Pagina 1 van 3

Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?)

Geplaatst: di apr 19, 2011 02:15
door Sjoerd Jan
Mijn 146 met 1.6 IE Boxer (8-klepper benzine) heeft sinds vorige week totaal geen vermogen meer vanaf 2500 rpm. Daarnaast lijkt er een fel tikkend geluid uit de kop aan de bestuurderszijde te komen.
Dit tikken heeft de auto al ruim 40.000km, maar niet zo erg als nu.
Na een kort onderzoek door de garage, blijkt de voorste cilinder aan de bestuurderszijde een meer zwarte bougie te hebben en een compressieverhouding van 15 i.p.v. 12 op de overige cilinders.
Overigens zit er zoals gewoonlijk redelijk veel vocht in de olie, maar koelvloeistof is in orde (die dop heb ik er nog nooit afgehad). Geen motorstoringen de laatste tijd en geen gekke dingen gedaan of gemerkt.
het lijkt er (met mijn beperkte ervaring) inderdaad op dat de motor bij hogere toerentallen onder belasting gaat "kloppen".

Mijn vermoeden is dat de oorzaak waarschijnlijk bij een (inlaat-)klep zit: De hydroulische klepstoter of nokkenas.
:?: 1e vraag: wat is jullie ervaring, kan de te hoge compressie tewijten zijn aan een afgesleten nokkenas of defecte klepstoter?

Door het ontbreken van de kleppendeksels bij deze motor, lijkt controle erg lastig. daarnaast is de cilinderkop ook niet bepaald goed toegankelijk.
waarschijnlijk is de eenvoudigste methode om het motorblok en de bak te ondersteunen en na het wegnemen van het sub-frame, de auto een stukje te liften (25cm of zo iets)
:?: 2e vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met het bereikbaar maken van de kop en distributie-set van dit type? wat is de beste methode? (auto staat al op de brug)
:?: 3e vraag: hoe de kop en nookkenas te demonteren / monteren / afstellen? (ik heb nog geen ervaring met distributieriem vervangen o.i.d.)

Alle info is welkom, foto's in het bijzonder. Al vast bedankt daarvoor.

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

Geplaatst: di apr 19, 2011 06:51
door WhizzMan
Je hebt een ingesleten (of meerdere) nok(ken) in de klepbekers. Waarschijnlijk is nu de klepbeker helemaal doorgesleten. Om dit op te lossen zal je 2 nokkenassen en 8 klepbekers, 2 koppakkingen, een distributieset en nog wat klein materiaal nodig hebben. Dit is een bekende kwaal van de boxers met hydrolische stoters. Als je het 40.000 km geleden aan had gepakt, had je geen 40.000 km met ijzervijlsel in je olie rond gereden. Hopelijk is het olieverbruik nog een beetje te doen?

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

Geplaatst: di apr 19, 2011 17:54
door Sjoerd Jan
Het olieverbruik is de afgelopen zeg 80.000km niet veranderd, dus dat is nog acceptabel. Dan heeft het oliefilter ook eens wat te doen gehad. :wink:
Ik begrijp overigens niet waarom ik twee nokkenassen en 8 klepbekers nodig heb? één cilinder fuctioneert niet naar behoren 8)
Daarnaast, is een distributie wissel nodig? deze mag nog 15.000km (en van mij wat ie verder nog haalt :twisted: )
Kilometerstand is net over de 200.000km. Maar de auto word eind oktober waarschijnlijk afgekeurt op een doorgeroeste boden en ook het nodige onderhoud aan de wielophanging zal dan wel noodzakelijk zijn.
Ruime tijd terug is er al eens iemand zo aardig geweest om een wandelingetje over mijn motorkap en dak te maken :evil:

Kortom, ik rij er niet erg lang meer in, dus lapwerk is ook acceptabel. Iemand nog eentweedehandsje liggen?

