Pagina 1 van 2

75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: ma aug 08, 2005 00:15
door yuri 75 V6
Binnenkort moet de 75 er dan toch maar aan geloven, hij moet aan de voorzijde ook omlaag. Nu ben ik al begonnen met alles in te spuiten met WD40, ik neem namelijk aan dat het zaakje na 18 jaar best vast is gaan zitten. Maar nu komt-ie: hoe krijg je in de praktijd die torsies gegarandeerd los? Onderste fuseekogel los, spiebanen heet stoken en sla-maar-raak voor-een knaak? Of wat is de procedure? Achter is de auto 30 mm omlaag dankzij de heer Eibach; hoeveel tandjes kan ik hem voor het beste verzetten?
Detail: moet nog wel even een brug regelen... want op de grond liggend is dat geen pretje vrees ik

yuri

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: ma aug 08, 2005 00:28
door Woody34
Yuri,

Aangezien mijn 75 momenteel de titel cross country heeft gekregen, ben ik bang dat ik er ook aan moet geloven en dat brengt mij tot mijn vraag. Waar heb je die Eibach veren gekocht, voor hoeveel en is het wat?

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: ma aug 08, 2005 00:42
door Janno
Ik kreeg ze bij mijn 24 jaar oude Alfetta zo los. Bij de draagarmen en alles los gehaald je weet wel. Toen met een flinke hamer paar keer tikken en klaar. 8-[

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: ma aug 08, 2005 00:47
door frankalfa
Yuri, als je enkel de onderste draagarm loshaalt is één tandje ruim voldoende(+/- 5cm!)
Heb het zelf bij de 75 v6 ook ,staat bruut maar is eigenlijk net iets te veel van het goede...
Hij wordt nl wel errug laag (uitlaatbochten he.... :cry: ) De spievertanding van de torsiestaaf is verschillend voor en achter...Zo kun je dus zelf de gewenste verlaging instellen.
Hoe dat precies zit (qua aantal tandjes) weten er hier wel beter dan ik...
Nog één tip: maak met een centerpons merkjes op je draagarm en staaf op dezelfde hoogte voordat j'm uit mekaar rost>dan weet je iig waar je originele punt was..... :wink:
Andres ben je geheid in de bonen met je telling (hm hoe weet ie dat... :oops: )
Suc6 ,grtz, fRank
ps sw al op de bank gehad?

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: ma aug 08, 2005 04:50
door Scuderia 1
Yuri

ik doe het altijd op basis van voor en achter verstellen kun je het vrij precies doen
heb ze tot nu toe altijd los gekregen
wel handig van voren en van achter regelmatig in de kruip spuiten

als je achter niet los krijgt:

Bij de ouder types met de losse balk achter waar ze in zitten
de voordraagarm eraf
en de balk in zn geheel met stangen wegnemen en de heer BEUKEMA ...!! uitnodigen
niet met een rubber hamer dus echt een zware moker en dan rammen voor een knaak zoals jij het zegd op de beugel

bij de 75 iets lastiger
dan de voorste draagarm los
liefst een oude onderste draag arm erbij
die erop zetten dus op de spiebaan sla je die niet stuk
alweer dhr BEUKEMA erbij halen en van jet geven :lol:
dus van voren naar achteren rammen op een gegeven moment geeft hij het op
neem af en toe pauze en rustig de tijd je weet niet of het lang of kort duurt en af en toe wat kruip erbij tussen het rammen door

als je het zaakje weer gaat monteren gaarne wel kopervet in huis eeerst de spiebaan binnen en buiten roestvrij maken
en dan voldoende kopervet overal op ook op de bouten die de onderste draaagarm aan het chassis bevestigen
wat wel wijs is als je toch bezig bent de bovenste draagarm los halen en die rubber modificeren heb daar leuke unibals voor
en vooral die bout in de kopervet
die bout heb ik wel eens aangetroffen dat ie vast geroest zat van binnen ook in de onderste draagarm en dan ben je nog niet jarig trek er dan een aantal leuke :twisted: :shock: :? :cry: :cry: dagen voor uit en probeer niet te vloeken

vervolgens bij het afstellen het verschil tussen voor en achter je draaid ze namelijk tegen mekaar in is bij de dikkere torsies 2 mm voor heb je 35 tandjes achter 34
dus als je omlaag moet (DE AUTO DUS) aan bestuurders zijde achter met de klok mee als je achter de torsie staat en naar voren kijkt en voor tegen de klok omdat je verschil 2 mm is moet je uitrekenen hoeveel tandjes ik doe meestal 19 achter en 19 voor zakt ie zo een 38 a 40 mm
wel moet je eerst de auto op zn wielen een aantal keren in veren en als je een paar dagen rijdt zakt ie nog een paar mm na

succes en hopelijk kom je geen vervelende verassingen tegen bij die bout door het chassis :wink:

