Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

vr sep 30, 2011 11:43

Mijn 156 1.8 16v Fase III houdt in bij 4800rpm.

Ik heb inmiddels een nieuwe LMM er in gezet, maar dat maakt niet uit.
De nokkenasverstelling lijkt goed te werken, maar komt volgens mij ook direct in als je gas geeft, tenminste zo was dat bij de Nord 2.0 TS

Verder heb ik geen idee .. misschien inlaatverstelling? Maar ook die lijkt wel te schakelen. Weet iemand hoe dat schakelgedrag precies is?

Het is zowel op LPG als benzine.

Het is niet alleen en gevoelskwestie, want tot 160 km/u komt ie wel maar dan houdt ie voelbaar in en voel je hem als het ware regelen, beetje gas erbij en dan weer een beetje gas eraf.
Met veel aandringen komt ie op 170 km/u maar de laatste keer dat ik 190 km/u voorbij zien komen kan ik mij niet meer herinneren .. en dat terwijl hij ooit 210 klokte.

Misschien weten jullie nog iets, of weten jullie wat 4800 rpm zo speciaal maakt? Doortrekken naar 6500 rpm heeft namelijk nauwelijks zin.

Alvast bedankt voor de reacties.
== >> www.alfa90.nl << ==

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

vr sep 30, 2011 11:57

Heb je storingslampjes en dergelijke branden? Loopt de motor verder wel netjes stil zonder bijgeluiden? Ik kan me bedenken dat je misschien een kvs-temperatuursensor hebt die niet helemaal goed meer wil, of dat de inhoud van een uitlaatdemper los is gaan zitten en de uitlaat gedeeltelijk blokkeert, maar dat zijn echt twee van heel veel mogelijke oorzaken.

De nokkenasversteller zou bij lichte belasting en onder de eeh... 2800 rpm of zo moeten inschakelen. De korte/lange inlaatkanalen zijn bij mijn weten puur afhankelijk van toerental, maar het zou kunnen dat er ook nog een belasting nodig is.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

vr sep 30, 2011 13:38

Heb je storingslampjes en dergelijke branden? Loopt de motor verder wel netjes stil zonder bijgeluiden? Ik kan me bedenken dat je misschien een kvs-temperatuursensor hebt die niet helemaal goed meer wil, of dat de inhoud van een uitlaatdemper los is gaan zitten en de uitlaat gedeeltelijk blokkeert, maar dat zijn echt twee van heel veel mogelijke oorzaken.

De nokkenasversteller zou bij lichte belasting en onder de eeh... 2800 rpm of zo moeten inschakelen. De korte/lange inlaatkanalen zijn bij mijn weten puur afhankelijk van toerental, maar het zou kunnen dat er ook nog een belasting nodig is.
Het storingslampje verschijnt wel eens als hij geen LPG krijgt, maar verder niet. De motor draait/snort als een naaimachientje ... alleen lijkt de computer wel een eigen wil te hebben. Als ik met koude motor wegrijdt en halfgas geef, loopt ie heel langzaam op .. tot hij bij 3000rpm ineens de geest krijgt en een stuk sneller gaat trekken. Dat is warm echter weer verdwenen.

wat is een kvs sensor? Zegt mij zo niets .. :?:

Ik zit wel eens aan de 2 katalysatoren te denken meteen bij het blok aan het spruitstuk. De 3e wat verderop heeft EPS al eens vervangen door een recht stuk dus die kan het iig niet zijn.
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

vr sep 30, 2011 14:24

kvs=KoelVoeistofSensor
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

vr sep 30, 2011 17:55

Waar en hoeveel zitten er op een 156 ?

En zou dat dit kunnen verklaren denk je? Uit eigen ervaring oid?

owjah, nog zo'n raar verhaal .. wegrijden met de airo aan is ook schier onmogelijk. Als je 'normaal' gas geeft en de koppeling laat komen, dan verzuipt ie als het ware, toerental slaat helemaal dood .. en de motor slaat dan nog nét niet af, maar van versnelling is kwalijk sprake .. echt zo frut frut frut .. en dan wordt ie wakker .. wroooaaarp .. maar echt fijn is het niet. Je moet eigenlijk een dot gas geven, wachten/kijken dat ie in toeren klimt en dan de koppeling slippend op laten komen ..

