Pagina 1 van 2

modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: ma dec 06, 2010 10:12
door Jan de Kievit
Weet iemand toevallig of er in de facelift 147 vanaf 2005 een modificatie is geweest in de Twin Spark blokken wat betreft het olieverbruik? Zie mijn eerdere vraag over mijn 147 van 2001.

RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: ma dec 06, 2010 12:19
door alfachirurg

RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: ma dec 06, 2010 15:28
door Jan de Kievit
Dankjewel voor de link!!!

RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: ma dec 06, 2010 18:50
door LENZ
Vanuit alfa is er nooit een modificatie geweest, dus ook niet voor de jts en en 1.8, 1.6 en die tot voor kort nog nieuw werden geleverd

Re: RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: ma dec 06, 2010 20:10
door Andretti Molletti
Vanuit alfa is er nooit een modificatie geweest, dus ook niet voor de jts en en 1.8, 1.6 en die tot voor kort nog nieuw werden geleverd
Ok! Nooit geweten dat dat geen officiele mod was. Is datzelfde wiel dan in heel europa uitgevonden??

RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: ma dec 06, 2010 20:36
door LENZ
Er zijn misschien wel modificaties geweest, alleen heeft dit niet tot een verbetering van het olieverbruik geleid.
De een modificeert dmv gaatjes in de zuiger thv schraap veer en de ander gebruikt goetze veren, of een combinatie van beiden.
Belangrijk is hierbij wel dat het hoon patroon weer wordt hersteld.
Beste resulaat wordt bereikt door gebruik te maken van het oude type zuiger, van bv een 145/155, oftewel de eerste ts 16v's.
Dit gaat alleen niet op voor de jts modellen.

RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: ma dec 06, 2010 20:48
door Andretti Molletti
Hoe kom je dan aan die wijsheid? Door zelf te proberen als dealer of wisselen jullie dit soort belangrijke dingen nog wel onderling uit?
Ik had juis begrepen dat de JTS een officiele mod op de olieschraapveergaatjes had?

RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: ma dec 06, 2010 20:59
door LENZ
In eerste instantie moesten dealers hun probleemgevallen naar van lingen brengen voor de gaatjes modificatie, echter nadat een aantal aangepakte alfa's hierna nog steeds net zoveel verbruikte,
gaf de importeur ons uiteindelijk zelf de gelegenheid om een oplossing te vinden waarna we in overleg met een revisiebedrijf zijn overgegaan op zuigerveren van goetze.
Dit gaf wel een aanzienlijke verbetering, maar nog steeds niet helemaal op het niveau van de oude ts 16V's, waarbij olieverbruik vaak nihil was.

Re: RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: ma dec 06, 2010 21:47
door WhizzMan
het niveau van de oude ts 16V's, waarbij olieverbruik vaak nihil was.
Die dingen staan toch ook bekend als vaak olieboten?

RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: ma dec 06, 2010 21:55
door Rainier155
Zijn die oude type zuigers van de fase 1 Twinsparks nog nieuw leverbaar eigenlijk? Zo nee, dan wordt het tijd om ze na te laten maken. ;)
Zo ja, dan is het dus raadzaam voor mensen met een fase 2 of 3 motor die gereviseerd moet worden, om bij het revisiebedrijf aan te geven dat ze een nieuw setje "ouder type" zuigers moeten plaatsen.

Of zie ik nu iets over het hoofd? :P

RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: ma dec 06, 2010 22:52
door Berlina addicted
Dit is een interessant vraagstuk. Ook ik heb hiermee te maken gehad. Heb een 146 gehad, nu nog steeds een 145, en 2 maal een 155. allemaal 1.6 TS 16 kleppers. Allemaal geen of nauwelijks olieverbruik. Met nauwelijks bedoel ik 1 liter op 7000 km of minder. Onze eerste 147 van 2004 (die overigens nu 1 jaar geleden plaats maakte voor de MiTo) gebruikte vanaf de eerste dag 1 liter op 1200 km. gemiddeld.Dit moest donders goed in de gaten gehouden worden. Bij flink doortrappen op bv, Duitse autobaan kon je beter bij elke tankbeurt ook olie peilen om niet voor verrassingen komen te staan want dan was het verbruik heel onvoorspelbaar. Mijn oudste zoon heeft ook een 147 uit 2003, zelfde probleem!
In principe zijn het vanuit de basis dezelfde motoren, wat maakt het dat de eerste serie 16 kleppers geen, en de latere serie (bv. 147 ) dus wel olie verbruikt.
Overigens heeft de Mito (155 PK turbo) net zijn eerste jaarlijkse beurt gehad bij 30.000 km. Het oliepeil stond zonder bij te hoeven vullen tussen min. en max. Dus dat olieverbruik bij deze motoren zit wel goed

Mvg. Richard www.berlina.nl

RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: di dec 07, 2010 09:14
door @lfa@lgra
Ik heb er zat ervaring mee, maar de JTS-en na 2004 zijn toch echt anders. Het olieverbruik van die dingen is (doorsnee) ook echt lager.Ik zeg: Lager, niet weg. :wink: ) Volgens Marc van Wim Prins zitten daar ook echt andere zuigers in. Mijn oude 156 is na de modificatie( Zuigerveren en boringen toch echt behoorlijk opgefrist. Tot zijn afscheid met ca 190 dkm was het verbruik krapaan een liter op 10000 km. Das natuurlijk niet NIKS, maar wel heel netjes.
Wat ik ook raar vind. Hier voor de deur staat een "Barrel"van een 145. dat ding wordt behoorlijk gebruikt, maar wel goed onderhouden en tis nog een Ts ook. De enige olie die daar uit komt, is via de plug tijdens de jaarlijkse verversing :lol: .
De Ts- en van wat latere datum (2000) oid hoor ik wel weer regelmatig olieklachten van. In mijn kennissenkring lopen er 3 rond die een veelvoud van een ongemodificeerde JTS gebruiken. 1 liter op 1000 km is bij die Ts-en geen uitzondering........

RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: di dec 07, 2010 12:23
door Rainier155
JTS is wel een heel ander blok dan de 16v TS en ook nooit geleverd in de 147. Dus niet echt van toepassing in dit topic, ondanks dat die JTS-en ook graag olie lusten. ;)

Re: RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: di dec 07, 2010 13:46
door @lfa@lgra
JTS is wel een heel ander blok dan de 16v TS en ook nooit geleverd in de 147. Dus niet echt van toepassing in dit topic, ondanks dat die JTS-en ook graag olie lusten. ;)
Even alles lezen misschien. :wink:

Re: RE: modificatie olieverbruik 147 vanaf 2005

Geplaatst: di dec 07, 2010 14:39
door WhizzMan
JTS is wel een heel ander blok dan de 16v TS en ook nooit geleverd in de 147. Dus niet echt van toepassing in dit topic, ondanks dat die JTS-en ook graag olie lusten. ;)
De JTS 2.0 is gebaseerd op de 2.0 16V TS. De kop is anders, er zijn andere zuigers in gezet, maar verder is het min of meer een fase 3 16V twinspark.

Ik hoor van allerlei 16V TSen die olie verbruiken, ook de eersten. Dat de fase3 en de eerste JTS een ontwerpfout in de zuiger hebben lijkt me ook wel duidelijk. Aanpassen, het blok netjes in elkaar (laten) zetten en goed inrijden lijkt me toch de oplossing voor al deze problemen. Of Goethe veren beter zijn weet ik niet, maar de tip van Lenz zal ik zeker meenemen als ik er eentje zou reviseren. Slechter zullen ze in ieder geval niet zijn toch? :)