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: ma aug 08, 2005 12:59
door jeroen75
woody,

ik ben ook een tijdje op zoek geweest naar eibach veren en ik kwam dit als goedkoopst tegen:

http://www.sportfahrwerk.biz/cgi-bin/sp ... pl#Pro-Kit
€117 valt volgens mij wel mee 8)

Re: RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: ma aug 08, 2005 14:49
door Woody34
woody,

ik ben ook een tijdje op zoek geweest naar eibach veren en ik kwam dit als goedkoopst tegen:

http://www.sportfahrwerk.biz/cgi-bin/sp ... pl#Pro-Kit
€117 valt volgens mij wel mee 8)
Dank je. Zijn de achterveren van een v6 gelijk aan die van een TS?

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: ma aug 08, 2005 20:20
door yuri 75 V6
Bedankt voor de tips... ik zal de komende weken vast regelmatig kruip toedienen, en op het moment supreme toch maar een brug proberen te organiseren denk ik [-o<
En inderdaad de heer BEUKEMA vast reserveren :twisted:

@Frankalfa: nee, ik heb nog geen tijd gehad om de SW een keer op de dyno te knopen... ik had het te druk met 75's slopen en AX-en voorzien van vlammen... maar het gaat een keer gebeuren!

yuri

Re: RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: ma aug 08, 2005 20:40
door Aernoudt
....

Dank je. Zijn de achterveren van een v6 gelijk aan die van een TS?
yep !

Dit is het partnummer: EW 1004002 HA

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: di aug 09, 2005 21:00
door Scuderia 1
Ps ik heb het meestal zonder brug gedaan vindt ik wel zo makkelijk met een goede garage krik

als je het toch op de brug wil doen doe het dan op een 2 koloms is makkelijker
anders beter met een krik en ritsel een oude torsie stang om als hefboom te dienen om
de fuse los te krijgen

succes hoop dat dhr Beukema gewillig is :lol:

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: za okt 29, 2005 17:33
door yuri 75 V6
Nou, dat valt nog tegen! Onderste draagarm komt er zomaar niet af, dan moet de hele santekraam (fusee, stabi) natuurlijk los. De volgende keer dat we het gaan proberen scoor ik wel een fijne lange M10x1.25 bout, en een ruime bus, en dan draaien we die bout fijn in de torsiestaaf aan de achterzijde, en dan draaien we die vast. Als het goed is, trekken we dan de torsiestaaf langzaam maar zeker uit de spiebaan in de draagarm en ook uit die in de dwarsbalk. Of niet...?

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: za okt 29, 2005 18:43
door spridget
Morgen is de mijne aan de beurt, mr kruip is veelvuldig gebruikt.

Hopelijk zit het bij mij niet al te vast.

Vraag: voor de verstelling voor (5cm) moet de draagarm dan één tandje zakken t.o.v. de torsieveer of andersom. Toch maar even vragen, want ik heb meerdere malen gelezen dat hij omhoog ging ipv omlaag.


O ja, de achterveren heb ik eenvoudig met een verenspanner (12€ set) gedaan.
Alleen de auto omhoog met bok eronder zodat de achteras kan zakken.
Dus helemaal niks losgemaakt, wel de wielen . Past allemaal net.

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: za okt 29, 2005 21:24
door Alessandro
Dat met die veerspanners is volgens mij net zo veel/ weinig werk als de normale procedure, maar goed ieder z'n eigen methode, prima! :thumbs:

de arm voor een tantje 'verdraaien' geeft +/- 5,5 cm verlaging! of 5,5 cm verhooging natuurlijk, maar welke kant je op moet, dat snap je dan toch zeker zelf wel! #-o
Zoniet, dan lijkt me dit geen klusje voor jouw. ](*,) ](*,) [-X

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: za okt 29, 2005 21:27
door Janno
Heb die van mij er ook wel 4x op een dag uit moeten halen. Dus kijk goed wat je doet... :mrgreen: (Dan weet te laag dan weer te hoog ;) )

RE: 75 verlagen, voorzijde

Geplaatst: za okt 29, 2005 21:56
door spridget
Nou bedankt hóór, even zeker weten lijkt me wel belangrijk !
Zoniet, dan lijkt me dit geen klusje voor jouw.
Afijn, het zal wel lukken, heb voor hetere vuren gestaan. :shock: