Pagina 1 van 2

Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156SW

Geplaatst: ma aug 23, 2010 17:07
door christ70
De uiterste binnenranden van de voorbanden van mijn 2001 AR156SW JTD waren tot de draad versleten. De rest van het profiel was nog wel redelijk. Het betrof Bridgestone Turanza ER300 banden. Op korte termijn ga ik mijn wielophanging nakijken. Ik verdenk de onderste wieldraagarmen, meer specifiek de rubbers ervan.

Als iemand de genoemde bandenslijtage herkend, kan deze mij dan tips geven betreffende de wielophangingonderdelen waar ik speciaal op moet letten bij een 156?

M.vr.gr.,
Christ

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: ma aug 23, 2010 17:24
door Herbieyy
Je kunt haast wel zeker zijn dat het de draagarmen zullen zijn, controleer ze idd maar eens op speling :wink:

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: ma aug 23, 2010 19:24
door Tjerry
Of de dealer of bandenboer heeft hem op fabrieks specificatie gezet. :!: Dat is veel uitspoor voor truttige rijders.

Als je van een scherpe auto houd (welke alfarijder niet) moet de sporing op nul staan.Dan is ook de slijtage alleen aan de binnenkant opgeheven.

Tjerry

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: ma aug 23, 2010 19:26
door Gtv4
Is ie verlaagd?

Re: RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR

Geplaatst: ma aug 23, 2010 20:57
door Tymen QV
Je kunt haast wel zeker zijn dat het de draagarmen zullen zijn, controleer ze idd maar eens op speling :wink:
+1 en daarna uitlijnen

Succes

Tymen QV 8)

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: ma aug 23, 2010 21:24
door japio
Nogmaals...is tie verlaagd? 8)

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: di aug 24, 2010 11:09
door christ70
Hij is niet verlaagd.

Is het trouwens bij het uitlijnen van een 156 nog van belang om deze te belasten met gewicht zodat de rijhoogte exact klopt?

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: di aug 24, 2010 11:54
door Gtv4
Dan eerst eens de uitlijning laten controleren, dan komt evt ook een slechte draagarm (of iets anders) wel boven water.

Bandenslijtage is altijd een verkeerde uitlijning en kan slijtage aan de ophanging zijn of er is ooit iets vervangen aan de ophanging zonder opnieuw uit te lijnen.

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: di aug 24, 2010 11:57
door Bullettooth
Om een duidelijk beeld te geven van het 'probleem' is meer info nodig!

Hoeveel km hebben de banden erop gezeten. (foto met het versleten profiel geeft ook info)
Wat is de banden maat?
Velg maat + ET waarde (indien niet origineel)
Hij is niet verlaagd, maar is het een type 'sport' of te wel fabrieks verlaagd!?
Wanneer is hij voor het laatst uitgelijnd? Rapport!?
Draagarmen, wanneer voor het laatst vervangen!?
Ooit schade gehad!?
Stoeprandje gepakt!?


Enfin, met een vraag: mijn banden slijten snel, is dit normaal kan niemand wat!

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: di aug 24, 2010 12:30
door christ70
Beste Bullettooth, met alle respect, maar ik denk dat je mijn oorspronkelijke post niet goed gelezen hebt. Ik heb het niet over normale bandenslijtage op het loopvlak, maar over extreme slijtage op de uiterste binnenranden van het loopvlak. Op het loopvlak zat nog ca. 2 mm terwijl bij de binnenranden de koortlagen al zichtbaar waren. Ik heb geen foto van de banden die inmiddels al vervangen zijn.

Om toch maar de extra info te geven:
205/55-16 op originele AR selespeed velgen
Bij mijn weten is het geen sportuitvoering hoewel ik niet precies weet waar ik dat aan kan herkennen
Ik heb hem nooit uit laten lijnen, dat is dus 3,5 jaar. In deze periode de teller van 136000 naar 225000 gereden.
Ik heb nog nooit een draagarm vervangen
De auto heeft bij de vorige eigenaar schade gehad, ik weet niet wat voor schade
Ik heb geen stoeprandjes gepikt
De eerste set banden, welke er al opzaten, waren Michelins welke nog wel redelijk gelijkmatig waren afgesleten.
Ik heb recentelijk in de Alpen zeer veel bochtige wegen gereden

Ik snap best dat het probleem waarschijnlijk zit in de onderste wieldraagarmen. Ik heb enkel een post geplaatst om te kijken of dit inderdaad het meest waarschijnlijk zou zijn. Ik snap ook best dat de auto uitgelijnd moet worden als e.e.a. vervangen is.

Groeten,
Christ

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: di aug 24, 2010 12:48
door KAS
Ik neem aan dat je na montage van je nieuwe banden de auto nu wel hebt laten uitlijken? Lijkt mij wel noodzakelijk als ik dat lees.

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: di aug 24, 2010 12:49
door indy
Dan is het antwoord redelijk simpel. Banden vervangen voorwielophanging (laten) controlleren. En laten uitlijnen. Evt slecht herstelde schade komt dan ook wel naar voren als ze weten wat ze doen.

Re: RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR

Geplaatst: di aug 24, 2010 14:03
door Gtv4
Beste Bullettooth, met alle respect, maar ik denk dat je mijn oorspronkelijke post niet goed gelezen hebt. Ik heb het niet over normale bandenslijtage op het loopvlak.
En bedankt voor het meedenken. :? Bullettooth zijn antwoord is geheel correct en klopt precies met jou vraag in de eerste post.
Ik snap best dat het probleem waarschijnlijk zit in de onderste wieldraagarmen. Ik heb enkel een post geplaatst om te kijken of dit inderdaad het meest waarschijnlijk zou zijn. Ik snap ook best dat de auto uitgelijnd moet worden als e.e.a. vervangen is.

Groeten,
Christ
Dus de feitelijke vraag is dan dat je wil weten hoe je onderste draagarmen kunt controleren en eventueel de rest van de wielophanging.

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: di aug 24, 2010 17:52
door christ70
Inderdaad, ik had wat meer info moeten geen.

Echter de opmerking:
Enfin, met een vraag: mijn banden slijten snel, is dit normaal kan niemand wat!
vond ik een beetje kort door de bocht.

Vandaar mijn eerdere reply naar Bullettooth. Excuses als deze verkeerd zijn aangekomen.

Mijn feitelijke vraag is niet hoe ik de draagarmen moet controleren. Dat lukt me echt wel. Het is meer of ik naast de onderste draagarmen die ik zwaar verdenk, gezien de genoemde bandenslijtage ook andere specifieke wielophangingonderdelen moet verdenken.

Ik controleer alles wel even.

Groeten., Christ

RE: Extreme bandenslijtage binnenzijde voorbanden '01 AR156S

Geplaatst: di aug 24, 2010 19:19
door Gtv4
Met de meer info kun je ook betere antwoorden verwachten.
Kort door de bocht is om maar direct via internet vast te stellen dat het de onderste draag armen moeten zijn.

Misschien zijn in de laatste 100.000km de veren wel dusdanig ingezakt dat je daarop je sporing moet bijstellen.
Enigste goede manier om een diagnose te stellen is om de auto te laten uitlijnen waardoor je direct de afwijking zal zien.
Een goede uitlijnboer kan jou ook precies vertellen welk onderdeel de veroorzaker is.

Ik heb 2 jaar (60dkm) met versleten onderste draagarm rubbers gereden (2x de aantekinging gehad op het keuringsrapport) en perfect slijtage beeld op de banden
Daarna beide draagarmen boven en onder vervangen en 30 dkm verder nog steeds perfecte slijtage op de nieuwe banden. (en alles zonder opnieuw uitlijnen)

Het schuin slijten is bij mij begonnen met de extra verlaging en na het opnieuw uitlijnen. (ga dus nog een keer terug om mijn 156 niet op fabriekswaarde af te stellen)