Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

AR 75 16IE '91.

vr okt 29, 2010 19:07

Beste vrienden, collega's

Kachelradiator werkt opeens niet meer, op stand 3 gedraaid, dan naar 1, en dan weer naar 3, en op eens foetsie.
Zijn zekering nagekeken, zekeringnr.16, dacht dat het eerst een relaias was, maar was zelf verkeerd, was een verkeerde schema.aan het lezen.
Begin nov. wordt aan deze wagen gewerkt zodat ik kan genieten, ben ook ondertss. op een antwoordt aan het wachten van iemand anders, maar ja alles op zijn tijd, waarom opjagen, slecht voor onze hartje.

gr.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: AR 75 16IE '91.

vr okt 29, 2010 19:54

Je bedoelt de aanjager?
Waarschijnlijk de weerstand,. daar zit een smeltbeveiliging op. Als je links onder de middenconsole duikt. Zie je hem in de kachelunit zitten. Zitten vier draden op aangesloten.
Zit met een clipje vast
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: AR 75 16IE '91.

vr okt 29, 2010 20:08

OK, Indy,
Fijn van je antwoordt, ondertss. ook antwoordt gehad van een 75 specialist (jef75).
Zal deze weekend maar onder die console kruipen.

Daaaaaaaaaaaaaag

Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

RE: AR 75 16IE '91.

vr okt 29, 2010 21:04

Heb ik ook al 2x gehad.... Denk ook vrij zeker dat je kachelweerstand doorgebrand is.

Zoals gezegd; Soort bruin printplaatje met een (door gesmolten) spiraal. Effe vanaf de bijrijderskant onder je dash duiken. Zit ongeveer achter je radio. Clipje losschuiven, weerstand eruit schuiven en de 4 stekkertjes lostrekken. Noteer even hoe de stekkertjes zaten!

Ik heb het spiraal weer gesoldeerd en dit blijft al 2 jaar goed. Hoe het komt weet ik eigenlijk nog steeds niet. Misschien dat iemand hier een antwoord op kan geven om dit in de toekomst te voorkomen...?
Nu:
156 SW 1.8 TS ‘05

Voorheen:
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: AR 75 16IE '91.

za okt 30, 2010 18:52

Ok Beer,
Dank u

Gr.
Jantje

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: AR 75 16IE '91.

zo okt 31, 2010 10:48

Voila vrienden, collega's

Oorzaak gevonden, inderdaad geen verbinding tussen veer en plaatje (zie foto).
Afbeelding

Alles terug gemonteerd, terug verbonden met de kabelschoentjes zoals daarvoor.
Ik denk dat de vorige eigenaar of andere de kabelschoentjes verkeerd heeft gemonteerd, ikzelf had het op papier geschetst hoe die kabels verbonden zijn met de resistor ( zie foto )
Opmerking: Aanjager werkt, maar op stand 2 blaast hij hoger dan op stand 3.
Afbeelding

Gr.
Jantje

Gebruikersavatar
Menno445
Moderator
Moderator
Berichten: 257
Lid geworden op: di jun 01, 2010 14:42
Locatie: Assen

Re: RE: AR 75 16IE '91.

do nov 04, 2010 14:42

hallo,

ik heb een ala 33 waarvan de aanjager helemaal niks meer doet en alle zekeringen zijn OK.
iemand een idee waar ik hier moet zoeken?

groeten menno
Voila vrienden, collega's

Oorzaak gevonden, inderdaad geen verbinding tussen veer en plaatje (zie foto).
Afbeelding

Alles terug gemonteerd, terug verbonden met de kabelschoentjes zoals daarvoor.
Ik denk dat de vorige eigenaar of andere de kabelschoentjes verkeerd heeft gemonteerd, ikzelf had het op papier geschetst hoe die kabels verbonden zijn met de resistor ( zie foto )
Opmerking: Aanjager werkt, maar op stand 2 blaast hij hoger dan op stand 3.
Afbeelding

Gr.
Jantje

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

RE: AR 75 16IE '91.

do nov 04, 2010 20:58

hij brandt door als de weerstand te hoog wordt, kan zijn dat er in je kachelmotor te veel weerstand komt omdat je lagering versleten is of minder wordt.
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gebruikersavatar
Menno445
Moderator
Moderator
Berichten: 257
Lid geworden op: di jun 01, 2010 14:42
Locatie: Assen

Re: RE: AR 75 16IE '91.

vr nov 05, 2010 10:31

heb je toevallig ook enig idee waar deze van de 33 zit?
Heb ik ook al 2x gehad.... Denk ook vrij zeker dat je kachelweerstand doorgebrand is.

Zoals gezegd; Soort bruin printplaatje met een (door gesmolten) spiraal. Effe vanaf de bijrijderskant onder je dash duiken. Zit ongeveer achter je radio. Clipje losschuiven, weerstand eruit schuiven en de 4 stekkertjes lostrekken. Noteer even hoe de stekkertjes zaten!

Ik heb het spiraal weer gesoldeerd en dit blijft al 2 jaar goed. Hoe het komt weet ik eigenlijk nog steeds niet. Misschien dat iemand hier een antwoord op kan geven om dit in de toekomst te voorkomen...?

Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

RE: AR 75 16IE '91.

vr nov 05, 2010 12:30

Pffff....

Ik heb wel een keer een gehele kachelmotor van mn 33 vervangen maar dat is alweer een aantal jaar geleden. Is ie niet onder de motorkap in de parafaanbak bij je kachelmotor te vinden?
Nu:
156 SW 1.8 TS ‘05

Voorheen:
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Terug naar “Algemene Technische vragen”