Pagina 1 van 2

Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: za sep 25, 2010 17:56
door Ba
Omdat het oude blok slecht is wil ik een ander blok in de 75 hangen. Dit heb ik al eens eerder gedaan en heb ik normaal geen problemen mee gehad.
Ik heb nu het oude blok met het staartstuk en het voorste deel van de cardanas eruit getild. Het staartstuk, het voorste vliegwiel/startkrans en de cardan heb ik op de blok gemonteerd (ik heb de cardan niet verdraaid :wink: ) De middelste hardyschijf heb ik voor een nieuwe vervangen aangezien die slecht was. Deze lijkt identiek aan de oude.

Nou komt het probleem; met het nieuwe blok erin lijkt alles goed te zitten, echter zit er een kleine centimeter ruimte tussen de middelste hardyschijf en de achterste cardanas. Het lijkt net of de voorste cardanas te kort is. Mogelijkheid nummer twee is dat er iets niet goed zit tussen de twee cardanhelften waardoor deze zich uit elkaar persen. Echter zou die ruimte dan uit de overige hardyschijven en ophangen moeten komen, maar die zien er normaal uit. De ophanging waar de kogellager inzit die de cardan wat omhoog houdt staat ook erg veel spanning op. Het busje van de voorste helft van de cardan die in het rubber busje van de tweede helft van de cardan moet gaan zit er ook niet helemaal in...

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Ik heb al het blok er half uit getild en opnieuw geprobeerd, zonder succes...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: za sep 25, 2010 17:59
door matthijs
Dit heb ik al eens eerder gezien hier, was volgens mij dat je die dingen op twee manieren monteren kan. Ik zou even zoeken, hoewel dat ruk werkt hier op het forum.

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: za sep 25, 2010 18:16
door DJ
Kijk eerst een goed naar je motorsteunen. Als die beetje verwrongen staan, nog niet helaal lekker gezet zeg maar, en dan kan zomaar met terug plaatsen van motor dan heb je het grootste deel van die cm al te pakken.
Kijken even naar de achterste motorsteun, is sowieso ook vrij slap. Die heeft sleufgaten dacht ik. Even kijken waar de ruimte zit.
Zullen nog wel meer opties zijn maar die is simpelste en voor de hand liggenste.
Zelf zet ik altijd eerst de cardanas vast voor ik de motorsteunen vastzet. Voorst vast zetten de motorsteunen met vastgezette cardanas beetje rommelen zodat blok zich zo zet dat er zo min mogelijk spanning op de de cardasas staat.
De V6'en hebben een schuifstuk bij het vliegwiel. Hoef je die fratsen niet uit te halen om de boel zo goed mogelijk spanning vrij te monteren.
Je weet wel zeker dat je niks vergeten ben bij wisselen van de middelste hardyschijf? Oude en nieuwe hardy schijf opgemeten met schuifmaat?

Gr DJ

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: za sep 25, 2010 18:35
door frankalfa
Vraag; komt die verse hardyschijf van arese?

Had afgelopen voorjaar ook eentje van hun (tussen cardan en bakflens meen ik),en de boring in de stalen kern van de schijf was zeker 2 tiende te klein (!), waardoor eea zoals door jou beschreven eruit zag na/tijdens montage... :?

Zou de diameters eens nauwkeurig meten, suc6.

Grtz,fRank

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: za sep 25, 2010 18:56
door Ba
Ik heb direct even de dikte opgementen; bij de oude en de nieuwe is deze 42mm. Dat lijkt dus goed te zijn. Volgens mij kan ie ook niet verkeerd om gemonteerd worden, dat maakt (bij deze iig) niet uit. De drie puntjes vallen als het goed is in gaatjes, en die puntjes zijn maar enkele mm's dik.
De diameter heb ik nog niet opgemeten, dat ga ik zo nog doen. Ik geloof dat ik de hardy bij Tuynder vandaan heb, maar echt zeker ben ik er niet van. Lag al een hele tijd in de auto omdat ik wist dat ie vervangen moest worden. :wink:
fRank, welke diameter bedoel je? De gaten van de hardy komen wel mooi uit voor de gaten van de cardan...

