Pagina 1 van 3

Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 10:19
door mcarta
Mijn 75 turbo komt in de eerste t/m derde versnelling bij volgas op maximum toerental.
Hij hapert in zijn 4 vanaf 4000 toeren en in zijn vijf lukt het niet om boven dit toerental uit te komen. Dit betekent dat snelheden boven de 160 niet mogelijk zijn.
Bij volgas en 4000 toeren staat de turbodruk maximaal maar hij gaat niet harder. De temperatuur van het koelwater stijgt dan met 10 graden.
Tot 160 rijdt hij perfect en de accelleratie is dan ook normaal.
Weet iemand wat er defect is?

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 10:41
door patje1100
Allereerst.. welkom hier.

Dit doet mijn turbo pas bij 240 ofzo :lol:

Kom je ook niet boven die snelheden als je je turbo niet aanspreekt ? Dus zonder turbodruk naar hoge snelheden gaan?

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 10:42
door Giulia2000TS
eerste gedachte? Turbodruk brengt je koelwater op een hogere druk waardoor de temperatuur stijgt. Dus koppakking lek? Of is dit te makkelijk? Hoe is je koelwater peil en kleur? :?

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 10:47
door patje1100
Dan zou ie in 1 2 en 3 toch dezelfde problemen moeten hebben Dirk ?

Ik zat even aan zijn waste gate te denken maar dan zou ie ook in de 1e 2e en 3e versnelling het probleem moeten hebben.

Temperatuur verhogingen en afnemend vermogen hebben meestal als oorzaak een verkeerd ontstekings moment

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 10:53
door Giulia2000TS
Als ie bij 160 zijn koelwater met 10 graden gaat verhogen dan is er wel wat behoorlijks aan de hand. Je hebt dan zoveel koeling dat zoiets (volgens mij... :roll: :wink: ) niet zomaar door ontstekingstijdstip kan komen.

ps met rijdende turbo ben je hier uiteraard zeer welkom. 8)

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 12:00
door Remco S
ik weet niet waar bij een 75 turbo de lucht aanvoer zit, maar ik heb wel eens meegemaakt (wel bij een ander italiaans merk) dat de lucht aanvoer op hogere snelheden werd afgesloten door de isolatie onder de motorkap.

die kwam dan precies voor de luchtaanvoer te zitten, en weg vermogen.

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 12:54
door mcarta
Ook zonder de turbodruk aan te spreken kom ik niet boven de 160.
I

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 13:20
door aralfa
klinkt misschien vaag, maar cheapass openluchtfilter ?
eens meegemaakt op een civic turbo :oops:

Re: RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 16:40
door ravado
Allereerst.. welkom hier.

Dit doet mijn turbo pas bij 240 ofzo :lol:

Kom je ook niet boven die snelheden als je je turbo niet aanspreekt ? Dus zonder turbodruk naar hoge snelheden gaan?
moet je wel eerst kunen starten.. #-o


ik zou eerst de normale dingen doorlopen: -kleppen, ontsteking, bougies/bekabeling en dan pas naar de turbo gaan kijken...

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 19:43
door yuri 75 V6
Ik heb dit met mijn eerste (sentiment... :wink: ) 75 TS gehad, eerste 3 versnellingen niks aan de hand, en dan hield het een beetje op. Ik merkte het op de rit naar huis na aanschaf, en bij mij was het luchtfilter de boosdoener. Dat was zo godsonmogelijk vuil, niet normaal gewoon, een nieuwe erin en klaar was ik. Al moet ik zeggen dat ik het niet begrijp; bij 6000 toeren in de 1e versnelling heb je net zo veel lucht nodig als bij 6000 toeren in de 4e...

Yuri

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 20:59
door alfa75turbo
Je hebt toch al heel lang een turbo? (Michele Carta?)

Gaat het optrekken zonder horten en stoten? heb zelf wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt (sensor defect) echter dit ging gepaard met een wisselende toerentallen bij gelijk gas.
Weet alleen me god niet meer welke sensor defect was had wel met lucht/gas gedeelte te maken.

