Te hoge compressieverhouding bij 1.6 IE Boxer (Nokkenas?)
Geplaatst: di apr 19, 2011 02:15
Mijn 146 met 1.6 IE Boxer (8-klepper benzine) heeft sinds vorige week totaal geen vermogen meer vanaf 2500 rpm. Daarnaast lijkt er een fel tikkend geluid uit de kop aan de bestuurderszijde te komen.
Dit tikken heeft de auto al ruim 40.000km, maar niet zo erg als nu.
Na een kort onderzoek door de garage, blijkt de voorste cilinder aan de bestuurderszijde een meer zwarte bougie te hebben en een compressieverhouding van 15 i.p.v. 12 op de overige cilinders.
Overigens zit er zoals gewoonlijk redelijk veel vocht in de olie, maar koelvloeistof is in orde (die dop heb ik er nog nooit afgehad). Geen motorstoringen de laatste tijd en geen gekke dingen gedaan of gemerkt.
het lijkt er (met mijn beperkte ervaring) inderdaad op dat de motor bij hogere toerentallen onder belasting gaat "kloppen".
Mijn vermoeden is dat de oorzaak waarschijnlijk bij een (inlaat-)klep zit: De hydroulische klepstoter of nokkenas.
1e vraag: wat is jullie ervaring, kan de te hoge compressie tewijten zijn aan een afgesleten nokkenas of defecte klepstoter?
Door het ontbreken van de kleppendeksels bij deze motor, lijkt controle erg lastig. daarnaast is de cilinderkop ook niet bepaald goed toegankelijk.
waarschijnlijk is de eenvoudigste methode om het motorblok en de bak te ondersteunen en na het wegnemen van het sub-frame, de auto een stukje te liften (25cm of zo iets)
2e vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met het bereikbaar maken van de kop en distributie-set van dit type? wat is de beste methode? (auto staat al op de brug)
3e vraag: hoe de kop en nookkenas te demonteren / monteren / afstellen? (ik heb nog geen ervaring met distributieriem vervangen o.i.d.)
Alle info is welkom, foto's in het bijzonder. Al vast bedankt daarvoor.
Dit tikken heeft de auto al ruim 40.000km, maar niet zo erg als nu.
Na een kort onderzoek door de garage, blijkt de voorste cilinder aan de bestuurderszijde een meer zwarte bougie te hebben en een compressieverhouding van 15 i.p.v. 12 op de overige cilinders.
Overigens zit er zoals gewoonlijk redelijk veel vocht in de olie, maar koelvloeistof is in orde (die dop heb ik er nog nooit afgehad). Geen motorstoringen de laatste tijd en geen gekke dingen gedaan of gemerkt.
het lijkt er (met mijn beperkte ervaring) inderdaad op dat de motor bij hogere toerentallen onder belasting gaat "kloppen".
Mijn vermoeden is dat de oorzaak waarschijnlijk bij een (inlaat-)klep zit: De hydroulische klepstoter of nokkenas.

Door het ontbreken van de kleppendeksels bij deze motor, lijkt controle erg lastig. daarnaast is de cilinderkop ook niet bepaald goed toegankelijk.
waarschijnlijk is de eenvoudigste methode om het motorblok en de bak te ondersteunen en na het wegnemen van het sub-frame, de auto een stukje te liften (25cm of zo iets)


Alle info is welkom, foto's in het bijzonder. Al vast bedankt daarvoor.