Pagina 1 van 2

gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: ma jul 04, 2011 22:15
door henk116
Weet iemand de gewichten van deze motoren?
Ik ben benieuwd hoeveel de 24 V motoren zwaarder zijn.

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: za jul 09, 2011 16:04
door Alfa166GTA
Precieze gewichten durf ik je niet te zeggen.
Maar veel maakt het niet uit.
Ik denk, als je ervan uit gaat dat je dan dubbele nokassen en 12 kleppen erbij krijgt max. een kilo of 8???
Waar dan bij een 24v een klep zit, zit aluminium of gietijzer bij een 12v... qua verschil niet veel dus.
Denk alleen de nokassen die dan wat verschil in gewicht zullen uitmaken.

Mag ik vragen waarvoor de interesse? interessant project :D???

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: za jul 09, 2011 21:40
door alfa164superwebmaster
Even kleine sidenote, de 12v heeft ook aluminium blok en koppen, geen gietijzer...

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: za jul 09, 2011 21:44
door henk116
Ok ik had ook wel zoiets ongeveer bedacht, echter meten is weten denk ik maar zo.
Ik ben met mijn 75 V6 bezig om die af te slanken vandaar mijn focus op gewicht en idee over hoe het gewicht zou zijn met een 24V er in.
Ik heb een 10 kg lichtere motorkap laten maken bij Alfa Centro en lichtere bumpers liggen vd turbo, zou de abs er uit willen doen en de accu diagonaal naar achteren willen hebben. alsmede Gta schijven voor.
Ik ben regelmatig auto's aan het wegen vandaar...

nog bedankt voor de reactie

Alfetta/GTv registerleider
Henk Compagner

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: zo jul 10, 2011 16:32
door Alfa166GTA
Ooow okay! een light-wight RWD scheurijzer dus :wink:
Ik denk dat er uit de motor niet veel verschil in gewicht te halen valt.

Echter denk ik dat voor het rendement voor het racen (ik neem aan dat het daarvoor is) een 24v dan de voorkeur heeft.
Inderdaad, beide zijn van Aluminium, maar wist nog niet over wat voor alfa we het hadden.

Voor gewichtsbesparing van de motor en omliggende zou ik toch meer denken aan een lichter vliegwiel, carbon crankshaft, aluminium radiateur, K&N i57 luchtfilterkit etc.
Ik zou niet te veel proberen gewicht te verminderen vanuit het blok... gaat dan juist ten koste van de prestaties denk ik.
Je zou dunnere zuigers enz. kunnen nemen, maar dan blijf je reviseren...

Zijn er geen andere punten waarop je nog gewicht kan "lozen" ???
Lichtere aluminium wielen? polyester kappen? Plastic zijruiten??? ik probeer mee te denken hier

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: zo jul 10, 2011 19:39
door marlon_ruchtie
Voor gewichtsbesparing van de motor en omliggende zou ik toch meer denken aan een lichter vliegwiel, carbon crankshaft, aluminium radiateur, K&N i57 luchtfilterkit etc.
Carbon krukas? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Re: RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: zo jul 10, 2011 19:40
door Alfa166GTA
Voor gewichtsbesparing van de motor en omliggende zou ik toch meer denken aan een lichter vliegwiel, carbon crankshaft, aluminium radiateur, K&N i57 luchtfilterkit etc.
Carbon krukas? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Excuus Dirveshaft (naar de dif)

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: zo jul 10, 2011 21:40
door giuliettaevo
Dat is voor een transaxle een duur geintje, dat zou maatwerk worden :? ... kost meer als een gebruikte GTA motor. :wink:

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: ma jul 11, 2011 07:44
door WhizzMan
Het blok hangt gedeeltelijk voor de vooras, dus gewicht maakt zeker uit voor de balans van de auto. Dat je met roterende massa beperken meer winst pakt dan met statische massa voor acceleratie is een ander punt.

In een 75 scheelt het in ieder geval zoveel dat de meeste serieuze 75 V6 racers wel een 24V hebben. Je kan daardoor wel concluderen dat een 24V in een 75 hangen waarschijnlijk de moeite waard is, als je harder wilt.

