Pagina 1 van 2
gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: wo aug 18, 2010 20:05
door Petje 75
Is het te doen om een flink getuned blok (2.1 savalli) fatsoenlijk op gas te laten lopen .
Of maar beter een "standaard" blok gebruiken?
Het Berlina poject begint op te schieten en nu komt de vraag welk blok we erin gaan lepelen......
RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: wo aug 18, 2010 21:14
door ravado
tuurlijk alles loopt op lpg....
RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: wo aug 18, 2010 21:51
door Robkg
Het is prima te doen, wel zou je om het blok optimaal te laten lopen, LPI kunnen overwegen, waarbij je dan wel weer zelf een motormanagement systeem in zult moeten bouwen (bijv een KdFi).
RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: wo aug 18, 2010 22:15
door jan1300
LPG heeft een hoger octaangetal (105 dacht ik) dus dat moet goed gaan!
Maserati Ghibli turbo doet het ook goed op LPG!
Bel eens met AIT autogas
WWW.AITAUTOGAS.NL
gr Jan
RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: wo aug 18, 2010 22:36
door WhizzMan
LPG varieert van 102 (winter) tot 120 (zomer) RON. In de winter zit er meer butaan in om te zorgen dat het wel goed verdampt.
Je moet rekening houden met een paar dingen als je op LPG gaat rijden.
- Als je carbs hebt, ga je met een "gewone" LPGverdamper je inlaat afknijpen. Dat kost bot vermogen, ook op benzine. Je hele afstelling van je carbs is daardoor ook van slag dus die mag je opnieuw af gaan stellen. Dit lijkt me dus niet de beste methode. Het kan wel, je haalt er ook best meer vermogen uit dan je uit een standaard 2.0 zou halen, maar het is niet optimaal. Een klassieke dampgasinstallatie is ook gevoeliger voor backfires.
- Als je carbs hebt en je gaat voor dampgasinjectie, moet je bijna een compleet benzineinjectiesysteem inbouwen om het goed afgesteld te krijgen. Het kan (bijvoorbeeld met kdfi) maar het is een boel extra techniek in je auto. Eventueel kan LPi dan ook, maar dat is nog weer even prijziger en er zijn in Nederland maar een paar inbouwers die zulk soort projecten doen.
- Als je injectie hebt, kan je er wel een gewone verdamper op zetten, maar net als bij carbs, het is zonde van je afgeknepen inlaat. Ga zeker bij benzineinjectie kijken naar ook dampgasinjectie of lpi. Dit zijn systemen die de signalen van de sensoren en injectoren van je bestaande injectiesysteem als input gebruiken en ze zijn dus relatief eenvoudig in te bouwen in auto's die al injectie hebben.
- Bij LPG als brandstof is een hele goede vonk en geen valse lucht ontzettend belangrijk. LPG ontbrandt moeilijker en door de karakteristiek van de brandstof en waar het in de inlaat wordt toegevoegd, zal je bij een backfire een grote(re) kans op grote(re) schade hebben dan bij benzine. Zorg dus voor goede bougies (iridium), goede kabels (koperkern) een goede verdeler en rotor, of een 123ignition, of iets helemaal electronisch. Bezuinig hier niet op, koop gewoon iets wat zeker weten goed is en lang meegaat.
Als je dit allemaal goed doet, kan je in de meest opgefokte auto nog LPG inbouwen. Zoals gezegd, LPG heeft een hoog octaangetal, dus ook in snelle motoren werkt het prima als brandstof. Als je LPi gaat inbouwen, zal het verdampen van het gas in je inlaat je inlaatlucht superkoelen. Koude lucht bevat meer zuurstof. In de praktijk kan je door dit effect bij goed afgestelde motoren met LPi 2 tot 5 procent meer vermogen krijgen dan bij RON98 als brandstof voor hetzelfde blok, in een atmosferische motor. Het is bewezen dat je LPi ook prima in kan bouwen in auto's met een turbomotor. Die profiteren door dit koelende effect onder sommige omstandigheden zelfs nog meer.
RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: do aug 19, 2010 00:36
door Robkg
K heb ff de grafiekjes opgezocht hier het verschil tussen LPI en euro98(!) (ondanks dat er E95 in de titel staat, reed ik wel altijd BP Ultimate, de LPG tankte ik waar het uit kwam.
Het gaat hier wel om een 1.6 16v Fase 1 uit een 146. Het is dan ook alleen om het verschil aan te duiden tussen benzine en LPI bij een juiste afstelling. Er was bij deze installatie overduidelijk bewust gekozen voor een afstelling waarbij er niet/nauwelijks verschil zat tussen LPI en benzine. Bij vergelijkbare inspuiting met LPI als benzine zou er beduidend meer vermogen zijn behaald. Nu reed ik op LPI niet alleen goedkoper, maar ook nog eens zuiniger.
