Pagina 1 van 2

Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrande rubber

Geplaatst: za nov 20, 2010 22:13
door Tom VDW
Hallo,

Het volgende heb ik deze avond meegemaakt met mijn Alfa 156 1.9 JTD:

Sinds gisteren merkte ik op dat wanneer de motor stationair draait, er een continu piepend geluid van de motor kwam, vermoedelijk het gepiep van een riem of een vliegwiel. Ik maakte me niet direct zorgen, omdat dat bij deze motor wel vaker voor komt, alleen niet continu zoals het nu het geval was.
Deze avond was ik echter op de autostrade aan het rijden toen ik plotseling een onderdeel van de auto verloor, in men achteruitkijkspiegel zag ik het nog de berm in rollen, het was reeds donker dus ik weet niet welk onderdeeld het was.
Vlak daarna begon het indicatorlampje van de batterij te branden en werd ik de geur van verbrand rubber gewaar, er ontsnapte ook een beetje rook vanonder de rechterkant van de motorkap, de motor draaide in het begin nog normaal.
Toen ik na wat onderzoek met de motorkap open de motor opnieuw wou starten om te onderzoeken waar de rook vandaan kwam, moest ik deze onmiddelijk weer stilleggen door een zeer ruw geluid. Ik blijf er nu af tot wanneer ik weet wat de oorzaak is.
Zelf kan ik het niet vinden, op het eerste zicht lijkt alles normaal, ook de distributieriem hangt er nog aan en is op het eerste zicht toch nog in goede staat. Het indicatorlampje van de batterij doet mij denken dat het iets met de alternator is, maar wat is dan de verklaring voor die ruwe motor?

Heeft iemand enig idee wat er van men auto kan gevlogen zijn? Morgen ga ik eens kijken of ik het onderdeel kan terugvinden, maar ik vrees ervoor.

Mvg

RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrande ru

Geplaatst: za nov 20, 2010 22:21
door ravado
Wat bij mij zo in gedachten opkomt:
- dynamo afgebroken of een deel daarvan
- als gevolg daarvan de multiriem doorgesleten/verbrand
- of een deel van een dynamosteun o.i.d. afgebroken.

Dat indicatorampje heeft te maken met de dynamo (die kapot is of de bedrading ligt er af/aangetast)

Morgen maar even goed kijken als het licht is?

RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrande ru

Geplaatst: za nov 20, 2010 22:27
door WhizzMan
Mijn hypothese:

Het rubber uit je krukaspoulie voor je multiriem is er uit gefikt. Er zit een soort gewicht/dual-mass constructie op die poulie. Die zit met gevulcaniseerd rubber in elkaar. Dat rubber is waarschijnlijk losgegaan (bekend fenomeen bij JTD) en nadat het genoeg weggebrand is, is je poelie op wereldreis gegaan.

http://alfaclub.nl/forum/viewtopic.php?t=40956 is handig om even door te lezen.

RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrande ru

Geplaatst: za nov 20, 2010 22:41
door Tom VDW
De dynamo zou wel eens goed kunnen, op het moment dat ik het onderdeel verloor weerkaatste het nog tegen de onderkant van de auto, en hoe ik het dan in men achteruitkijkspiegel over de baan zag rollen, doet mij toch wel denken dat het om een stuk metaal ging.

Ondertussen heb ik een gelijkaardig geval gevonden op dit forum, het zou wel eens hetzelfde kunnen zijn:

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... 7bc6820033

Re: RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrand

Geplaatst: zo nov 21, 2010 09:27
door @lfa@lgra
Mijn hypothese:

Het rubber uit je krukaspoulie voor je multiriem is er uit gefikt. Er zit een soort gewicht/dual-mass constructie op die poulie. Die zit met gevulcaniseerd rubber in elkaar. Dat rubber is waarschijnlijk losgegaan (bekend fenomeen bij JTD) en nadat het genoeg weggebrand is, is je poelie op wereldreis gegaan.

http://alfaclub.nl/forum/viewtopic.php?t=40956 is handig om even door te lezen.
Lijkt me idd zeer waarschijnlijk. Naast je dynamo vallen je stuurbekrachtiging en airco dan ook uit, dat moet je gemerkt hebben. Nieuwe poelie en multiriem erop en klaar. :wink:

Re: RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrand

Geplaatst: zo nov 21, 2010 09:38
door Tjerry
Mijn hypothese:

Het rubber uit je krukaspoulie voor je multiriem is er uit gefikt. Er zit een soort gewicht/dual-mass constructie op die poulie. Die zit met gevulcaniseerd rubber in elkaar. Dat rubber is waarschijnlijk losgegaan (bekend fenomeen bij JTD) en nadat het genoeg weggebrand is, is je poelie op wereldreis gegaan.

http://alfaclub.nl/forum/viewtopic.php?t=40956 is handig om even door te lezen.
Bij mijn 156 V6 is deze poelie ook een keer vernieuwd omdat we door hadden bij een beurt dat het gevulkaniseerde begon te scheuren.
Moest uit Italiƫ komen. Was weer een week verder.

