75recaro
Full Member
Full Member

stotteren bij koude motor en ploffen uit uitlaat

di okt 19, 2010 21:40

wie weet wat er aan de hand kan zijn bij mijn ALfa 146 1.4 TS.
Alleen bij koude motor stottert ie en reageert bijna niet op het gaspedaal, ook hoor je de uitlaat ploffen. Na een minuut of 2 dan rijdt ie weer gewoon
Bougies ed zitten er nog niet lang op en heb ze nogeens zuiver gemaakt
Mvg
Kees Smetsers

Alfa 75 TS, Alfa 6 2.0V6 2x
Fiat Croma 1.9JTD, Alfa Brera 2.4 Qtronic

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

RE: stotteren bij koude motor en ploffen uit uitlaat

di okt 19, 2010 22:43

hoeveel toeren maakt ie ongeveer stationair kort na koude start?
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

75recaro
Full Member
Full Member

Re: RE: stotteren bij koude motor en ploffen uit uitlaat

di okt 19, 2010 22:49

hoeveel toeren maakt ie ongeveer stationair kort na koude start?
900 a 1000 toeren motor loopt stationair mooi stabiel
Mvg
Kees Smetsers

indy
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 20, 2010 07:24

900 toeren na een koude start is te weinig.
Waarschijnlijk een probleem met de koude start regeling.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 20, 2010 09:02

Alle 1.4tjes hebben dat in meer of mindere mate. Oorzaken van extreem gedrag kunnen zijn:

- valse lucht in uitlaat, tussen cylinderkop en lambdasonde.
- valse lucht in inlaat, tussen LMM en cylinderkop
- vocht in de bougieschachten
- barsten in de bobines
- slechte bougiedoppen/kabels (er zitten 4 kabeltjes onder de sierdeksel)
- slechte LMM. Wissel deze tijdelijk uit met eentje van een andere auto die wel goed loopt om te testen, want nieuwe kosten E90 of meer en je kan met uitlezen niet echt zien of dit de oorzaak is.
- vuile of defecte lambdasonde
- vuile of defecte temperatuursensor inlaatlucht
- vuile of defecte temperatuursensor koelvloeistof
- slechte electrische contacten temperatuursensoren, lambda en dergelijke

Ik heb het op dit moment ook "zo erg" met mijn 146. Ik heb al wel even de LMM gewisseld bij de mijne en dat was het niet. De rest moet ik nog naar kijken, maar had andere auto's met hogere prioriteiten dus ik ben er nog niet aan toegekomen.

75recaro
Full Member
Full Member

wo okt 20, 2010 12:28

maar als een van deze gingen niet goed zouden zijn dan moet ie het toch ook met warme motor doen of zie ik dat verkeerd?
Mvg
Kees Smetsers

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 20, 2010 18:48

Je regelt de correctie van het brandstofmengsel met 2 verschillende sensoren, de lambda en de LMM. Bij koude start is de lambda nog niet opgewarmd, dus die doet het niet. Als om wat voor reden dan ook het mengsel dan niet perfect is, krijg je dus ploffen en inhouden en dergelijke. Zodra de lambda warm genoeg is, zal de ECU deze gaan gebruiken om het mengsel te corrigeren en loopt de motor een stuk beter (maar nog lang niet zo goed als ie kan).

Als een temperatuursensor stuk is, kan het goed dat de ECU daardoor denkt dat de motor, of de inlaatlucht warm is, en zal dan minder "choken". Zodra de motor ook echt warm is, zal het probleem van het foute mengsel zich vanzelf oplossen of in ieder geval een stuk minder worden.

Een koude motor heeft een sterkere vonk nodig om (met vuile bougies) het mengsel te ontsteken. Slechte bougies, bobines, kabels en dergelijke hebben dan ook meer invloed dan bij een motor op arbeidstemperatuur.

Over het algemeen kan je stellen dat een slecht mengsel of een slechte vonk bij een motor die nog niet op temperatuur is, meer invloed heeft dan bij een warme. Vandaar dat je dit soort dingen vaak het eerste merkt bij een koude motor. Dat de lambdasonde bij koude start nog niet kan helpen om een fout mengsel te corrigeren maakt het hooguit extra opvallend.

75recaro
Full Member
Full Member

ma okt 25, 2010 20:10

Maw, is waarschijnlijk de lambdasonde stuk? Kan ik dit als hobbyist controleren zonder vanalles te vervangen wat niet nodig is.
Mvg
Kees Smetsers

indy
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 25, 2010 20:34

Werking lambdasonde kun je testen door met de multi meter de spanning op de signaaldraad te meten. Hij moet dan tussen de 100 en 900 millivolt pendelen.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Iwema
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

zo nov 28, 2010 16:57

Testen van een lambda is niet zo simpel.
Je kunt met een meter vaststellen of de boven en onderwaarde gehaald worden maar je weet dan nog steeds niet of dit ook bij de juiste zuurstofwaarde plaatsvind.