Plaatjes klikbaar voor groot

RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: do aug 19, 2010 07:24
door WhizzMan
Je bedoelt te zeggen dat de tuning van de ECU in de auto zelf niet aangepast was om meer voordeel uit de LPi te halen?
RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: do aug 19, 2010 10:41
door midas
De 2.1 blokken hadden dacht ik wel het euvel makkelijker warm te kunnen lopen. Op LPG rijden geeft toch ook al weer meer warmte dus of de combi 2.1+LPG perfect is weet ik niet....
Re: RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: do aug 19, 2010 11:36
door WhizzMan
De 2.1 blokken hadden dacht ik wel het euvel makkelijker warm te kunnen lopen. Op LPG rijden geeft toch ook al weer meer warmte dus of de combi 2.1+LPG perfect is weet ik niet....
De reputatie dat een 2100 warmer loopt kan natuurlijk ook komen doordat je er veel meer vermogen uit haalt. Een 170pk blok produceert nou eenmaal meer warmte dan een zelfde met maar 130pk. Ik ga er van uit dat er sowieso een fatsoenlijke koeling op een auto wordt gezet waar je zo'n blok in bouwt, niet?
Dat LPG zou zorgen dat motoren warmer lopen zijn al genoeg discussies over geweest. Mijn mening is dat je dat met goed afstellen kan compenseren. Nadeel is dan wel dat meeste auto's het niet toelaten om met 2 verschillende afstellingen te kunnen rijden, die met het omschakelen van de brandstof worden ingeschakeld...
RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: do aug 19, 2010 13:22
door Joel
Zou wel voor lpg dampgasinjectie gaan dan. Redelijk makkelijk in te bouwen met carbs, geen restrictie in inlaat, geen back fires. Hier kan je een setje halen, kan je zelf gaan inbouwen:
www.luccio.nl
Je moet alleen een gasklepsensor inbouwen en een lambdasonde in de uitlaat. En zoals eerder gezegd een goed ontstekingssysteem. Heb het zelf ook op mijn GT Junior, welliswaar nu nog met een standaard 1600 maar ben nu een 2L aan het opbouwen met HC zuigers en C&B nokkenassen e.d. Kijk hier maar eens:
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... c&start=45
Als je een conventionele gasinstallatie gaat inbouwen zou ik het zonde vinden van de 2.1. Kan je net zo goed een standaard 2L nemen.[/url]
RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: do aug 19, 2010 15:17
door Petje 75
Conclusie: met LPG
Op carbs liever geen getuned blok.
Of carbs ombouwen naar injectie
Zorg voor voldoende koeling
liefst een LPi installatie.
Re: RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: do aug 19, 2010 15:22
door GiuliaCorse
Conclusie: met LPG
Op carbs liever geen getuned blok. niet waar
Of carbs ombouwen naar injectie waarom
Zorg voor voldoende koeling Dat wel
liefst een LPi installatie.
Voor beste rendement ja, maar wat wil je onder de kap zien, wil zelf ook binnenkort met 105je op gas en wil daarom mengstukken tussen de carbs, verdamper in voorscherm, tankvulling achter de nummerplaat en je ziet er bijna niks van.
Re: RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: do aug 19, 2010 19:39
door WhizzMan
Conclusie: met LPG
Op carbs liever geen getuned blok.
Of carbs ombouwen naar injectie
Zorg voor voldoende koeling
liefst een LPi installatie.
Op carbs kan je best dampgasinjectie/lpi doen hoor. Je wilt alleen liever geen klassieke vergasser met een gasventuri (mengstuk) gebruiken. Zoals gezegd, voor dampgasinjectie moet je wat meer electronica inbouwen. LPi wil niet echt zonder injectiepulsen van een benzineinjectiesysteem. Je kan dat er ook nog "voor spek en bonen" naast hangen en gewoon geen benzineinjectoren er op zetten hoor.
RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: do aug 19, 2010 19:43
door ravado
waarom geen gasventuri op een carbs blok?
Re: RE: gas en tuning 2.0 nord blok
Geplaatst: do aug 19, 2010 20:53
door WhizzMan
waarom geen gasventuri op een carbs blok?
Het werkt wel, maar het kost vermogen. Als je net ontzettend je best doet om een motor zwaar op te fokken ga je er niet weer een dikke restrictor op zetten lijkt me? Die restrictor betekent ook dat je opnieuw mag gaan rollen als je ook nog op benzine wilt kunnen rijden, want je vacuum in je carbs is zodanig anders geworden dat je sproeierbezetting ook niet meer klopt.