jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Vlotterkamers Dellorto's vullen

wo mar 09, 2011 21:53

Het wordt weer tijd om de Bertone (GTV2000) uit zijn (lange) slaap te halen, helaas deze keer om hem klaar te maken voor de verkoop.

Na een jaartje niet meer gelopen te hebben, heb ik ook maar besloten om de oude bezine te vervangen voor en vers sappie. Om niet te lang door te starten wil ik de vlotterkamers van te voren vullen met bezine. Maar hoe doe ik dat?

Evt nog andere tips voor het reanimeren van het heerlijke blokkie?

Gr Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Vlotterkamers Dellorto's vullen

wo mar 09, 2011 22:00

Aansluitingen van de benzineslang uit de carbs schroeven denk erom zijn aluminium schroefdoppen.

Oud afwasmiddelflesje met een stukje slang erop en vullen.

Als eerst in de fles knijpt en dan de slang in verse benzine hangt zuigt het flesje zich vol!
Daarna knijpen komt het er weeruit.

Logisch toch.

gr Jan

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 09, 2011 22:38

Ik zou me meer om gebrek aan oliedruk zorgen maken dan om gebrek aan benzine. Als je je druk maakt over benzine, kan je ook een paar CC rechtstreeks in je venturi's spuiten met een injectiespuitje, of die spuitfles. Dan hoef je al die leidingen niet los te maken en het start net zo goed. Een paar CC is wel wat je nodig hebt als de boel echt droog staat. het zal je nog verbazen hoeveel dat eigenlijk is...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 09, 2011 22:41

zoals ik het zou doen [lees pas gedaan heb]:
- bougies eruit halen (om het rondtornen van de motor te vergemakkelijken)
- keer of 3 achter elkaar max. een seconde of 10 starten.
- als je inmiddels benzine in de bougiegaten ruikt, bougies er weer in en starten.
- dan paar meter rijden, remmen, etc.
-gaat dat allemaal goed, gewoon rijden naar de pomp en de tank aanvullen (mengen zeg maar) met verse peut. (benzine is veel te duur om zomaar weg te gooien)

Oké mijn auto stond maar een half jaar stil en d benzine was dus maar een half jaar oud, maar alles ging boven verwachting goed, niks beroerd lopen of zo (behalve de 1 à 2 minuten dan ;) )
Remmen zaten wel een beetje vast(geroest), maar dat was na 2 meter rijden alweer goed genoeg gangbaar en na 3 straten rijden en remmen weer 100% los/ vrij/ gangbaar.

Zo zie je maar, stilstand is achteruitgang. :oops:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 10, 2011 07:16

Zolang je je startmotor maar niet te heet laat worden en je accu niet te ver leeg trekt...

Heb je je auto wel met verse olie weggezet? Tank helemaal vol?

Bij half lege tank krijg je condens in je tank en dat veroorzaakt juist de roest die je wilt voorkomen. Oude olie is "zuur" en vreet het materiaal van je lagerschalen (en andere dingen) aan. Als je zeker wilt weten dat er geen bagger (je olie heeft een jaar de tijd gehad om te bezinken) door je oliepomp wordt aangezogen, doe je nu eerst een oliewissel voor je gaat starten.

Oude benzine is zeker niet zo goed als verse, maar als ie nog goed ruikt, is er vaak nog wel op te rijden. Starten kan inderdaad lastiger zijn, want de hele vluchtige delen zullen als eerste verdampen en die helpen wel met starten natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je potentiele kopers die een proefritje komen maken wel het idee wilt geven dat de auto goed is, dus als oude benzine er voor zou zorgen dat je motor net wat minder lekker loopt, zou ik die er uit halen (of zelf oprijden) en er nieuwe in doen.

jaben
Advanced Member
Advanced Member

do mar 10, 2011 08:00

Goede tips, daar kan ik wat mee.

Naast de bezine was mijn zorg ook de olie. Verse olie staat al klaar. De tank was half leeg en dan heb je inderdaad kans op condensvorming. Met een scoopje gekeken en er bleek geen roest te zitten. Stalling is kurk droog, dat helpt ook enigzins.

Ik wacht even tot het iets warmer is en dan ga ik aan de slag. Hopelijk volgend weekend.

