Pagina 1 van 1

LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: za okt 02, 2010 17:34
door sanscorp
Sorry voor het uitgebreide verhaal maar dit is voor de techneuten onder jullie een mooie uitdaging!
Niet techneuten: suggesties zijn altijd meer dan welkom!

Ik ga maar even bij het begin beginnen:

Mijn Bella, een 156 1.9 JTD uit 2002, heeft vanaf dat ik haar heb al een beetje moeite met rekenen.
Ik rij namelijk gemiddeld (en huidig verbruik) 1:50 ongeacht mijn rijstijl.

Da's mooi zou je zeggen, maar helaas rijdt ze werkelijk 1:17,5.
Dus ik zoeken naar mogelijke oorzaken en ik werd gewezen op de LMM die mogelijk defect zou kunnen zijn.

Nou ik een rijdende test gedaan terwijl mijn bella aan de (eigen) laptop hing (met AlfaDiag en FiatECUscan uitgelezen)

de volgende waardes kwamen naar voren:
Stationair:
Benodigde luchtinname: 300mg/i
Werkelijke luchtinname: 50 mg/i

rijdende test: 3e versnelling @4000rpm:
benodigde luchtinname: 1200 mg/i
Werkelijke luchtinname: 300 mg/i

Affijn, nieuwe LMM gekocht á 180 pleuro en 3x raden, probleem NIET opgelost..
Luchtinname is zelfs ongewijzigd en het verbruik staat nog steeds op 1:50...

Ik heb de EGR klep afgedicht, alle lucht zou dus van de turbo (en dus het luchtfilter) moeten komen.

Er is ook gesuggereerd dat mijn infocenter niet in orde zou zijn (een nieuwe kost je een fortuin!)
Voordat ik lutkraak alles ga vervangen (en net zo goed een nieuwe auto kan kopen) wil ik graag wat dingen proberen die mij niet zo veel geld kosten.

Dit heb ik al geprobeerd of geconstateerd:

- EGR gedicht (begin en einde van "het traject")
- LMM vervangen door een originele nieuwe
- Luchtfilter vervangen, inlaatsysteem gereinigd (luchtfilter + slangen tot de turbo)
- Forté en Wynn's in overvloed geprobeerd
- Turbodruk is goed (hij krijgt wat hij verwacht)
- Defecte injector vervangen (tot nu toe maar 1, rest zit te komen denk ik )
- Alle turboslangen nagekeken, geen problemen hier.
- EGR klep en ingang gasklephuis schoongemaakt (voorzichtig maar wel uitgebreid)
- Draden doorgemeten (voltages op kabels zijn goed)
- LMM losgehaald van luchtfilterhuis en gestart; zelfde luchtwaarde.
- Oude, nog goede LMM aangesloten, contact aan gezet en met perslucht doorheen geblazen, waardes gaan dan wel omhoog.

Dit zijn de symptomen:
- Redelijk roeten bij aardig optrekken of doortrekken
- Volgens de boordcomputer een verbruik van 1:50
- Volgens het uitlezen een luchtinname waarvan hij eigenlijk af zou moeten slaan..
- Wat weinig kracht boven de 2500 toeren.
Verbruik gaat de laatste tijd omhoog (van 1:17 naar 1:13)

Wie kan mij a.u.b helpen zonder dat het me het geld van een nieuwe auto kost?

RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: za okt 02, 2010 18:53
door WhizzMan
Roeten zou betekenen dat je meer brandstof inspuit dan wat bij die hoeveelheid lucht maximaal handig is. Als we er van uit gaan dat je lmm goed is en je inlaatsysteem niet lekt, dan zal je probleem dus ergens anders moeten zitten.

Werkt je MAP sensor nog wel goed? Heb je brandstofdrukken gemeten/uitgelezen? Houdt er rekening mee dat niet alle software altijd de juiste omrekenfactoren in z'n database heeft staan. Ik weet niet of de software die je noemt de juiste waardes voor jouw JTD heeft, maar je zult niet de eerste zijn die door een softwarebug op het verkeerde been gezet is.

