Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Verkeerde brandstof

vr jul 08, 2011 07:35

Er zit wel een beveiliging opm het systeem. Als het drukloos is (en blijft) zal de pomp wel kunnen opstarten, maar als er geen druk wordt opgebouwd stopt ie acuut weer. Is een soort crash beveiliging voor als je brandstofleiding lekraakt bij een ongeval. Rechtstreeks op de pomp zou dus moeten werken, tenzij die beveiliging in de pomp zelf zit.

Gewoon hevelen via de vulopening en als dat echt niet wil dan via het gat van de brandstofpomp. (Waren hier nog maar Wegenwacht/ANWB-ers die goede raad konden geven.... :o )
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Verkeerde brandstof

vr jul 08, 2011 07:57

Ik heb het ooit gedaan met tuinslangen op zo'n pompje wat je op je boormachine zet (12,50eur bij de gamma oid)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

RE: Verkeerde brandstof

vr jul 08, 2011 08:06

IK heb zo een pompje van een alfa 33 met twee flex leidingen een stroom kabel met schakelaar en twee kleine baterijklemmen op een alu plaatje op 3 silentbolkjes gemonteerd en dat werk prima
Je staat versteld hoeveel debiet zo'n pomp heeft
:wink:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Verkeerde brandstof

vr jul 08, 2011 18:22

Er zit wel een beveiliging opm het systeem. Als het drukloos is (en blijft) zal de pomp wel kunnen opstarten, maar als er geen druk wordt opgebouwd stopt ie acuut weer. Is een soort crash beveiliging voor als je brandstofleiding lekraakt bij een ongeval. Rechtstreeks op de pomp zou dus moeten werken, tenzij die beveiliging in de pomp zelf zit.
Zo'n beveiliging ken ik niet in het systeem :? ... Wat in de meeste gevallen gebeurt is dat de brandstofpomp via de ecu ingeschakeld wordt. Zogauw de ecu stroom krijgt(als de auto op contact gezet wordt) geeft deze dan een signaal af aan de pomp om te gaan draaien. Maar als de motor niet gestart wordt ( er wordt geen rpm signaal gemeten door de ecu) laat de ecu na een bepaald aantal secondes de pomp weer afslaan. Dit heeft echter niks met de behaalde druk te maken. Ik ken ook geen enkel merk dat een benzinedruksensor gebruikt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: Verkeerde brandstof

vr jul 08, 2011 23:50

Inderdaad, ik ken ook geen drukafhankelijke beveiligingen.

ECU merkt het als de motor afslaat (door wat voor reden dan ook) en zet dan na een aantal sec. de brandstoftoevoer uit.
Er zit in veel alfa;s ook nog een crashsensor, die (volgens mij) bij harde klappen (soort airbagsensor maar dan eentje die eerder reageert) de brandstoftoevoer onderbreekt. Bij latere 164's zit die beveiliging rechtsvoor bij de voeten van de passagier.

Als je het relais doorverbind passeer je iig bij de 164 alle beveiligingen en is dus prima geschikt om de tank leeg te pompen.

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: Verkeerde brandstof

za jul 09, 2011 06:36

Zondag gebeurt dan het grote werk, eens kijken naar die relais, en dan eens kijken welke draden dat ik moet doorverbinden.
Hoop dat mij dat lukt omdat ik maandag de wagen nodig heb.

Gr.
Jantje

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Verkeerde brandstof

za jul 09, 2011 09:11

Als je het goede relais hebt gevonden moet je even naar de draden kijken die naar het relais toe lopen. Hoogstwaarschijnlijk zijn dat twee dikke en twee dunnere draden. Je moet de dikke draden doorverbinden. :wink:

De ene is een directe 12V ( waarschijnlijk een rode draad)en de ander gaat naar de pomp ( waarschijnlijk een roze draad).
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Herbieyy
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: do nov 22, 2007 18:02

RE: Verkeerde brandstof

za jul 09, 2011 12:05

En anders toch gewoon even een keer of 25 contacten? dan is die ook wel redelijk leeg hoor :oops:

Alfa166GTA

Re: RE: Verkeerde brandstof

za jul 09, 2011 13:30

Als je benzine tankt ipv diesel...................



Gebeurt er dit als je doorrijdt.
JAHOOR!!! De pelpinda's komen er weer bij!!! :D
Kan je me dat uitleggen???
DIESEL brand niet als je het aansteekt namelijk... BENZINE wel...
Ik wil diesel wel eens spontaan zien ontbranden...