Iemand ook nog antwoord / info op de 2e en 3e vraag :?:

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

Geplaatst: di apr 19, 2011 18:18
door WhizzMan
Als er 1 nokkenas zo ver versleten is dat je zwaar vermogensverlies hebt, zijn de nokken op de andere ook al lang zo ver versleten dat ze aan de beurt komen. Als je het netjes wilt fiksen, zal je allebei de kanten moeten doen, inclusief nieuwe riemen. Gezien het feit dat je je auto nog tot october wilt blijven rijden en hem dan weggooien, denk ik dat het goedkoper gaat zijn om nu al wat anders te gaan zoeken. Je zult minimaal 1 klepbeker moeten vervangen en daar is ook al een koppakking voor nodig. Als je het zelf doet, zal het qua kosten nog wel meevallen, maar als je het laat doen, kost het je al snel meer dan een andere 146.

antwoord op 2: Het makkelijkste is de bumper er af, dan de radiateur er uit trekken (van boven, slam panel ook losmaken). Daarna kan je de riemen voor de stuurbekrachtiging, de dynamo en de waterpomp er af halen. Daarna kan je de deksels voor de distributieriemen weghalen. Als je de kop(pen) er ook af wilt hebben, zal je het inlaatspruitstuk los moeten halen, de injectoren er af moeten halen en het voorste deel van de uitlaat.

Nokkenassen/kop demonteren (vraag 3) is hierna de 6 grote bouten loshalen en de 8(?) M8 boutjes waarmee de nokkenashuizen op de kop zitten. In elkaar zetten is een kwestie van de boel op de merktekens zetten die je voor je de distributie loshaalde even op tijd hebt gezet en gemarkeerd. Het aanhaalmoment van de kopbouten is uit m'n hoofd 95Nm, maar ik kan je adviseren om het werkplaatshandboek (te vinden op 145.com of alfa145.com) er bij te pakken.

Nogmaals, als je de auto over een half jaar af wilt voeren, zou ik de moeite niet doen.

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

Geplaatst: di apr 19, 2011 19:43
door Sjoerd Jan
de genoemde website www.alfa145.com gaat alleen over de 145 met een TS-motor en is voor mij dus niet interesant. werkplaatshandleiding heb ik inderdaad (nog steeds) niet.
dat de door jou beschreven methode de officiele is, had ik wel verwacht. Alleen sla je in mijn geval de airco-condensor over, en die kan ik zelf niet weer vullen.
Bij het vervangen van de koppelingsplaten Heb ik ook alleen het blok en de bak iets uit de auto gekanteld, en dat ging prima. ik heb toen eigenlijk alleen de draagarmen en het sub-frame los gehad.
Ik moet nog even kijken of er aan de voorkant ook voldoende ruimte op de slangen en aansluitingen zit.

Afbeelding

Afbeelding

:?: Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: is het mogelijk de klepbekers te vervangen zonder de kop er af te halen? bij het demonteren van het nokkenashuis komt de kop los, maar moet deze er ook af?
de moeren en draadeinden van het uitlaatspruitstuk zien er niet echt demonteerbaar meer uit namelijk.

Zoals je mischien al gemerkt had: ik ben iet wat eigenwijs en liever lui dan moe :lol:

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

Geplaatst: di apr 19, 2011 20:43
door Alessandro
Oké.... je probleem zit dus in de linker cilinderkop. Om daar de nokkenas en één (of meerdere) klepbeker(s) te vervangen, zal de distributie los moeten.
Strikt genomen alleen aan die kant... maar ja het is wel de achterste op de poulie.. om daar bij te komen moet de andere kant ook (eerder) los. Tenzij het je lukt om de huidige riem zonder knikken/ beschadigen eraf te krijgen en die gewoon weer terug durft te leggen.... zou ik niet doen, zelfs niet, als je de auto over een half jaar toch al weg wilt doen. De kans is best reëel, dat alle moeite volgende week al te vergeefs gaat zijn. (riempje knak :P )

Dus, ja het kan alleen die kant, maar dan alleen met hergebruik van de huidige riem. (ik raad je dit echter wel af) :wink:

Alleen de linker kop repareren, prima. Ik zou ook niet weten, waarom je de ander kant zou doen. Mijn ervaring is, dat het idd meestal gewoon één kwade nok en één klepbeker(nu zeker met gat erin) is. Dus hier ga ik wel met je gedachte mee. :wink:

Je bent er zelf al achter, dat de kop los gaat, als het nokkenashuis los moet. (en dat moet ie, ook daar zijn we het over eens) Dan loopt er dus koelvloeistof en olie in de cinders en tussen pakking en blok/ kop. Wil jij die dan gewoon de kop weer aandraaien met dezelfde pakking?
Ik houd je niet tegen, het kán natuurlijk wel, maar ik acht de kans op lekkage heel erg groot en zou ook hier niet op bezuinigen.

Een beetje neuzen op e-bay en zo, levert je de juiste pakkingen (+ een hoop reserve onderdelen, die je niet nodig hebt) voor 20 à 30 euro..... idem voor distributie. Wil je dan nog het risico lopen, al de uren voor niks gesleuteld te hebben? Als het met een uurtje sleutelen gedaan zou zijn, zou je het nog kunnen wagen, maar helaas ben je er wel wat langer mee bezig. (maar dat had je zelf ook wel bedacht, toch?)

Als je de auto toch al afgeschreven hebt, zou ik er al helemaal niet meer aan beginnen, maar anders wel en dan incl. 1 nokkenas, 1 koppakking en 2 ditributieriemen. (maar goed, ik ben jou niet)

Re: RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokke

Geplaatst: di apr 19, 2011 22:10
door WhizzMan
de genoemde website www.alfa145.com gaat alleen over de 145 met een TS-motor en is voor mij dus niet interesant. werkplaatshandleiding heb ik inderdaad (nog steeds) niet.
dat de door jou beschreven methode de officiele is, had ik wel verwacht. Alleen sla je in mijn geval de airco-condensor over, en die kan ik zelf niet weer vullen.
Bij het vervangen van de koppelingsplaten Heb ik ook alleen het blok en de bak iets uit de auto gekanteld, en dat ging prima. ik heb toen eigenlijk alleen de draagarmen en het sub-frame los gehad.
Ik moet nog even kijken of er aan de voorkant ook voldoende ruimte op de slangen en aansluitingen zit.

Afbeelding

Afbeelding

:?: Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: is het mogelijk de klepbekers te vervangen zonder de kop er af te halen? bij het demonteren van het nokkenashuis komt de kop los, maar moet deze er ook af?
de moeren en draadeinden van het uitlaatspruitstuk zien er niet echt demonteerbaar meer uit namelijk.

Zoals je mischien al gemerkt had: ik ben iet wat eigenwijs en liever lui dan moe :lol:
Ik zie dat ze een nieuw forum hebben en dat de files niet meer online staan. 3 minuten googlen gaf me dit: http://hotfile.com/dl/79795926/e7adccc/ ... M.rar.html

Link niet getest. Mocht dat niet werken, PB me dan even.

De condenser kan je losschroeven van de radiator en de slangen zijn lang genoeg om deze aan de kant te houden als je bezig bent.

Je kan de klepbekers niet wisselen zonder de nokkenas er uit te halen en die kan je er niet uit halen zonder de kopbouten los te halen. Je hebt dus een nieuwe koppakking nodig.

Mijn ervaring is dat als een boxer eenmaal begint te tikken en je rijdt door, dat bijna alle klepbekers en nokken wel ingesleten zijn. Dat baseer ik op een blok of 5 die ik met deze klachten los heb gehad. De andere kleppen tikten lang niet altijd, maar de geharde laag was vaak al wel van de nokken en de klepbekers hadden ook geen vlakke bovenkant meer. Bij alle 5 was het zo dat er meer dan 1 nok stuk was en dat aan beide kanten.

Je zou kunnen gaan prutsen en de radiator laten zitten. Hoe je dan de krukas rond gaat draaien en op tijd zet moet je een oplossing op vinden. De radiator wel loshalen maar niet er uit trekken kan je ook nog proberen. Je kan hem waarschijnlijk wel ver genoeg kantelen om er net bij te kunnen. Makkelijk is anders, maar goed, als je het perse zo wilt doen, moet je dat helemaal zelf weten.

