Pagina 1 van 1

Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: wo apr 06, 2011 08:26
door Sergio
Sinds enige tijd heb houdt mijn 147 regelmatig in bij het rijden op LPG. In de 147 zit een Vialle installatie.
Na een x-tijd rijden gaat de auto op LPG inhouden (eerst alleen inhouden, later echt stotteren) en krijg ik een motormanagement-storing. Overschakelen naar benzine en er is geen vuiltje aan de lucht, schakel ik weer terug naar gas (na een minuutje) dan rijdt de auto weer goed op LPG.
Ik heb de opvoerpomp in de LPG tank na laten kijken, geen probleem, ook voltage naar de pomp is ok. Ik heb nu wel de tip gekregen om andere bougies te monteren en de huidige bougies waren vies en mogen bij LPG geen multipoint-bougies zijn??? Die zitten er nu in (3 contacten) en wil ik in ieder geval gaan vervangen.
Welke monopoint-bougies kan ik het beste in de 147 monteren?
De LPG man opperede nog dat misschien de bobines van de 147 geleden hebben onder de electrode-afstand en de slechte vonk, maar hoe kan ik de bobines controelren / doormeten? Ik wil dit graag uitsluiten of bevestigen.

Misschein juist andere tips? Ik vind het zelf vreemd dat het probleem even weggaat als ik even naar benzine overschakel en daarna weer terug naar LPG. Momenteel moet ik tijdens een rit van, zeg, 50km, 4x overschakelen.

RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: wo apr 06, 2011 08:52
door rutgerdow
Ik heb dezelfde symptomen nu bij m'n 155, maar ik weet zeker dat het bij mij wel de opvoerpomp is.
Als jij aangeeft dat hij op benzine wel helemaal goed loopt, dan kan ik me niet voorstellen dat
het probleem in de bougies of bobines zit. Volgens mij ligt het toch echt aan dat je te weinig
lpg in je verbrandingskamer krijgt: hetzij pomp, hetzij drukregelaar, hetzij injectoren etc.
Bij m'n 1.7 is ooit eens een relais van het lpi systeem vervangen nadat ie 'vaag' ging lopen.....
In m'n 1.7 lpi heb ik trouwens dik 100dkm altijd probleemloos gereden met multipoint bougies: bosch super 4,
lijkt me ook onzin dat dit niet geschikt is voor lpg

RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: wo apr 06, 2011 08:57
door WhizzMan
Zit er al een nieuw filter in je LPGcircuit? Bougies zijn voor LPG kritischer. Het aantal electrodes maakt niet zo veel uit, als je maar de juiste bougies voorsgeschreven voor de motor gebruikt. De standaard bougies voor de 2.0 en de iridiums die als vervanging daarvoor worden aangeraden zijn prima. De "budget"bougies die in de 1.6 "ECO" zitten zijn geen aanraders. Deze staan ook wel bekend als de "60.000 km" bougies.

Re: RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: wo apr 06, 2011 09:11
door Sergio
Zit er al een nieuw filter in je LPGcircuit? Bougies zijn voor LPG kritischer. Het aantal electrodes maakt niet zo veel uit, als je maar de juiste bougies voorsgeschreven voor de motor gebruikt. De standaard bougies voor de 2.0 en de iridiums die als vervanging daarvoor worden aangeraden zijn prima. De "budget"bougies die in de 1.6 "ECO" zitten zijn geen aanraders. Deze staan ook wel bekend als de "60.000 km" bougies.
Een filter? Vast niet want ik ken het bestaan ervan niet.... waar zit het filter en is dat eigenhandig te vervangen? De 147 heeft inmiddels 270k gereden en ik denk dat er nooit een filter vervangen zal zijn.

OK, Ik ga dan toch in ieder geval beginnen met het vervangen van de bougies. Het lijkt er namelijk ook op dat ik de vorige keer met het wisselen van bougies de verkeerde versie heb besteld of dat ik bedonderd ben bij de levering, in ieder geval heb ik een versie met 3 electroden en geen titanium of iridium (of was het een ander materiaal)

De officiele 2.0 bougies moeten dus voldoen? De LPG man wa absoluut geen voorstander van boudiges met meerdere contacten maar mij is niet duidleijk waarom.

