Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

ma sep 26, 2011 14:42

Ik heb ze ook nooit origineel aangetroffen, maar ben wel blij, dat er bij mijn 75 in zit. Geen fluittoon gehoord t.g.v. dat gaas. (maar ik heb dan ook gewoon de originele lagering)
Heeft niks met de lagering te maken.
Als vent uit staat, is er juist de fluittoon (nou meer een brom), ontstaat door rijwind bij >145 [km/u]. Als ik de koude lucht toevoer dichtdraai kan ik de storend wordende brom een flink punt omlaag brengen naar ~ 90 [km/u]. Was wel een vrij fijne mesh en is geplaatst meteen boven op het kachelhuis en binnen tegen het shut-bord.
Als de vent draait, zelfs op de laagste stand, hoor je niks meer.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

ma sep 26, 2011 17:57

Hier is het dingetje dan, onderdeelnummer 60546963. Het gaat aan de parafanzijde over de inlaat heen.

Afbeelding
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

ma sep 26, 2011 19:56

Afbeelding

Is dus heel erg origineel. Nog te krijgen?
Heb zelf ook al 2 keer de kachel open gemaakt.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8219
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

ma sep 26, 2011 21:01

Heb er tot nu toe 2 aangetroffen in de reeks 75tigers.
Eentje daarvan een 1600IE laat model met deze kunststof gaas.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

ma sep 26, 2011 22:00

Ik heb zelf bij het herstel van de kachelunit in de Sei meteen een stukje horrengaas onder de verse polyurethane afdichting geplakt en heb daar tot op heden zeker geen spijt van gehad. Wat mij aangaat een zeer nuttige upgrade.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

ma sep 26, 2011 22:43

... denk je zo ongeveer alles van de 75 te kennen.... niet dus! Hadden we daar niet een speciaal topic voor, voor dit soort accessoires?

Bedankt voor de foto's iig, weer wat geleerd! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

ma sep 26, 2011 22:49

... denk je zo ongeveer alles van de 75 te kennen.... niet dus! Hadden we daar niet een speciaal topic voor, voor dit soort accessoires?
Dat topic hebben we, maar dan moet je wél weten dat het zeldzaam is :lol:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

ma jul 04, 2016 10:36

gisteren gestart met deze upgrade, omdat de kachelmotor in mij alfetta nog net net is vastgelopen :oops:

Ik heb een gebruikte motor getest en die ga ik klaarmaken om een snelle wissel mogelijk te maken.
Het verwijderen van de oude lagerbussen bleek een gepruts
uiteindelijk het lager losgeboord tot hij in twee delen eruit te tikken was.
Groot nadeel is dat dit veel staalspliinters oplevert en het bijna onmogelijk is om te voorkomen dat er wat IN de motor terecht komt.
Met een magneetje krijg ik veel verwijderd, maar verwijdeen wat in de motor zit....echnie.
Gaat dit problemen opleveren in de motor als de boel onder spanning staat?
(stom om de boel niet te plakken van te voren, dat zal me niet nog een keer gebeuren)

Wat is de beste manier om het oude lagertje te verwijderen?

Het nieuwe lagertje erin tikken had ik bedacht om een passende ring te gebruiken en die eerst over de as en daarna in het huis te tikken.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

ma jul 04, 2016 15:00

Je moet het motorhuis scheiden. Even uit m'n hoofd zijn er drie soort van platte pen - gat verbindingen waarbij de pennen aan beide zijden naar buiten zijn gedreven om de boel te fixeren. Met een oude botte schroevendraaier en een hamertje kan je die weer terug in model tikken en trek je de boel zo in twee delen. Hoewel, zomaar... Meestal zitten de lagers al dusdanig vast en is de as al goed voorzien van (vlieg)roest dat je nog aardig je best moet doen om het geheel uit elkaar te trekken ;)
  • Let ook op de koolborstels waarmee de stroom van het motorhuis naar het ronddraaiende anker wordt overgebracht. Naar ik meen te herinneren moet je deze verwijderen voordat je het anker uit dat deel van het huis probeert weg te nemen. In ieder geval zal monteren erg lastig zijn als je die er in laat zitten, want ze worden met spiraalveertjes op het anker gedrukt.
De lagers zitten ingeklemd op het huis (aan de binnenzijde dus) door middel van een platte blauwstalen veer. Bij de oudere modellen motortjes zitten die met twee klinknageltjes vast. Die kan je met een klein boortje doorboren. Monteren kan eenvoudig met kleine schroefjes. Bij nieuwere modellen kan je de veer er redelijk eenvoudig zijdelings uit trekken. De RC lagertjes zijn wat platter dan de originele sinterbrons lagertjes en hebben ook niet de bolle vorm waardoor het wat minder lijkt te passen, maar dat is geen enkel probleem. Het is ook normaal dat je het lager iets kan bewegen als de veer weer op z'n plek zit - dit is ook zo met de originele lagers.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

ma jul 04, 2016 16:07

aan 1 kant heb ik het lager er uit nu, maar dat was de makkelijkste kant (zonder de koolborstel)
het originele lager zat in mijn geval flink vast.
De platte veer heeft dan weinig functie.
Ik zal idd eens kijken of ik het geheel kan splitsen aan de kant van de koolborstel, hopelijk kan hij dan geheel uit elkaar zodat ik de binnenzijde kan schoonmaken.


