Sper-as revisie. Deel 2. Wederom HULP!!!
Geplaatst: ma aug 08, 2005 00:47
We zijn vandaag gestart met de revisie van de sper-as. Alle lagers zijn gewisseld en we zijn eigenlijk weinig overdreven slijtage tegengekomen. Wel veel (erg veel) meet en denkwerk. Maar het zal goedkomen! Pignon-as zit er weer netjes in. Afstellen is tijdrovend karwij. En moet straks als alles afgemonteerd waarschijnlijk weer opnieuw. Veel geleerd en een leuke manier om de zondag door te komen maar er zijn toch een paar vragen. Zoals in de tekening te zien heb je in het spergedeelte de twee satteliet-wielen aan weerskanten. Deze wielen drukken op de zonne-wielen (4 stuks). De twee grote tandwielen hebben een grote radiale ruimte. Ze zijn ook niet gelagerd en lijken bijna los om de spiebanen van de steekas te zitten. Als het gehele sper-huis in elkaar zit kan je die tandwielen van buitenaf ruim bewegen. Klopt dit? Wat zijn de ervaringen hiermee? De ruimte die ik voel door de bovenzijde van mijn band naar binnen en buiten te bewegen komt hier vandaan. De buitenste lagers zijn goed maar de binnenste lagers zijn er dus eigenlijk niet. Het sper-huis is gelagerd maar in het huis is een ruimte aanwezig op de tandwielen. Klopt dit of moet dit er uit te krijgen zijn?
In het sper-huis hebben we de frictieplaatjes ook gewisseld. Daarvan is eigenlijk weinig slijtage te zien of te meten. Stel dat je 2 plaatjes aan elke kant wil plaatsen?!? Wordt het dan van binnenaf gezien; frictieplaatje, plaat met 4 nokken, frictieplaatje, plaat met 4 nokken? Het buitenste frictieplaatje grijpt dan al met moeite nog aan op de spiebanen van het satteliettandwiel. Tweede nadeel is dat er dan een frictieplaatje rechtstreeks op de behuizing met de 4 nokken aangrijpt wat normaal niet het geval is. Wie weet meer??
En dan de laatste vraag. Als eerste en laatste in de rij met onderdelen zien we een ring. Dus nog buiten de dubbele 4-nok-platen (…..). Die ring is voorzien van een lipje waardoor deze aan de buitenkant vastgrijpt aan de behuizing. Aan de binnenkant is de ring geprofileerd waardoor deze ook een bepaalde frictie lijkt op te wekken. De sattelietwielen lopen hier tegen aan als deze naar buiten worden gedrukt. Wat is de functie van deze ringen???
En om de speling van de sattelietwielen af te halen is het voldoende om ze aan te drukken naar buiten toe. Is het dan dus een optie om een shim te plaatsen aan weerskanten onder de geprofileerde ring??? Of gebeurt er dan juist iets heel verkeerds.
We horen het graag! Alvast dank…….

Dank aan Giuliaweb voor het plaatje en de parts...
In het sper-huis hebben we de frictieplaatjes ook gewisseld. Daarvan is eigenlijk weinig slijtage te zien of te meten. Stel dat je 2 plaatjes aan elke kant wil plaatsen?!? Wordt het dan van binnenaf gezien; frictieplaatje, plaat met 4 nokken, frictieplaatje, plaat met 4 nokken? Het buitenste frictieplaatje grijpt dan al met moeite nog aan op de spiebanen van het satteliettandwiel. Tweede nadeel is dat er dan een frictieplaatje rechtstreeks op de behuizing met de 4 nokken aangrijpt wat normaal niet het geval is. Wie weet meer??
En dan de laatste vraag. Als eerste en laatste in de rij met onderdelen zien we een ring. Dus nog buiten de dubbele 4-nok-platen (…..). Die ring is voorzien van een lipje waardoor deze aan de buitenkant vastgrijpt aan de behuizing. Aan de binnenkant is de ring geprofileerd waardoor deze ook een bepaalde frictie lijkt op te wekken. De sattelietwielen lopen hier tegen aan als deze naar buiten worden gedrukt. Wat is de functie van deze ringen???
En om de speling van de sattelietwielen af te halen is het voldoende om ze aan te drukken naar buiten toe. Is het dan dus een optie om een shim te plaatsen aan weerskanten onder de geprofileerde ring??? Of gebeurt er dan juist iets heel verkeerds.
We horen het graag! Alvast dank…….

Dank aan Giuliaweb voor het plaatje en de parts...