En andersom???

Ik moet de eerste VONK bougie in een Diesel nog tegen komen...
Denk eerder dat je binnen no-time je zuigerveren eraan hebt en dan loopt de boel gewoon vast.
Maar in de fik? nee. Blok blijft afgesloten. Vaak juist bij een Diesel nog meer dan een benzine.

Dus een blok wat spontaan vlam vat bij het tanken van benzine ipv diesel??? verhaal pelpinda's, popcorn of borrelnoten...
Laatst gewijzigd door Alfa166GTA op za jul 09, 2011 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa166GTA

RE: Verkeerde brandstof

za jul 09, 2011 13:34

Beste wat je kan doen is inderdaad de relais van de brandstofpomp even op 12 volt doorsluiten en dan via je benzineleiding de diesel bij het motorcompartiment wegpompen.
LET OP, als de tank leeg is, dit dan ook even herhalen met ongeveer 5 liter benzine. LET OP, DAT SPUL BRAND WEL! :)

ECU en startonderbreker kan je omzeilen door contact te maken met de contactsleutel.
Dan kan de pomp vrij draaien.

Succes!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Verkeerde brandstof

za jul 09, 2011 13:41


DIESEL brand niet als je het aansteekt namelijk... BENZINE wel...
Ik wil diesel wel eens spontaan zien ontbranden...
Benzine brand niet, de damp brandt. En benzine ontbrand ook niet spontaan... :?

Overigens gaat dat uitgebrande Volvo'tje erover als je benzine tankt ipv diesel. En als je benzine gaat inspuiten in een dieselmotor zou dat wel eens vreemde resultaten kunnen geven. Diesel in een benzinemotor levert alleen maar een niet startende motor op. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Alfa166GTA

RE: Verkeerde brandstof

za jul 09, 2011 13:48

Een dieselblok kan niet ontbranden of vlam vatten als er benzine in wordt gedaan.
Hij loopt wel vast binnen enkele kilometers. Maar vlam vatten??? vertel mij dan eens HOE?
Bij een(benzine) injectie motor of carburateur met lekkage en kortsluiting zou ik me nog iets dergelijks voor kunnen stellen, maar bij een diesel en dan juist een Common Rail zoals die volvo?
En nee benzine (of de damp ervan) ontsteekt ook niet spontaan, maar wat ik wil zeggen is dat Diesel, al hou je er vuur bij, nog niet brand.
En er andersom meer voor nodig is om het te laten branden in een dieselmotor omdat er geen ontstekingsvorm in de vorm van een vonk in een dieselblok zit...
Hoe wil je dan benzinedampen ontbranden??? en helemaal BUITEN de motor waardoor deze vlam vat?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Verkeerde brandstof

za jul 09, 2011 13:48


Overigens gaat dat uitgebrande Volvo'tje erover als je benzine tankt ipv diesel. En als je benzine gaat inspuiten in een dieselmotor zou dat wel eens vreemde resultaten kunnen geven. Diesel in een benzinemotor levert alleen maar een niet startende motor op. :wink:
Als je daarmee doorstart krijg je ook "grappige" effecten. Uiteindelijk krijg je waterslag, maar dan met diesel.

Alfa166GTA

Re: RE: Verkeerde brandstof

za jul 09, 2011 14:09


Overigens gaat dat uitgebrande Volvo'tje erover als je benzine tankt ipv diesel. En als je benzine gaat inspuiten in een dieselmotor zou dat wel eens vreemde resultaten kunnen geven. Diesel in een benzinemotor levert alleen maar een niet startende motor op. :wink:
Als je daarmee doorstart krijg je ook "grappige" effecten. Uiteindelijk krijg je waterslag, maar dan met diesel.
Lekker bevordelijk dus :wink:

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: Verkeerde brandstof (OPGELOST) !!!

zo jul 10, 2011 02:35

Voila vrienden,

Toevoerleiding eruitgetrokken, het is de leiding die verbonden is met de rail van de injectoren. Wanneer je voor de wagen staat is dat de rechterkant .
Ten tweede, de toevoerleiding verbonden met een lange koperen mazoutleiding van 8mm om ervoor te zorgen dat de brandstof naar een emmer vloeit.
En als laatste achter in de kofferruimte de beschermplaat van de brandstofpomp gedemonteerd.
Rechtreeks 12 V aangesloten op de brandstofpomp, en de probleem was opgelost.

Dikke groetjes
Jantje

Terug naar “Algemene Technische vragen”