Pagina 1 van 1
Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: zo apr 10, 2011 10:03
door Geert-Jan
Mensen,
Ik ben dus bezig om m'n carterventilatie en vacuumsysteem deels aan te sluiten / af te doppen. Nou hebben een aantal mij al het nodige verteld in mijn topic, maar ik heb nog wat onduidelijkheden.
Ik quote Bert308 even:
de 4 kleine pijpjes die aan de binnenkant van de carburateurs onderaan op het spruitstuk zitten, bij elke cilinder eentje
Bedoel je deze hiermee? Ik kan alleen deze vinden (maar voor m'n gevoel zitten ze aan de buitenkant

vandaar)
Aan de bijrijderskant carb zat hier niks op aangesloten, en zitten er maar 2 nippels (wat gewoon hoort te zijn).
Aan de bestuurderszijde zitten deze 2 ook, maar zit er NOG een nippel (wat Bert me ook al had verteld), maar dit zat als volgt aangesloten:
De slang die ik rood heb gemaakt is 1, die gaat dus gewoon van nippel naar nippel. Dus zou ik die slang moeten weghalen, alle vier gelijke nippels afdoppen en die ene afwijkende (boven de geel omcirkelde) nippel aansluiten op het onstekingsvacuum potje?
Wie kan me hier mee helpen?
Gr. Geert-Jan
RE: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: zo apr 10, 2011 12:29
door ravado
ik heb op mijn qv dell orto's. Daar zit onder de carburateurs op het inlaat spruitstuk (aan de binnenkant) een pijpje waar de vacuumslangen op aangesloten zitten. Deze slangen lopen via een verdeelstukje met 1 slang naar de verdeler. De aansluitingen op jouw foto's gebruik ik om vacuummeters op aan te sluiten en synchroon te stellen.
RE: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: zo apr 10, 2011 14:07
door sprint88
Klopt als je die dus gewoon dicht draait hoef je er niets op aan te sluiten
Grt rogeralfa
Re: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: ma apr 11, 2011 09:36
door Huib
En die ene aansluiting op deze foto rechtsboven (waar nu dus het slangetje opzit) die is inderdaad bedoeld als vacuumaansluiting voor de verdeler.
RE: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: ma apr 11, 2011 13:35
door Geert-Jan
Oke,
Ik heb het nu als volgt:
de vier gelijke pijpjes aan de buitenkant van de carbs zijn afgedopt, het afwijkende pijpje op de linkercarb zit aangesloten (met een 1-richtings ventiel) op het onstekingspotje, en de binnenste pijpjes zijn ook afgedopt, en ze gaat echt als de brandweer nu

Wat een verschil zeg, ze loopt niet meer zo bokkig, draait stationair ong. 700-800 toeren, start meteen.. echt een wereld van verschil
Bedankt voor de hulp!
Gr. Geert-Jan
RE: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: ma apr 11, 2011 16:14
door bert308
Die 4 aan de buitenkant hoef je niet af te doppen, alleen controleren of ze aangedraaid zijn. Deze worden gebruikt voor synchroniseren van de 4 gaskleppen en dan komt er een slangetje op waarbij je ze een kwart of halve slag losdraaid, maar in aangedraaide toestand laten ze geen lucht door.
RE: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: ma apr 11, 2011 16:38
door Geert-Jan
Aah ok, ik ga nog even kijken of die goed vast zitten, en dan kunnen de doppen er weer af dus

Ik kan nog wel even wachten tot ik de originele spullen heb van Tuynder, maar ondertussen kan ik er zo in ieder geval wel mee rijden

RE: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: ma apr 25, 2011 10:45
door Geert-Jan
Om niet perse een nieuw topic aan te hoeven maken, hergebruik ik deze even voor een vraag:
De motor houd nog in vanaf 3500-4000 toeren, dan gebeurt er niks, en houd ie in. M'n buurjongen is toevallig monteur en wees me op het vacuum potje bij de ontsteking, dat die wel eens "lek" willen gaan. Ik zoog dus aan het slangetje (die van dit potje naar de linker carb gaat), en kon gewoon aanzuigen zonder dat hij afsloot.
Nou is mijn vraag: hoort dit net als een ventiel af te sluiten bij aanzuiging? Hier een plaatje ter verduidelijking:

RE: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: ma apr 25, 2011 11:22
door giuliettaevo
Dat hoort inderdaad dicht te zijn... Zo niet dan werkt de vervroeging niet en trek je er ook valse lucht door.
Als je de verdelerkap en rotor eraf haalt en vervolgens aan de slang zuigt zou je het mechaniek moeten kunnen zien bewegen, dat is de vervroeging.

RE: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: di apr 26, 2011 12:43
door Geert-Jan
Duidelijk! Bij mij kan ik zuigen wat ik wil, maar hij sluit niet af

Ik zal even een gezocht topic starten.
Bedankt!
Re: RE: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: di apr 26, 2011 18:28
door martijnsud
Duidelijk! Bij mij kan ik zuigen wat ik wil, maar hij sluit niet af

Ik zal even een gezocht topic starten.
Bedankt!
Zit de vacuüm vervroeger niet vast? Als het goed is zit er in de vacuüm leiding naar je carburateur een klein 'potje'. Als deze er niet zit wil het wel eens gebeuren dat er 'te veel' vacuüm komt en de vervroeger vast staal.
Heb ik namelijk ook een keer gehad
Succes!
Martijn
Re: RE: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: di apr 26, 2011 19:31
door bert308
Zit de vacuüm vervroeger niet vast? Als het goed is zit er in de vacuüm leiding naar je carburateur een klein 'potje'. Als deze er niet zit wil het wel eens gebeuren dat er 'te veel' vacuüm komt en de vervroeger vast staal.
Teveel vacuum is natuurkundig niet mogelijk

Maar zonder het eenrichting potje gaat het mechanisme klapperen omdat dit ook een dempende werking heeft en het zou kunnen dat het daardoor kapot is.
Echter dit verklaard volgens mij niet het inhouden vanaf 4000 toeren, vacuum en dus vervroeging is er alleen bij weinig gas geven en maakt de auto zuiniger, mijn Lancia Montecarlo heeft af fabriek geen vacuumvervroeging terwijl andere Lancia´s en Fiats met dezelfde motor het wel hebben. Maar het uitwisselen van de verdeler is natuurlijk een goede zet en wellicht is het probleem daarmee opgelost omdat er iets anders aan de verdeler niet goed was, rotor of kapje of kabels misschien. Of wacht, misschien zit de verdeler vast in de maximaal vervroegde stand. Als je niet de middelen hebt om te controleren of de verdeler op tijd staat is een redelijke benadering door het vliegwiel op de positie met het stationair vervroegings merkteken te zetten, verdelerkapje dan rotor dan plastic kapje weghalen en kijken of dat kruis wat rondgaat gelijk staat met de 4 pick up punten. Succes!
RE: Vacuumsysteem Alfa 33 1700 8v
Geplaatst: zo mei 01, 2011 15:33
door Tecky
Controleer eens of je centrifugaal vervroeging niet blijft hangen. Roter eraf, plastiek kapje eraf en de hefboompjes (met veertjes en gewichtjes) heen en weer bewegen.
Gr.,
Jan