Pagina 1 van 2
inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD 16V
Geplaatst: di jul 12, 2011 08:44
door SchoonbeekR
Beste kenners,
Betreft een JTD 1.9 16V 2004/ 134K
Een vreemd voorval.
Het is begonnen met af en toe een hik(inhouden) als ik in laag toerental optrok en alle versnellingen.
Nu een week later springt hij over als een gek bij elk toerental. Vermogen is er wel, maar is alsof een injector niet mee wil.
Gistermorgen auto gestart, lampje aan, EGR klep dichtgehouden, motor slaat af. Opnieuw starten lampje uit en auto rijd weer als vanouds. Na een rit van een 1/2 uur begint het liedje weer van vorenafaan.
Hikken, intervallen worden steeds korter, en sneller, lampje weer aan.Heb het idee dat een temperatuur ook een rol speelt. In de noodloopt valt hij volgens mij niet.
Wie weet raad?
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: di jul 12, 2011 12:11
door WhizzMan
Heb je de auto al uitgelezen? Is dit een JTD met een wastegate, of heeft hij al variable vinnen op de turbo? De laatste blijven nogal eens vast "plakken" met vergelijkbaar resultaat. Als het de laatste is, kan je de EGR ook niet zomaar dicht doen, dan gaat de computer behoorlijk over de rooie. Weet je of hij rookt als je de motor inhoudt?
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: di jul 12, 2011 12:27
door SchoonbeekR
Hoi,
ik heb hem net uitgelezen met de Bosch KTS-540, injector 3e cilinder geeft foutieve waarden aan.Code P0203.
Iemand dit eens meegemaakt? Motor heeft slechts 133 K gelopen.
Of kan ik denken aan de inspuitpomp slijtage?
Mvg
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: di jul 12, 2011 14:22
door Gtv4
Hoe hou jij de EGR dicht?
Injectors gaan vaker stuk.
Kijk eens bij de correctie waarde van de injectors of doe een retour lektest
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: di jul 12, 2011 16:27
door SchoonbeekR
Waarde inderdaad gecheckt.Hoe warmer de motor, te meer afwijking.
Cilinder 2 & 3 wijken meer af(geel tot rode limiet) dan 1 & 4.
Heb ze alle 4 eruit gelepeld, en liggen al bij de revisie.
Ik laat in iedergeval nog iets weten hoe het afloopt.
gr, Rachel
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: di jul 12, 2011 19:44
door WhizzMan
Kijk, dat biedt hoop. Met wat geluk kan je zo inderdaad weer goed rijden.
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: di jul 12, 2011 23:18
door Arjan 147 JTD
Je had voordat je de injectoren eruit trok een reiniging van het brandstofsysteem kunnen proberen. Heb daar al wonderen van gezien. Bij een tractor met common rail waarvan de derde injector niks meer deed hielp dit! Veel dergelijke problemen komen uit verontreiniging van compenenten, injectoren, drukregelaars, pompen.
Er zijn diverse leveranciers die dit leveren, ik heb goede ervaringen met Tunap.
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: wo jul 13, 2011 13:41
door WhizzMan
Netjes laten reinigen en controleren bij de Bosch specialist is zeker weten nuttig. Een flesje door de tank helpt vaak, maar het resultaat zit geen garantie op en je moet alsnog gaan uitlezen om te zien hoeveel het geholpen heeft.
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: wo jul 13, 2011 20:29
door SchoonbeekR
Hallo,
Alle ridders zijn door de keuring...er blijkt niets aan de hand te zijn.
Morgen monteren en verder kijken.Het moet dus ergens een electronisch probleem zijn.
Naarmate de temperatuur stijgt wordt het probleem ergens, dus hogere weerstand?
Iemand ooit gehoord van kabelboom?
Vroeger toen net commonrail er was keken we als eerste altijd naar de dynamo, piekspanningen ect....storing naar ECU....massaproblemen?
Ik moet wel eerlijk bekenen dat ik onlangs de koppeling heb vernieuwd, zou ik iets geraakt hebben?
Ik zoek morgen verder.........
gr, Rachèl
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: wo jul 13, 2011 23:29
door Gtv4
Nogmaals, hoe heb je de EGR klep dicht gehouden?
En hoe krijg je dat voor elkaar bij lopende motor?
De EGR klep van een 16v is een elektrische klep.....................
Bedoel je niet de vacuüm bediende "gasklep" die de naloop beperkt bij het afzetten van de motor?
