Pagina 1 van 1

75 met te veel onderstuur...?

Geplaatst: vr jun 24, 2011 12:40
door Sam75
Heb een probleempje met de 75. Hij heeft te veel onderstuur op nat wegdek. Het is een 1.8ie.
Nu heb ik nog niet zo lang geleden paar aanpassingen aan het onderstel gedaan.
- Koni geel rondom, met de inslaande slag tussen zacht en hard ingesteld.
- 1 tandje verlaagd aan de voorzijde
- eibach veren achterzijde
- paar dagen geleden sporing opnieuw laten afstellen. (maar volgens mij kent die man het verschil niet tussen FWD en RWD :?
want hij zei dat het allemaal het zelfde was) Wat dus niet is. RWD moet toch uitspoor hebben? :)
Zou het aan de sporing kunnen liggen of aan de aanpassingen?
(ik ga straks terug voor de sporing opnieuw te laten afstellen. Want ze wijkt nog een klein beetje naar rechts af.
En als ik een halve toer draai met het stuur komt deze ook niet terug.)
Alvast bedankt, Ik laat jullie iets weten.
Mvg, Sam

RE: 75 met te veel onderstuur...?

Geplaatst: vr jun 24, 2011 13:09
door ravado
doordat je de voorkant stugger en lager maakt kan je ook meer onderstuur op nat wegdek krijgen...
Goede uitlijning is zeker belangrijk. Gebruik de zoekfunctie want daar is al aardig wat over geschreven mbt een 75.

Re: RE: 75 met te veel onderstuur...?

Geplaatst: vr jun 24, 2011 13:19
door yuri 75 V6
doordat je de voorkant stugger en lager maakt kan je ook meer onderstuur op nat wegdek krijgen...
Goede uitlijning is zeker belangrijk. Gebruik de zoekfunctie want daar is al aardig wat over geschreven mbt een 75.
Niet helemaal mee eens ;) Met het verlagen creëer je niet principieel meer onderstuur, en ook met wat andere demprs niet echt. Dat gebeurt wél als je hardere veren monteert en/of een dikkere stabilisator. Aangezien de veren voor niet gewijzigd zijn, maar de veren achter juist wel (en ook stugger geworden!) zou de auto juist overstuurder moeten zijn...

De eerste vraag is: is het onderstuur werkelijk toegenomen, of ben je harder bochten in gaan sturen met je nieuwe dempers? Als het onderstuur excessief is los je dat echt niet op met je sporing. Bedenk dat een 75 bij het verlagen aan de voorzijde automatisch meer negatief camber krijgt, wat in principe juist goed voor je grip bij insturen zou moeten zijn!

Zelf zet ik mijn 75's altijd op een heel klein beetje toespoor, omdat ik dat fijner vind sturen. Dat is een kwestie van smaak en gevoel; het is zeker geen wet van Meden en Perzen dat een RWD auto uitspoor zou moeten hebben.

Begin eens met de sporing op 0, het caster maximaal en het negatieve camber aan de voorzijde links en rechts op zijn minst gelijk en niet te overdreven (halve tot een hele graad).

Re: RE: 75 met te veel onderstuur...?

Geplaatst: vr jun 24, 2011 14:37
door Sam75
doordat je de voorkant stugger en lager maakt kan je ook meer onderstuur op nat wegdek krijgen...
Goede uitlijning is zeker belangrijk. Gebruik de zoekfunctie want daar is al aardig wat over geschreven mbt een 75.
Niet helemaal mee eens ;) Met het verlagen creëer je niet principieel meer onderstuur, en ook met wat andere demprs niet echt. Dat gebeurt wél als je hardere veren monteert en/of een dikkere stabilisator. Aangezien de veren voor niet gewijzigd zijn, maar de veren achter juist wel (en ook stugger geworden!) zou de auto juist overstuurder moeten zijn...

De eerste vraag is: is het onderstuur werkelijk toegenomen, of ben je harder bochten in gaan sturen met je nieuwe dempers? Als het onderstuur excessief is los je dat echt niet op met je sporing. Bedenk dat een 75 bij het verlagen aan de voorzijde automatisch meer negatief camber krijgt, wat in principe juist goed voor je grip bij insturen zou moeten zijn!

Zelf zet ik mijn 75's altijd op een heel klein beetje toespoor, omdat ik dat fijner vind sturen. Dat is een kwestie van smaak en gevoel; het is zeker geen wet van Meden en Perzen dat een RWD auto uitspoor zou moeten hebben.

