Pagina 1 van 2

compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: vr jul 08, 2011 12:15
door Fransinge
Geachte heren ervaren techneuten,

ik begin m'n nieuwe autootje steeds beter te leren kennen en kom nu ook achter de diverse kleine en grote mankementen, heb van de week even compressie gemeten en heb vastgesteld dat nr 1 cil. slechts 9,5 bar heeft t.o.v. de overige drie welke dik boven de 12 zitten, na het bekende olie op de zuigerbodem van nr 1 was er meer dan 15 bar voorhanden....natuurlijk alle metingen bij bedrijfswarme motor en volgas uitgevoerd.
Nu moet ik daarbij opmerken dat de auto de afgelopen 8 jaar nauwelijks 400 km gereden heeft, zou er nu een compressieveer gebroken zijn of zou het boeltje gewoon wel eens vast kunnen zitten na al die tijd en het vele stilstaan ?
Ondertussen 5 lange ritten gemaakt en het motortje tijdens optrekken flink belast om het boeltje wat extra te laten uitzetten, merk hierbij wel dat er lichte verbrande olielucht vrijkomt, pluimen bij gas los, gas erop was al bekend en de klepseals staan ook voor vervanging op de nominatie.
Indien gebroken zuigerveer, is het mogelijk om een zuiger te demonteren zonder het blok uit te bouwen ?

groeten,

Frans

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: vr jul 08, 2011 12:37
door ravado
Met een waarde van 9.5 denk ik niet gelijk aan een gebroken zuigerveer. Vastzittend zou eerder kunnen. Overigens is de compressiewaarde bij koude motor volgas belangrijker. Wat is die waarde?

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: vr jul 08, 2011 12:41
door Fransinge
zal dat ook eens controleren, dacht altijd dat dat met warme motor moest gebeuren...

groeten,

Frans

RE: compressie verschil spider 2.0 '87 vervolg

Geplaatst: vr aug 05, 2011 16:20
door Fransinge
Eindelijk na het vervangen van aanzuigrubbers, diverse slangen, pakkingen en de waterpomp,opnieuw de compressie kunnen testen en nu dus met koude motor,

cil. 2-3-4 allemaal keurig 11 bar, helaas geeft cil. nr. 1 nog steeds maar 9 bar, met het bekende scheutje olie op de zuiger meer dan 12 dus toch nog maar

even wat kilometers maken en hopen dat de boel dan loskomt.

Ik heb in een ander draadje gevraagd welke vacuumslang waar gemonteerd hoort te zijn omdat de carterontluchting op cil. nr gemonteerd zat en aangezien de motor

wel iets onderdruk heeft er dus steeds oliedampen naar cil. nr 1 gegaan zijn, zou dit het vastzitten van de zuigerveren veroorzaakt hebben ?

Frans

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: zo aug 21, 2011 22:32
door Fransinge
Heeft iemand nog iets opbeurends te melden over dat compressie verschil of is dat volledige speculatie waar ik om vraag ?

groeten,

Frans

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: zo aug 21, 2011 22:46
door Alessandro
Uiteindelijk kunnen 'wij' vanachter de computer alleen maar 'speculeren', danwel beredeneren, wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn...
De redenatie van jou kan ik me eigenlijk wel goed in vinden. Net als die van Ravado.

Ik zou eigenlijk niet weten, hoe je een vastzittende zuigerveer los zou kunnen krijgen, zonder kop demontage. Als iemand daar wel een leuk goedje (om aan de olie toe te voegen bijvoorbeeld) voor weet, ben ik heel benieuwd naar zijn/ haar ervaring!

Zuiger demonteren, met bok in de auto kan.... of het handig is, weet ik niet, carter moet er ook vanonder natuurlijk.

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: zo aug 21, 2011 23:04
door wim V8
Laat de zuiger en cilinder een paar dagen weken door een sterke onveter op de zuiger te gieten, thinner ofzo??Mischien teerverwijderaar??
Dus zuiger stukje naar beneden vanaf compressieslag bdp, omdat de kleppen dicht moeten zijn ivm erg snel verdampen.
Dan bougie terugdraaien ook ivm verdampen, volgende dag nog een keer een nacht weken, dan goed laten drogen met bougie eruit.
Als het goed droog is een spuit olie op de zuiger want ontvetter komt de smeerfilm niet ten goede!! Even met de hand ronddraaien, droogstarten zonder bougie en dan maar proberen te starten met bougies.
Maaaaarrr!! Pas heel erg op met thinner(damp) en een loshangende vonkende onsteking, droogstarten met een flinke pluim thinnerdamp de lucht in uit het bougiegat enz enz!! Thinnerresten in de uitlaat enz, noem maar op. Dus wel buiten doen.
En daarna ook even olie verversen mocht er wat onvettende materie langs de zuiger in het carter zijn gelopen.
Gr. Wim.

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: do sep 15, 2011 22:11
door wim V8
Hoe is met de compressie? Al wat geprobeerd?

Re: RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: vr sep 16, 2011 07:09
door Fransinge
Hoe is met de compressie? Al wat geprobeerd?
Nee, ben niet meer aan de motor toegekomen sinds ik vorige week zaterdag met twee versnellingen minder naar huis moest :-(

Twijfel wel nu het allemaal los is om ook het blok maar te lichten maar even een ding tegelijk,

groeten,
Frans

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: vr sep 16, 2011 08:09
door Zaagauto
Ben jij het die tandwielen zoekt voor je bak?