Re: RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: za okt 02, 2010 19:05
door sanscorp
Roeten zou betekenen dat je meer brandstof inspuit dan wat bij die hoeveelheid lucht maximaal handig is. Als we er van uit gaan dat je lmm goed is en je inlaatsysteem niet lekt, dan zal je probleem dus ergens anders moeten zitten.

Werkt je MAP sensor nog wel goed? Heb je brandstofdrukken gemeten/uitgelezen? Houdt er rekening mee dat niet alle software altijd de juiste omrekenfactoren in z'n database heeft staan. Ik weet niet of de software die je noemt de juiste waardes voor jouw JTD heeft, maar je zult niet de eerste zijn die door een softwarebug op het verkeerde been gezet is.
Hmm daar begin ik wel aan te denken, maar ik heb met 2, van elkaar onafhankelijke, programma's gebruikt om uit te lezen: namelijk Alfadiag en FiatECUscan.
Beide zijn "spot on" wat betreft brandstofdruk (HD pomp kan de gevraagde hoeveelheid leveren)
De waardes van wat betreft de brandstofdruk heb ik vergeleken met een echte Examiner.

Het inlaattraject is voor zover ik kan zien niet lek.

Ik moet iemand (en met iemand bedoel ik geen dealer) zien te vinden met een examiner in de buurt van Almere.
Bij de dealer betaal ik echt te veel om "op spoken" te jagen...

Het roeten terwijl de EGR afgesloten is doet mij ook denken aan een te rijke afstelling wat gezien de LMM waarde niet ondenkelijk is.

Er is mij niets gezegd over een powerbox door de vorige eigenaar, maar als deze geïnstalleerd is, waar vind ik zoiets dan?
Geldt ook voor de zogenaamde tuners die mogelijk een andere ECU mapping erin hebben gegooid, hoe krijg ik dat dan weer origineel??

RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: za okt 02, 2010 19:43
door Gtv4
Wat voor motor en lucht temperatuur lees je uit in de ECU?
Een lucht lekkage zou je moeten horen of zien, intercoolers willen ook wel eens scheuren.

Je ECU zou je kunnen laten controleren door squadra die kan al heel snel zien of er iets mee gedaan is.
Mogelijk kan hij ook vertellen wat er aan de hand is.

Re: RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: za okt 02, 2010 20:04
door sanscorp
Wat voor motor en lucht temperatuur lees je uit in de ECU?
Een lucht lekkage zou je moeten horen of zien, intercoolers willen ook wel eens scheuren.

Je ECU zou je kunnen laten controleren door squadra die kan al heel snel zien of er iets mee gedaan is.
Mogelijk kan hij ook vertellen wat er aan de hand is.
Uhh motorrtype is een CF3 (zeg ik dat goed?)

Luchttemp is aannemelijk en klopt wel, lmm is vervangen door een originele Bosch, nu 2000km mee gereden.
Oude heb ik ook nog liggen; deze doet het ook prima.

Re: RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: za okt 02, 2010 23:43
door Gtv4
Wat voor motor en lucht temperatuur lees je uit in de ECU?
Een lucht lekkage zou je moeten horen of zien, intercoolers willen ook wel eens scheuren.

Je ECU zou je kunnen laten controleren door squadra die kan al heel snel zien of er iets mee gedaan is.
Mogelijk kan hij ook vertellen wat er aan de hand is.
Uhh motorrtype is een CF3 (zeg ik dat goed?)

Luchttemp is aannemelijk en klopt wel, lmm is vervangen door een originele Bosch, nu 2000km mee gereden.
Oude heb ik ook nog liggen; deze doet het ook prima.
Ik bedoel ook de temperatuur van het koelwater wat de ECU binnenkrijgt. (is niet hetzelfde signaal als wat op je meter staat)

Wat is je lucht temperatuur dan?