Begin eens met de sporing op 0, het caster maximaal en het negatieve camber aan de voorzijde links en rechts op zijn minst gelijk en niet te overdreven (halve tot een hele graad).
Het was op een rotonde dat ik het merkte. Ben net terug van bij die man waar ze uitlijnen, ze zeiden dat het rechtse voorwiel verplaatst is met 1graad (dat komt op 4mm zei hij).
Nu heb ik even op het midden van de baan gereden en het stuur efjes los gelaten. Toch blijft ze naar rechts afwijken.
Ze zeiden ook dat als ze terug afwijkt, ik ergens met een speling zal zitten.
Maar zoals jullie zeggen i.v.m. sporing niet veel te maken heeft met het onderstuur kan ik het verhelpen om een 3.0 V6 stabilisatorstang er onder te hangen?
Binnenkort komt er een 2.0TS in. Zou dat ook al helpen?
Nu een klein vraagje. Hoe hard worden de gele koni's ingesteld op een 75?
Ik zou graag meer overstuur willen, moet ik dan de achterkant zo stug mogelijk maken?

Re: RE: 75 met te veel onderstuur...?

Geplaatst: vr jun 24, 2011 16:02
door yuri 75 V6
doordat je de voorkant stugger en lager maakt kan je ook meer onderstuur op nat wegdek krijgen...
Goede uitlijning is zeker belangrijk. Gebruik de zoekfunctie want daar is al aardig wat over geschreven mbt een 75.
Niet helemaal mee eens ;) Met het verlagen creëer je niet principieel meer onderstuur, en ook met wat andere demprs niet echt. Dat gebeurt wél als je hardere veren monteert en/of een dikkere stabilisator. Aangezien de veren voor niet gewijzigd zijn, maar de veren achter juist wel (en ook stugger geworden!) zou de auto juist overstuurder moeten zijn...

De eerste vraag is: is het onderstuur werkelijk toegenomen, of ben je harder bochten in gaan sturen met je nieuwe dempers? Als het onderstuur excessief is los je dat echt niet op met je sporing. Bedenk dat een 75 bij het verlagen aan de voorzijde automatisch meer negatief camber krijgt, wat in principe juist goed voor je grip bij insturen zou moeten zijn!

Zelf zet ik mijn 75's altijd op een heel klein beetje toespoor, omdat ik dat fijner vind sturen. Dat is een kwestie van smaak en gevoel; het is zeker geen wet van Meden en Perzen dat een RWD auto uitspoor zou moeten hebben.

Begin eens met de sporing op 0, het caster maximaal en het negatieve camber aan de voorzijde links en rechts op zijn minst gelijk en niet te overdreven (halve tot een hele graad).
Het was op een rotonde dat ik het merkte. Ben net terug van bij die man waar ze uitlijnen, ze zeiden dat het rechtse voorwiel verplaatst is met 1graad (dat komt op 4mm zei hij).
Nu heb ik even op het midden van de baan gereden en het stuur efjes los gelaten. Toch blijft ze naar rechts afwijken.
Ze zeiden ook dat als ze terug afwijkt, ik ergens met een speling zal zitten.
Maar zoals jullie zeggen i.v.m. sporing niet veel te maken heeft met het onderstuur kan ik het verhelpen om een 3.0 V6 stabilisatorstang er onder te hangen?
Binnenkort komt er een 2.0TS in. Zou dat ook al helpen?
Nu een klein vraagje. Hoe hard worden de gele koni's ingesteld op een 75?
Ik zou graag meer overstuur willen, moet ik dan de achterkant zo stug mogelijk maken?
Een dikkere voorstabi maakt hem in theorie meer onderstuurd (voorzijde stijver = meer onderstuurd, achterzijde stijver = meer overstuurd), maar het vermindert ook de bodyroll, waardoor het netto toch minder onderstuur KAN opleveren. Door de achterzijde stug te maken krijg je in theorie ook meer overstuur, maar wat je bij een 75 wilt is een relatief stijve voorkant en een relatief zachte achterkant. Zo houd je de aangedreven wielen goed aan de grond en kun je met de meeste vaart de bocht uit.

RE: 75 met te veel onderstuur...?

Geplaatst: vr jun 24, 2011 19:02
door Alfa-Corazon
Mijn 1.8 Imola en later die van Yuri, reed zeer "uitgewogen" op het nat van Zandvoort en de Nurbergring.
In het bos uit (Arie Luyendijk) kon ie lekker over vier wielen glijden (zonder de grindbak te bezoeken natuurlijk).
Dus het lijkt mij dat jij idd teveel onderstuur hebt.

