 17, 2011 16:53
door jorritkooistra
je kunt ook je vacuum bij 2500/3000 toeren afstellen.
daar rijd je waarschijnlijk het meest op op bijv. de snelweg.
als hij dan perfect loopt is het wel het mooist.....

RE: synchroniseren carburateurs bertone

Geplaatst: ma okt 17, 2011 17:06
door Zaagauto
Bij 2500 / 3000 toeren kun je hooguit je gaskleppen gelijk zetten... je bent dan al ver voorbij de werking van de stationairafstelling.

Waar je rekening mee moet houden is dat je welliswaard synchroon kunt stellen... maar dat dat op verschillende niveaus kan... ik noem maar even een schaalverdeling: je kunt ze alle 4 op "3" gelijk zetten maar ook op "5"... dat maakt aanzienlijk verschil... heeft veel invloed op het mooi rond lopen en hoe ie vanaf stationair oppakt.

Dan komt er nog bij dat in principe elke gasbuis z'n eigen "behoefte" heeft door een andere verbranding, stroming, slijtage etc.

Het beste is om met de standaard instelling te beginnen (en wat die is, is afhankelijk van welke carbs je hebt), dan zo gelijk mogelijk zetten via je meter en daarna op gehoor en gevoel finetunen zodat ie mooi oppakt, niet "niest", en zo min mogelijk schudt.

RE: synchroniseren carburateurs bertone

Geplaatst: di okt 18, 2011 07:32
door WhizzMan
Wijze woorden van Zaagmans. Als je te ver van de standaardafstelling moet gaan draaien, klopt er iets niet aan je carbs, of aan je filter. Als je een origineel filterhuis gebruikt en je hebt er een nieuw papierfilter in zitten, zou je geen verschil mogen merken. Als je wel wat merkt, lekt er een inlaatrubber, of zijn er sproeiers versleten of verstopt. Uitgaande van een Nord, heb misschien je een lek in je remdrukbekrachtiging?