:(
== >> www.alfa90.nl << ==

Gais
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: do mar 10, 2005 13:02
Locatie: Hilversum

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

za okt 01, 2011 22:24

Kvs sensor wordt gebruikt om je mengselverhouding aan te passen aan koude/warme motor. Ik weet niet precies hoe jou motormanagement werkt maar meestal wordt bij koude motor je lambda niet gebruikt. Ik zou alleen verwachten dat als de motor warm genoeg is het management ziet dat de lambdawaarde niet overeen komt met de kvs temperatuur en een lampje laat branden. Maar goed, lampje zou ook moeten branden als de sensor helemaal dood is dus kan er hooguit een afwijking inzitten. Daarnaast komt het ook voor dat het management bij volgas niet naar de lambdawaarde kijkt. Maar nogmaals, ik ben oudere systemen gewend en weet dus niet precies hoe het bij jou zit.

Begin eerst maar eens met het uitlezen van de computer, misschien staan er foutmeldingen in opgeslagen. Eventueel zou je de kvs temp realtime kunnen bekijken met een obd tester, je weet alleen niet zeker wat de afwijking is als je de temperatuur niet apart meet.
90 2.5 QO

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

za okt 01, 2011 23:43

Lampje(s) in het dashboard kan/kunnen trouwens ook kapot zijn, waardoor je dus uberhaupt een evt storingsmelding niet ziet.

Dus inderdaad uitlezen lijkt me stap 1.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

zo okt 02, 2011 00:17

Twee universele garagebedrijven hebben hem al aan de meetapparatuur gehad en dat heeft niets opgeleverd. Zou een dealer nog veel meer kunnen uitlezen?

kvs sensor vervangen lijkt me geen onoverkomelijk iets dus dat is goed te proberen denk ik. Ik zag er vanmiddag één zitten op het thermostaathuis, klopt dat? Naast de LMM.
== >> www.alfa90.nl << ==

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

zo okt 02, 2011 08:27

Het lampje gaat wel eens aan op LPG, dus het lijkt me dat het in ieder geval werkt. Als het wel eens aangaat op LPG, zou je verwachten dat dat komt doordat het relaisblok van de LPI-installatie de benzineinjectoren niet netjes afschakelt. Dan worden ze wel afgeschakeld, maar wordt de ECU niet netjes een nep-injector (weerstand) er voor in de plek geschakeld. De ECU ziet dan een injector niet meer en geeft een storingsmelding.

Met uitlezen doe je meer dan alleen storingscodes uitlezen, je kan met goede apparatuur ook diverse sensoren uitlezen (tijdens het rijden zelfs) en dingen aanschakelen om te testen of de bediening goed werkt. Of een universele garage deze dingen heeft is weinig over te zeggen, behalve dat de kans er op niet heel groot is, omdat de benodige apparatuur/programmatuur specifiek is voor het fiatconcern. Er is wel eea te koop wat je niet bij Fiat zelf moet kopen, maar voor een universele garage is dat vaak geen interessante investering (denken ze zelf). De kans dat je bij een dealer iemand vindt die goed storing kan zoeken op deze manier is ook niet heel groot. Als die persoon er wel is, kost je dat ook een behoorlijk bedragje, want ze zijn maar zo een paar uur bezig met zoeken. Meestal betaal je niet voor de reparatie en de uren die daar voor staan, maar voor de diagnose en dan ook nog eens de reparatie. Met de uurtarieven van de dealer loopt dat snel op....

Er zit inderdaad een sensor op de thermostaat. Zorg er voor dat je exact de juiste krijgt, want op de 16V TS zijn er minstens 2 verschillende geleverd die gewoon passen onderling. De weerstand/temperatuur van die dingen is niet gelijk onderling, dus de verkeerde sensor geeft een verkeerde, maar wel plausibele waarde door. Ik weet niet of ze op de fase3 weer een andere hebben gezet die misschien een ander stekkertje heeft, maar ik ben er op de fase1 en 2 al een keer ingetrapt, dus ik waarschuw maar even.

De lambdasonde bij de fase3 wordt na een minuut of twee al gebruikt, afhankelijk van hoe snel hij opgewarmd is. Tot die tijd wordt er gemengd op basis van de opgeslagen "long term fuel trim" waarde (die op LPG is vastgesteld, want daar rijd je normaal op) en de gegevens van de LMM en de KVS-sensor. Als een van deze dingen een afwijking vertoont, krijg je dit soort storingen bij koude motor.