Weet je zeker dat de smoorklep nog goed functioneert?

Re: RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: zo okt 03, 2010 08:53
door sanscorp
Wat voor motor en lucht temperatuur lees je uit in de ECU?
Een lucht lekkage zou je moeten horen of zien, intercoolers willen ook wel eens scheuren.

Je ECU zou je kunnen laten controleren door squadra die kan al heel snel zien of er iets mee gedaan is.
Mogelijk kan hij ook vertellen wat er aan de hand is.
Uhh motorrtype is een CF3 (zeg ik dat goed?)

Luchttemp is aannemelijk en klopt wel, lmm is vervangen door een originele Bosch, nu 2000km mee gereden.
Oude heb ik ook nog liggen; deze doet het ook prima.
Ik bedoel ook de temperatuur van het koelwater wat de ECU binnenkrijgt. (is niet hetzelfde signaal als wat op je meter staat)

Wat is je lucht temperatuur dan?

Weet je zeker dat de smoorklep nog goed functioneert?
Ik ga een nieuwe meting doen en deze posten.

uhhh smoorklep? ben maar een beginner, is dat de zogenaamde vlinderklep aan het einde van je bovenste turboslang?

Re: RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: zo okt 03, 2010 09:40
door Gtv4

uhhh smoorklep? ben maar een beginner, is dat de zogenaamde vlinderklep aan het einde van je bovenste turboslang?
Klopt is de klep die door een vacuüm gestuurd word en zit tussen het inlaatspruitstuk en bovenste turboslang.
Die klep gaat dicht bij het afzetten van de motor. (voorkomt naloop van de motor)
Maar wat als die nu half gesloten blijft bij lopende motor?

Uit jou metingen lijkt het alsof de motor geen lucht binnen krijgt.
Of je turbo werkt niet goed mee, of je hebt een blokkade in de luchtstroom. De LMM geeft schijnbaar de juiste waarde, dus je hebt waarschijnlijk echt te weinig lucht!
Wat zijn de turbodrukken?
Wat was je probleem met die defecte injector? Vaak geeft die ook veel roet uitstoot waarop weer vervuiling van de EGR en turbo optreed.

Kom je er niet uit dan zou ik eerst opzoek gaan naar iemand met een endoscoop en in je inlaat traject laten kijken, met speciale aandacht voor de roet opbouw voor de kleppen.

Re: RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: zo okt 03, 2010 14:06
door sanscorp

uhhh smoorklep? ben maar een beginner, is dat de zogenaamde vlinderklep aan het einde van je bovenste turboslang?
Klopt is de klep die door een vacuüm gestuurd word en zit tussen het inlaatspruitstuk en bovenste turboslang.
Die klep gaat dicht bij het afzetten van de motor. (voorkomt naloop van de motor)
Maar wat als die nu half gesloten blijft bij lopende motor?

Uit jou metingen lijkt het alsof de motor geen lucht binnen krijgt.
Of je turbo werkt niet goed mee, of je hebt een blokkade in de luchtstroom. De LMM geeft schijnbaar de juiste waarde, dus je hebt waarschijnlijk echt te weinig lucht!
Wat zijn de turbodrukken?
Wat was je probleem met die defecte injector? Vaak geeft die ook veel roet uitstoot waarop weer vervuiling van de EGR en turbo optreed.

Kom je er niet uit dan zou ik eerst opzoek gaan naar iemand met een endoscoop en in je inlaat traject laten kijken, met speciale aandacht voor de roet opbouw voor de kleppen.
Die klep staat bij mij open als de motor uit is? juist als het vacuüm getrokken word gaat de klep dicht?
Heb die klep iig brandschoon gemaakt net; remmenreiniger en WD40 en heel hard poetsen = weer glimmend en wel.
Klep meteen gesmeerd met WD40.