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

Geplaatst: di apr 19, 2011 23:59
door Sjoerd Jan
Allemaal supper bedankt voor de informatie!!! :D
Ik ga waarschijnlijk morgen avond eens kijken hoe ver ik kom met demonteren. Dan ook eerst maar eens kijken wat er uit komt: als het echt één klep is waarvan de onderdelen versleten zijn, denk ik dat ik alleen de absoluut noodzakelijke delen vervang, anders zal ik er nog eens een nachtje over slapen.

De olie heb ik er al uit laten lopen, de koelvloeistof had ik nog niet aan gedacht: Goed punt :oops:
Tijd is ook niet direct een probleem: heb de auto van mijn moeder voor de komende 2 1/2 week (die gaat op vacantie) en de eerste paar uurtjes ben ik al kwijt met logestiek om de auto op de brug te krijgen en de eerste ruimte te maken om de motor heen (bumper e.d.)

De link werkt wel, echter gaat het uitpakken niet goed, waarschijnlijk is er een wachtwoord nodig, maar het kan ook zijn dat mijn uitpakprogramma een rar-versie niet goed ondersteund. heb zelf dus ook even gezocht, en deze gevonden: http://alfaromeo.freehosting.bg/

verder, nogmaals bedankt, en ik zal binnenkort nog wel even een updat-je plaatsen.

Re: RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokke

Geplaatst: wo apr 20, 2011 07:55
door WhizzMan
Allemaal supper bedankt voor de informatie!!! :D
Ik ga waarschijnlijk morgen avond eens kijken hoe ver ik kom met demonteren. Dan ook eerst maar eens kijken wat er uit komt: als het echt één klep is waarvan de onderdelen versleten zijn, denk ik dat ik alleen de absoluut noodzakelijke delen vervang, anders zal ik er nog eens een nachtje over slapen.
Het lastige is dat je de andere kant niet kan bekijken zonder de boel los te halen. Ik hoop voor je dat je nadat je alles gefikst hebt niet aan de andere kant ook geratel hoort. Dat is mij ook overkomen bij de laatste die ik gedaan heb.

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

Geplaatst: do apr 21, 2011 00:42
door Sjoerd Jan
Afgelopen avond (Woensdag) wat onderdelen aan het demonteren geweest, tot de distributieriem bereikbaar is.
ik heb de radiateur en de condensor laten zitten. alleen de koelvinnen er tussenuit geprutst. Jee, wat zit dat krap: moest de dynamo, hydropomp en aircopomp los hebben of iets verplaatsen om de vinnen er tussenuit te krijgen! duidelijk zichtbaar is dat het ook niet altijd voldoende speling heeft gehad!

Wat mij erg verbaasde, is dat de distributieriem niet echt gespannen staat. de riem zelf ziet er nog prima uit. de spanners lijken muur vast op hun positie te zitten en ik kan de spanrollen beide met één vinger rond draaien. Is dit normaal? of waarschijnlijk een gevalletje spanners op het einde van hun slag :?:
Beide nokkenas-poelies staan nog ongeveer op het zelfde punt op hun merkteken, dus de riemen zijn nog geen nokje versprongen (of beide precies even veel, ik heb nog geen merkteken op de krukaspoelie gezien)
overigens is de multi-riem niet helemaal fris meer, zal eens kijken of deze bij de distributiewissel wel meegenomen is (tenminste op de rekening).

't weekend maar eens kijken of het er van komt om de koelvloeistof af te tappen en een distributie-riem en nokkenashuis te demonteren.

Heeft er iemand eventueel nog bruikbare onderdelen liggen? Liefst wel in de buurt van Zuid-west-friesland.

Re: RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokke

Geplaatst: do apr 21, 2011 08:05
door WhizzMan
Afgelopen avond (Woensdag) wat onderdelen aan het demonteren geweest, tot de distributieriem bereikbaar is.
ik heb de radiateur en de condensor laten zitten. alleen de koelvinnen er tussenuit geprutst. Jee, wat zit dat krap: moest de dynamo, hydropomp en aircopomp los hebben of iets verplaatsen om de vinnen er tussenuit te krijgen! duidelijk zichtbaar is dat het ook niet altijd voldoende speling heeft gehad!

