Met betrekking tot autogas - in de volksmond en voor het gemak nog vaak LPG genoemd - moeten er sowiezo twee vooroordelen uit de weg worden geruimd:
- dat elke auto op gas zo moeten rijden; dat is eigenlijk nooit zo geweest. Sommige auto's moest men met kunstgrepen al goed op benzine laten rijden en met de tegenwoordige elektronica en verschillende verbrandingsprocessen is de ottomotor veel kritischer geworden voor wat betreft brandstoffen anders dan benzine.
- dat het (de gastank) extra ruimte kost. Hoeft niet, want een onderbouwtank of een ringtank is voor praktisch iedere auto leverbaar.
Dan de autobranche; leasemaatschappijen vinden het gezeur: een gastank inbouwen, kenteken aanpassen enz.
Door importeurs geautoriseerde dealers vinden het ook niet alles; heb je *****me een showroom vol met prachtige TDi's,Hdi's en CDi's dan vragen ze om gas!!!
Heel veel auto's - met name oudere Alfa's - rijden met de juiste installatie en een zorgvuldige afstelling perfect op gas. In Italie is autogas namelijk zeer populair.
Momenteel rijden er in Nederland ruim 150.000 auto's op autogas; dat was eens meer dan het dubbele. Ook staatssecretaris Van Geel is nu van mening dat autogas binnen het aanbod motorbrandstoffen milieutechnisch niet te missen is.
De autogasbranche - mede onder aanvoering van de Stichting Autogas Nederland onder voorzitterschap van Kees Goudberg - doet er dus bijna van alles aan om autogas weer in de gunst te brengen van de kritische rijder.
Ook ik was eens van mening dat gas om op te koken is (doe ik overigens graag), maar een daartoe geschikte auto doet voor het milieu en de portemonnee wonderen. In mijn geval is dat een Zweeds merk, want met m'n 75 haal ik andere kunstjes uit.
Overigens, geloof nooit dat het rijden op autogas geen daling in vermogen te zien geeft en net zo zuinig als het rijden op benzine is. Dat is fysisch onmogelijk met de huidige verbrandingsprocessen (bi-fuel; dus geschikt voor draaien op twee brandstoffen). Het rijden op autogas blijft dus met name een kwestie van rekenen.