Pagina 1 van 2

IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: wo apr 06, 2011 21:36
door Hans33sw
Ik ben dan wel vrolijk op zoek naar een carbie, maar mag dat wel??

Ik heb (bijna) een 1992 U9 (dacht ik anders K6? igg staat kat op kenteken) koets. Voor '93 heersten er nog andere emissie normen dan daarna.
Waar het op neer komt, ga ik goedkeuring van de rdw krijgen om een carbs blok in mn U9 koets te hangen?

Hoe, howto, en prijsje?

RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: wo apr 06, 2011 22:21
door giuliettaevo
Wijziging motorcode personenvoertuig van voor 1998 is makkelijk. Kan bij elk willekeurig RDW station gedaan worden en kost ongeveer 5 tientjes. Gegevens van de nieuwe motor meenemen(kenteken van donorauto is het makkelijkste) en zorgen dat alles er netjes inzit is alles.

Natuurlijk moet de auto aan de apk eisen voor uitstoot voldoen. In het geval van een 33 met carbs en zonder lambdasensor en kat zou dat 3,5% CO zijn als ik me niet vergis.

Mijn bmw E30 ging van 318i naar 2.5 turbodiesel voor 53 euro. Golf 1 cabrio van een vriendin ging van 1.6 naar 3.2 met 184 Kw 8) voor eenzelfde bedrag. En zo weet ik nog wel meer voorbeelden. :)

Alleen worden de meeste auto's die ik ken juist schoner, wij bouwen juist modernere motoren in. :wink: Ik zou liever een 16v bouwen met de originele throttlebodies met kelken en kdfi oid. :oops:

RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: wo apr 06, 2011 22:30
door Hans33sw
Mooi!
Laat er nou net zo'n stationnetje in zwolle zitten :P

RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: wo apr 06, 2011 22:46
door Aukje&Bart
Als datum eerste toelating VOOR 31/12/1993 zit dan is CO 3.5% stationair, dus als ie daaraan voldoet dan is er niks aan de hand.
Ik wil het bij die van ons ook en die is van 91, ik hab al een spaghetti spruitstuk zonder lambda en kat en moeten nu ook nog de carbs hebben

RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: wo apr 06, 2011 22:50
door Hans33sw
Hoi Aukje,

Jij hebt toch een 16 klappert?
Er zijn hier 2 mensen die van de carbs afgaan naar KDFI, misschien dat hun van de spullen af willen?

ciao,

Hans

RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: wo apr 06, 2011 22:58
door WhizzMan
Waarom wil je nou carbs? KDFi met kelken klinkt net zo bruut en gaat nog harder.

Re: RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: wo apr 06, 2011 23:04
door Hans33sw
Waarom wil je nou carbs? KDFi met kelken klinkt net zo bruut en gaat nog harder.
Ik wil 8v blijven rijden. Vindt dan maar 1,2,3 de juiste throttle body's en het aan de loop krijgen heb ik ook niet zo gedaan vanwege gebrek aan onderdruk in de body's.
Misschien komt het nog, maar dan wel ooit...
Dit is nu ff de kortste slag om het project snel aan de praat te hebben.

En ik vindt het eerst belangrijk om het onderstel op orde te hebben, dan de pk's.

Als je met kdfi gaat rijden kun je trouwens wel met een carbs vliegwiel rijden (een stuk lichter) en dan met een tandenkrans op de voorste poulie.

RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: wo apr 06, 2011 23:07
door giuliettaevo

RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: wo apr 06, 2011 23:13
door dibro
Afbeelding

:mrgreen:

Re: RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: wo apr 06, 2011 23:19
door Hans33sw
haha, die stond al bij mn bladwijzers :D

Re: RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: do apr 07, 2011 11:16
door WhizzMan
Waarom wil je nou carbs? KDFi met kelken klinkt net zo bruut en gaat nog harder.
Ik wil 8v blijven rijden. Vindt dan maar 1,2,3 de juiste throttle body's en het aan de loop krijgen heb ik ook niet zo gedaan vanwege gebrek aan onderdruk in de body's.
Misschien komt het nog, maar dan wel ooit...
Dit is nu ff de kortste slag om het project snel aan de praat te hebben.

En ik vindt het eerst belangrijk om het onderstel op orde te hebben, dan de pk's.

Als je met kdfi gaat rijden kun je trouwens wel met een carbs vliegwiel rijden (een stuk lichter) en dan met een tandenkrans op de voorste poulie.
Als je vermogen wilt, zal je met 8V ook over moeten op mechanische klepbekers en dus de 33 fase1 cylinderkoppen moeten gaan gebruiken. Met de hydrolische stoters houdt het ergens tussen 7200 en 7600rpm (afhankelijk van wie je het vraagt) op. Met een 16V haal je een boel meer vermogen uit een standaard blok en moet je je 8V al zwaar gaan tunen om het te evenaren. Het basisblok voor je gaat tunen gaat op de totale prijs om te tunen misschien duurder zijn, maar om 150pk te halen ben je met je 8V veel meer kwijt dan met een 16V. Bijkomend voordeel is dat je met die 16V nog op straat kan rijden en met die 8V heb je dan iets wat onder de 3000 toeren niet thuis geeft.

Throttlebodies zijn vast te vinden voor motorfietsen. desnoods stuur je 4 individuele bodies met 4 gaskabels aan. Alternatief is om een niet passend setje te voorzien van gasklepassen met aangepaste lengte, of ze door te zagen en ze met een busje te verlengen.

RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: do apr 07, 2011 22:08
door Hans33sw
whizz, die 16v komt er ook wel, en ik zoek idd ook naar een carbs blok met mech klepstoters.
Met die bdp ring doelde ik trouwens ook op een 16v blok.

Het is dus zoeken naar een sud/sprint/33T1 blok :D

Tevens ben ik van mening dat als je met een 16v bezig gaat het ook maar beter gelijk goed kan doen. Dus de hele reutemeteut met balanceren en weetikwat erbij, en dat is nu dus geen prio

Ik heb mn antwoord heren, bedankt :thumbs:

ter zijner tijd komt er wel een 16v opfok topicje :twisted:

RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: vr apr 08, 2011 00:23
door siegerdehaan89
en dan weer een paar reacties die je liever niet ziet en gaat je topic weer op slot? :wink:

RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: vr apr 08, 2011 08:30
door Hans33sw
nee hoor :wink: dat is vooruitmeedenken :)

RE: IE to Carbs -> RDW?

Geplaatst: vr apr 08, 2011 19:03
door WhizzMan
Nu geld in een 8V blok pompen wat je zometeen voor een 16V gaat vervangen, is dat handig? Je leert er een boel van, je beleeft er hopelijk ook een boel plezier aan, maar of het efficient is?