Pagina 1 van 1

Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 16:33
door DAVE
De remmen van mijn GT Bertone "brievenbus" van 1969 lopen steeds weer vast.

We hebben de remleidingen en de hoofdremcylinder reeds vervangen. Tevens gereviseerde remklauwen vooraan gemonteerd. Eerst lijkt alles goed te gaan maar na een kilometertje rijden loopt het allemaal weer compleet vast, zo erg zelfs dat het bijna onmogelijk is om nog thuis te geraken.

Rembekrachtiger ziet er nieuw uit, deze heb ik nog niet vervangen. Heb echter een nieuwe liggen.

Waaraan zou dit euvel kunnen liggen? Iemand een idee of hetzelfde al meegemaakt? Mijn garagist en ik worden stilaan moedeloos :cry:

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 16:41
door wim V8
Heb het ook gehad na vervangen van de hoofdremcil. Als je klauwen nieuw of gereviseerd zijn kan dat de oorzaak niet zijn, ik had ook hele nieuwe klauwen erop. Bij mij lag het aan het rempedaal dat te strak stond.
Dus het pedaal drukt de zuiger van de hoofdremcilinder al wat in tijdens ruststand.
Het kleine gaatje in de hoofdremzuiger komt dan niet vij en kan de vloeistof niet teruglopen, dus blijf je druk opbouwen.
Dus zorg eerst voor een kleine speling in het pedaal. Denk dat dit het moet zijn. Succes.
Gr. Wim.

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 16:42
door Bog75
Zijn je blokken etc goed vrij? Soms moet je even wat bijvijlen, en goed monteren met kopervet. Ook vloeistof goed? Als de klauwen lang geleden gereviseerd zijn en vervolgens op de plank gelegen hebben kan dit wellicht ook het euvel zijn (lijkt me echter wat minder aannemelijk).

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 16:57
door siegerdehaan89
wim heeft het bij het rechte eind.

Had hetzelfde probleem met mijn Bertone Turbo. Compensatie gaatje kwam niet vrij....

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 17:12
door DAVE
Klinkt zéér aannemelijk!

Hoe los dit praktisch op?

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 17:17
door wim V8
Bij het rempedaal waarschijnlijk de remlichtschakelaar even terugstellen.

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 17:42
door WhizzMan
De stift die in je remdrukbekrachtiger zit ietsje bijstellen. Bij de 105 zou ik de details niet kennen, maar bij de meeste voertuigen moet de bekrachtiger daar voor losgehaald worden. Ik lees iets over bij de remlichtschakelaar stellen? Kan het van de "voorkant"?

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 17:55
door wim V8
Of je de stift kan bijstellen weet ik niet bij dit model, bij mijn montreal zat na montage van de nieuwe hoofdremcilinder het pedaal redelijk strak(geen vrije slag) na verwijderen van de remlichtschakelaar was het probleem opgelost, later de schakelaar weer teruggezet uiteraard. Bij sommige auto's zit er een stelbout zodat de schakelaar niet als aanslag voor het pedaal dient.

Re: RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 18:10
door jan1300
De stift die in je remdrukbekrachtiger zit ietsje bijstellen. Bij de 105 zou ik de details niet kennen, maar bij de meeste voertuigen moet de bekrachtiger daar voor losgehaald worden. Ik lees iets over bij de remlichtschakelaar stellen? Kan het van de "voorkant"?
Remlichtschakelaar zit op de leiding valt dus niets aan te stellen.

Je kunt de slag bij de hoofdremcilinder verstellen.

Afbeelding

gr Jan

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 19:00
door @lfa@lgra
Is wel bij te stellen bij de 105: Hiervoor dien je je hoofdremcilinder wel van de bekrachtiger af te schroeven> daarna zie je de drukstift zitten met een soort dopmoertje op het uiteinde. Deze moer is om de speling te bepalen. De drukstift zelf wel blokkeren als je de moer verdraait.

(Let wel: Dit geldt voor de 105 met een ATE rembekrachtiger/ Hangende pedalen)

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 19:46
door jan1300
Dave heeft staande pedalen!!

gr Jan

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 20:52
door WhizzMan
Volgens mij staat er op dat plaatje wat Jan post een moer die gebruikt wordt om de stift te blokkeren. Die moer losdraaien (stift blokkeren tegen ronddraaien), daarna de stif een paar slagen indraaien en de blokkeermoer weer vast maken. Of moet hij juist uitgedraaid worden omdat het een trekstift is?

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 20:57
door jan1300
Korter maken krijg je meer speling!
En natuurlijk minder speling bij langer maken.
Komt wel meer voor dit euvel.

Waarschijnlijk is een één winding korter al genoeg.

30mm vrije slag bij het pedaal houd ik meestal aan.

gr Jan

RE: Vastlopende remmen van mijn brievenbus...

Geplaatst: zo jun 19, 2011 21:22
door DAVE
Bedankt allen voor de hulp, ik weet nu waar ik het moet oplossen, ben benieuwd :wink: