WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Bakolie Nord

di okt 04, 2011 08:05

De bak die onder de 105 ligt, is relatief modern. Het verhaal "klassiekers hebben keringen en materialen die niet tegen moderne olie kunnen" gaat daar maar zeer beperkt op. Tegenwoordig hebben ze coatings op de tandwielen die toen nog niet gebruikt werden, maar voor z'n tijd is de 105bak zeer modern. Zeker als je bak al een keer gereviseerd is, kan je er van uit gaan dat de keringen die er in zitten prima tegen moderne olieen kunnen.

GL5 bevat niet perse meer zwavel dan GL4. De eisen aan GL4 of 5 zijn technische eisen. Die worden door oliefabrikanten opgelost door toevoegingen in de olie te doen. De meest gebruikte oplossing is een produkt wat zwavel bevat, maar dat hoeft dus niet perse. De olie die ik "renault olie" noem is daar een voorbeeld van. Ja, ik bedoel "geschikt voor Renault specificaties" en dat kan prima een olie zijn van een fabrikant die niet door Renault zelf in de bak gegoten wordt. Of deze olie ook geschikt zou zijn voor een 105 bak durf ik echt niet te zeggen, kijk vooral naar andere specificaties die deze olie ook heeft en kijk of die overeen komen met de specs die Alfa opgeeft.

Als er **W90 gespecificeerd wordt, is de olie in je bak op temperatuur vergelijkbaar met een basisolie die 90W dikte heeft. In de praktijk is een 80W90 olie net zo geschikt als een 75W90, mits alle andere specificaties identiek zijn dus. De 75W90 zal koud wat dunner zijn, dus in een kouder klimaat zou je makkelijker schakelen en minder brandstof verbruiken bij koude start. Ik durf zelf best een moderne volsyntheet in een oudere bak te gooien, zolang de viscositeit als de bak op temperatuur is maar klopt en de toevoegingen de koperhoudende delen in de bak niet aantasten. de white paper waar Stef33 naar toe linkt is goed leesvoer voor mensen die meer willen weten over hoe je een goede olie uit zoekt voor je bak. Als je die even snel doorspit en kijkt aan welke certificeringen je moet voldoen, kom je vast op een goede olie voor je bak. Maak je niet al te druk over keringen in je bak als die al een keer gereviseerd is. Als ie dat niet is, moet je na olie verversen even in de gaten houden of je bak niet gaat lekken. Dat zal je sowieso moeten doen, maar als hij ineens gaat lekken na vervangen, weet je dat je toe bent aan nieuwe oliekeringen.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Bakolie Nord

di okt 04, 2011 08:29

:thumbs:

Draait IMHO met name om de viscositeit als warm. Dit zorgt voor de juiste druk en smeerfilm op de bewegende delen. Uitlogen van materialen op een alfa 105 bak valt echt wel mee.
Bert en Juul

davealfa
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma jul 25, 2011 12:04
Locatie: MOOIE STAD ACHTEUH DE DUINAH

RE: Bakolie Nord

di okt 04, 2011 13:31

wat grappig is dat ze voor de s4 spiders de moderne olie specifieren bij Kroon Olie product website maar de oudere types is idd Mp90. Ik neem dan aan dat de bak(iig de synchmesh dan) onder de S4 anders is zeg maar onder een 1750 of 2000 Coda Tronca. Iemand die dat kan bevestigen?

met mijn s4 is er sinds de bakoliewissel met gewone moderne olie een merkbaar verschil in "nauwkeurigheid" van het schakelen en is er wat gedruppel bij de diff ondaks een keringwissel (zelfde bakolie ingegaan) ook lijkt het mij dat bij koude motor meer schommeling in de pook bij stilstaan alsmede schommelen bij hard optrekken. In eerste isntantie zou je roepen motorrubbers en bakophanging, kan, kan maar dit schommelen is na nog geen 50km van de oliewissel.. overigens bij warme motor (koelwater net boven 80graden op meter) neemt het schommelen af en klinkt de motor overigens minder rauw dan bij koude start.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Bakolie Nord

di okt 04, 2011 13:34

Dat schommelen is eerder afstelling / conditie van de motor dan iets anders.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Bakolie Nord

di okt 04, 2011 17:29

Het kan zijn dat bij koude motor de nieuwe olie veel dikker is dan de oude. Dat zou betekenen dat tandwielen harder meelopen en je daardoor meer massa aan de krukas hebt hangen die moet vertragen en versnellen. Het vliegwieleffect daarvan zou in theorie iets meer schommeling op kunnen leveren tijdens lastwissels. Dan heb je het over het schommelen van de hele motor, met de bak er aan vast. Het kan ook zijn dat de schakelvorken door de dikke olie meer beweging doorgeven aan de pook zelf, waardoor je dat voelt. Dan hangt de motor verder gewoon stil. Ik denk zelf dat je het laatste voelt. Het eerste voel je volgens mij helemaal niets van, maar het maakt iets uit in de hoeveelheid tussengas die je moet geven als je snel wilt schakelen.

Dat nieuwe olie dikker is dan oude, is omdat de tandwielen de grote moleculen die voor de multigrade moeten zorgen letterlijk in stukken scheuren. Bij motorolie is het zo dat je vaak op de helft van de aanbevolen vervangingstermijn al geen 10W40, maar 10W30 in je motor hebt zitten hierdoor.

Wat ook nog kan is dat je tijdens het losdraaien van oliedoppen een bak/motorsteun die al zwak was een stuk ingescheurd hebt. Als zo'n dop echt vast zit, zet je er soms op een rare hoek veel kracht op. Ik zou dat toch even controleren.

davealfa
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma jul 25, 2011 12:04
Locatie: MOOIE STAD ACHTEUH DE DUINAH

RE: Bakolie Nord

di okt 04, 2011 17:43

Nou er net even onder gestaan, er zit voldoende olie in zowel bak als diff dus een grote lekkage kan het niet zijn. Echter toen de auto op de brug stond hebben we ook naar de motor steunen gekeken en de inlaatzijde steun heeft toch enige barstjes dus die zal een keertje eruit moeten. Wat het schakelen en geluid verschil betreft, tja heb er nu net hen een weer naar de garage gereden en als ie warm is loopt het allemaal soepeler dus ik gooi het voorlopig op dikke olie en gare rubbersteunen.. Aangezien de uitlaatspruitstuk en cat voor de volgende apk eruit moeten komt het blok er dan toch al uit des gaan we rubbers edm meteen meenemen in het feestpakket... zijn er nog dingen dat je dan maar kan meenemen als je hieraan begint? sorry voor de topic-drift.. overigens juicy detail de monteur toonde mij originele alfa syncmesh ringen uit de jaren stillekes en rara, staal met een coating, geen messing, geen koper.. het GL5 verhaal was volgens hem juist op modernere autos van toepassing maar iig niet serie 4 spiders..

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Bakolie Nord

di okt 04, 2011 22:55

Ik zit net naar plaatjes te kijken. Zijn de vorken dan van messing? Of is dat alleen op de 33? Ik weet dat de synchro namelijk wel hetzelfde is qua techniek als de 33.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Bakolie Nord

di okt 04, 2011 23:16

Ik heb vanmiddag even gekeken en de bus die in de schuur staat is Valvoline High Performance GL-5 80W90. Is dus prima als het geen messing is. :-)

Voor messing zal deze waarschijnlijk beter zijn: Valvoline High Performance GL-5 Plus 80W90
En weet je het echt niet, dan misschien deze: Valvoline SynPower Gear Oil TDL 75W90. Die kun je zo te zien bijna overal in kieperen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2657
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Bakolie Nord

wo okt 05, 2011 08:38

Van kieperen is niet echt spraken.. Wat is de handigste manier om het er in te krijgen?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Bakolie Nord

wo okt 05, 2011 09:37

Handigst is met een cardanspuit.
Veel 1 liter flessen bakolie hebben een slangetje aan de dop, daar wil het ook wel mee, maar je bent wel even aan het prutsen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Bakolie Nord

wo okt 05, 2011 10:12

Koop bij de apotheek een grote spuit
Bert en Juul

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Bakolie Nord

wo okt 05, 2011 13:15

Van kieperen is niet echt spraken.. Wat is de handigste manier om het er in te krijgen?
Oude elektrische benzinepomp is ook handig (met een accu, aasluitigen en slangen natuurlijk) pomp je hem gewoon vol.
Gebruik zelf een circa 40 jaar oude pomp die onder een USA Spica injectie auto van kwam. Die heeft het wel zwaar met dikke olie maar doet het wel.
Is handiger dan geklungel met cardanspuiten. Zijn meestal drama dingen, of je met geluk hebben dat je toevallig een goede hebt.
Laat dan even weten welk merk en type, dan wil ik er ook een.


Gr DJ

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Bakolie Nord

wo okt 05, 2011 14:38

Even wat tips m.b.v. vullen:
1) zorg, dat de vulplug open kan/ gangbaar is, voordat je de aftapplug los haalt. Dat kan een hoop gestress en paniek voorkomen.
2) aftapplug terugplaatsen, voordat je gaat vullen. ;)
3) vulplug los, om het niveau te bepalen straks.
Je kan echter ook vullen van binnen uit de auto, via de versnellingspook. E.e.a. even losschroeven daar, maar dat wijst zichzelf wel, lijkt me.
(voor al die genen, die geen afgeschreven, maar werkende brandstofpomp bij de hand hebben)
4) niet vergeten de vulplug ook weer terug te plaatsen. (haha)

:wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

davealfa
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma jul 25, 2011 12:04
Locatie: MOOIE STAD ACHTEUH DE DUINAH

Re: RE: Bakolie Nord

do okt 27, 2011 15:42

Dat schommelen is eerder afstelling / conditie van de motor dan iets anders.
nog keertje onder gestaan en rara rechter motorsteun is aan vervanging toe zit scheur in rubber welke vanaf boven niet te zien is...

Old Alfa Romeo, the gift that keeps on giving

:)

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2657
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Bakolie Nord

do okt 27, 2011 15:46

p.s. een lange slang door het motorruim omlaag naar de bak werkt ook prima bij het vullen.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Terug naar “Algemene Technische vragen”