Jullie zien binnenkort wel de advertentie verschijnen...............helaas.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

jaben
Advanced Member
Advanced Member

do mar 10, 2011 09:28

Even een voorproefje van wat er binnenkort te koop komt te staan:

Afbeelding
Afbeelding
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 10, 2011 09:50

Niet te moeilijk doen :wink: . Accu volladen en lekker doorstarten.Je oliedruk is er dan al volleding voordat de motor weer tot leven komt. Beetje met het gaspedaal pompen zo tussendoor. Daarna rustig warmrijden en daarna lekker warm de olio verversen en aftanken. Klaar !!!! :wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op vr mar 11, 2011 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Vlotterkamers Dellorto's vullen

do mar 10, 2011 10:53

Niet te moeliklijk doen :wink: . Accu volladen en lekker doorstarten.Je oliedruk is er dan al volleding voordat de motor weer tot leven komt. Beetje met het gaspedaal pompen zo tussendoor. Daarna rustig warmrijden en daarna lekker warm de olio verversen en aftanken. Klaar !!!! :wink:
Dat zou ik ook doen als ik zeker wist dat de olie goed was. Alleen als ie niet snel genoeg zou starten zou ik de startmotor laten afkoelen en even kijken of ie wel benzine pompte. De tips die ik gaf zijn voornamelijk voor mensen die eea niet zeker weten of als ie niet lekker start.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 11, 2011 08:28

Tis geen aanval Wizz... (Jij geeft meetal de ercht goede tips :thumbs: ). Als de olio stokoud zou zijn, helemaal gelijk !!, maar iets van 2-3 jaar erin en niet zoveel km's loop je echt geen risico tenzij er koelvloeistof doorheenzit tgv lekke kop oid. (Ff aan het stokkie ruiken is een heel aardige indictaie.)
Wel warm verversen natuurlijk ev in combinatie met flush olie of, handiger: een blikje flushmiddel van Forte bv.
Het slimste is om de olie te vervangen VOORDAT het spul gestald wordt. Nieuwe olie is volledig schoon en verouderd , juist daarom, aanzienlijk minder snel.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 11, 2011 10:41

maar iets van 2-3 jaar erin en niet zoveel km's loop je echt geen risico tenzij er koelvloeistof doorheenzit tgv lekke kop oid. (Ff aan het stokkie ruiken is een heel aardige indictaie.)
Wel warm verversen natuurlijk ev in combinatie met flush olie of, handiger: een blikje flushmiddel van Forte bv.
Het slimste is om de olie te vervangen VOORDAT het spul gestald wordt. Nieuwe olie is volledig schoon en verouderd , juist daarom, aanzienlijk minder snel.
Mijn ervaring is dat je helaas toch vaker lagerschade hebt. Ik heb tot nu toe 3 V6 12V blokken mogen afschrijven (en de eerste 2 auto's gesloopt waar ze in zaten) doordat ze (kennelijk) stil hadden gestaan met oude olie er in. Sinds ik weet dat het daar door komt ben ik behoorlijk wat voorzichtiger geworden. De 3e auto waar het me in is gebeurd heb ik ondertussen weer rijdend met een heel fris blokje er in, wat voordat het er in is gehangen geflushed is.

Aan de oliestok ruiken is iets wat iedereen kan doen, maar wie weet er op welke lucht je moet letten? Als het zurig of verbrand ruikt, weet je zeker dat ie slecht is, maar als indicatie of de olie nog goed is zou ik er zelf niet op durven vertrouwen.

Joris weet vast zelf het beste wat er met z'n auto gebeurd is qua olie en dergelijke Hij kan zelf vast ook wel inschatten hoe zijn eigen technische skills zijn. Hopelijk kan hij met wat hier gepost is z'n bella weer netjes draaiend en rijdend krijgen. :)

jaben
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 11, 2011 20:42

Joris weet vast zelf het beste wat er met z'n auto gebeurd is qua olie en dergelijke Hij kan zelf vast ook wel inschatten hoe zijn eigen technische skills zijn. Hopelijk kan hij met wat hier gepost is z'n bella weer netjes draaiend en rijdend krijgen. :)
Daar heb je zeker gelijk in. We hebben weer veel tips verzameld, beter te veel dan te weinig en we vallen elkaar inderdaad niet aan. Ik ben in ieder geval blij met iedere tip.

Ik hou jullie op de hoogte.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”