Zoals al gezegd, het kan werkelijk van alles zijn, van een hangende nokkenasversteller tot een lambdasonde die traag reageert, of een gascomputer die het mengsel verkeerd corrigeert, waardoor je auto op benzine te arm staat. Je kan evt. zelf uitlezen met een KKL interface en FiatEcuScan, of met Unidiag. FES kan meer, maar kost E50, Unidiag is gratis.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

zo okt 02, 2011 10:12

Bedankt voor je uitgebreide reactie, super!
Het lampje gaat wel eens aan op LPG, dus het lijkt me dat het in ieder geval werkt.
ja en ja. Soms lijkt het alsof hij geen LPG meer krijgt terwijl de tank nog (half)vol zit. SOms met optrekken en soms na een lange doordraaier of mini rotonde. Volgens de LPG boer was de pomp prima, is net ook nog gerepareerd en op druk getest. Echter hebben we ook een slechte stekker gevonden en die is gerepareerd. Helaas is het probleem gebleven. Of dat verband houdt met het inhouden echter .... ik zie het als 2 verschillende problemen want de motor draait goed, je rijdt 160 km/u en dan voel je hem gaan regelen. Bij het andere begint hij te bokken, te horten en te storen. Ik schakel dan over naar benzine en dan loopt ze weer als een naaimachientje en 2 minuten later doet LPG het ook weer goed. Hier is dus wel mee te leven, het inhouden vind ik vervelender want voor mijn gevoel moet ik steeds harder trappen om dagelijks mee te komen of eens als 'winnaar' uit de bus te komen terwijl hij een paar jaar geleden toch retesnel was en ik met 200 KM/u bij Groningen nog achter een Ferrari aan hing :D
Als het wel eens aangaat op LPG, zou je verwachten dat dat komt doordat het relaisblok van de LPI-installatie de benzineinjectoren niet netjes afschakelt. Dan worden ze wel afgeschakeld, maar wordt de ECU niet netjes een nep-injector (weerstand) er voor in de plek geschakeld. De ECU ziet dan een injector niet meer en geeft een storingsmelding.
Goed mogelijk. Ten tijde van de diagnose bij de LPG boer liep ze natuurlijk als een zonnetje .. dus daar is weinig uit gekomen. Deze wilde er andere bougies in hebben .... :?:
De kans dat je bij een dealer iemand vindt die goed storing kan zoeken op deze manier is ook niet heel groot. Als die persoon er wel is, kost je dat ook een behoorlijk bedragje, want ze zijn maar zo een paar uur bezig met zoeken. Meestal betaal je niet voor de reparatie en de uren die daar voor staan, maar voor de diagnose en dan ook nog eens de reparatie. Met de uurtarieven van de dealer loopt dat snel op....
Dat is dus precies waar ik bang voor ben en tegenaan loop .. en momenteel moet ik even op de kleintjes letten, dus ALS een actie 300 euro kost, a la, maar dan moet het wel de juiste zet zijn en geen zinloze diagnose door één of andere jandoedel met de ballen verstand. Het lijkt ook vaak alsof interesseert het de monteurs niet .. je bent vervelend, je bent een zeur, de auto rijdt, dus ga gauw weg dan kunnen we koppelingen en draagarmen gaan vervangen. Dit is té moeilijk... Men heeft de training gedaan omdat het van de baas moest, maar verder vinden ze de elektronica maar vies. Persoonlijk is het mij eerder andersom, sleutelen is leuk als het de auto verbeterd, maar sleutelen voor regulier onderhoud zegt mij niks. ik zou liever met die computers om rommelen .. wat Stephan doet vind ik echt super! :D
Er zit inderdaad een sensor op de thermostaat. Zorg er voor dat je exact de juiste krijgt, want op de 16V TS zijn er minstens 2 verschillende geleverd die gewoon passen onderling. De weerstand/temperatuur van die dingen is niet gelijk onderling, dus de verkeerde sensor geeft een verkeerde, maar wel plausibele waarde door. Ik weet niet of ze op de fase3 weer een andere hebben gezet die misschien een ander stekkertje heeft, maar ik ben er op de fase1 en 2 al een keer ingetrapt, dus ik waarschuw maar even.
Dank. Deze sensor is dus niet alleen voor het metertje in het dashboard? Deze wordt ook door de computer uitgelezen? Ik meen dat bij de Nord blokken onderop een koperen bout zat met aansluiting voor temeratuur, maar nu ik er over nadenk, kan ook mte de olietemperatuur te maken hebben gehad. Ik denk dat ik hem hoe dan ook maar ga vervangen.
De lambdasonde bij de fase3 wordt na een minuut of twee al gebruikt, afhankelijk van hoe snel hij opgewarmd is. Tot die tijd wordt er gemengd op basis van de opgeslagen "long term fuel trim" waarde (die op LPG is vastgesteld, want daar rijd je normaal op) en de gegevens van de LMM en de KVS-sensor. Als een van deze dingen een afwijking vertoont, krijg je dit soort storingen bij koude motor.
Nou, als hij echt koud is, reageert ie anders dan inderdaad een 2 minuten later lijkt het .. eerst ging hij koud als de brandweer, maar nu vind ik hem juist weer extra sloom.
Zoals al gezegd, het kan werkelijk van alles zijn, van een hangende nokkenasversteller tot een lambdasonde die traag reageert, of een gascomputer die het mengsel verkeerd corrigeert, waardoor je auto op benzine te arm staat. Je kan evt. zelf uitlezen met een KKL interface en FiatEcuScan, of met Unidiag. FES kan meer, maar kost E50, Unidiag is gratis.

