Pagina 1 van 3
Welke accu?
Geplaatst: di dec 14, 2010 18:42
door m.brandon
De accu in de OMGWTF is niet helemaal sterk genoeg heb ik het idee, ze start niet altijd even lekker. Er ligt dan ook nog dezelfde accu in die al aan de 1600 hing, alleen nu dus aan de 2000. Of hij is gewoon niet helemaal fris meer. In elk geval tijd voor een nieuwe!
Maar wat voor accu kan ik het beste kopen? Hoeveel Ah?
RE: Welke accu?
Geplaatst: di dec 14, 2010 19:08
door Herbieyy
Zonder enige verdere ervaring zou ik iig kijken naar een passende 60AH+ accu

RE: Welke accu?
Geplaatst: di dec 14, 2010 20:04
door rutgerdow
Ik leg er altijd de accu in met de hoogte Ah maar die qua afmeting nog wel in de bak past.
RE: Welke accu?
Geplaatst: di dec 14, 2010 21:48
door Andretti Molletti
Is voornamelijk afhankelijk van het gebruik. Niet de Ah maar ook het type/soort accu is erg belangrijk.
Dus hoe gebruik je je alfa? korte ritjes elke dag lange ritjes wekelijks... maandelijsk etc etc??
RE: Welke accu?
Geplaatst: di dec 14, 2010 22:30
door m.brandon
Niet heel regelmatig rijden, dan langere ritten, maar met de nodige tussenstops.....
RE: Welke accu?
Geplaatst: do dec 16, 2010 09:24
door m.brandon
Dré? Anyone?
RE: Welke accu?
Geplaatst: do dec 16, 2010 10:17
door Gordon
Zoveel zit er niet in in die oude gebakjes. 60A+ is hoogstens leuk als je er een megastereo in wil hangen omdat je het geluid van de auto niet over je favoriete aria heen wil kunnen horen. Accu van 40-45Ah is eigenlijk al overkill, waarbij je moet bedenken dat de 'h' een duuraanduiding is (ampere-uur) en dat deze dus niet slaat op de startcapaciteit. Om te weten hoeveel stroom de accu onder piekbelasting zoals tijdens het starten kan leveren moet je kijken naar het getal dat achter de 'Ah' staat.
Re: RE: Welke accu?
Geplaatst: do dec 16, 2010 11:08
door m.brandon
Zoveel zit er niet in in die oude gebakjes. 60A+ is hoogstens leuk als je er een megastereo in wil hangen omdat je het geluid van de auto niet over je favoriete aria heen wil kunnen horen. Accu van 40-45Ah is eigenlijk al overkill, waarbij je moet bedenken dat de 'h' een duuraanduiding is (ampere-uur) en dat deze dus niet slaat op de startcapaciteit. Om te weten hoeveel stroom de accu onder piekbelasting zoals tijdens het starten kan leveren moet je kijken naar het getal dat achter de 'Ah' staat.
Okay, maar als je dus meer korte ritjes maakt (dus veel moet starten) dan is het dus wel raadzaam om een hoog getal voor de Ah te hebben? Wat is daarnaast een goed getal voor achter de Ah?
Re: RE: Welke accu?
Geplaatst: do dec 16, 2010 11:26
door Gordon
Zoveel zit er niet in in die oude gebakjes. 60A+ is hoogstens leuk als je er een megastereo in wil hangen omdat je het geluid van de auto niet over je favoriete aria heen wil kunnen horen. Accu van 40-45Ah is eigenlijk al overkill, waarbij je moet bedenken dat de 'h' een duuraanduiding is (ampere-uur) en dat deze dus niet slaat op de startcapaciteit. Om te weten hoeveel stroom de accu onder piekbelasting zoals tijdens het starten kan leveren moet je kijken naar het getal dat achter de 'Ah' staat.
Okay, maar als je dus meer korte ritjes maakt (dus veel moet starten) dan is het dus wel raadzaam om een hoog getal voor de Ah te hebben? Wat is daarnaast een goed getal voor achter de Ah?
Volgens mij is op een moderne accu 300 of hoger redelijk gangbaar; maar hoe hoger hoe beter dus.
Volgens mij maakt het verder weinig uit om een accu met hogere duurbelasting te nemen om daarmee te compenseren dat je uitsluitend korte ritjes doet en waarbij je verwacht de accu niet voldoende bij te laden. Dan duurt het hoogstens langer voordat hij leeg gaat en je hem alsnog weer moet bijladen, wat dan dus evenredig langer duurt dan het laden van de kleinere accu.
RE: Welke accu?
Geplaatst: do dec 16, 2010 12:00
door m.brandon
12v 60ah ETS 60 d (540 A koudstart) ? Moet ook nog ff de afmeting checken....moet natuurlijk wel in de accubak in mijn kofferbakkie (jaja, gewichtsverdeling he