Het lambda regelberijk verplaatst zich in de tijd.
Daarnaast veranderd het regelberijk zich ook met oplopende of dalende temperatuur van de Lambda.

De vakman kan dit alles na meten.

Hugo
www.iwemalpg.com.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: stotteren bij koude motor en ploffen uit uitlaat

zo nov 28, 2010 20:16

De vakman kan dit alles na meten.

Hugo
www.iwemalpg.com.
wat is de definitie van vakman? :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 28, 2010 23:15

Als de sensor netjes ongeveer 1 keer per seconde pendelt (in ieder geval niet 30 seconden doet over wisselen van voltage) zal de ECU in ieder geval de lambda uit kunnen lezen en succesvol het mengsel kunnen bijregelen. De lambda registreert de afwijking in het mengsel dan ook. Veel meer "werking" zit er niet op de narrowband-lambda van een 145/46. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de sonde niet goed was als deze meting succesvol verliep.

Ik heb ondertussen ontdekt dat de sensor waar ik mee gewisseld had waarschijnlijk ook niet zo goed was (kwam ongetest van de plank af, 2ehands). Hopelijk kom ik deze week toe aan wisselen met een auto waarvan ik zeker weet dat hij goed loopt.

web

vr dec 31, 2010 01:46

Updates?

Mijn 1.8 16v TS heeft exact hetzelfde, en bij de huidige temperaturen is het vrij extreem.

- koudstart PRIMA, loopt perfect. De eerste paar honderd meter ook.
- een minuut later: helemaal wegzakken, stotteren pruttelen en GEEN kracht meer... gaspedaal doet haast niets meer. Heel licht ploffen soms, maar dat mag geen naam hebben. Maar alle kracht is eruit: wil niet harder meer dan 10-20km/u! Niet mee te rijden. Uitzingen en aan de praat houden tot de motor ff warmer wordt...
- nog een minuut later: probleem verdwijnt even snel als het gekomen is.
- rest van de rit: prima lopen, veel power, aan het gas hangen als een echte Alfa. Dat lukt echt niet met kapotte MAF.

DIt alles speelt zich af *voordat* de lambdasensor op temperatuur is en meedoet. Dat gebeurt kort nadat de motor weer beter begint te lopen. Dat kan ik zien aan het omschakelmoment van de LPI. Overigens is het probleem hetzelfde als ik de LPI installatie helemaal uitzet, dus het heeft niets met het gas te maken.

Lambdasensor is al vernieuwd. De BDP sensor is het ook niet, omdat de toerenteller normaal blijft doen.
Ik houd eigenlijk vooral de temperatuursensoren als verdachte over. Binnenkort maar eens het een en ander doormeten... brrr

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

vr dec 31, 2010 09:20

ik heb ditzelfde probleem gehad met mijn 155 1.6 uit 1997 met LPi

koude start perfect, straat uit en inhouden en ploffen tot het moment dattie overschakelde op gas. daarna liep hij weer als een nieuwe
sindskort weigert de auto vaak om op gas te lopen, maar...........

het probleem van inhouden en ploffen net na de koude start is verdwenen als sneeuw voor de zon, vaak valt hij helemaal dood op het moment dattie op gas overschakelt, soms gaat hij dan inhouden en ploffen, en als ik voldoende ruimte heb, pakt hij hem daarna wel weer goed op op gas, en blijft dan probleemloos ook op gas lopen, totdat ik hem weer heb afgezet, bij de volgende keer wil hij niet meer op gas lopen.

maar het "ochtendhumeur" net na de koude start bestaat helemaal niet meer

nou werd mij door de Vialleboer verteld dat de brandstofpomp in de gastank aan het overlijden is, kost 650 euro inclusief BTW en inbouw, maar dit ben ik niet van plan nog te investeren in deze auto. bovendien lijkt mij dat een pomp kapot is of heel, en het verklaart niet waarom het inhouden en ploffen op benzine nu ineens afgelopen is.

ik heb alle stekkerverbindingen, relaisvoeten en zekeringhouders schoongemaakt en ingespoten met contactspray, ding is uitgelezen waar overigens alleen uitkwam dat de lambdawaarde verkeerd is geweest op een gegeven moment.
maar het probleem blijft bestaan
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

web

vr dec 31, 2010 12:49

Dus nu je pomp min of meer kapot is, heb je het koud inhouden niet meer? Hmmm.

Maar dan zou het probleem dus ook niet op mogen treden als je de auto op benzine zet, want dan loopt volgens mij de LPI pomp ook niet?

Ik zie het verband ook niet helemaal, want als de lpg injectoren zouden lekken (de enige manier waarop een goedlopende LPI pomp de motor kan beinvloeden als ie nog op benzine loopt lijkt mij?) zou je ook grote problemen (verzuipen) krijgen met een warme start, en dat heb ik totaal niet.

Ik zal het zo es even proberen. Misschien wel even de stekker uit de pomp, voor de zekerheid. Verder toch ook even wat temperatuur voelertjes doormeten.

Terug naar “Algemene Technische vragen”