Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

Aluminium vliegwiel

ma dec 27, 2004 17:55

Weet iemand hier meer over?
http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... /24536.htm
ben benieuwd naar jullie gezever :wink:
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

ma dec 27, 2004 18:07

ff de replies van het oude forum:

-- Posted by ravado on 10:18 pm on Dec. 24, 2004

Ja, heb kontakt gehad met de adverteerder en die kan voor een 3.0 V6 12v wel een vliegwiel maken. De kosten komen zo rond de 300 euro uit.

prijs was voor mij een reden om er van af te zien.


Verder heb ik nog kontakt gehad met Fidanza maar daar hebben ze standaard geen 3.0 V6 vliegwiel in het assortiment maar bij een minimale afname van 10 stuks kunnen ze wel geproduceerd worden.

Heb je zelf toevallig andere opties Lenz??

(Edited by ravado at 9:19 pm on Dec. 24, 2004)





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by LENZ on 4:13 pm on Dec. 25, 2004

Nee Ravado, maar het zag er op de foto niet verkeerd uit.
Wat ik me afvraag hoe dit gebalanceerd wordt en of dit uberhaupt wel gebalanceerd wordt.
Welk vliegwiel zou het omgaan voor of achter?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Veep on 6:48 pm on Dec. 25, 2004

voor rond de 300 euro krijg je volgens mij nergens anders een alu vliegwiel.
De adressen die ik weet rekenen voor een 105 serie vliegwiel toch al gauw rond de 400,=.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by ravado on 12:02 am on Dec. 26, 2004

Gaat om het voorste vliegwiel maar ik heb geen idee of ze gebalanceerd worden. (is wel vreselijk belangrijk natuurlijk)


Ik heb nu wel een adres gevonden wat voor een 3.0 V6 12v kan afdraaien tot 9 kg... Weet iemand of dit te veel of te weinig is (9kg ipv stndaard 15 kg???) en zijn er nog gevaren aan verbonden????






--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Andretti Molletti on 12:15 am on Dec. 26, 2004

De V6 heeft een vliegwiel wat redelijk byzonder is. Zoals je misschien al gezien hebt zit er een uitsparing in die samen met de krukaspoelie weer in balans is. Afdraaien van het vliegwiel (motor) is een goede optie. Balanceren zou ik dan wel laten doen (compleet= vliegwiel+krukas+krukaspoelie)

Na laten maken in alu lijk me zinloos. De 3 bouten vd aandrijfas moeten zowie zo in ijzer zitten. Draai dan heel je vliegwiel af boven de 3 bouten en las er een dunne plaat op voor de starterkrans. 9 kg lijkt me trouwens optimistisch!!


PS afdraaien geeft bijna geen (extra) onbalans.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by ravado on 12:19 am on Dec. 26, 2004

ik ben altijd optimistisch :wink:

wat weegt een standaard 12v vliegwiel dan??






--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Andretti Molletti on 12:37 am on Dec. 26, 2004

Geen idee





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by GTVboy on 12:49 am on Dec. 26, 2004

Ik heb het vliegwiel van mijn 2.0 twinsparkblok ook laten afdraaien bij een revisiebedrijf. Ongeveer 2.5 kg
Daar werd ook gezegd dat balanceren niet nodig was.
Ik heb hier toch wel twijfels bij. Maar als zij het zeggen.
Van de andere kant, wat je eraf haalt hoef je ook niet te balanceren.
Immers, het vliegwiel is weer op zijn oude positie gemonteerd.
Of zie ik dit soms verkeerd?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by AG on 5:53 am on Dec. 26, 2004

In theorie haal je met afdraaien rondom dezelfde hoeveelheid materiaal weg en blijft zou het vliegwiel in balansblijven, er zijn echter wel wat mogelijke fouten.

Hoe gebeurt het inspannen met welke tolerantie.
Hoe is het vliegwiel gegoten misschien zitten er op een plaats andere kristallen enz.

Waarom laat je een vliegwiel afdraaien voor een verbeterd
motorgedrag. Ga dan voor zekerheid en laat dat wiel dan balanseren kost rond de € 50,00.

En het mooiste is het inderdaad omhet met alles tegelijk te doen. Denk er wel aan dat als je dan ooit iets anders moet,(pully stuk of ander vliegwiel) je het weer opnieuw moet doen.