wordt vervolgd.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

ma jul 04, 2016 20:19

Het huis hoef maar aan een kant open. De as met het anker kan je er vervolgens in zijn geheel uit trekken. Dat geeft alleen wat extra weerstand doordat je ook de magneet moet overwinnen.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

di jul 05, 2016 09:33

Het is gelukt hoor, dank!

De nokjes aan 1 kant vlakgedremeld zodat het huis aan 1 kant open kan. De nokjes zorgen voor voldoende uitlijning en het is zo goed te fixeren met 2k metaallijm naderhand. (de nokjes waren te klein/rond om ze terug te tikken.)

De lagertjes zijn goed op de as te tikken door er 1/4 doppen onderste boven op te zetten. (drukt op de binnenste ring van het lager en belast het lager niet)
Helaas aan 1 kant vergeten om de platte veer erop te doen voordat het lager erop ging......maar het ding klemt genoeg dus dat lijkt me geen probleem.
Ook heb ik tussen het lager en het huis per kant nog 2 kleine ringen stopt omdat ik iets te veel speling had. (lager uiteindelijk toch net iets te ver erop getikt)
Zo vult hij de conische passing in het huis goed en centreert hij nog beter.
Aan de buitenkant lijm ik nog een grotere ring om te voorkomen dat de ringen er op termijn uitlopen.

Vanavond nog even aflijmen (nu 1 kant gelijmd)

De kunststof waaiers zet ik nog niet vast. Ik heb begrepen dat er meerdere varianten zijn van die dingen. Dus als er in mijn kachel net een andere maat zit dan kan ik die nog wisselen.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

di jul 05, 2016 09:52

molentje eraf
Afbeelding

hier had ik net het lager kapotgeboord (zo moet het dus niet)
Je ziet de nokjes op deze foto die de kop van het huis fixeren. Die heb ik dus gedremeld om het ding te splitsen. De lagers zitten alleen met het platte klemveertje tegen de binnenkant van het huis geklemd. (geen perswerk dus). Met wat moeite kan je het lager ook met een tang gewoon van de as draaien.
Afbeelding
het oude kapotgeboorde lager naast het nieuwe RC kogellagertje.
Afbeelding

Als je het binnenwerk eruit haalt, hou je alleen het huis+magneten over.
Afbeelding

dit komt er dan uit
Afbeelding

Het kunststofplaatje met de koolborstels maak je los door 4 pinnetjes weg te buigen. (nu zie je dat je het huis moet splitsen aan de zijde van de koolborstels, zodat je meer ruimte hebt) Als het kunststofplaatje iets zakt, kan je de platte veer ronddraaien en de boel verder demonteren.

Lager erop zetten dus (vergeet niet de platte veer er eerst op te schuiven! :oops:)
Afbeelding

Daarna weer opbouwen. Ik heb nog wat extra kleine ringen op het lagertje gelegd om de conische ruimte te vullen.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

di jul 05, 2016 11:13

Ah, ik zie weer allemaal bekende dingen. Dit is zo te zien inderdaad ook een nieuwer type motortje waar de klemveer er ingeschoven wordt. Volgens mij is het dan ook makkelijker om het lager eerst in het huis vast te zetten en daarna als geheel over de as te schuiven, anders moet je die veer er achteraf nog in gaan proberen te forceren. Ik heb zelf overigens gewoon het asje opgeschuurd met een fijne korrel en met een beetje (kogellager)vet kon ik het lager er zonder al teveel geweld gewoon op schuiven.

Let bij demonteren van je kachelunit ook goed op de richting waarin de schoepen staan. Als je die er verkeerd om op zet komt er bijzonder weinig lucht uit het ding. Beste ook even proefdraaien voordat je alles weer dicht klikt, want die molentjes vullen de ruimte behoorlijk goed op en als het aanloopt geeft dat behoorlijk wat herrie. En daar wilde je natuurlijk nu net van af.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Lagers (upgrade) kachelventilator ar 75

wo jul 06, 2016 05:57

Let bij demonteren van je kachelunit ook goed op de richting waarin de schoepen staan. Als je die er verkeerd om op zet komt er bijzonder weinig lucht uit het ding.

:oops: :oops: :oops: #-o #-o #-o Dat was idd een sneue actie.....
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Terug naar “Algemene Technische vragen”