En DJ; wat kan je vergeten bij het verwisselen van die hardy..? De moeren los, hardy eraf, asje schoonmaken en invetten, hardy erop en moeren weer vast... right?

De motorsteunen lijken ook goed; alles zit nog los (bij de huidige tweede poging, in de eerste poging hoopte ik dat alles naar elkaar toe kwam als het vastgedraaid werd, was dus niet zo.)
Ik heb nog geprobeerd met een staaf de motor verder naar voren te duwen echter hielp dat niet... Het lijkt wel alsof dit motorblok een centimeter korter is... :lol:

Afbeelding

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: za sep 25, 2010 19:16
door indy
Je blok zou idd nog een stukje naar achteren kunnen maar daar ga je het niet mee redden :?

Ik zou de hele cardan er onder vandaan halen, netjes in elkaar zetten en dan weer gaan passen.
Even de boel op de werkbank werkt prettiger dan boven je hoofd moeten knoeien. Helemaal als het centreerlagertje niet meewerkt.
Ik vind het zowiezo altijd een gedoe om die rubbers te vervangen.

Aanvulling.
Nu ik nog eens die foto bekijk lijkt je rubber ook verkeerd te zitten.
Ik zal even een foto zoeken hoe het zat

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: za sep 25, 2010 21:52
door AlfettaOwner
Ik zou zoals indy ook al aangeeft de cardan compleet in de werkbank monteren en dan pas weer eronder.
Ik neem aan dat de dikte van beide donuts gelijk is.

Verder kun je nog de v-bak 1 cm naar voren schuiven maar dat is max. mits die niet al helemaal naar voren ligt.

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: zo sep 26, 2010 11:38
door Ba
Zo dan maar weer eens alles loshalen en eruit halen. Koud buiten :?
Kijken hoe ver de voorste cardanas komt als ik hem niet direct verbind met het achterste deel. Ik blijf vermoeden dat beide delen zich uit elkaar persen.

Volgens mij kan die hardy niet verkeerd om/verdraaid erop gezet worden, volgens indy zat het niet goed...
Weet iemand daar meer van? De Vbak heb ik niet aangezeten, het lijkt me sterk dat deze opeens een stuk naar achteren is gegaan.

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: zo sep 26, 2010 11:45
door juultje
Er zit op een van de 2 kanten van de cardan een rond centreerbusje. Dat valt precies in de donut. Als dat er niet invalt krijg je ook het idee dat hij uitelkaar gedrukt wordt. Bij een nieuwe donut kan het zijn dat je hem even lichtjes op moet schuren aan de binnenzijde zodat hij beter past. Overigens niet stiekum het centreerbusje verwijderen voor het gemak want dan krijg je vreselijke onbalans.

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: zo sep 26, 2010 12:16
door Ba
Zou het kunnen helpen om de metalen riem van de hardy af te halen? Of krijg ik hem dan niet meer vast?

Re: RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: zo sep 26, 2010 12:17
door indy
Er zit op een van de 2 kanten van de cardan een rond centreerbusje. Dat valt precies in de donut. Als dat er niet invalt krijg je ook het idee dat hij uitelkaar gedrukt wordt. Bij een nieuwe donut kan het zijn dat je hem even lichtjes op moet schuren aan de binnenzijde zodat hij beter past. Overigens niet stiekum het centreerbusje verwijderen voor het gemak want dan krijg je vreselijke onbalans.
Het middelste rubber is gewoon open. Dus als het centreerlager eerst ook paste moet dat geen probleem zijn. Mits er geen geweld isgebruikt waarbij bramen zijn ontstaan.

Over die donut ik meen me te herrinneren dat de busjes waar de bouten doorheen gaan, iets versprongen van elkaar staan.