AG

AG







--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Maurizio on 12:58 pm on Dec. 26, 2004

Vliegwiel aan de motorzijde weegt ~ 7 Kg voor een TS
In de omtrek zijn potgaten geboord om het vliegwiel te balanceren. Dus door afdraaien komt er altijd onbalans.
Maar de vraag is altijd hoeveel is toelaatbaar?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by paul on 5:26 pm on Dec. 26, 2004

wat is handiger/betrouwbaarder: afdraaien of een aluminium vliegwiel plaatsen??? wat zijn voor- en nadelen?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by sjoerdb on 6:36 pm on Dec. 26, 2004

als ik het goed begrijp?

een V6 vliegwiel heeft een uitsparing, die geeft een balans in de krukas. als je die uitsparing weg haalt door afdraaien dan krijg je toch weer een onbelans? dat lijkt me niet zo handig, of haal je met afdraaien de uitsparing niet weg?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by kaip on 8:18 pm on Dec. 26, 2004

Sjeezus wat een gezever !

Als je zon ding koopt, laat je m balanceren.

Als je je door anderen het voordeel danwel nadeel
moet laten overtuigen, ben je niet diegene die
zich er een zou moeten aanschaffen.

Een Aluminium vliegwiel is niet de heilige graal.
Begin eerst eens met een standaard maar wel
afgedraaid en gebalanceerd vliegwiel.


Basta !





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Andretti Molletti on 8:42 pm on Dec. 26, 2004

Zo die Kaip heb n slechte kerst gehad?

Kom op kerel blijven LACHEN!!
:biggrin:





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by jasparon on 9:31 pm on Dec. 26, 2004



--------------------------------------------------------------------------------
Quote: from Andretti Molletti on 7:42 pm on Dec. 26, 2004
Zo die Kaip heb n slechte kerst gehad?

Kom op kerel blijven LACHEN!!
:biggrin:
--------------------------------------------------------------------------------



is me ook al opgevallen:laughing:




--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by matthijs on 9:57 pm on Dec. 26, 2004

Hoe gedraagt aluminium zich als het als wrijvingsvlak gebruikt wordt? Ik heb altijd geleerd dat je wrijving over alu moet voorkomen...en als het dan percee wel moet gebeuren dan moet het behandeld worden of je moet messing gebruiken. Volgens mij gaat het vreten op het koppelingsvlak of gebruiken ze een speciale legering?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by LENZ on 10:19 pm on Dec. 26, 2004



Ja en dat is juist het punt, wie doet dit.
Heb dit bij meerdere bedrijven geinformeerd en niemand hiervan wil/kan dit doen voor de alfa V6. Dat is ook de reden dat ik mijn 3,0 vliegwiel deze zomer ongemoeid heb gelaten.
Vind ik niet echt gezever, ken ook meerdere mensen die rond kerst wat vreemd gaan doen.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by GTVboy on 10:42 pm on Dec. 26, 2004

Kaip;

Ik vindt het ook echt geen gezever! Ik dacht dat het forum er is om van elkaar te leren!
Wanneer je het gezever vindt moet je dat maar voor jezelf houden.
Van gedachten wisselen is heel iets anders! Er zijn misschien ook wel vragen van jou die een ander gezever vindt. Laten we gewoon als volwassen mensen met elkaar omgaan.

Dit moest ik toch even kwijt.






--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by ravado on 11:16 pm on Dec. 26, 2004

nou omdat er nog niemand gereageerd heeft:

ik heb kontakt met een persoon die een standaard 3 liter 12v vliegwiel kan afdraaien tot 9 kilo. Een standaard vliegwiel weegt 11.5 kilo, heb ik teminste gewogen. dit afdraaien kost 35 euro echter er wordt niet gebalanceerd.

maar bij: Post en Dros Motorenrevisie
Ambachtshof 7/A
8251KV Dronten
Tel: 0321 337573

doen ze afdraaien en balanceren alleen ik weet daar het prijskaartje nog niet van......




(Edited by ravado at 10:42 pm on Dec. 26, 2004)





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Andretti Molletti on 12:18 am on Dec. 27, 2004

Balanceren doen ze zowie zo bij Sam van Lingen en ook bij ik dacht Vortex geheten .. in Soest.
Kwestie van even Googlen...
@Mathijs: het vliegwiel vd 75 V6 heeft geen koppelingsdrager... dat vliegwiel zit in de bak (en daar gaat het hier niet over). Enige is dus is het hart sterk genoeg als het van alu is. En dat lijkt mij niet zo...
Afdraaien geen enkel probleem alleen Maurizio hits the point... als je de balanceergaten afdraait draai je niks weg en creeër je dus onbalans...
Afdraaien is dus balanceren!
Balanceren is dacht ik tussen de 50 en 75 euro voor een vliegwiel alleen...





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by matthijs on 1:01 am on Dec. 27, 2004

ahhhhhh aaars helemaal niet bij stilgestaan...een transaxaal :P Hmmm afdraaien he, moet kunnen ... inspannen klokken en niets aant handje
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Terug naar “Algemene Technische vragen”