RE: 75 met te veel onderstuur...?

Geplaatst: vr jun 24, 2011 19:12
door yuri 75 V6
Klopt, die auto reed mooi neutraal. Stond wel op standaard hoogte, met rode Koni's en hulpveertjes achter. Jammer dat-ie uiteindelijk echt te roestig werd, want dat was toch een fijn autootje. Nooit trubbels mee gehad, alleen regelmatig een slokje olie er bij.

Re: RE: 75 met te veel onderstuur...?

Geplaatst: vr jun 24, 2011 20:39
door ravado
doordat je de voorkant stugger en lager maakt kan je ook meer onderstuur op nat wegdek krijgen...
Goede uitlijning is zeker belangrijk. Gebruik de zoekfunctie want daar is al aardig wat over geschreven mbt een 75.
Niet helemaal mee eens ;) Met het verlagen creëer je niet principieel meer onderstuur, en ook met wat andere demprs niet echt. Dat gebeurt wél als je hardere veren monteert en/of een dikkere stabilisator. Aangezien de veren voor niet gewijzigd zijn, maar de veren achter juist wel (en ook stugger geworden!) zou de auto juist overstuurder moeten zijn...

De eerste vraag is: is het onderstuur werkelijk toegenomen, of ben je harder bochten in gaan sturen met je nieuwe dempers? Als het onderstuur excessief is los je dat echt niet op met je sporing. Bedenk dat een 75 bij het verlagen aan de voorzijde automatisch meer negatief camber krijgt, wat in principe juist goed voor je grip bij insturen zou moeten zijn!

Zelf zet ik mijn 75's altijd op een heel klein beetje toespoor, omdat ik dat fijner vind sturen. Dat is een kwestie van smaak en gevoel; het is zeker geen wet van Meden en Perzen dat een RWD auto uitspoor zou moeten hebben.

Begin eens met de sporing op 0, het caster maximaal en het negatieve camber aan de voorzijde links en rechts op zijn minst gelijk en niet te overdreven (halve tot een hele graad).
ik schreef ook als je de voorkant stugger maakt :wink:
Uitgaande van originele versleten fietspompen naar nieuwe gele koni's zou je daar toch enige stugheid in demping van moeten vernemen, of zie ik dat verkeerd Yuri? :-k

Re: RE: 75 met te veel onderstuur...?

Geplaatst: vr jun 24, 2011 21:03
door yuri 75 V6

ik schreef ook als je de voorkant stugger maakt :wink:
Uitgaande van originele versleten fietspompen naar nieuwe gele koni's zou je daar toch enige stugheid in demping van moeten vernemen, of zie ik dat verkeerd Yuri? :-k
Je maakt met de dempers de voorkant wel een beetje stugger, maar niet veel. Het gaat feitelijk ook niet zozeer om stugheid, maar om rolstijfheid. Dempers doen voor de rolstijfheid lang niet zo veel als de veren en de stabilisator! Zeker gele Koni's niet, die qua ingaande slag al niet zo hard zijn en dus de veren wat dat betreft niet snel zullen tegenhouden.

RE: 75 met te veel onderstuur...?

Geplaatst: za jun 25, 2011 10:43
door Dr.Agan
Toen ik mijn standard, niet versleten dempers aan de voorkant wisselde voor een setje gele koni's was er totaal geen verschil te merken. Pas toen ik de Koni's ging dichtdraaien was verschil te merken zowel met dempers met de hand indrukken als onder de auto gemonteerd.

Staat je caster li en re gelijk? Staat je achteras recht onder de auto? Dit zijn ook dingen die trekken naar een kant kunnen veroorzaken
O ja, Koni's voor 116 serie vind ik veredelde fietspompen maar dat is een andere discussie
:wink:

Re: RE: 75 met te veel onderstuur...?

Geplaatst: za jun 25, 2011 12:31
door ravado

ik schreef ook als je de voorkant stugger maakt :wink:
Uitgaande van originele versleten fietspompen naar nieuwe gele koni's zou je daar toch enige stugheid in demping van moeten vernemen, of zie ik dat verkeerd Yuri? :-k
Je maakt met de dempers de voorkant wel een beetje stugger, maar niet veel. Het gaat feitelijk ook niet zozeer om stugheid, maar om rolstijfheid. Dempers doen voor de rolstijfheid lang niet zo veel als de veren en de stabilisator! Zeker gele Koni's niet, die qua ingaande slag al niet zo hard zijn en dus de veren wat dat betreft niet snel zullen tegenhouden.
ok helder! thnx :thumbs: