Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

Lege accu's beide Alfa's !

wo sep 07, 2011 10:48

Het werkt waarschijnlijk aanstekelijk ofzo, maar ik zit met het volgende:

De 33 heeft al een tijdje problemen met (denk ik) een lekstroom. De accu is vorig jaar vervangen en heeft in het beheer van Sander een enkele keer met een lege accu gestaan. Op dit moment (lees: zondag, ik ben paar dagen ziek geweest) heb ik op het circuit constant een lege accu gehad terwijl deze wel laad (want na het overstarten en een stuk rjiden doet 'ie het gewoon weer, een paar uur later niet meer). Wat ook vreemd is, is dat de ruitenwissers er spontaan mee genokt zijn (lang leve Rain-X!).
Nou schetst mijn verbazing vanmorgen dat toen ik weg wilde met de 75 (ook nieuwe accu, nooit problemen) ook ineens in twee dagen helemaal leeg is! Auto heeft 't voor de rest 1x onlangs gehad, toen ik de 75 een maand niet had gebruikt ivm vakantie).

Wat ik nu ga doen:
- De accu's van beide auto's is omwisselen (ik moet ze immers ook opladen) om te kijken of het niet aan één van de accu's ligt.
- De minpool van de 33 zit met een "haak" met schroefdraad vast ipv een gewonen bout die vervangen en op de plus van de accu zit een draad die niet helemaal vast zit (vastdraaien).
- De radio van de 33 er tijdelijk uit halen. Ik heb het idee dat het daarin kan zitten. (dit is het enige wat ik aan electriek gedaan heb aan die auto in de korte tijd dat ik m heb en ik heb het idee dat de draden van de autoradio nog op z'n contactgeschakelds staan ... )

Iemand nog ideeën? Wat zou hierna bijv een goede stap zijn?

Groeten Jur
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Stef33
Guru
Guru

RE: Lege accu's beide Alfa's !

wo sep 07, 2011 11:10

Ik zou toch beginnen met meten of er inderdaad sprake is van lekstroom.
Is die er, dan ga je uitzoeken wat de oorzaak daarvan is.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 07, 2011 11:18

Inderdaad, eerst even met de multimeter aan het werk. Contact uit, verbruikers uit (en portieren dus dicht :arrow: binnenverlichting!) en dan één voor één de zekeringen verwijderen en meten of er over de betreffende zekering een stroom zou lopen met de multimeter. Over sommige zekeringen zal standaard een zeer kleine stroom kunnen lopen (voor het klokje bijvoorbeeld), maar een stroom die je accu in twee dagen leegtrekt pik je er wel uit, die is namelijk een stuk groter. Hopelijk vind je zo de 'groep' waar het probleem zit, en kun je gerichter gaan zoeken. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het in een niet-gezekerd circuit zit, maar dat kun je zo in ieder geval isoleren.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

wo sep 07, 2011 12:08

Dank je Yuri, ik was al benieuwd hoe ik dit het beste kon weten.

Inmiddels heb ik het volgende gevonden:
- dat de accu van de 75 plat was, was ZEER waarschijnlijk het werk van iemand wiens naam begint met een J- en eindigt op urian (DUMBASS), aangezien de interieurverlichting nog aanstond :oops:
- Bij de 33 heb ik het idee dat het heel goed kan komen, doordat het hemeltje zeiknat was en dus ook de vloer en de zekeringenkast ... dat wordt dus WEER kitten (zucht).

"al doende leert men", zullen we maar zeggen ;-)
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 07, 2011 12:42

75 kun je dus wel uitsluiten Jur, das gewoon lompigheid ( sprak de ervaringsdeskundige.... :oops: )

Voor de 33: zit je radio over contact geschakeld of kan ie ook spelen met contact uit? In het laatste geval zet ik iig mn munten op de radio/audio installatie, versterker die onder spanning blijft staan oid?

Suc6 met zoeken, grtz,fRank

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Lege accu's beide Alfa's !

wo sep 07, 2011 14:53

75 kun je dus wel uitsluiten Jur, das gewoon lompigheid ( sprak de ervaringsdeskundige.... :oops: )

Voor de 33: zit je radio over contact geschakeld of kan ie ook spelen met contact uit? In het laatste geval zet ik iig mn munten op de radio/audio installatie, versterker die onder spanning blijft staan oid?

Suc6 met zoeken, grtz,fRank
Dat idee had ik ook. Zover ik me kan herinneren heeft de radio in de vorige wagen waar die in zat contactgeschakeld gezeten en heb ik de draden niet omgewisseld. Verder bedacht ik met net dat ik onlangs (hé) een antenneversterkertje ertussen heb gezet. Maar goed, inmiddels heb ik weer een multimetertje gehaald, aangezien ik die dingen ALTIJD kwijt raak :oops:

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

vr sep 09, 2011 16:31

Of je wacht het weekend ff af,maandag middag ben ik weer thuis en kunnen we samen wel ff meten ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Hylke
Moderator
Moderator

vr sep 09, 2011 22:53

Ik dacht dat je met je 75 aan de slag zou gaan ;-)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

za sep 10, 2011 18:54

Hahaha,ooit ga ik met de 75 aan de slag ja ;)
Moet nog een 146 lassen,een 145 de remmen ontluchten na circuitgebruik, en er komt vast nog wel meer tussendoor ;)
Het is trouwens wel de bedoeling om volgende week een begin te maken met het verwijderen van mn motor ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Terug naar “Algemene Technische vragen”