Re: RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: ma jul 11, 2011 15:10
door ravado
.......Voor gewichtsbesparing van de motor en omliggende zou ik toch meer denken aan een lichter vliegwiel, carbon crankshaft, aluminium radiateur, K&N i57 luchtfilterkit etc.
Ik zou niet te veel proberen gewicht te verminderen vanuit het blok... gaat dan juist ten koste van de prestaties denk ik.
Je zou dunnere zuigers enz. kunnen nemen, maar dan blijf je reviseren...

Zijn er geen andere punten waarop je nog gewicht kan "lozen" ???
Lichtere aluminium wielen? polyester kappen? Plastic zijruiten??? ik probeer mee te denken hier
een i57 kit om gewicht te besparen? tov een "normaal" open luchtfilter bespaar je daar toch niks op? hooguit tov een originele luchtfilter-unit......voor wie die er nog op heeft zitten :wink:
Dunnere zuigers leveren geen revisiekosten op. Het niet afstemmen van de onderdelen zuigers, drijfstangen e.d. in combinatie met de warmtehuishouding dat zal wel een revisie op kunnen leveren. Overigens is het gewicht vd zuigers dan niet het eerste waar ik winst op zou willen pakken. Uitgewogen drijfstangen daarentegen dan wel. Vliegwiel is een leuke als je daar een paar kilo mee wilt winnen icm sneller klimmen en dalen in de toeren.

@Henk: ik heb in mijn 75 de accu naar achteren verplaatst, de complete stuurbekrachtiging vervangen door een onbekrachtigd exemplaar, het vliegwiel 5 kilo laten afdraaien en icm de voorste krukaspoelie laten balanceren op de krukas. Dit alles leverde een besparing op van 35 kilo. Ik heb destijds het blok wel gewogen (zonder startmoter, dynamo etc)maar ik kan nergens meer terug vinden hoeveel dat nu precies was. :sad:

De bumpers vervangen door die van een turbo en een poly motorkap geven ook veel winst .

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: ma jul 11, 2011 15:34
door WhizzMan
Ik zou sowieso geen open filter, of het nou een i57 kit is of niet, monteren. Koude lucht pakken en dus met een groot gesloten filter werken is veel handiger.

Alle roterende massa telt extra, helemaal als het voor de versnellingsbak ligt. Je moet massa bewegen, als die niet alleen vooruit moet, maar ook nog eens van (rotatie)snelheid moet veranderen kost dat extra energie. Hoe meer versnelling, hoe meer energie het kost.

De dikte van de zuigers maakt inderdaad niet zoveel uit, totdat je echt te dun gaat zitten om een lange levensduur te hebben. De meeste racers zitten met hun dikte daar nog ruim boven, dus je kan een behoorlijk eind gaan. De materiaalkeuzes en de hoeveelheid toeren zijn veel meer van belang voor de levensduur van de motor.

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: ma jul 11, 2011 15:48
door ravado
Helemaal mee eens, mij ging het erom dat je, afhankelijk van het doel waar je de motor voor bouwt,moet bepalen of je daar een heel licht vliegwiel of een zwaarder vliegwiel voor wilt hebben.

Voor de rest kan ik mij helemaal vinden in Whizzman's reactie.

Re: RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: ma jul 11, 2011 16:16
door Alfa166GTA

een i57 kit om gewicht te besparen? tov een "normaal" open luchtfilter bespaar je daar toch niks op? hooguit tov een originele luchtfilter-unit......voor wie die er nog op heeft zitten :wink:
Als je het vergelijk maakt met een origineel luchtfilterhuis en alle toebehoren kom je al gauw op 5 kilo besparing...

Een "gewoon" universeel open luchtfilter leverd geen extra vermogen op. leuk voor de sier en het geluid, maar veel maakt het niet uit.

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: ma jul 11, 2011 16:56
door ravado
@alfa166gta: ls t alleen gaat om gewichtsbesparing dan zet je er gewoon een open luchtfilter op, is ook nog eens lichter dan een i57 kit.
Als t gaat om performance ga je voor een airbox :wink:
Maar die verkoop je zeker niet :wink:

RE: gewicht vd V6 12V en 24V

Geplaatst: ma jul 11, 2011 17:05
door WhizzMan
Ik snap het nut van gewichtsbesparing niet als het je zoveel performance kost. Die 5 kilo maakt op die 1300 kilo veel minder uit dan die 5 pk op 200. Kilo's minder is zonder meer slim, maar niet als je er vermogen voor in moet leveren.