Pagina 1 van 2

thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: zo okt 24, 2010 22:53
door WhizzMan
Ik word zo langzamerhand best moe van alle stukke thermostaten op de 16V TS. Ik heb er de afgelopen maand denk ik een behoorlijke stapel 2ehands doorgedraaid die allemaal nog goed waren, maar snel stuk gingen. Nou kan je zeggen, koop dan ook nieuw, helemaal waar, maar de 2ehandsjes kwamen van m'n eigen auto's af en waren vrij nieuw toen ze op de plank gingen. Sowieso is het een bekend probleem bij de 16V TS, thermostaten gaan niet lang mee en zijn duur. Ik wil vooral voorkomen dat de nieuwe die ik ga kopen binnen de kortste keren weer stuk gaan. Dat ik nu een stel thermostaten min of meer voor niets heb vervangen is gewoon jammer maar helaas.

Mijn vraag is, zijn er mensen bij wie een bepaald merk wel lang mee gaat? Ik heb nu een paar Beru's afgeschreven omdat de rubber ring die de klep moet afsluiten los had gelaten van de klep. Die ring zit gewoon in een stalen randje geklemd en omdat het rubber wat plakkerig wordt, blijft het rubber dan aan het huis hangen als de klep open gaat. Dicht wil hij dan niet goed meer, met als resultaat een te koude motor in de winter. Dat is dus mijn probleem met Beru. Zijn er andere merken? Wat is de ervaring daar mee?

RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: ma okt 25, 2010 09:18
door @lfa@lgra
QH, origineel, Beru en Valeo. Ik heb ze alle vier gehad in Barchetta, 145, 156 en allemaal hetzelfde probleem.................
Na 1 tot 1.5 jaar zakt de temperatuur gewoon onderuit en is het weer tijd voor een frisse... :roll: :roll:

RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: ma okt 25, 2010 10:44
door rutgerdow
Kun je de originele behuizing niet leeg halen, en dan in de aanvoerslang een universele thermostaat hangen?

RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: ma okt 25, 2010 11:20
door @lfa@lgra
Dat is erg lastig juist omdat de aanvoer in dwarsrichting plaatsvindt.
Openhalen gaat ook beroerd omdat het kunststofgedeelte met een dichtgerolde ring vastzit.

Re: RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: ma okt 25, 2010 11:28
door WhizzMan
Kun je de originele behuizing niet leeg halen, en dan in de aanvoerslang een universele thermostaat hangen?
Daar zit ik ook aan te denken, maar er zit ook nog een soort klep die bij het opengaan van de thermostaat verder dicht wordt gedrukt. Dit zorgt er dacht ik voor dat je kachel niet zo gloeiend heet wordt. Dat effect zal je dan dus minder krijgen. Als ik gewoon een "originele" kan kopen die wel goed is, heeft dat de voorkeur natuurlijk.

@lfa@gra: heb je ze ooit uit elkaar getrokken om te zien waar ze op stuk gingen? Lek waspotje, of afsluitrubber?

RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: ma okt 25, 2010 11:33
door @lfa@lgra
Niet uitelkaar hehaald, wel bekeken. Uiterlijk is er echt niets mis mee en oop kamertemp dicht ie ook helemaal goed af. Technisch gezien dus niets mis mee. Heb zelf het idee dat er door het gebruik was uitlekt waardoor de openingstemp lager wordt. In een pannetje opgewarmd zie je ook dat ie al rond de 75 open gaat en dat is dus te vroeg. Het probleem zit dus naar mijn mening in het "was" gedeelte. Ik heb ook bekeken om de stiftlengtevan het waspotje in te korten opdat ie toch weer bij een hogere temp opent, maar daarvoor moet je het ding dus uitelkaar gaan halen. :?

RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: ma okt 25, 2010 11:43
door Brul(tm)
Dit zelfde probleem heb ik bij de 8V varianten. Nieuwe er op en na 1,5 jaar weer stuk :evil:
Hopelijk is er een alternatief te verzinnen die het probleem voor langere duur op lost.
Een draaitje om even t eblijven volgen ;)

Groetjes,
Marc

RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: ma okt 25, 2010 12:10
door Harry Tijssen
Interessant topic inderdaad. Deze klachten zijn er al jaren.

Is het misschien mogelijk om de enkel de rubberen ring te vervangen door een exemplaar
van "betere" kwaliteit? De behuizing is vaak nooit wat mis mee, het is het binnenwerk waar
het om draait.

RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: ma okt 25, 2010 15:51
door swieber
Mijn thermostaat is ook alweer aan vervanging toe ... temp komt niet boven de 80 graden :shock:

RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: di okt 26, 2010 01:47
door Rene33
@ Whizzman: als men bij mij een thermostaat besteld lever ik "orginele" deze zitten dus origineel verpakt, echter ik zal eens kjken welk merk het is.
Mijn ervaring is echter wel dat deze het langst meegaan ipv de eerder genoemde, maar dit kan ook toeval zijn...

Re: RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: di okt 26, 2010 07:07
door swieber
@ Whizzman: als men bij mij een thermostaat besteld lever ik "orginele" deze zitten dus origineel verpakt, echter ik zal eens kjken welk merk het is.
Mijn ervaring is echter wel dat deze het langst meegaan ipv de eerder genoemde, maar dit kan ook toeval zijn...
Graag :) Dan kom ik er wel eentje halen (Veldhoven :shock: )

Re: RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: di okt 26, 2010 08:08
door WhizzMan
Interessant topic inderdaad. Deze klachten zijn er al jaren.

Is het misschien mogelijk om de enkel de rubberen ring te vervangen door een exemplaar
van "betere" kwaliteit? De behuizing is vaak nooit wat mis mee, het is het binnenwerk waar
het om draait.
Wat al gezegd is, het binnenwerk er uit halen gaat wel, maar dan kan je hem niet meer in elkaar zetten. Er wordt een aluminium rand omgevouwen om het mechaniek binnen te houden. Die is zo broos dat hij afbreekt als je probeert hem terug te buigen. Zelfs als je losse binnenwerken zou kunnen krijgen moet je nog iets verzinnen om de boel goed dicht te krijgen.

Ik heb gisteren even goed gekeken welke opening er nou dicht gemaakt wordt als de thermostaat open gaat. Dat is de bypass van de kachel. Als je kachel helemaal dicht staat, moet je KVS wel ergens heen kunnen stromen en daarvoor is er dus een apart kanaaltje gemaakt. Als je radiator open gaat, hoeft die kachelbypass niet meer open te zijn en kan hij dicht. Dat heeft als voordeel dat je kachel iets meer warmte krijgt als hij wel open zou staan. Op zich is dit iets wat we in Nederland nog wel op zouden kunnen offeren als we daarmee een veel langer goed blijvende thermostaat terug zouden krijgen.

Zoals @lfa@gra al zegt, de aanvoer van je thermostaat is dwars op het waspotje. Als je het thermostaathuis leeg sloopt via die zijkant (kan best als je een beetje creatief bent met kniptangen, beitels en dergelijke) heb je een leeg huis, waar je helaas geen andere thermostaat in kan hangen. Als je een universele thermostaat in de slang naar je radiateur zet, zal deze niet in de stroming zitten die uit de motor komt. Het zal daardoor veel langer duren voordat deze reageert op de temperatuur van je koelvloeistof. Het zou goed kunnen dat daardoor je koelvloeistof te warm wordt voordat je thermostaat open gaat.

Ik denk dat ik eens met een leeg thermostaathuis naar de automaterialenhandel toe ga op een tijdstip dat het daar niet zo druk is. Met wat geluk willen ze dan wel even hun magazijn in hobbelen om te gaan passen of ze iets hebben wat in het gat past en de juiste slangaansluiting heeft. Het model van de fiat 16V Fire motoren lijkt me prima, maar volgens mij heeft die een verkeerde diameter. Met wat geluk is er iets wat groter is en toch het zelfde modelletje heeft. Desnoods verzin ik zelf iets met een soort uitlaatklem om de flenzen om de boel dicht te houden.

RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: di okt 26, 2010 10:37
door Herbieyy
Zonder alles door te spitten....

Is het niet mogelijk een jtd thermostaat evt om te bouwen(wat de verschillen dan ook mogen zijn)

Ik heb het idee dat deze het behoorlijk langer volhouden, en in principe werken ze hetzelfde.. toch?

RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: di okt 26, 2010 10:39
door Rainier155
Nou ja ik zal wel weer mazzel hebben, maar de huidige thermostaat op mijn blok is al 4 jaar oud en heeft nu al op 3 motoren gezeten. Werkt (nog steeds) prima. :)

[edit] Thermostaat is trouwens origineel Alfa exemplaar.

RE: thermostaat TS 16V. Welke blijft wel heel?

Geplaatst: di okt 26, 2010 11:36
door Rene33
@swieber : gaat het om een thermostaat voor een 166?