Nog een goede tip waar ik bougies voor een goede prijs kan halen? Welk type/merk? NGK?

RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: wo apr 06, 2011 10:55
door HAAK28
Voor de juiste bougie de typenummers even op www.ngk.nl opzoeken. Dan op ebay uk bestellen, complete set heb je voor circa € 100 in huis.

Voor wat betreft het inhouden. Ik zou het idd in je pomp zoeken, misschien in de aansturing hier van.
Bij mij was de toerentalregelar/opnemer defect, maar hij deed dan ook helemaal niets meer, totaal niet meer lopen op gas, dus anders dan wat jij nu hebt.

Maar het is ook zeker waar, dat de ontsteking nauw luistert bij LPG.

RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: wo apr 06, 2011 14:57
door WhizzMan
Als je een pomp-probleem hebt, zou dat met de Vialle uitleesspullen duidelijk moeten worden? Is je Viallecomputer uitgelezen?

Het filter is een messing bus die in de drukleidingen zit, in je appendagekast. Hij is denk ik zo'n 3 cm in doorsnede en 12cm lang?

RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: wo apr 06, 2011 22:16
door Speeder
Afsluiter verder in orde?

RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: do apr 14, 2011 12:04
door Sergio
Een update:

Ik heb alvast de bougies vervangen door nieuwe (en juiste) bougies en de bobinerail gewisseld, hierin zit de oorzaak niet....

De computer heb ik nog niet uit laten lezen maar dit staat wel in de planning. Meer tips? Ik heb ook wat gelezen over stekekrverbindingen die bij Vialle relatief slecht zouden zijn (?).

RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: do apr 14, 2011 13:46
door WhizzMan
Dit geldt voor de LPE4 en LPE5 van Vialle:

Er zitten 4 zekeringen ergens in een kastje onder de motorkap. Die zitten aan 1 kant aan de pluspool van je accu vast en lopen aan de andere kant naar je gascomputer. De connector op je gascomputer kan losrammelen en/of vuil worden van opspattend water.

Er zit vanaf je gascomputer een kabelboom naar je de kabelboom voor je benzine-injectoren. Die worden onderbroken en via een relaiskastje (oudere versie heeft 2 kastjes) aan of afgeschakeld als gas aangeschakeld wordt. Hier zitten ook de nodige gesoldeerde verbindingen (benzine-kabelboom) en stekkers (relaiskastje) in.

Er zit een "koppelblok" onder de motorkap. Dit blok koppelt de gasleidingen die van/naar de gasinjectoren lopen met de leidingen die naar de tank lopen. Op het koppelblok zit een sensor die de druk in de leiding meet, een gasdrukregelaar en een afsluiter. De afsluiter en de sensor zitten ook met stekkertjes vast.

Er loopt een kabelboom naar achteren vanaf de gascomputer. Meestal wordt in de buurt van het koppelblok deze verbonden met een multistekker. Aan deze kabelboom zitten ook de schakelaar voor gas/benzine en (LPE4, oud model) de bedrading/relais voor je brandstofmeter in het dashboard vast.

Het oude model (LPE4) heeft 4 draden naar de tank lopen. Geschakelde 12V, een blauwe draad (signaaldraad) een draad voor de brandstofmeter en een draad voor de afsluiter op de tank. Als je de blauwe draad lostrekt, zou de pomp altijd op volle snelheid moeten draaien. Het nieuwe model (LPE5) heeft een andere aansturing van de pomp. Hoe de snelheden en aansturing daar werken, weet ik niet uit m'n hoofd. Het kan ook goed zijn dat er daar 2 signaaldraden gebruikt worden.

Je kan al deze circuits nalopen en zoeken naar slechte contacten. Wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat de relais in het relaiskastje blijven "plakken". Dan worden de benzineinjectoren niet afgeschakeld maar worden de gasinjectors wel aangestuurd. Je motor verzuipt dan op 1 of meer cylinders.

Uitlezen zou ik zowel op de vialle- als op de alfacomputer doen. Ik heb nog niet alles bij elkaar om zelf vialle uit te kunnen lezen, maar ben nu wel erg dichtbij. De alfacomputer is met Unidiag en een goedkope KKL-kabel van internet uit te lezen.