Mijn maat heeft volgens mij een laptop met KKL stekker en Unidiag, maar we werden geen wijs uit de waarden die we zagen. En met een andere LMM zagen we weer andere waarden terwijl hij precies gelijk liep. Hier kwamen wij dus niet mee verder, misschien een getraind persoon wel. Die FiatEcuScan is er ook gratis zie ik (http://www.fiatecuscan.net ) dus zal hem die ook eens aanwijzen. Je moet vaak wel het juiste config bestandje hebben voor jouw model auto, of niet? Daar zaten we met Unidiag tenminste wel mee te prutsen en we hadden maar een paar smaakjes..

moeilijk allemaal ..
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 19, 2011 10:58

Nou .. ik ben wat verder. Ik heb ondertussen een kabel kunnen bemachtigen en ik heb FiatECUscan gekocht.
Na wat stoeien met FiatECUscan ben ik er nu achter gekomen waarom mijn 156 begint in te houden bij 4800rpm ..

Bij het wegrijden schakelt namelijk direct de nokkenasverstelling in werking. Deze blijft in werking tót 4800 rpm waarna hij weer terugschakelt. Dit merk je .. in negatieve zin dus.

En de inlaatverstelling heb je ook niets aan, want die schakelt pas om bij 5800rpm en het rood begint bij ca. 7000 rpm. Dus dat zijn maar 1200rpm praktisch gezien waar je zelden komt ...

Naar mijn beleving, is een 16v TS een toerenblok en begint pas serieus aan het gas te hangen vanaf een toer of 5000 .. dan krijgt ie een extra schop onder de kont. Althans, zo herinner ik het mij..
En tóch lijken mijn gevoel en ervaring met de 156 overéén te komen met de koppel/toerenkromme van Stephan. Hieruit blijkt niet die extra kick halverwege ...

Afbeelding

.. maar dat het bij mij niet klopt weet ik zeker, want hij komt nauwelijks meer tot 170km/u :evil:

Het lijkt wel alsof er een paard of 40 zijn weggelopen..
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 19, 2011 13:44

optimum koppel voor dit blok ligt bij 3900 rpm als ik me niet vergis. De "kick" bij 5000 heb ik niet met hetzelfde blok. Bij 6000 is het overigens ook wel afgelopen. Auto loopt wel 200-210
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 19, 2011 15:53

In de 5 blijft hij nu 'eigenlijk hangen' rond de 170 km/u @ 5000 rpm maar trekt hem daar niet doorheen ... je moet heel veel geduld hebben en dan kruipt ie verder (of niet).

Terwijl hij voorheen inderdaad ook 200-210 deed inderdaad !
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Terence Q4
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma aug 08, 2005 19:27

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

di okt 25, 2011 18:55

Wanneer zijn de bougies voor het laatst vervangen , ervaring hier is dat ts 16v behoorlijk minder gaan presteren naarmate de bougies slechter worden. En dat kan leiden tot inhouden op hogere toeren bij een relatief zware belasting(lees vol gas).
Wellicht kan hier iets mee.
Nu:
- 155 Q4 ''94
-Giulietta 2.0 lusso ''84
-147 1.6 G3
Gehad:
-33 1.3 S ''86
-155 1.8 ts ''96
-GT jtd ''04
-146 jtd ''99
-GTV 3.0 V6 24v ''00
- 156 2.5 V6 GTA ''01
- 155 2.0 16v TS ''95

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

di okt 25, 2011 21:55

30-10-2007 en dat is ca. 70k geleden.

Jemig .. wat gaat die tijd hard. :shock:
== >> www.alfa90.nl << ==

Terug naar “Algemene Technische vragen”