Pagina 1 van 1

Onderdruk Dell'orto carburateur

Geplaatst: di dec 28, 2010 14:51
door Lorenzo
Beste leden,

Ik las onlangs een topic (http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... af90ead8c0) van een aantal jaar geleden waarin werd aangegeven dat het verschil in onderdruk bij dell'orto carburateurs ook af te stellen is. Zou een van jullie mij kunnen vertellen hoe ik dit kan bewerkstelligen? Ik heb namelijk onlangs de carburateurrubbers vervangen. Ik heb de carburateurs synchroon gesteld met behulp van Carbtune Pro maar de 4de cilinder geeft een hogere onderdruk dan de eerste 3 cilinders(en dus ook de tweede buis van de betreffende carburateur). Graag zou ik dit aanpassen maar kan nergens vinden hoe. Heb zelf het een en ander aan documentatie aangeschaft maar het blijft me een raadsel.

Ik hoop dat jullie me een stap verder kunnen helpen.

RE: Onderdruk Dell'orto carburateur

Geplaatst: di dec 28, 2010 18:31
door @lfa@lgra
Zit de rembekrachtiger op aangesloten, maar het vacuum moet hetzelfde kunnen zijn, mits je rembekrachtiger lek is.

RE: Onderdruk Dell'orto carburateur

Geplaatst: zo feb 06, 2011 23:03
door Lorenzo
Alessandro heeft de oplossing aangekaart. In onderstaand bericht staat de oplossing voor het probleem.

"Ik lees dus, dat je een vacuüm verschil hebt binnen één carburateur. Dat komt vaker voor en is relatief eenvoudig op te lossen. De enige juiste manier is om het verschil op te lossen, door de gasklepas te torderen! Dat doe je, door aan de gasstang/kabel-kant de hevel met de hand of schroevendraaier o.i.d. tegen te houden en aan de andere kant sleutel 20 (dacht ik) op die ring te zetten. Dan met beleid, maar toch met best wat kracht de as verdraaien. Je moet behoorlijk ver draaien, want e.e.a. veert weer terug natuurlijk. Dit zie je van zelf wel op je metertjes. Je zult fit dus moeten doen, met draaiende motor! Voorzichtig proberen en als er geen resultaat is, meer kracht gebruiken. Of als het verschil groter wordt, moet je de andere kant op draaien. Wink
Bedenk, dat de gasklep met het hoogste vacuüm iets verder open moet, om minder vacuüm te krijgen. Dan weet je (als het goed is), welke kant je op moet draaien. Houd ondertussen het vacuum van alle cilinders in de gaten en regel zo nodig bij!.

Er is bij latere types carb's nog een soort lucht omloop correctie, maar als je die hebt, kan je toch echt beter zorgen, dat die schroeven helemaal dicht zitten! Bovenstaande verhaal levert namelijk een veel mooier lopende motor op.

Succes! Thumbs up!"

Hulde voor Alessandro dus! Wel een kleine tip; als de meters zijn aangesloten en je wilt weer vergelijken of het verschil verholpen is, haal dan wel elke keer de sleutels van de as af want het gewicht van de sleutels heeft namelijk invloed op de stand van de klep.