Re: RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: do apr 14, 2011 13:52
door Sergio
Dit geldt voor de LPE4 en LPE5 van Vialle:

Er zitten 4 zekeringen ergens in een kastje onder de motorkap. Die zitten aan 1 kant aan de pluspool van je accu vast en lopen aan de andere kant naar je gascomputer. De connector op je gascomputer kan losrammelen en/of vuil worden van opspattend water.

Er zit vanaf je gascomputer een kabelboom naar je de kabelboom voor je benzine-injectoren. Die worden onderbroken en via een relaiskastje (oudere versie heeft 2 kastjes) aan of afgeschakeld als gas aangeschakeld wordt. Hier zitten ook de nodige gesoldeerde verbindingen (benzine-kabelboom) en stekkers (relaiskastje) in.

Er zit een "koppelblok" onder de motorkap. Dit blok koppelt de gasleidingen die van/naar de gasinjectoren lopen met de leidingen die naar de tank lopen. Op het koppelblok zit een sensor die de druk in de leiding meet, een gasdrukregelaar en een afsluiter. De afsluiter en de sensor zitten ook met stekkertjes vast.

Er loopt een kabelboom naar achteren vanaf de gascomputer. Meestal wordt in de buurt van het koppelblok deze verbonden met een multistekker. Aan deze kabelboom zitten ook de schakelaar voor gas/benzine en (LPE4, oud model) de bedrading/relais voor je brandstofmeter in het dashboard vast.

Het oude model (LPE4) heeft 4 draden naar de tank lopen. Geschakelde 12V, een blauwe draad (signaaldraad) een draad voor de brandstofmeter en een draad voor de afsluiter op de tank. Als je de blauwe draad lostrekt, zou de pomp altijd op volle snelheid moeten draaien. Het nieuwe model (LPE5) heeft een andere aansturing van de pomp. Hoe de snelheden en aansturing daar werken, weet ik niet uit m'n hoofd. Het kan ook goed zijn dat er daar 2 signaaldraden gebruikt worden.

Je kan al deze circuits nalopen en zoeken naar slechte contacten. Wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat de relais in het relaiskastje blijven "plakken". Dan worden de benzineinjectoren niet afgeschakeld maar worden de gasinjectors wel aangestuurd. Je motor verzuipt dan op 1 of meer cylinders.

Uitlezen zou ik zowel op de vialle- als op de alfacomputer doen. Ik heb nog niet alles bij elkaar om zelf vialle uit te kunnen lezen, maar ben nu wel erg dichtbij. De alfacomputer is met Unidiag en een goedkope KKL-kabel van internet uit te lezen.
Zo, dat is een uitleg waarmee ik aan de slag kan :)

Ik heb de OBD kabel etc maar heb het nooit echt grondig gebruikt en heb het programma niet meer op mijn pc staan. Is er ergens een snelle link naar het programma dat ik moet installeren? Dan ga ik de foutcodes uit de computer uitlezen en alle stkkers etc nalopen.

Thx. voor de uitleg!

RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: do apr 14, 2011 16:24
door WhizzMan
op fiatecuscan.net kan je iets downloaden. Ik meen dat de gratis versie goed genoeg is om storingen in de ECU van de alfa uit te lezen. Verder kan je op http://autos.groups.yahoo.com/group/UniDiag/ unidiag van SanderQV downloaden. Als het "niet werkt" kan je daar vaak wat meer mee, omdat het in het debugschermpje vaak nog wel een storingsmelding geeft. Verder kan je zelf nog met "de knoppen" rommelen. Fiatecuscan heeft een mooie interface, maar als het niet werkt, heb je verder pech. Voor het uitlezen van Viallespul heb je speciale viallespullen nodig. Die heeft bijna niemand, behalve de vialledealer en een paar hobbyisten/specialisten.

RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: do apr 14, 2011 21:30
door HAAK28
Laatste versie (LPE6?) draait de pomp niet als hij geen toerentalsignaal heeft.

RE: Vialle LPi storingen in 147: inhouden

Geplaatst: vr apr 15, 2011 15:24
door AlfaTony
Offtopic

Ben jij Belg geworden :shock: