Pagina 1 van 1
ratelen motor 75 1.8 ie
Geplaatst: za sep 25, 2010 00:35
door DB
Hallo,
Heeft iemand enig idee waardoor een 4 cilinder bij het accelereren ineens een ratel kan laten horen ? Het ontstond tijdens een rit, aanvankelijk was er niets aan de hand.
Het geluid is alleen te horen bij het versnellen, bij constante snelheid dus niet. Het geluid lijkt bij de meters in het dashboard vandaan te komen, maar ik geloof dat het uit het motorblok komt. De cilinderkop lijkt ok en verder heb ik geen loszittende onderdelen gevonden in de motorruimte en onder de auto.
DB
RE: ratelen motor 75 1.8 ie
Geplaatst: za sep 25, 2010 00:38
door Firedriver
Ben niet bekend met een 18 IE, heeft deze een nokkenasversteller, indien ja, begint deze te slijten, laat het eens na kijken.
gr.
RE: ratelen motor 75 1.8 ie
Geplaatst: za sep 25, 2010 04:14
door Rene33
Ja, heeft een nokkenasversteller en zit voorop het blok, rubber manchetje zit eroverheen met daarop 2 stekkertjes

RE: ratelen motor 75 1.8 ie
Geplaatst: za sep 25, 2010 09:45
door jef 75
Je kan de strakheid van de distributieketting een controleren.
Re: RE: ratelen motor 75 1.8 ie
Geplaatst: za sep 25, 2010 10:15
door giuliettaevo
Ben niet bekend met een 18 IE, heeft deze een nokkenasversteller, indien ja, begint deze te slijten, laat het eens na kijken.
gr.
Dit is een Nord met een nokkenasversteller

. Ik heb echter nog nooit een rammelende versteller gehoord op een Nord....
Is er iets te zien aan je oliedruk? lager dan voorheen?
RE: ratelen motor 75 1.8 ie
Geplaatst: za sep 25, 2010 11:29
door DB
Bedankt voor jullie reacties.
Of er iets mis is met de versteller van de nokkenas aan de inlaatkant, heb ik nog niet gecontroleerd, maar ik begrijp dat die niet kan ratelen.
De oliedruk is normaal. De kettingspanning was ook ok volgens mij, hoewel ik die wel als eerste heb afgesteld. Daarna heb ik de motor niet meer gestart. Het enige dat ik heb geconstateerd is een iets te grote speling van de uitlaatkleppen in de 1e en 3e cilinders (ongeveer 0,1 mm) en drukverlies in de 2e en 3e cilinder (ongeveer 35%), terwijl het verlies in de 1e en 4e cilinder veel kleiner is (respectievelijk ongeveer 5% en 10%). De 2e en 3e cilinder lekken via de inlaatkleppen en onderling, dus de koppakking tussen beide cilinders lijkt lek. Vreemd, want ik heb er ongeveer 12.000 km terug een nieuwe in gezet.
Hoewel de onderlinge verschillen aan drukverlies in de cilinders te groot zijn, is een lekkage van 35% volgens mijn lekmeter nog net acceptabel. De wijzer staat dan in elk geval nog in het groen.
Alleen de onjuiste klepspeling zou het ratelen kunnen veroorzaken, maar klepspeling wordt niet van het ene moment op het andere te groot, dus dat kan de verklaring niet zijn. Ik zoek na het weekend verder.
DB