Pagina 1 van 2
Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: wo jul 06, 2011 19:21
door gt1600Junior
Ik heb een set schetsplaten aangeschaft bij Prins Bredevoort ter versteviging van het stuurhuis (bekende ouderdomskwaal van de Bertone).
Kan iemand mij van tips voorzien voor de juiste montage en afwerking hiervan? Zijn er tekeningen of voorbeeldfoto's?
Het gaat om twee platen L+R en er zitten totaal vier verstevingsplaatjes bij.
Graag jullie tips! Alvast bedankt.

RE: Montagetips schetsplaten Bertone
Geplaatst: do jul 07, 2011 11:35
door Mini
Ik kan je wel vertellen dat die rubbertjes die je gekocht hebt voor onder je deurgrepen een drama zijn

Als jij ze passend eronder krijgt ben je een held! Ik heb trouwens begrepen dat die dingen origineel helemaal niet op een Bertje zaten....
RE: Montagetips schetsplaten Bertone
Geplaatst: do jul 07, 2011 11:46
door Giulia2000TS
Rubbertjes in warm water leggen en daarna monteren, platen er in laten lassen door Rik. Kent alle ins & outs.
RE: Montagetips schetsplaten Bertone
Geplaatst: do jul 07, 2011 13:15
door gt1600Junior
De deurrubbers wil ik monteren omdat de deurklinken toch elke keer een aardige opdonder krijgen bij sluiten van het portier. Kan nooit lekker zijn voor het plaatwerk rond de greep. Ze sluiten op dit moment al mooi aan, maar het lijkt me gewoon beter. Bedankt voor de warm water tip!
RE: Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: vr jul 08, 2011 08:43
door Bertoontje
een half druppeltje secondenlijm doet wonderen. Blijft het net op zijn plek zitten en kun je alles rustig monteren.
Ben benieuwd naar die platen?! welk nut hebben deze?!
RE: Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: vr jul 08, 2011 09:09
door Bog75
Grote platen zorgen voor versteving van de stuurhuisgebieden.Als chassis meegeeft dan heb je grote kans dat je stuurhuis scheurt. Kleintjes zetten de kolom beter vast voor de shocks.
Voor normaal gebruik zijn de grote alleen prima. Wel allebei de kanten doen anders heeft het niet veel zin. Rik vragen is IMHO de beste oplossing

RE: Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: vr jul 08, 2011 09:33
door gt1600Junior
Thanks, ik gebruik idd de grote platen wat het is voor normaal gebruik (en af en toe op de baan SSAR e.d.). Merkte vooral de laatste keer op de baan (Italia a Zandvoort) dat het stuurhuis bij stevige belasting echt zoekerig wordt. Je ziet onder de kap ook het deel waar het stuurhuis tegenaan is bevestigd lichtjes meebuigen bij stuuruitslagen. Dat moet nu aangepakt worden.
Is er iemand met voorbeeldfoto's van eigen projecten?
RE: Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: vr jul 08, 2011 13:01
door DJ
In het schutbord waar het stuurhuis en hulpstuurhuis aan hangt horen ook afstandsbussen te zitten zodat je bij aantrekken stuurhuisbouten de delen van het schutbord niet naar elkaar trekt.
Goede kans dat die ook gaar zijn. Zonder die afstandbussen in het schutbord hebben de schertsplaten ook weinig nut.
Gr DJ
RE: Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: vr jul 08, 2011 14:29
door gt1600Junior
o.k. , gaan we checken.
RE: Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: ma jul 11, 2011 11:45
door gt1600Junior
Inmiddels ook twee montagefoto's via Henk Prins ontvangen. Bedankt!
RE: Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: di jul 12, 2011 09:36
door Bertoontje
kun je de montagefoto's misschien hier neerzetten. Ben benieuwd hoe eea erin hoort te zitten
Ciao!
RE: Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: ma dec 03, 2012 10:43
door Clubman
Is er in Belgie ( buurt Antwerpen) ook iemand die hier ervaring mee heeft ?
RE: Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: ma dec 03, 2012 13:37
door HAAK28
De grote platen zet je gewoon achter de bouten van het stuurhuis(gaten zijn voorgeboord) en dan (laten) vast lassen. De kleintjes weet ik niet.
RE: Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: ma dec 03, 2012 19:30
door wim V8
Bij Montreals willen de alu bevestigingsoren ook wel eens afbreken van het alu huis.(ook 105-serie, bijna als giulia en berlina)
Als het goed is zit er door de chassisbalk een verstevegingspijp bij ieder gat, als die allemaal mooi vlak liggen kan je het stuurhuis wel redelijk goed aantrekken.
Zijn de pijpen weg, roest en/of restaureren, schade en noem maar op, zou je het stuurhuis krom kunnen trekken wat ie eigenlijk niet wil(gietalu).
Kijk ook even op de montrealsite,
Timo Jaatinen reports that one lug of his Montreal steering box broke after failure of the spot welding of the chassis member to which it is attached. He strengthened the chassis by welding reinforcement plates to it and welded a 40 mm wide, 3 mm thick plate under the chassis to join the reinforcing plates on either side of it. Timo dismantled the steering box to allow it to be repaired by welding, which requires heating it to 400 deg C. He had the broken steering box repaired by a specialist who welded layers on each other continuously to build up the new lug and Timo has provided details of the welding procedure. A new hole was drilled in the repaired lug and a helicoil fitted to complete the repair. The specialist welder, who is located in Hattula (100 km north of Helsinki), is prepared to repair steering boxes and other aluminium alloy parts, such as cylinder heads, which are sent to Timo for attention. Timo can also arrange for the repaired steering boxes to be machined and for helicoils to be inserted if required.
http://alfamontreal.info/index.html#Steering
RE: Montagetips schetsplaten Bertone 105 serie
Geplaatst: ma dec 03, 2012 19:38
door wim V8