Pagina 1 van 2
Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: vr aug 19, 2005 12:57
door MadMets
Ik zit me dit al heel lang af te vragen. Is er een vuistregel voor dit soort dingen? Want ik wil geen snowboard op m'n auto plaatsen als het meer gewicht dan downforce gaat geven. Is het zowiezo aan te raden met een voorwiel aangedreven auto? En wat zijn eventueel mooie spoiler modellen voor een 155? Het moet natuurlijk wel netjes eruit zien. (Foto's uiteraard

)
RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: vr aug 19, 2005 13:03
door Dennis de Rooy
Om te weten hoe het ECHT werkt, heb je een windtunnel nodig. Maar de meeste spoilertjes in de handel zijn optisch en geven hooguit een beetje stabiliteit bij hoge snelheden.
Kijk eens naar foto's van 155 raceauto's uit het britse en duitse toerwagenkampioenschap. Die spoilers werken! Maar wel in combinatie met een splitter op de voorkant en een waarschijnlijk zo vlak mogelijke bodem.
RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: vr aug 19, 2005 13:42
door Ricambi Originali
Heb je een kofferbakspoiler op je 155..? Als je een Rosso hebt heb ik dr nog 1 voor je liggen (compleet met kofferdeksel)
zie foto, dubbelklik voor org formaat
Groet, Ro

Re: RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: vr aug 19, 2005 13:51
door MadMets
Heb je een kofferbakspoiler op je 155..? Als je een Rosso hebt heb ik dr nog 1 voor je liggen (compleet met kofferdeksel)
zie foto, dubbelklik voor org formaat
Groet, Ro
Nee helaas. Hij is donkerblauw.
RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: vr aug 19, 2005 13:52
door Ricambi Originali
Ach zo helaas is dat niet, persoonlijk vind ik donkerblauw mooier
Groet, Ro
RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: vr aug 19, 2005 14:04
door reijnaje
Ik heb nog wel een Zender kofferklepspoiler voor je eventueel.
RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: vr aug 19, 2005 14:43
door lex thissen
Of een spoiler echt zin heeft weet ik niet..........
Maar ik wil je toch een plaatje laten zien van "Trofeo" uitvoering, die ik op mijn 155 had zitten

.
Dit vind ik persoonlijk een van de mooiste, om dat ie de lijn v/d auto redelijk intact laat.
Lex.
Re: RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: vr aug 19, 2005 16:37
door MadMets
Ach zo helaas is dat niet, persoonlijk vind ik donkerblauw mooier
Groet, Ro
Dank je.

Het is in ieder geval een minder riscante kleur dan rood natuurlijk. Maar mooi rood is toch niet lelijk...
Ik heb nog wel een Zender kofferklepspoiler voor je eventueel.
Heb je een fotootje voor me? Wil ik wel eens zien dan!
Of een spoiler echt zin heeft weet ik niet..........
Maar ik wil je toch een plaatje laten zien van "Trofeo" uitvoering, die ik op mijn 155 had zitten .
Dit vind ik persoonlijk een van de mooiste, om dat ie de lijn v/d auto redelijk intact laat.
Inderdaad. Ik hou zelf ook niet zo vaak overdreven uiterlijk vertoon. Teveel gewicht, te weinig actie zal ik maar zeggen. Veel leuker om je medeweggebruikers te verassen bij het stoplicht.

Re: RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: vr aug 19, 2005 17:56
door reijnaje
Ik heb nog wel een Zender kofferklepspoiler voor je eventueel.
Heb je een fotootje voor me? Wil ik wel eens zien dan!
Nee heb ik niet. Alleen een plaatje van die spoiler op een 33 maar de spoiler past ook op een 155.
Re: RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: za aug 20, 2005 07:12
door MadMets
Nee heb ik niet. Alleen een plaatje van die spoiler op een 33 maar de spoiler past ook op een 155.
Dan laat je DIE toch zien?

RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: za aug 20, 2005 12:23
door reijnaje
Bij deze:

RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: za aug 20, 2005 12:28
door wendola
werkt aleen met F1 en porsche 911 en alles met achterwiel aandrijving te maken heeft
RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: za aug 20, 2005 14:44
door bert
Niet helemaal mee eens. Is afhankelijk van de carrosserie vorm.
Een achtervleugel heeft tot gevolg dat airflow niet naar de achterzijde van auto
gaat maar lucht direct de lijn van het dak aan zal houden. Dit vermindert lift op
de achterzijde.
Een Alfetta GTV heeft een fastback vorm. De achterzijde loopt langzaam naar beneden en
de airflow volgt deze. Dit vermindert drag en dus betere aerodynamica (Cw) van de
Alfetta GT maar kijk maar eens naar achterklep. Er zit een klein vleugeltje ingebouwd.
Airflow duurt langer als het over de carrosserie gaat dan airflow onder de auto door.
Het snelheidsverschil geeft een negatieve druk en resulteert in lift.
Heb je dus een lage druk rond achterraam, kan het dus gevaarlijk worden en is plaatsen
van achtervleugel verstandig en Alfa Romeo heeft ook een klein vleugeltje ingebouwd
om de luchtstroom over de auto te versnellen door deze niet af te laten buigen maar de
airflow volgt lijn van dak en tubulentie is opgeheven.
Verhaal van downforce op een straatauto. Nee, de spoilers worden aangeboden, zijn
vaak alleen voor de mooi en soms heeft het zin zoals op een Audi TT.
Heb je dus een vierkante auto als een Alfetta sedan en ook de 155 heeft het eigenlijk geen functie om met een vleugel(tje)te rijden. Audi TT, Porsche 911, CX heeft het wel nodig.
Simpel gezegd.
Je kan kiezen voor een voorspoiler.
De motor, versnellingsbak etc is niet alleen een obstructie voor de airflow maar creert
daarmee ook turbulentie, meer drag en dus meer lift. De airflow wil je dus afbuigen.
Hoe lager de voorspoiler, des de beter zijn de resultaten.
De Alfa 90 is een aardig voorbeeld met de bekende voorspoiler die bij hogere snelheid werkt.
Nu nog een vlakke bodem a la Citroen GS etc.
Re: RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: za aug 20, 2005 19:17
door Rees Cees
Niet helemaal mee eens. Is afhankelijk van de carrosserie vorm.
Een achtervleugel heeft tot gevolg dat airflow niet naar de achterzijde van auto
gaat maar lucht direct de lijn van het dak aan zal houden. Dit vermindert lift op
de achterzijde.
Een Alfetta GTV heeft een fastback vorm. De achterzijde loopt langzaam naar beneden en
de airflow volgt deze. Dit vermindert drag en dus betere aerodynamica (Cw) van de
Alfetta GT maar kijk maar eens naar achterklep. Er zit een klein vleugeltje ingebouwd.
Airflow duurt langer als het over de carrosserie gaat dan airflow onder de auto door.
Het snelheidsverschil geeft een negatieve druk en resulteert in lift.
Heb je dus een lage druk rond achterraam, kan het dus gevaarlijk worden en is plaatsen
van achtervleugel verstandig en Alfa Romeo heeft ook een klein vleugeltje ingebouwd
om de luchtstroom over de auto te versnellen door deze niet af te laten buigen maar de
airflow volgt lijn van dak en tubulentie is opgeheven.
Verhaal van downforce op een straatauto. Nee, de spoilers worden aangeboden, zijn
vaak alleen voor de mooi en soms heeft het zin zoals op een Audi TT.
Heb je dus een vierkante auto als een Alfetta sedan en ook de 155 heeft het eigenlijk geen functie om met een vleugel(tje)te rijden. Audi TT, Porsche 911, CX heeft het wel nodig.
Simpel gezegd.
Je kan kiezen voor een voorspoiler.
De motor, versnellingsbak etc is niet alleen een obstructie voor de airflow maar creert
daarmee ook turbulentie, meer drag en dus meer lift. De airflow wil je dus afbuigen.
Hoe lager de voorspoiler, des de beter zijn de resultaten.
De Alfa 90 is een aardig voorbeeld met de bekende voorspoiler die bij hogere snelheid werkt.
Nu nog een vlakke bodem a la Citroen GS etc.
Kortom je wilt onderdruk hebben zodat de auto op het asfalt getrokken wordt.
Net als in de F1 met de JPS wagens (rubbere flappen dat werkt)

RE: Wanneer heeft een spoiler nou ECHT zin?
Geplaatst: za aug 20, 2005 20:01
door MadMets
Dus een achterspoiler op de 155 is niet eens nodig. Scheelt een hoop werk.
