Opnieuw problemen met Selespeed 156 2.0 ts
Geplaatst: ma feb 14, 2011 10:22
Ik krijg net een email van mijn zwager.
Er zijn problemen met de Selespeed van een 156.
Nu heb ik zelf nooit zo'n wagen gehad en heb mij eigenlijk ook nooit verdiept in deze versnellingsbakken maar meen te hebben gelezen dat de zeer vaak problemen geven.
Weten jullie wat er aan de hand kan zijn, waar hij naar toe kan gaan voor hulp of waar dit probleem al beschreven is?
Hier is zijn verhaal/vraag:
Betreft het probleem van mijn Selespeed systeem.
Voertuiggegevens:
Alfa Romeo 156 2.0 ts selespeed 150 pk sedan
Bouwjaar: 07-2001
Motor: AR32310
Type: selespeed fase 2
Had onlangs een probleem met schakelen, het systeem kreeg hem niet in zijn versnelling. Motor van pomp draaide iedere keer als er werd geschakeld.
Bij de garage werd gedacht dat er vuil in het hydraulische systeem zat.
Alles gedemonteerd, accumulator gecontroleerd, druk gecontroleerd, schakelgebeuren gecontroleerd, alles bleek goed dus werd het systeem doorgespoeld.
Schakelde weer perfect.
Volgende dag haalde ik de auto op en constateerde met schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 een harde klap. Een wat zachtere klap bij de hogere versnellingen.
Garage heeft tot 3 keer het systeem opnieuw ingeleerd met de fijnafstelling van de koppeling-aangrijpmoment.
Toen schakelde het systeem weer perfect.
Volgende dag met rijden weer zelfde probleem, systeem wou hem soms niet in zijn 4e versnelling zetten. Systeem zette hem dan in zijn neutraal onder het rijden.
Ook het harde gebonk met schakelen was weer teruggekomen.
(Ter info: er zit geen speling op de ophanging).
Met terugschakelen hoor je de tandwielen van de versnellingsbak tandenpoetsen. Het enige wat nog kan helpen was het opnieuw afstellen van een centreerpen...
Zelf denk ik dat misschien de versnellingsbak olie niet goed is en dit gevolgen heeft op het schakelsysteem...
Heb er geen vertrouwen meer in en wil graag een andere meningen horen en eventueel tips lezen.
Bij voorbaat dank,
Roy
Er zijn problemen met de Selespeed van een 156.
Nu heb ik zelf nooit zo'n wagen gehad en heb mij eigenlijk ook nooit verdiept in deze versnellingsbakken maar meen te hebben gelezen dat de zeer vaak problemen geven.
Weten jullie wat er aan de hand kan zijn, waar hij naar toe kan gaan voor hulp of waar dit probleem al beschreven is?
Hier is zijn verhaal/vraag:
Betreft het probleem van mijn Selespeed systeem.
Voertuiggegevens:
Alfa Romeo 156 2.0 ts selespeed 150 pk sedan
Bouwjaar: 07-2001
Motor: AR32310
Type: selespeed fase 2
Had onlangs een probleem met schakelen, het systeem kreeg hem niet in zijn versnelling. Motor van pomp draaide iedere keer als er werd geschakeld.
Bij de garage werd gedacht dat er vuil in het hydraulische systeem zat.
Alles gedemonteerd, accumulator gecontroleerd, druk gecontroleerd, schakelgebeuren gecontroleerd, alles bleek goed dus werd het systeem doorgespoeld.
Schakelde weer perfect.
Volgende dag haalde ik de auto op en constateerde met schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 een harde klap. Een wat zachtere klap bij de hogere versnellingen.
Garage heeft tot 3 keer het systeem opnieuw ingeleerd met de fijnafstelling van de koppeling-aangrijpmoment.
Toen schakelde het systeem weer perfect.
Volgende dag met rijden weer zelfde probleem, systeem wou hem soms niet in zijn 4e versnelling zetten. Systeem zette hem dan in zijn neutraal onder het rijden.
Ook het harde gebonk met schakelen was weer teruggekomen.
(Ter info: er zit geen speling op de ophanging).
Met terugschakelen hoor je de tandwielen van de versnellingsbak tandenpoetsen. Het enige wat nog kan helpen was het opnieuw afstellen van een centreerpen...
Zelf denk ik dat misschien de versnellingsbak olie niet goed is en dit gevolgen heeft op het schakelsysteem...
Heb er geen vertrouwen meer in en wil graag een andere meningen horen en eventueel tips lezen.
Bij voorbaat dank,
Roy