Wat mij erg verbaasde, is dat de distributieriem niet echt gespannen staat. de riem zelf ziet er nog prima uit. de spanners lijken muur vast op hun positie te zitten en ik kan de spanrollen beide met één vinger rond draaien. Is dit normaal? of waarschijnlijk een gevalletje spanners op het einde van hun slag :?:
Beide nokkenas-poelies staan nog ongeveer op het zelfde punt op hun merkteken, dus de riemen zijn nog geen nokje versprongen (of beide precies even veel, ik heb nog geen merkteken op de krukaspoelie gezien)
overigens is de multi-riem niet helemaal fris meer, zal eens kijken of deze bij de distributiewissel wel meegenomen is (tenminste op de rekening).

't weekend maar eens kijken of het er van komt om de koelvloeistof af te tappen en een distributie-riem en nokkenashuis te demonteren.

Heeft er iemand eventueel nog bruikbare onderdelen liggen? Liefst wel in de buurt van Zuid-west-friesland.
Die spanners draai je los, draait de motor een stukje zodat de veren van de spanners de riem op spanning kunnen zetten en dan draai je ze weer "op slot". Distributieriemen op de 8V boxers zitten vrij los, zeker als ze al een poosje er op zitten.

henk116 heeft met wat geluk nog een 1.6 nokkenas liggen, ik heb er laatst eentje van hem overgenomen en ik geloof dat hij er twee had.

Je was gewaarschuwd dat je het beste die radiator er uit kon plukken. Je hebt nu veel meer los moeten halen om dat te voorkomen dat je iets los moest halen. Koelvloeistof moest er toch al uit. Het enige lastige wat je nu (tijdelijk?) voorkomen hebt is gedoe met je condensor.

Het merkteken voor de krukas staat achterop, op het vliegwiel, onder de bobine. Je moet een plastic dop bovenop je motorblok lostrekken en met een lampje op je starterkrans/vliegwiel schijnen. Er staat dan een klein streepje op het BDP. Ook daar zal je wat moeite moeten doen om het goed te kunnen zien. Ik weet niet zeker of de bobinehouder er tijdelijk af moet, ik meen van wel.

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

Geplaatst: do apr 21, 2011 20:26
door sprint88
Hier ligt nog een 1.6 blok wat ok is op de krukas lagers na
Dus koppen overzetten en je bent klaar.

Compleet af te halen

Grt rogeralfa

RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?

Geplaatst: ma mei 02, 2011 01:26
door Sjoerd Jan
Het heeft enige tijd geduurd, maar dan nu toch het nokkenas-huis er af.
wel.... daar hoef je geen monteur voor te zijn om te zien dat dat niet goed meer is! Zoals reeds voorspeld, een doorgesleten klepbeker :shock:
Ik hat niet verwacht dat een motor met dergelijke schade nog kon lopen.
overigens zijn de andere klepbekers ook enkele 1/10 mm's ingesleten. (op dezelfde nokkenas, de andere zit er nog op)
dus nu eerst even achter onderdelen aan :wink:
w.v.v.

Afbeelding

Afbeelding

Re: RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokke

Geplaatst: ma mei 02, 2011 07:51
door reijnaje
... dus nu eerst even achter onderdelen aan :wink:
w.v.v. ...
Hier ligt nog een 1.6 blok wat ok is op de krukas lagers na
Dus koppen overzetten en je bent klaar.

Compleet af te halen

Grt rogeralfa
Ik zou het wel weten, als Rogier zegt dat die koppen nog OK zijn zou ik dat wel vertrouwen, prijs zal ook niet verkeerd zijn, ben je meteen klaar ...

Re: RE: Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokke

Geplaatst: ma mei 02, 2011 09:35
door WhizzMan
Afbeelding

Afbeelding
Snap je nu dat ik je aanraadde om die andere kant gelijk ook maar mee te pakken? Het zou me verbazen als daar helemaal geen slijtage te zien is...