Tjerry

Re: RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrand

Geplaatst: zo nov 21, 2010 11:56
door Tom VDW
Mijn hypothese:

Het rubber uit je krukaspoulie voor je multiriem is er uit gefikt. Er zit een soort gewicht/dual-mass constructie op die poulie. Die zit met gevulcaniseerd rubber in elkaar. Dat rubber is waarschijnlijk losgegaan (bekend fenomeen bij JTD) en nadat het genoeg weggebrand is, is je poelie op wereldreis gegaan.

http://alfaclub.nl/forum/viewtopic.php?t=40956 is handig om even door te lezen.
Lijkt me idd zeer waarschijnlijk. Naast je dynamo vallen je stuurbekrachtiging en airco dan ook uit, dat moet je gemerkt hebben. Nieuwe poelie en multiriem erop en klaar. :wink:
De airco stond niet op gisteren (uiteraard :p), maar stuurbekrachtiging had ik zeker nog... Als het de rubber uit de krukaspoelie is, is het dan normaal dat het lampje van de batterij ook gaat branden?

RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrande ru

Geplaatst: zo nov 21, 2010 11:58
door @lfa@lgra
De aandrijving voor je hulpaggregaten(en ik gok dat de stuurbekrachtiging daar bij de JTD ook door wordt aangedreven) valt dan weg omdat de krukas doordraait en de poelie daaromheen gaat slippen. Dit duurt even en dan ligt de zaak eraf. Gewoon kijken en je weet het. :wink:
NIET mee rijden iig.

RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrande ru

Geplaatst: zo nov 21, 2010 12:00
door jef 75
als je er niets van kent,moet je volgens mij gewoon naar de garage gaan.

RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrande ru

Geplaatst: zo nov 21, 2010 12:13
door giuliettaevo
Doe de motorkap eens open en kijk of de multiriem er nog opzit.... Als die poelie of de dynamo of wat dan ook er af is gevallen dan moet die snaar ook pleite zijn of er verfrommeld bijhangen. :wink:

Dynamolampje gaat branden als de dynamo niet meer draait, multiriem eraf omdat de poelie eraf valt veroorzaakt dat dus. Dynamo eraf vallen is haast onmogelijk, hij zou altijd nog aan de dikke + kabel blijven hangen als je het al voor elkaar kreeg om die dikke steunen af te breken. :?

De multiriem drijft ook de waterpomp aan gok ik zo, doorrijden zonder die riem is niet echt aan te raden dus!

Re: RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrand

Geplaatst: zo nov 21, 2010 13:53
door ravado
Dynamo eraf vallen is haast onmogelijk, hij zou altijd nog aan de dikke + kabel blijven hangen als je het al voor elkaar kreeg om die dikke steunen af te breken. :?
Ik kreeg het eens bij de 75 voor elkaar: bleek dat de borgmoer losgelopen was dus de grote bout eruit getrilt en plonk daar viel een dynamo op de snelweg met 130 km./u Overigens vloog mijn temp.meter in no time naar 120 graden...
zeg nooit nooit :wink:

RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrande ru

Geplaatst: zo nov 21, 2010 14:30
door Tom VDW
Bovenstaande was van mijn jongere broer (hij zou zich zelf ook maar eens moeten aanmelden :lol: )
Hebben zojuist samen eens gekeken bij daglicht.
Blijkbaar zit de riem er aan de linkerkant nog gespannen op, maar is er een spanrol (weet niet hoe die dingen noemen), waar de riem rond loopt gewoon verdwenen.
Dit verklaart ook meteen het metaalgeluid. De riem zit er dus nog rond maar begint er langs een spanrolletje af te lopen.
Wordt dus verslepen naar de garage en hopelijk valt de schade dus mee...

Grrr het is toch altijd iets met die Alfa's, maar toch blijven het parchtige wagens :lol:

RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrande ru

Geplaatst: zo nov 21, 2010 14:50
door Tom VDW
Kan enkel een foto van de JTS vinden, maar qua riemen lijkt mij dat niet veel verschillend:

Afbeelding
COPYRIGHT SQUADRATUNING

Gaat dus om het rolletjes links onderaan.
Dit zit er dus nu niet meer op.
Verklaart ook waarom de dynamo niet meer opgeladen wordt?
En het verbrande rubber, riemetje sleet af tegen het metaal waar normaal het rolletje opgeschoven zit.

Iemand tips wat de garage best nakijkt en vervangt?

(PS: riem was door de vorige eigenaar alfist vervangen, wel op de goede intervallen maar misschien niet goed gemonteerd?)

RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrande ru

Geplaatst: zo nov 21, 2010 16:04
door elio
Ik heb een jaar geleden iets gelijkaardigs voorgehad met de 166, de alternator was vastgelopen en had de riem om zeep geholpen. De dealer heeft toen eerst de alternator, riem en spanrollen vervangen, maar was de krukaspoelie vergeten. Die heb ik dan een paar weken later moeten laten vervangen, want het dempingsrubber was ook naar de eeuwige jachtvelden. Best ineens alles laten vervangen dus (was wel meer dan 1000 euro) :wink:

RE: Ruwe motor, indicator lampje batterij, geur verbrande ru

Geplaatst: zo nov 21, 2010 16:27
door Tom VDW
Is wel minder :shock: :?
Hoop voor men broer dat het beter meevalt...