LMM geeft verkeerde waardes; geen LMM probleem!
Geplaatst: za okt 02, 2010 17:34
Sorry voor het uitgebreide verhaal maar dit is voor de techneuten onder jullie een mooie uitdaging!
Niet techneuten: suggesties zijn altijd meer dan welkom!
Ik ga maar even bij het begin beginnen:
Mijn Bella, een 156 1.9 JTD uit 2002, heeft vanaf dat ik haar heb al een beetje moeite met rekenen.
Ik rij namelijk gemiddeld (en huidig verbruik) 1:50 ongeacht mijn rijstijl.
Da's mooi zou je zeggen, maar helaas rijdt ze werkelijk 1:17,5.
Dus ik zoeken naar mogelijke oorzaken en ik werd gewezen op de LMM die mogelijk defect zou kunnen zijn.
Nou ik een rijdende test gedaan terwijl mijn bella aan de (eigen) laptop hing (met AlfaDiag en FiatECUscan uitgelezen)
de volgende waardes kwamen naar voren:
Stationair:
Benodigde luchtinname: 300mg/i
Werkelijke luchtinname: 50 mg/i
rijdende test: 3e versnelling @4000rpm:
benodigde luchtinname: 1200 mg/i
Werkelijke luchtinname: 300 mg/i
Affijn, nieuwe LMM gekocht á 180 pleuro en 3x raden, probleem NIET opgelost..
Luchtinname is zelfs ongewijzigd en het verbruik staat nog steeds op 1:50...
Ik heb de EGR klep afgedicht, alle lucht zou dus van de turbo (en dus het luchtfilter) moeten komen.
Er is ook gesuggereerd dat mijn infocenter niet in orde zou zijn (een nieuwe kost je een fortuin!)
Voordat ik lutkraak alles ga vervangen (en net zo goed een nieuwe auto kan kopen) wil ik graag wat dingen proberen die mij niet zo veel geld kosten.
Dit heb ik al geprobeerd of geconstateerd:
- EGR gedicht (begin en einde van "het traject")
- LMM vervangen door een originele nieuwe
- Luchtfilter vervangen, inlaatsysteem gereinigd (luchtfilter + slangen tot de turbo)
- Forté en Wynn's in overvloed geprobeerd
- Turbodruk is goed (hij krijgt wat hij verwacht)
- Defecte injector vervangen (tot nu toe maar 1, rest zit te komen denk ik )
- Alle turboslangen nagekeken, geen problemen hier.
- EGR klep en ingang gasklephuis schoongemaakt (voorzichtig maar wel uitgebreid)
- Draden doorgemeten (voltages op kabels zijn goed)
- LMM losgehaald van luchtfilterhuis en gestart; zelfde luchtwaarde.
- Oude, nog goede LMM aangesloten, contact aan gezet en met perslucht doorheen geblazen, waardes gaan dan wel omhoog.
Dit zijn de symptomen:
- Redelijk roeten bij aardig optrekken of doortrekken
- Volgens de boordcomputer een verbruik van 1:50
- Volgens het uitlezen een luchtinname waarvan hij eigenlijk af zou moeten slaan..
- Wat weinig kracht boven de 2500 toeren.
Verbruik gaat de laatste tijd omhoog (van 1:17 naar 1:13)
Wie kan mij a.u.b helpen zonder dat het me het geld van een nieuwe auto kost?
Niet techneuten: suggesties zijn altijd meer dan welkom!
Ik ga maar even bij het begin beginnen:
Mijn Bella, een 156 1.9 JTD uit 2002, heeft vanaf dat ik haar heb al een beetje moeite met rekenen.
Ik rij namelijk gemiddeld (en huidig verbruik) 1:50 ongeacht mijn rijstijl.
Da's mooi zou je zeggen, maar helaas rijdt ze werkelijk 1:17,5.
Dus ik zoeken naar mogelijke oorzaken en ik werd gewezen op de LMM die mogelijk defect zou kunnen zijn.
Nou ik een rijdende test gedaan terwijl mijn bella aan de (eigen) laptop hing (met AlfaDiag en FiatECUscan uitgelezen)
de volgende waardes kwamen naar voren:
Stationair:
Benodigde luchtinname: 300mg/i
Werkelijke luchtinname: 50 mg/i
rijdende test: 3e versnelling @4000rpm:
benodigde luchtinname: 1200 mg/i
Werkelijke luchtinname: 300 mg/i
Affijn, nieuwe LMM gekocht á 180 pleuro en 3x raden, probleem NIET opgelost..
Luchtinname is zelfs ongewijzigd en het verbruik staat nog steeds op 1:50...
Ik heb de EGR klep afgedicht, alle lucht zou dus van de turbo (en dus het luchtfilter) moeten komen.
Er is ook gesuggereerd dat mijn infocenter niet in orde zou zijn (een nieuwe kost je een fortuin!)
Voordat ik lutkraak alles ga vervangen (en net zo goed een nieuwe auto kan kopen) wil ik graag wat dingen proberen die mij niet zo veel geld kosten.
Dit heb ik al geprobeerd of geconstateerd:
- EGR gedicht (begin en einde van "het traject")
- LMM vervangen door een originele nieuwe
- Luchtfilter vervangen, inlaatsysteem gereinigd (luchtfilter + slangen tot de turbo)
- Forté en Wynn's in overvloed geprobeerd
- Turbodruk is goed (hij krijgt wat hij verwacht)
- Defecte injector vervangen (tot nu toe maar 1, rest zit te komen denk ik )
- Alle turboslangen nagekeken, geen problemen hier.
- EGR klep en ingang gasklephuis schoongemaakt (voorzichtig maar wel uitgebreid)
- Draden doorgemeten (voltages op kabels zijn goed)
- LMM losgehaald van luchtfilterhuis en gestart; zelfde luchtwaarde.
- Oude, nog goede LMM aangesloten, contact aan gezet en met perslucht doorheen geblazen, waardes gaan dan wel omhoog.
Dit zijn de symptomen:
- Redelijk roeten bij aardig optrekken of doortrekken
- Volgens de boordcomputer een verbruik van 1:50
- Volgens het uitlezen een luchtinname waarvan hij eigenlijk af zou moeten slaan..
- Wat weinig kracht boven de 2500 toeren.
Verbruik gaat de laatste tijd omhoog (van 1:17 naar 1:13)
Wie kan mij a.u.b helpen zonder dat het me het geld van een nieuwe auto kost?