In dat geval zou ik niet al te moeilijk doen er ergens een complete, goede, gebruikte bak proberen te kopen en gewoon de hele bak wisselen. Efficienter, makkelijker & goedkoper...

T.a.v. je compressie, ik kan nog steeds wel meegaan in het verhaal van Ravado dat er waarschijnlijk een veer vastzit... maar breuk is natuurlijk ook mogelijk...

Ik zou de bak wisselen zodat je weer kunt rijden en dan een 1000 km rijden en dan nog eens kijken. Als het verschil er dan nog steeds is, kun je altijd het blok nog open maken.

Lees ik het trouwens goed dat ie pluimt bij gas loslaten maar ook pluimt bij volgas geven?

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: vr sep 16, 2011 14:46
door Fransinge
De 2e versnelling van een spider kraakt bijna altijd dus ik kan dat nu verhelpen, de 1e versnelling met een andere doggear met synchro ook bij inschakelen synchroniseren, doggear 2e verwisselen met die van een 5e en bovendien die #$!#boutjes van de gaffels goed vastzetten en borgen en de keerringen vervangen, denk niet dat ik voor hetzelfde geld een goede 2ehands bak krijg.

Buiten dat alles is het ook best eens interessant en na enige studie niet al te moeilijk plus heel leuk om zelf zoiets te avonturen en te weten dat alles in orde is.

Er is nog sprake van enige blauwe rook bij het verlaten van de snelweg bij gas los maar ten tijde van constateren was de motorolie al 8 jaar oud.

Heb wel in cilinder nr 1 altijd vettigheid en koolaanslag op de bougie dus denk dat er een klepgeleider niet helemaal fris meer is icm versleten klepseals, als het budget het weer toelaat doe ik de kop trekken en daarna is het niet al te moeilijk om vanaf boven de cilinderbus uit het carter te trekken en die veren na te zien of dan zelfs voor die 150 euro gewoon maar te vervangen.

Heb na al dat hobbyen wel de stille hoop dat er voorlopig dan alleen nog maar benzine gekocht hoeft te worden of iets geinigs als een stuur of een vloermattenset ;-)

Groeten,

Frans

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: do feb 07, 2013 20:22
door Fransinge
Update;

bakje is intussen alweer hersteld en uitgebreid proefgereden,alles weer top !! Omdat de winter alweer tijdig ingetreden is,wagentje weer op bokken gezet en een lektest gedaan om te zien of er misschien een klep lekt, de lange ritten hebben geen verbetering gebracht in ieder geval dus nu maar eens verder kijken.
Met 8 bar de cilinders afgeperst, nr 2,3 en 4 houden de druk goed vast met gesloten kleppen,nr 1 loopt binnen mum van tijd naar 0, dus mogelijk toch een lekkende of misschien verbrande klep?

Na enige vindingrijkheid eindelijk de kop losgekregen van het blok, de oxidatie van het aluminium heeft een ongunstig effect op de tapeinden,op een plaats is er zelfs een diepe beschadiging in 'gerot'.
Eerst maar eens de kop na demontage ondersteboven gelegd en gevuld met terpentine, nu is dan,na enige seconden, de lekkage te zien van cil.nr 1,dacht eigenlijk dat het harder lekken zou maar de overige drie houden wederom hun vloeistof goed binnen.

Na het demonteren van de kleppen valt het me toch mee,wel veel pitting op de uitlaatklep maar de inlaat is nog als nieuw,ben er wel ondertussen achter waarom de motor rookte bij gas loslaten,alle klepseals vielen spontaan van de geleiders af,compleet versteend,die hielden dus echt geen olie meer binnen.
Stelen en geleiders van de inlaat zijn nog strak maar de uitlaatklep geleiders hebben voelbare radiale speling dus zullen vervangen moeten worden,meteen maar het type plaatsen die een seal kunnen houden.

Wat me dus bezighoudt is de vraag of die 2 bar compressie verschil en het onrustig stationair lopen veroorzaakt kan worden door die lekkende kleppen van nr 1 ?

HIer wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: do feb 07, 2013 23:19
door AR823
Als ik die uitlaat klep zo zie, is dat wel de oorzaak van die paar bar verlies.
Koolaanslag lost perfect op door wat dieselolie op de zuigers te zetten,
kun je meteen zien of het bij cil. 1 wegzakt.
Van bejaarde monteur gehoord, dat 1 of 2 kopjes ATF automaatolie door de motorolie, deze de motor zo blank als zilver maakt.
Zou perfect alle koolaanslag oplossen.

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: vr feb 08, 2013 00:06
door Tonio
Koolaanslag oplossen ??
Volgens mij kan dat niet. Misschien werkt dit middel wel goed om koolaanslag los te weken, maar waar gaat die losgeweekte koolaanslag dan naartoe?
Bij een nog draaiende motor moet je dat niet willen, want dan kun je zoiets krijgen als dit:



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

.

RE: compressie verschil spider 2.0 '87

Geplaatst: vr feb 08, 2013 10:16
door AR823
Diesel maakt koolaanslag zacht. Wat ik op de foto zie is een echte vreter, veroorzaakt door gebrek aan smering of oververhitting.
Koolaanslag heeft dit niet veroorzaakt