Pagina 1 van 2
Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: wo aug 24, 2005 09:02
door reijnaje
Als ik de ruitenwissers van mijn Sprint aanzet gaan deze erg traag omlaag. In de intervalstand blijven ze vaak steken halverwege. Als ik ze dan uitzet gaan ze pas verder omlaag. Als ik een stand hoger probeer gaat het vaak ook wel weer. Bij het moeilijk omlaag gaan gaat het acculampje zwak branden.
Als ik mijn kachel ventilator aanzet op de laagste stand gaat het acculampje ook zwak branden, het gaat feller branden als ik een hogere stand kies.
Lijkt mij een massaprobleem. Wie weet zo waar ik de massapunten kan vinden zodat ik ze eens goed schoon kan maken?
RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: wo aug 24, 2005 09:20
door wendola
is accu niet kaduk dan ?
RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: wo aug 24, 2005 09:24
door reijnaje
Dat is optie 2 maar uit ervaring weet ik dat elektrische problemen bij 33's vaak veroorzaakt worden door slechte massa, daarom verdenk ik die nu als eerste.
RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: wo aug 24, 2005 09:54
door roberto
Heb hetzelfde met de GTV6, daar begint ook het acculampje op te lichten als de kachelventilator draait en als de lampen branden. Ook gaan de ruitenwissers langzaam over de ruit. Maar bij mij is het absoluut geen accu probleem, die is goed.
Re: RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: wo aug 24, 2005 09:58
door reijnaje
Heb hetzelfde met de GTV6, daar begint ook het acculampje op te lichten als de kachelventilator draait en als de lampen branden. Ook gaan de ruitenwissers langzaam over de ruit. Maar bij mij is het absoluut geen accu probleem, die is goed.
Dan zou ik ook de massa eens nakijken als ik jou was. Tijdelijk een directe draad naar de - van de accu trekken. Werkt het dan wel goed dan is dat het probleem. Moet ik dus ook nog doen om het zeker te weten.
RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: wo aug 24, 2005 10:00
door Graffiaturo
volgens mij zitten de massa's van de sprint, net als bij de 33, gezellig met zijn allen tegen het schutbord aangeschroefd net voor de zekeringenkast
RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: wo aug 24, 2005 20:26
door MarcoSprint
Je accu is het niet hoor. Die heb ik anderhalf jaar geleden vervangen voor een nieuwe, ook de dynamo is toen vervangen. Ik ben ook al eens bezig geweest met massa, maar dat hielp helaas niet. Die zwakke ruitenwissermotor schijnt overigens wel een Sprint kwaal te zijn. Mijn garage had het er toen over dat de scharnierpunten van de stangen teveel speling kunnen hebben. Het is inderdaad wel erg irritant dat ze zo langzaam gaan. Bevalt het Sprintje verder goed? Groetjes!
RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: wo aug 24, 2005 20:29
door Andretti Molletti
Spanningsregelaar van de dynamo?? of de koolborstels?
Je zou de boordspanning eens moeten meten als je dit voorval hebt!!!
RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: do aug 25, 2005 00:35
door ikke
Bekend verhaal, mijn 33 heeft precies het zelfde probleem, kan de accu ook niet zijn, die is nieuw, evenals de dynamo, die is tegelijkertijd tweedehands nieuw ingezet, dus ikke kan ook op zoek naar de massa van me 33'je.

RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: do aug 25, 2005 01:24
door Graffiaturo
@ikke, voor je zekeringkast zit een mooi rondje waar al je massa's aan vastzitten
RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: do aug 25, 2005 08:06
door reijnaje
Voorlopig verdenk ik nog steeds de massa aansluitingen al heb ik gister geen tijd gehad er aan te prutsen. Ik zal eens een directe massa naar de accu aanleggen om te zien of dat wat helpt. Als dat niet helpt dan helpt het verder nalopen van de massaverbindingen ook geen zin. Ik ga meteen ook maar op zoek naar een goede meter om de boordspanning te meten... ik hou jullie op de hoogte!
RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: do aug 25, 2005 12:25
door Huib
Ik heb precies hetzelfde met m'n 33 type 2. De volgende stap is dat de interval het helemaal niet meer doet... Ik heb nog niet echt uitgebreid gezocht naar de oorzaak.
Heb wel een tijdje rondgereden met een multimeter aan het dashboard getaped, maar de laadspanning over de accupolen is prima in orde.
Dus ik denk ook echt massa, en misschien spanningsverlies door verouderde bedrading.
RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: do aug 25, 2005 22:07
door martijnsud
heb het probleem ook gehad met mijn Sud, koolborstels vervangen door nieuwe, dus geen gebruikte!!, en het probleem was over! Probeer het maar eens, koolborstel zijn niet echt duur, voor +/- € 10,- heb je ze al!! Is altijd het proberen waard.
Succes en laat maar effe weten als het probleem over is.
Re: RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: do aug 25, 2005 22:12
door Andretti Molletti
heb het probleem ook gehad met mijn Sud, koolborstels vervangen door nieuwe, dus geen gebruikte!!, en het probleem was over! Probeer het maar eens, koolborstel zijn niet echt, voor +/- € 10,- heb je ze al!! Is altijd het proberen waard.
Succes en laat maar effe weten als het probleem over is.
Het is wel een logische verklaring!! Als het dynamo lampje gaat branden is er in ieder geval spanningsverschil tussen D+ en B+ van de dynamo en moet er een probleem in de dynamo gezocht worden...
Ik hou het dus ook even op borstels en of spanningsregelaar, maar dit is een geheel en kost idd maar een paar tientjes hooguit!
Suc6
RE: Massa Alfasud Sprint
Geplaatst: zo aug 28, 2005 11:30
door reijnaje
Nou, ik ben er weer aan bezig geweest.
Gisteren de massapunten eens schoongemaakt. Leek niet veel te helpen. Maar is lastig te beoordelen, bij een droge ruit gana de ruitenwissers sowieso zwaar, de kachel deed het goed maar ik kon door de zon niet zien of het acculampje ging banden. Daarna in de zekeringkast gekeken of daar niet iets slecht contact maakte. Mijn oog viel op een zekering (nog van die staafjes) waar 1 van de punten ver weg was. Dus een nieuwe erin. Verder geen slechte contacten in de zekeringkast ofzo gezien.
's Avonds zou ik naar de film gaan en bij het wegrijden viel mij op (in de spiegeling van de auto's er tegenover) dat mijn remlichten niet branden, ook mijn knipperlichten en claxon deden het niet meer. Auto dus weer terug en vandaag gekeken wat er scheelde. Ik dacht natuurlijk als eerste aan de massa die ik los gehaald had. Misschien toch iets vergeten vast te zetten terwijl ik het toch echt gecontroleerd had. Nee, alles zat vast, toch een zekering kapot? Ik heb geen instructieboekje en geen idee welke verbruikers op dezelfde zekering zitten. Maar ze waren allemaal intact....
Na wat gevloek en gezoek uiteindelijk gevonden wara het probleem zat. Bij het verwisselen van die ene zekering was het klemmetje waarmee die vastzit net iets verbogen. De zekering zat er tussen maar werd net niet goed aangedrukt waardoor hij slecht contact maakte. Dus teruggebogen, houder en zekering schoongemaakt en alles deed het weer. Meteen ook alle andere zekeringen losgemaakt, schoongemaakt en goed vastgeklemt.
Ik hou jullie op de hoogte of het loshalen van de massa of het schoonmaken van de zekeringen effect heeft gehad op de ruitenwissers en kachel!
Als het niet geholpen heeft vervang ik de koolborstels in de dynamo, maar aangezien Marco die vervangen heeft (zie zijn post hieronder) ging ik er nu nog even vanuit dat die toch goed zijn.