Die kun je dichtduwen tijdens draaien waardoor de motor geen lucht krijgt en afslaat.
Voor zover ik weet zijn de Mjet injectors moeilijk te testen op een bank.
Ik zou toch nog eens een lektest met lopende motor proberen.
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: do jul 14, 2011 05:57
door SchoonbeekR
hoi,
dan zal dat de die gasklep zijn. Inderdaad de EGR kan ik niet zomaar knijpen.
Volgens de specialist was zelfs de injector nr 3 de beste met de testen. Ik krijg er vandaag een testrapport bij.
Ik zal de jongens wisselen en opnieuw coderen, en kijken of de storing wederom op de 3e cilinder blijft,dan weet ik genoeg.
Een lektest? wat bedoel je daarmee? Wat kan ik daaruit concluderen?
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: do jul 14, 2011 07:06
door WhizzMan
Met een lektest, test je hoeveel er retour komt uit de injectoren. Je plaatst dan slangen met meetbekers op de retourleidingen van de injectoren. Als er verschil is in hoeveel diesel er uit de retourleidingen komt en de aansturing van de injectoren is gelijk, dan is er iets mis met de injectoren, of in de massa/12V van deze.
Als je inderdaad een "vuile" boordspanning hebt, zal de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten worden beinvloed. Omdat in jouw geval de afwijking zich met name in injector 3 voordoet, lijkt dit niet het geval te zijn. Het zou wel heel toevallig zijn als specifiek een op de twee omwentelingen telkens bij dezelfde krukashoek je boordspanning af zou wijken, niet?
Als het een electrisch probleem is, zou ik inderdaad eerder in slecht kontakt bij de injectoren zoeken, of bij de EGR- of smoorklep. (het is geen gasklep maar een smoorklep).
Dan nog, als de vinnen in je turbo vervuild zijn, krijg je ook schokkend rijden en vermogensverlies. Ik zou ook deze mogelijkheid nog niet op voorhand uitsluiten.
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: vr jul 15, 2011 07:10
door SchoonbeekR
Hai,
Gisteren de jongens weer gemonteerd. Heb wel van te voren de stekkers ingespoten met WD40, en de kabelboom visueel gecheckt.
Daar viel me op dat de kabels wel erg strak iets raakte aan de achterkant van een metalen steun.Voor de zekerheid toch even wat ruimte gemaakt en de kabels losgepeutert op te kijken, maar niets bleek beschadigd.
Stekkers van de ECU los en weer vast, your never know !
Dan de zaak afgebouwd en starten maar. Na de staioneer periode van een 1/2 uur een flinke rit gemaakt naar Duitsland en terug. Niets aan het handje !!
Nog eens uitgelezen, geen enkele fout opgeslagen. Motortje loopt weer als vanouds, dik over de 200km/u zonder problemen(en dan met die wind !)
Ik ga dus vanuit van een slechte verbinding waarschijnlijk aan de injectorstekker. Naarmate de temperatuur steeg, begon die ook meer in te houden/over te slaan. Dus hogere weerstand bij stijgende temp.
Ben nog niet helemaal overtuigd, maar hou het nog straks in de gaten.
Bedankt voor het meedenken,
Mvg
Rachel Schoonbeek
www.seventiesroadgarage.com
RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: ma jul 16, 2012 08:47
door SchoonbeekR
Inmiddels 1 jaar verder, dus even een update:
MML licht nog steeds af en toe op. Bij lange ritten, en warm weer komt storing eerder op dan normaal. In de winter zelfs 3 maanden niets.
Vervolgens weer aan de slag gegaan vorige week.Andere verstuiver gemonteerd, probleem hetzelfde.
Nog eens het stekkertje los gepeuterd, en klemspanning gecontroleerd van stekker zelf. Deze bleek erg zwak, dus alweer iets verbogen cq strakker gezet.
Starten maar en loop weer als een zonnetje. Na verloop van tijd ging MML uit.

RE: inhouden/overslaan motor/lampje motormanagement 1.9 JTD
Geplaatst: ma jul 16, 2012 10:35
door Alfissimo
Ik heb ooit iets gelijkaardig meegemaakt met mijn 147jtd 16v, toen was er een sensor vuil door roet. Ik weet niet meer juist welke maar als je de plastic kap van de motor afdeed zat het bovenaan een beetje naar links, we konden er vrij makkelijk bij. Was iets wat op het 147 forum al meermaals ter sprake was gekomen. Hopelijk heb je hier iets aan, na het reinigen heb ik er nooit meer last van gehad.