Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Gas ?

di jan 11, 2005 18:45

gezien de stijgende prijzen van benzine, ben ik aan het overwegen om een gasinstallatie in mijn Bertone in te bouwen.

Aangezien ik niks van gas en carbs afweet:

1. is dit mogelijk ?
2. gaat het vermogen achteruit ?
3. zijn er veel technische problemen te verwachten ?

gr
Dagmar
156

1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Gas ?

di jan 11, 2005 20:03

Hi Jasparon.

1. Ja, het is mogelijk
2. Vermogen gaat wel iets achteruit, maar het tankpleziert gaat met sprongen omhoog. :)
3. Volgens mij levert dit geen noemenswaardige problemen op.

Kwou dat ik het in mijn Alfa's had... :(
Ik kwam op marktplaats deze advertentie tegen:

http://www.marktplaats.nl/index.php3?ur ... /67259.htm

Wel bijna 1000 pleuro voor een dubbelcarb...

Greets,

John
Junior Member
Junior Member

di jan 11, 2005 20:19

Mijn dealer zei altijd, gas is om op te koken. 8)

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 11, 2005 20:36

tja is wel veel geld, effe laten bezinken
156

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Gas ?

di jan 11, 2005 22:51

Mijn dealer zei altijd, gas is om op te koken. 8)
en juist een Alfa kan zo vreselijk mooi en goed rijden op LPG!!
over het algemeen zeggen mensen die weinig van LPG af weten dat gas is om op te koken :wink: Intimi weten wel beter :mrgreen:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 11, 2005 23:01

Ik heb zelf persoonlijk geen ervaring met een Alfa op LPG, maar ik ken er een paar waarbij het eens maar nooit weer was. En het feit dat veel leasemaatschappijen nee tegen gas zeggen is ook niet zomaar uit de lucht gegrepen. Je kunt mazzel hebben en een goede treffen. Dat geldt ook voor niet Alfa Romeo`s trouwens.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 11, 2005 23:21

Met name de oudere Alfa's lopen geweldig goed op LPG. Menig fabrikant heeft moeite met de hogere temp. dat LPG levert maar Alfa kon, dankzij de natrium gevulde uitlaatkleppen, ddaar een uitozndering op zijn.

Het heeft niet zoveel met "mazzel hebben en een goede treffen" te maken maar meer met behandeling. Als je een auto hebt die een gewone cili. kop heeft (dus geen LPG bewerkte kop) dan zal de klepzitting en de klep zelf eerder inlopen. Dat betekent dat de kleppen v.e. cilinderkop b.v bij 200.000 km al niet meer te stellen zijn. Dan zul je dus de kop moeten laten reviseren. De meeste automerken kunnen slecht overweg met de hogere verbrandingstemp. van LPG icm de materiaalkeuze van de cilinderkop en icm toerental. Hier hangt de levensduur vanaf.

Ik heb een 33 1.3s op LPG gehad en die had er 320.000 km op staan toen ik hem inruilde.
Zo kan ik nog wel wat LPG auto's noemen incl. andere merken, waar allemaal boven de 300.000 km op stond voordat ze weg gingen (sloop of inruil e.d.) LPG als brandstof is gewoon goed. (schoner, goedkoper, veiliger!!! )

Feit dat lease maatschappijen niet aan LPG willen heeft te maken met aanschafprijs, onderhoud en het feit dat ze zelf de brandstof niet hoeven te betalen!

