Pagina 1 van 2
Koppeling
Geplaatst: di nov 09, 2010 14:38
door Midoban
Beste Alfisten,
Sinds maart dit jaar heb ik mijn alfa 145 1.4 TS bj 98.
Ik heb een probleem met mij alfaatje.
Het pedaal van mn koppeling komt niet meer uit zich zelf omhoog en kan ik dus niet meer rijden:(
Is er iemand die mij kan vertellen waar dit aan kan liggen?
Groeten,
Michael
RE: Koppeling
Geplaatst: di nov 09, 2010 15:32
door marlon_ruchtie
Waarschijnlijk koppelingscilindertje lek, als je remvloeistof niet meer op max. staat weet je het zo goed als zeker. Meeste kans heb je met degene aan de versnellingsbak, die bij het pedaal gaan veel minder vaak stuk. Ik weet niet of jij een normale koppelingscilinder op je versnellingsbak hebt of dat je zo'n "fijn" hydraulisch druklager hebt. (mocht het het laatste zijn kun je je lol op)
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 12:04
door Midoban
Bedankt voor je reactie Marlon! Ik heb idd zo'n hydraulische druklager op mn bak zitten, deze heb ik ook al reeds vervangen(was idd lek), echter komt mn pedaal nog steeds niet omhoog.
Nu loop ik alleen tegen een volgend probleem op, mn auto start nu niet meer nadat ik alles weer op zn plaats heb gezet. Waarschijnlijk ligt dit aan de bedrading waar ik morgen mee aan de slag ga.
Voor wat betreft mn pedaal, kan dit komen doordat er geen druk op de cilinder vanwege een niet startende motor?
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 12:10
door ravado
Nee dat staat er los van.
Het kan zijn dat je hulp.kop.cil. ook lek is.
Is het vloeistofpeil gezakt?
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 12:22
door Midoban
Oke dus mn pedaal zou sowieso weer omhoog moeten komen na vervanging van de cilinder op de bak . Nee die is niet gezakt, maar omdat de cilinder op de bak lek was heb ik de vloeistof tot max bijgevuld. dus die zit nu vol. Zal als ik thuis ben nog wel kijken of deze inmiddels wel weer gezakt is.
De hulp koppeling zit dat bij het pedaal of bij het reservoir van de olie?
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 12:36
door ravado
je hebt twee kopp.cilinders. 1 zit bij het remvloeistofreservoir (de hoofdkoppelingscillinder) en 1 zit op de versnellingsbak bij de gaffel (hulpkoppelingscillinder)
welke heb jij vervangen?
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 12:37
door Midoban
Die op de bak zit heb ik vervangen.
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 13:55
door WhizzMan
Heb je de boel wel ontlucht? Je moet wel zorgen dat je alle lucht uit het systeem pompt, anders zal je koppeling niet werken.
Wat is niet starten? Wil de startmotor niet rond, of draait de motor wel, maar slaat hij niet aan?
Bij de 145/146 is een veelvoorkomend probleem dat de voetjes van de relais die aan de accubak hangen kapot gaan door waterschade. Dit zie je niet zo snel aan de bovenkant van de voetjes, ook niet als je de relais er uit trekt. Je moet echt aan de onderkant kijken. Als je daar groene oxide ziet zitten op de stekkertjes van de dikke rode draden, is het aan te raden om deze voetjes te vervangen. Meestal heb je dan ook symptomen zoals een niet draaiende brandstofpomp, een CODElampje wat niet uit gaat en een injectorlampje wat ook niet uit wil.
Indien je motor niet rond wil draaien, kan het zijn dat je de bekabeling aan de accu zelf niet goed terug hebt gezet.
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 14:35
door Midoban
Nee ik heb verder niets ontlucht en zou ook niet weten hoe ik dat moet doen(heb er helaas niet zoveel verstand van, maar wil het wel graag leren).
Met "niet starten" bedoelde ik dat ie niet aanslaat. Hij wil wel maar start toch niet. Voordat ik met het vervangen van de cilinder bezig ging startte en liep de motor wel. Ik ga morgen weer op onderzoek uit op basis je me verteld heb Whizzman.
Bedankt voor de input.
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 14:40
door Midoban
Oh ja voor wat betreft de bedrading. Die ga ik morgen vanaf scratch opnieuw doen adhv de tekeningen die ik gedownload heb. De vorige eigenaar heeft er een zooitje van gemaakt. Er zitten ook draden die helemaal geen functie meer hebben. Dit was blijkbaar zn hobby auto.
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 16:23
door indy
Ontluchten kun je op twee manieren doen. Met een apparaat die het systeem onder druk zet en de lucht eruit perst als je nippel op de cilinder open draait. (ze zijn er ook die met een vacuüm werken)
Of met twee man waarbij 1 het pedaal bedient en de ander de nippel open en dicht draait.
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 16:43
door Midoban
Als ie ontlucht is, klopt het dan dat mn pedaal weer ter hoogte van de andere pedalen hangt?
Zit de nippel aan de hoofdcilinder?
Dat ga ik dan met iemand samen doen, want heb niet zo'n apparaat dat de lucht eruit perst.
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 17:03
door ericj
Ontluchtingsnippel zit op de hulpcilinder die je hebt vervangen. De procedure is als volgt (even het pedaal omhoog helpen als hij onderin blijft zitten):
- koppeling intrappen
- ontluchtingsnippel losdraaien (slangetje erop en vloeistof in potje opvangen of doek erbij)
- na paar seconden nippel weer dichtdraaien
- koppeling op laten komen
en dit een keer of 10 herhalen tot de koppeling goed aanvoelt. Niet vergeten vooraf en na afloop de remvloeistof bij te vullen!
Remvloeistof niet op de lak laten komen of direct met water afwassen, anders verschrompelt je lak.
---
Eric
RE: Koppeling
Geplaatst: wo nov 17, 2010 17:12
door Midoban
Indy en Eric,
Bedankt voor jullie input, ik ga ermee aan de slag en dan hopen dat het hiermee opgelost is.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes Michael
RE: Koppeling
Geplaatst: do nov 18, 2010 10:00
door WhizzMan
Let goed op, de koppeling verbruikt relatief veel vloeistof. 10 keer pompen haal je misschien niet. De hele bedrading opnieuw aanleggen is nogal en uitdaging. Ik denk dat het verstandiger is om een stel goede relaisvoeten met draad er aan van een auto op de sloop te knippen en die netjes over te solderen. De uitdaging hier is om een goede donorauto te vinden.