De turbodrukken zijn goed voor zover ik mijn software nog kan vertrouwen.
Als ik het inlaattraject los haal (LMM van luchtfilter) en ik hou mijn hand er tegenaan dan moet ik oppassen dat mijn ringen niet naar binnen gezogen worden; luchtaanvoer lijkt me dus voldoende.
Alles van het inlaattraject tot de turbo is los geweest, schoon gemaakt en opnieuw met nieuwe slangklemmen bevestigd.

EGR is nu volledig verwijderd (m.u.v. de warmtewisselaar welke ik nog moet doen)

Als een motor maar 50 van de 300 mg/i lucht binnen krijgt; moet deze dan niet ontiegelijk rauw en slecht lopen?
Dat doet 'ie namelijk niet :)

Die injector was helemaal door, daardoor startte de auto steeds slechter en uiteindelijk niet meer.
4 injectoren zijn getest, 1 was op het randje maar had toen geen geld, die kerel vertelde met dat het nog wel een jaar kon duren maar dat die injector het bij wijze van ook morgen zou kunnen begeven.
1 hele rotte injector is vervangen toen.

RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: zo okt 03, 2010 14:18
door Gtv4
Toch krijg ik het vermoeden dat jou turbo niet juist werkt.

Ik heb zojuist hetzelfde meegemaakt en opgelost.
Sinds gisteren weinig trekkracht onder de 2500 rpm en behoorlijk roeten op hogere toerentallen.
Ik heb verder geen meetdata vast gelegd of gecontroleerd.
Bij mij was er een vacuüm slang gescheurd onder het inlaat spruitstuk die voor de aansturing van de turbo zorgt.
Als een VGT turbo niet meer kan regelen zal deze langzaam op toeren en te langzaam op druk komen.
Dus juist in de lage toerentallen geen of te weinig druk opbouwen.

De vacuüm regelklep voor tegen de radiateur wil ook wel eens voor problemen zorgen, daar kun je ook mooi testen of je werkelijk vacuüm krijgt. :wink:

Re: RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: zo okt 03, 2010 15:41
door sanscorp
Toch krijg ik het vermoeden dat jou turbo niet juist werkt.

Ik heb zojuist hetzelfde meegemaakt en opgelost.
Sinds gisteren weinig trekkracht onder de 2500 rpm en behoorlijk roeten op hogere toerentallen.
Ik heb verder geen meetdata vast gelegd of gecontroleerd.
Bij mij was er een vacuüm slang gescheurd onder het inlaat spruitstuk die voor de aansturing van de turbo zorgt.
Als een VGT turbo niet meer kan regelen zal deze langzaam op toeren en te langzaam op druk komen.
Dus juist in de lage toerentallen geen of te weinig druk opbouwen.

De vacuüm regelklep voor tegen de radiateur wil ook wel eens voor problemen zorgen, daar kun je ook mooi testen of je werkelijk vacuüm krijgt. :wink:
Helaas, is al getest; onder de 2000 toeren heb ik prima trekkracht en daarna ook.
Vacuüm heb ik getest door vacuüm te zuigen en even dicht te houden met de tong (heb geen andere manier) en deze blijft goed.
turbo fluit ook mooi en turbo druk sensor zegt dat de benodigde turbodruk ook gehaald word..

Daarnaast roet de auto alleen zichtbaar (vanuit de bestuurders stoel dan) als je plankt.
EGR is net helemaal verwijderd door mij (alle pijpen en EGR klep zelf etc.)

Dat bedoel ik met een best wel ingewikkeld probleem :P

RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: zo okt 03, 2010 16:10
door Gtv4
en je LMM zat en zit niet verkeerd om?

Re: RE: LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!

Geplaatst: zo okt 03, 2010 16:12
door sanscorp
en je LMM zat en zit niet verkeerd om?
Haha ik begon gister al aan mezelf te twijfelen; stekker en LMM zitten goed :)