Atte Roskam

di jan 11, 2005 23:31

:shock: Met betrekking tot autogas - in de volksmond en voor het gemak nog vaak LPG genoemd - moeten er sowiezo twee vooroordelen uit de weg worden geruimd:
- dat elke auto op gas zo moeten rijden; dat is eigenlijk nooit zo geweest. Sommige auto's moest men met kunstgrepen al goed op benzine laten rijden en met de tegenwoordige elektronica en verschillende verbrandingsprocessen is de ottomotor veel kritischer geworden voor wat betreft brandstoffen anders dan benzine.
- dat het (de gastank) extra ruimte kost. Hoeft niet, want een onderbouwtank of een ringtank is voor praktisch iedere auto leverbaar.
Dan de autobranche; leasemaatschappijen vinden het gezeur: een gastank inbouwen, kenteken aanpassen enz.
Door importeurs geautoriseerde dealers vinden het ook niet alles; heb je *****me een showroom vol met prachtige TDi's,Hdi's en CDi's dan vragen ze om gas!!!
Heel veel auto's - met name oudere Alfa's - rijden met de juiste installatie en een zorgvuldige afstelling perfect op gas. In Italie is autogas namelijk zeer populair.
Momenteel rijden er in Nederland ruim 150.000 auto's op autogas; dat was eens meer dan het dubbele. Ook staatssecretaris Van Geel is nu van mening dat autogas binnen het aanbod motorbrandstoffen milieutechnisch niet te missen is.
De autogasbranche - mede onder aanvoering van de Stichting Autogas Nederland onder voorzitterschap van Kees Goudberg - doet er dus bijna van alles aan om autogas weer in de gunst te brengen van de kritische rijder.
Ook ik was eens van mening dat gas om op te koken is (doe ik overigens graag), maar een daartoe geschikte auto doet voor het milieu en de portemonnee wonderen. In mijn geval is dat een Zweeds merk, want met m'n 75 haal ik andere kunstjes uit.
Overigens, geloof nooit dat het rijden op autogas geen daling in vermogen te zien geeft en net zo zuinig als het rijden op benzine is. Dat is fysisch onmogelijk met de huidige verbrandingsprocessen (bi-fuel; dus geschikt voor draaien op twee brandstoffen). Het rijden op autogas blijft dus met name een kwestie van rekenen.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 11, 2005 23:48

:thumbs: @ate: idd....

en wie kan rekenen....... een 2hands auto op G3 is goedkoper dan een benzine uitvoering

John
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Gas ?

wo jan 12, 2005 00:16

:thumbs: @ate: idd....

en wie kan rekenen....... een 2hands auto op G3 is goedkoper dan een benzine uitvoering
Het gaat om een Bertone, een Zweed of een nieuwe OK.
Ik zou eerst is kijken hoeveel km ik daadwerkelijk met mijn klassieker rijd.
In het buitenland heb je nauwelijks voordeel.

Emilio
Guru
Guru

wo jan 12, 2005 07:25

Met een klassieker is het helemaal een no-brainer. Doen!
Ik rij een berlina op lpg. Echt heerlijk, cheap en snel.
De wagen wordt zelfs betrouwbaarder door het kunnen overschakelen op een andere energiebron.

Klassieker= geen wegenbelasting en 43 cent per liter. Dat valt dus dagelijks te rijden (qua kosten)

Doen!
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Lennart
Member
Member

wo jan 12, 2005 08:48

Ik heb hier ook iets gepost over Alfa's en gas. Ik wilde misschien een 155/156 of 146 op gas gaan halen, maar een Berlina is misschien ook wel een optie:
Simpele techniek, vermogen genoeg, toch comfortabel en met 20.000km/jaar nog prima te doen lijkt me.
Zouden er nog types met Airco te vinden zijn of zou dit in te bouwen zijn? Ik ben nu gewend aan Airco en dan teruggaan naar een auto zonder... Wordt zweten!

Bartolli
Member
Member

do jan 13, 2005 01:07

Mijn alfetta rijdt ook prima op gas. Toen ik haar van het zomer kocht had ze al een paar jaar stil gestaan en heb ik in de eerste 2 maand ook iets van 3 keer langs de kant gestaan met problemen. Maar nu alle relais en zekeringen weer goed werken rijdt ze weer perfect. en idd belastingvrij en bij ons in Ommen kost het gas slechts 37 cent per liter. En ze verbruikt nu ongeveer 1 op 7,5. Als het straks wat warmer wordt zal dat 1 op 8 zijn.

groet
Bart
166 2.4 JTD TI, 2004
GTV6 3.0 1986
Fiat Grande Punto, 2006
Ducati Monster S4R 2003
SCARB 2900

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 13, 2005 01:58

ziet er allemaal goed uit de reacties, effe nadenken en een beetje sparen....

bedankt !!!
156

sjoerdb
Full Member
Full Member

do jan 13, 2005 18:52

gas is zeker lekker, ook ik heb de ervaring. een 1750 berlina, rijdt niet noemenswaardig slechter en schoner voor het mileu. gas in een bertone zal zeker geen probleem zijn.

@lennart, jazeker kan er in een berlina airco ingebouwd worden. je levert alleen wat vermogen in, ik heb geen idee wie er ervaring heb met airco in een berlina of andere 1750 of 2000 serie. wie weet dat wel?
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Terug naar “Algemene Technische vragen”