Groet charles

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 21:00
door Andretti Molletti
Wat Yuri zegt zou heel goed kunnen, wetend dat je (Michele) een gechipte turbo rijdt, heb je veel lucht onder vollast nodig. Je kan dus een tekort aan lucht hebben wat zich manifesteerd bij vollast, dus hogere versnellingen plankgas. Op die momenten gaat de turbo waarschijnlijk zoveel lucht aanzuigen dat er een onderdruk ontstaat voor de turbo. Toch verklaart dit niet helemaal het temperatuurprobleem. Alleen als i daadwerkelijk te arm gaat lopen zou dit kunnen, maar ook als je bij vollast detonatie krijgt waardoor de ontsteking verlaat wordt. Dan wordt de uitlaat en turbo veel heter en dus ook de motortemp! Dat zou wel inhouden dat je de bekende detonatiestoring op de diagnoselamp moet zien!?

Ik heb wel bij mijn turbo's gehad dat bij behoorlijk opvoeren van de turbodruk bij hogere toerentallen de motor verzoop omdat er een lucht tekort was en of een ontstekingsprobleem. De ontsteking bij turbomotoren is extreem belast.

Hoe hoog is je turbodruk bij de probleemgebieden en de stand van het gaspedaal... Maakt dat nog uit?
Is het ineens gekomen of langzaam aan?
Heb je al wat gemeten?? Benzinedruk oid?

Suc6 (en natuurlijk welkom op dit forum!!!!)

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 22:51
door mcarta
Het probleem is ontstaan nadat ik de kleppen geslepen heb en daarvoor dus ook de kop heb moeten verwijderen. Daarnaast heb ik de rotor, verdeler en het luchtfilterelement vervangen.
De rest heb ik gewoon teruggeplaatst en daaraan is niets gewijzigd.
De klepspelingpen en de nokkenassen staan op tijd.
De pingelsensor heb ik al geruild met een oudere, geen verandering.
De potmeter heb ik doorgemeten, deze vertoond geen onderbrekingen.
De luchthoeveelheidsmeter geeft de dezelfde weerstanden als een reserve die ik nog had liggen, verders ok.
De standaard chip teruggeplaatst, geeft hetzelfde probleem bij 4000 rpm en 0,7 bar overdruk.
De opvoerchip geeft bij 4000 rpm volgas 1,4 bar overdruk.
Benzinedruk is dan 6 bar.
De injectoren werken goed, een gelijk en mooi sproeibeeld.
De ontsteking staat op 9 en is onveranderd.
De moer van de pingelsensor heb ik zowel strak als bijna los getest, maakt niets uit.

Morgen het luchtfilter verwijderen en testen zonder.
Ik weet niet of de kleppen lekken of verbrand kunnen zijn, maar het lijkt me niet waarschijnlijk, omdat alles goed werkt tot 160.

Als hier niets uitkomt rest me niets anders dan de kop weer te verwijderen en te inspecteren.

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: za aug 13, 2005 23:39
door ravado
Als het nou geen verschil maakt (met of zonder luchtfilter) probeer dan eens een compressietest? lektest? weet je meer zonder gelijk alles te demonteren.

Mocht dat goed zijn:
Hoe is je bobine? brandstoffilter?

Re: RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

Geplaatst: zo aug 14, 2005 11:43
door Constantijn
Daarnaast heb ik de rotor, verdeler en het luchtfilterelement vervangen.
Toevallig ken ik iemand die na het plaatsen van o.a. een nieuwe rotor ook soortgelijke problemen had. Dit bleek uiteindelijk veroorzaakt te worden door een kwalitatief slechte rotor. (was wel gewoon splinternieuw hoor)
Het is een kleine moeite om die nog even te verwisselen voor een andere alvorens de hele boel te demonteren. (zal wel niet de gouden tip zijn, maar toch...)