Pagina 1 van 1

Inhouden 33 16V

Geplaatst: di dec 21, 2010 19:41
door Alfa eL
Hallo allemaal,

Het volgende doet zich voor bij mijn 16V´tje uit 1994. Als je de motor start, vooral koud, slaat deze meteen weer af. Bij de derde poging met wat gas bijgeven blijft de motor na even wat gas gegeven te hebben wel stationair lopen. Is ie eenmaal een beetje op temperatuur gaat het wel redelijk met starten en stationair draaien.
Wil je nu vanuit stilstand wegrijden houdt de motor giga in, van 0 tot 100 in 2 minuten zeg maar. Ook tijdens rijden met een constante snelheid begint ie soms heftig te schokken. Dit is zowel koud als warm.

Het probleem is begonnen toen de tankinhoud onder de helft zat, auto, om alvast iets uit te sluiten, afgetankt toen ging het 30km goed maar daarna begon het probleem weer. Droog of vochtig weer maakt niet uit, hoewel echt droog is het momenteel niet te noemen.
Staat van onderhoud is op zich goed bougies, lucht- en brandstoffilter zijn vers genoeg. Km stand 168.000

Wie weet raad?

Alvast bedankt,
Ellert

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: di dec 21, 2010 21:05
door brolli21
Zit er bij een 33 ene opvoerpomp in de tank?
Zo ja,dan zou die hoofdverdachte zijn.

Re: RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: di dec 21, 2010 21:22
door Tjerry
Zit er bij een 33 ene opvoerpomp in de tank?
Zo ja,dan zou die hoofdverdachte zijn.
Tis geen 75 :wink:

Re: RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: di dec 21, 2010 21:26
door brolli21
Zit er bij een 33 ene opvoerpomp in de tank?
Zo ja,dan zou die hoofdverdachte zijn.
Tis geen 75 :wink:
Mijn 75 geeft geen opvoerpomp in tank hoor ;) (V6 tank)

Tip voor de topicstarter,ga eens brandstofdruk meten,misschien is je brandstofpomp aan het overlijden

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: di dec 21, 2010 21:30
door Ba
Ik heb ooit eens met een 33 gehad dat de retourleiding was aangesloten op de ontluchtingsslang mbv een t-stuk. Dit was omdat de garage (was op vakantie, dus laten doen) een carburateur tank (zonder aansluiting van de retourleiding) had gemonteerd en de retourleding dus maar zo had gemonteerd. Gevolg was dat de tank langzaam vacuum zoog, en na zeg 50 km de 33 steeds langzamer ging rijden met horten en stoten. Tankten we weer, dan ging het vacuum weg en was het probleem weer voor 50 km opgelost. Nog nooit zo vaak getankt op vakantie. (vanuit Slovenië...)

Wellicht dat jouw ontluchtingsleiding verstopt zit..?

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: di dec 21, 2010 21:48
door Alfa eL
Opvoerpomp in de tank was het eerste waar ik aan dacht inderdaad, met een 155 al eens hetzelfde probleem gehad. Maar deze zit er idd niet in. Druk meten hoop ik zsm te kunnen doen, even ergens een meter zien te lenen.
Ofdat de tank vacuum trekt is ook een goeie, makkelijk te testen ook, dus dat gaan we als eerste even doen.

Wordt vervolgd.

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: wo dec 22, 2010 10:09
door alfaqv75
check anders ook de contacten vd brandstofpomp

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: ma dec 27, 2010 19:08
door Alfa eL
Nou van het weekend eens bezig geweest en het is al beter maar nog niet over.

Loshalen van de vuldop was helaas nog niet de oplossing. Loshalen van de stekker van de gaskleppositiesensor en van de vacuumslang op de benzinedrukregelaar leek even te helpen, maar als die los zijn gaat ie ook niet goed lopen natuurlijk.
Het schoonmaken vd contacten vd brandstofpomp heeft wel een eind geholpen, hij reageerde veel beter op het gas, klonk een stuk gezonder en stonk veel minder. Dus vol goede moed gaan proefrijden, maar het bleek toch niet helemaal over te zijn.
Van de week toch brandstofdruk gaan meten dan. Dit kun je dan zeker het beste proberen te doen na de drukregelaar?

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: ma dec 27, 2010 20:00
door brolli21
Indien mogelijk zou ik zowel voor als na de regelaar meten,dan weet je ook meteen of de regelaar goed werkt ;)

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: ma dec 27, 2010 20:17
door Alfa eL
O ja, dat is wel handig :wink: Had ik nog niet eens aan gedacht :oops:

Dat 'indien mogelijk' zal alleen wel weer tegenvallen....

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: ma dec 27, 2010 21:15
door alfaqv75
lambda sonde eens wisselen (heb er nog 1 liggen), kan je iig testen

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: di dec 28, 2010 20:28
door Alfa eL
Lambdasonde (nieuw, origineel, van Tuynder) is net een half jaar oud, deze had ik al vervangen. Had toen ook al wat problemen met inhouden, wel minder en op een wat andere manier. Ook toen leek het probleem even over te zijn, maar ging na een paar weken weer vrolijk verder :evil:
Zal m voor de zekerheid toch ook nog nameten, je weet maar nooit.

Bedankt voor het aanbod en meedenken iig :thumbs:

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: di dec 28, 2010 20:47
door brolli21
Indien mogelijk is heel vaak een probleem inderdaad ;)

Weten of de brandstofdrukregelaar goed werkt is wel prettig,we hebben op mn werk eens een 325i gehad,waar een regelaar van een 320i ingezet was(0,5 bar minder druk),reed voor geen krant,en vind dat maar eens ;)

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: wo dec 29, 2010 01:33
door Hans33sw
Heb je al gecheckt op valse lucht? Ik had net zoiets maar dan met de 155, inlaatslang gescheurd.
Kun je testen door met remreiniger op verdachte plekken te spuiten.

RE: Inhouden 33 16V

Geplaatst: wo dec 29, 2010 19:53
door Ba
Je weet dat de vulslang onderin de tank uitkomt? Het loshalen van de tankdop maakt dan voor het mogelijke vacuum niet uit als de ontluchtingslang verstopt zit. Als ik het me goed herinner is de tankdop wel luchtdoorlatend; de ontluchting van de tank zit op de tank aan de bovenkant en dan met een slangetje naar halverwege de vulslang.

Een mogelijke optie zou ook kunnen zijn dat het filter in de tank (soort sok) heel erg verstopt is... Die ik gezien heb waren al redelijk vol van voornamelijk roest.