) passen
RE: Welke accu?
Geplaatst: do dec 16, 2010 12:07
door Rene33
Even wat info:
De ETS 60 D ,540 A koudstart : 242 x 175 x 190 en pluspool rechts
De ETS 50 D ,360 A koudstart : 207 x 175 x 190 en ook de pluspool rechts.

succes!
RE: Welke accu?
Geplaatst: do dec 16, 2010 12:12
door m.brandon
Thanks!

RE: Welke accu?
Geplaatst: do dec 16, 2010 15:03
door Andretti Molletti
Volgens mij...

Wil je een accu met een niet te hoge capaciteit. Waarom? nou een loodaccu kan slecht tegen leeg zijn.
Een kleine accu is eerder vol en kan dus langer stilstaan en beter tegen korte ritjes (omdat deze eerder vol )
Wil je echt een goede accu dan betaal je het dubbele en neem je een AGM accu.
2 voordelen zijn: kan halfvol weggezet worden en dat geeft geen klachten. Heeft een enorm lage inwendige weerstand en kan dus een enorm hoge startstroom leveren.
In jouw geval dus een 48Ah acuu met een koudstartstroom zo hoog mogelijk waarbij ik 380 als minimum zie (merkafhankelijk)
Een grotere accu is een groot misverstand dus!! Korte tot middellange ritjes zorgen dat deze accu nooit vol komt en dus steeds slechter wordt!!
Re: RE: Welke accu?
Geplaatst: do dec 16, 2010 15:23
door m.brandon
Volgens mij...

Wil je een accu met een niet te hoge capaciteit. Waarom? nou een loodaccu kan slecht tegen leeg zijn.
Een kleine accu is eerder vol en kan dus langer stilstaan en beter tegen korte ritjes (omdat deze eerder vol )
Wil je echt een goede accu dan betaal je het dubbele en neem je een AGM accu.
2 voordelen zijn: kan halfvol weggezet worden en dat geeft geen klachten. Heeft een enorm lage inwendige weerstand en kan dus een enorm hoge startstroom leveren.
In jouw geval dus een 48Ah acuu met een koudstartstroom zo hoog mogelijk waarbij ik 380 als minimum zie (merkafhankelijk)
Een grotere accu is een groot misverstand dus!! Korte tot middellange ritjes zorgen dat deze accu nooit vol komt en dus steeds slechter wordt!!
Thanks Dré, helder verhaal!
Re: RE: Welke accu?
Geplaatst: do dec 16, 2010 16:50
door rutgerdow
Een grotere accu is een groot misverstand dus!! Korte tot middellange ritjes zorgen dat deze accu nooit vol komt en dus steeds slechter wordt!!
Da's toch onzin lijkt mij. De dynamo moet gewoon weer bijladen. Als dat namelijk niet gebeurd, dat zit je met een 'kleine' accu binnen de kortste keren
zonder stroom/spanning. Bij een 'grotere' accu duurt dan dan wat langer en zit je op een gegeven moment ook zonder.
In een gezonde situatie zal de dynamo elke accu weer vol moeten laden.
Waar ik op doelde met een grotere accu is dat je meer reserve hebt in het geval je een keer moet doorstarten. (door wat voor reden dan ook)
Bij mijn 155 1.7 8v op gas lekten de injectoren inwat in moest ik altijd langer starten (5 a 6 seconden of nog langer) voordat hij aansloeg.
Ik heb toen bij mn eerste accu wissel een accu met zo groot mogelijke capaciteit geplaatst en vervolgens nooit startproblemen gehad
ook niet bij extreme kou en 10 seconden doorstarten.