Pagina 1 van 2

Motorprobleem 155

Geplaatst: wo feb 23, 2011 23:12
door dibro
Een ongeluk komt nooit alleen...

8 van de 10 keer dat ik start gaat alles goed. Motor springt aan, gaat in iets verhoogde koud-loop. Dan weet ik dat het goed is.

2 van de 10 keer springt de motor aan en gaat dan te laag stationair draaien (toerenteller: 6 a 700 rpm). Dat doet -ie alleen als de auto een tijd buiten heeft gestaan bij temperaturen onder nul.
Als dat gebeurt kan ik er zeker van zijn dat de motor "doodvalt" als ik op enig moment de koppeling indruk. Af en toe gaat het "inspuit"lampje dan branden... Tot het genoemde "enig moment" loopt ie naar behoren.
Ik heb het idee dat dit allemaal alleen optreedt als de tank minder dan half-vol zit.

Heel af en toe wil de motor gewoon vanaf het begin niet wil blijven draaien, alleen met gas erop loopt -ie, op het moment dat ik het gas los laat stopt -ie, of hij loopt te "zagen", afwisselend 700 rpm - 1300 rpm.

Als ik daarna de auto laat staan en deze een paar uur (of een nacht) later weer start, doet -ie het gewoon.

De bougies zitten 45000 km in de motor, zouden dus nog zo'n 55000 km mee moeten kunnen.
Nokkenasversteller zit er nu 13500 km op (huidige km-stand 245500).
Relais-contacten rondom de accubak zijn schoon.
Nieuw benzinefilter ligt op de plank...
Ik hoor geen rare geluiden vanonder de motorkap.
Tijdens de laatste APK pendelde de Co-waarde tussen de 0,1 en 0,3%.

Wat de vraag is kunnen jullie wel raden denk ik?

:idea: Gaat overigens om een 155 2.0 16V, 1996.

RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: wo feb 23, 2011 23:23
door Rainier155
Sowieso een keer uit laten lezen lijkt me handig, maar als ik een gokje mag doen dan denk ik de LMM of de Lambda.

Benzinefilter vervangen is ook niet verkeerd. :)

RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: wo feb 23, 2011 23:32
door dibro
Nog vergeten te vermelden: stationairklep is nog geen half jaar geleden ook gereinigd.
Zou het ook een idee zijn, het gasklephuis schoon te maken of klets ik dan onzin?

Verder heb ik van Frans van Poppel begrepen dat uitlezen bij een 155 niet zo veel info geeft?

O ja: aan welke kant van de auto zit het benzinefilter???
Jaja, de onderkant....

RE:

Geplaatst: wo feb 23, 2011 23:57
door DENNIS
Aan welke kant van de auto zit het benzinefilter???
Rechtsachter onder een plastic kap !

RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: do feb 24, 2011 08:11
door rutgerdow
Ik verdenk toch je stationair regelaar. Lambda kan het niet zijn, want dit doet bij een koude start toch niet mee.
Waarschijnlijk dat deze vast gaat zitten met koud weer en aantal dagen geen gebruik.

RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: do feb 24, 2011 08:20
door WhizzMan
Je stationairregelaar is een goede kandidaat inderdaad. Wat ook kan is dat je brandstofdrukregelaar blijft hangen (luchtpotje op je brandstofrail van de injectors).

Met uitlezen zie je in ieder geval wat de foutmelding is. Dat je er vervolgens zelf nog bij na moet denken en dat het probleem er niet mee opgelost is, lijkt me wel zo logisch. Je schiet er dus niets mee op als je na het uitlezen ophoudt met handelen. In zoverre heeft van Poppel wel gelijk.

Probeer met uitlezen de feitelijke numerieke foutcode(s) mee te krijgen als je je auto ergens laat uitlezen. Interpretaties van een ander ("je hebt een lambdafout") kunnen onjuist zijn en mensen die willen meedenken op het verkeerde been zetten.

RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: vr feb 25, 2011 19:22
door Alfa eL
Brandstofpomp in de tank? Als het alleen is bij een tank van half vol of minder...

RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: vr feb 25, 2011 22:54
door dibro
Nah... Vanmiddag bij esvida geweest i.v.m. voorhanden zijnde ruil-onderdelen.

Vanuit m'n werk al hortend en stotend naar Venray gereden, het was duidelijk niet goed!
Toen ik het erf opreed en de koppeling intrapte "stierf" de motor, normaal dus eigenlijk, de laatste tijd (ik kan al aardig links remmen).

Aanbellen, naar de auto lopen, starten.....


Niks aan de hand, gewoon normaal stationair.
Klep open, diverse stekkers losgetrokken, motor reageerde normaal.
Uitzetten, opnieuw starten, nog steeds niks aan de hand.

Tijdje laten afkoelen (knipper gezocht), weer starten: tja... Hij doet 't gewoon, wat nu?
Proefritje!

Klein stukje biboko, eindje snelweg, weer stukje 80...

Niets te merken van wat voor motorische problemen dan ook, ben maar weer naar huis gereden, wat niet kapot is kun je niet repareren.

Magische grond, tele-kinetische gaven, toverij, iemand een blauwe jurk in de aanbieding????

RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: za feb 26, 2011 22:39
door esvida
heb ik mijn hoed bij je in de auto laten liggen?

Re: RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: za feb 26, 2011 23:07
door dibro
heb ik mijn hoed bij je in de auto laten liggen?
Ja. Afbeelding

Auto heeft het vandaag goed gedaan, snap er dus nog steeds niets van..

Re: RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: zo feb 27, 2011 10:28
door WhizzMan
heb ik mijn hoed bij je in de auto laten liggen?
Ja. Afbeelding

Auto heeft het vandaag goed gedaan, snap er dus nog steeds niets van..
Duh, het is echt een toverhoed!

Re: RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: zo feb 27, 2011 11:04
door Brul(tm)
heb ik mijn hoed bij je in de auto laten liggen?
Ja. Afbeelding

Auto heeft het vandaag goed gedaan, snap er dus nog steeds niets van..
Duh, het is echt een toverhoed!
motorprobleem is toch mysterieus opgelost ;)

Groetjes,
Marc

RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: zo feb 27, 2011 12:56
door esvida
ik kan er echt niks aan doen hoor .

RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: zo feb 27, 2011 19:08
door Brul(tm)
Dat zeggen ze allemaal ;)

Groetjes,
Marc

RE: Motorprobleem 155

Geplaatst: vr mar 18, 2011 23:03
door esvida
enne?