Ik heb een sleutelmiddagje, dan duik ik even onder mijn 75 om te kijken hoe het ook alweer zat :-k .

Re: RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: zo sep 26, 2010 12:21
door frankalfa
Zou het kunnen helpen om de metalen riem van de hardy af te halen? Of krijg ik hem dan niet meer vast?
NIET DOEN! Dat wordt sukkelen om m daarna proper gemonteerd te krigen, de steekcirkel van de bevestigingsgaten wordt dan wat groter en je weet ze me goed fatsoen niet meer voor de corresponderende gaten te krijgen...

Volgens mij zit, afgaand op je foto,gewoon dat centreerbusje scheef in de donut zoals juultje al schreef.
Ff terug uit en in elkaar.

Suc6 grtz,fRank

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: zo sep 26, 2010 15:12
door Ba
Net weer eens geprobeerd... Ik wilde het achterste cardan gedeelte eraf halen echter zat die zo goed vast dat dat me niet gelukt is. (auto staat in zn vrij, versnellingspook is los)
De voorste gedeelte los gehaald en geprobeerd tegen de achterste vast te zetten, lukte niet. Toen maar de hardy eraf gehaald, lukte nog steeds niet. Metaal komt tegen metaal. Het lijkt erop dat het busje van het voorste cardangedeelte opeens niet meer in het achterste gedeelte past.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

EDIT; ik ben erachter gekomen dat het busje van het voorste gedeelte wat los kan bewegen heel moeilijk in het achterste gedeelte gaat. Met alles schoongemaakt en dat busje om mn vinger krijg ik hem er met moeite ingeperst. Het lijkt alsof het busje iets is uitgezet, er zit een dun spleetje in. Proberen in de vriezer te leggen of een klein beetje afschruen aan de voorkant?

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: zo sep 26, 2010 18:29
door jan 75
De cardan assen moeten zonder persen in elkaar geschoven kunnen worden. Het centreerbusje, wat dus alle kanten op kan bewegen, moet dus echt recht er in geschoven worden en, wat Juultje ook al zei, er mogen geen bramen of beschadigingen aan zitten.
Het is makkelijker om de cardan in zijn geheel op de werkbank te monteren en daarna pas onder de auto.

De bak kun je ook zonder versnellings pook in de versnelling krijgen, even trekken of duwen aan de schakelstang en je drukt of trekt hem zo in een versnelling.
Je kunt ook een ringsleutel op een andere moer of bout te zetten zodat deze tegen de carosserie drukt. De cardanas kan dan niet draaien en dan kun je een ander moer los draaien. Een tip, draai alleen de moeren los van de cardan-as, niet degene die de donut op de bakflens vasthouden, je krijgt daar de bouten niet uit, die komen tegen de bak aan.

Die stalen ring om de hardy moet er wel vanaf als hij gemonteerd is, hij kan los gaan namelijk, wat hele rare gevolgen kan hebben :roll: :wink:

RE: Probleem cardanas 75TS

Geplaatst: zo sep 26, 2010 20:59
door Ba
Tadaaa!

Afbeelding

Uiteindelijk niet de gehele cardan eraf gehaald (Het achterste deel kon ik heul slecht bij omdat de 75 voor op bokken staat. Achter was er zodoende erg weinig ruimte. Was ook bang dat ie in de versnelling van de bokken af kon rijden)
maar de voorste van het blok afgehaald en onder de 75 toch aan elkaar weten te krijgen. Net na de zoveelste pogong dat ik het bijna opgaf geef ik nog een zwieper en hij schiet er zo in.
Daarna wel het fijne klusje mogen doen om de cardan aan het blok te krijgen, onder de auto. Uiteindelijk dus wel gelukt.

Hier nog de boosdoener; volgens mij was hoort de spleet eigenlijk niet zo groot te zijn;

Afbeelding
Afbeelding

Ieder bedankt voor support!