Pagina 1 van 2

Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: di aug 17, 2010 23:42
door Jurian
Aangezien de 90 die ik net heb aangeschaft niet meer helemaal (nou ja eerder helemaal niet) strak in de lak staat wil ik d'r op een gegeven moment laten overspuiten. Zo heeft het dak voor het grootste deel geen blanke lak meer en heeft de vorige eigenaar met net een ander kleurtje diverse delen "professioneel" bijgespoten. Heeft iemand tips en informatie over hoe auto's aangeleverd moeten worden, goeie bedrijven en natuurlijk de kosten. Tis een vraagje voor de toekomst, aangezien eerst de deuren en spatborden vervangen moeten worden.

Vragen waar ik nu bijvoorbeeld tegen aanloop:

- Hoe moet de auto aangeleverd worden?
- In hoeverre is het mogelijk / slim om de auto in een andere kleur te laten spuiten (moet dan ook het hele interieur eruit om de binnenkant netjes te spuiten bijv.)? Novanta is nu Grigio Neutro 768 en ik zit te twijfelen om m in deze kleur te laten of te kiezen voor (bordeaux) rood of nero.
- Hoe moet een auto aangeleverd worden (kaal en beplakt of gewoon neerzetten)?
- Wat te doen met de diverse deukjes en "professioneel" opgelapte (roest)schades van de vorige eigenaar?
- Wat mag een redelijke spuitbeurt kosten?

De auto wordt en zal in de toekomst voor dagelijks gebruik ingezet worden. Het is dus niet zo dat elke oneffenheid eruit gehaald moet worden, maar auto moet wel knap worden.

Iemand misschien wat tips? Alvast bedankt.

RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: wo aug 18, 2010 01:04
door Gtv4
Het is geheel aan jou hoe je de auto weg brengt.

Ik ben voorstander van alles demonteren zoals lijsten, klinken, verlichting e.d. dus niet afplakken.
Als de ramen in de rubber zitten kun je een koordje onder de rubber trekken, beter is om de raam te demonteren om eventuele narigheid te behandelen.

Maar wat wil je doen met deze auto en wat mag het kosten?
Hoeveel roest heb je en wil de de auto helemaal blank maken of een snelle spuitbeurt en de huidige lak licht opschuren?
Ga je het zelf strak maken of laat je dat doen of doe je daar helemaal niets aan?

Dus zoals gezegd, het is aan jou en hoeveel wil je uitgeven?
Ter indicatie, ik ken een spuiter die enkel de lak erop zet, dus demonteren of afplakken, schuren en strak maken maar ook eventueel de grondlak spuiten doe je dan zelf.
Deze man spuit een auto voor 5 a 600 euro.
Als je een auto compleet laat klaar maken en zelf het de/monteer werk doet kost al snel 2000 tot 4000 euro. (afhankelijk hoeveel slecht plaatwerk je hebt)

En nog een tip, voor mooi spuitwerk is de voorbewerking het belangrijkste deel. Dus als je zelf gaat strak maken en schuren dan zou ik een niet de dure spuiter zoeken. (tenzij je zeker weet dat je het heel goed kan) :wink:

RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: wo aug 18, 2010 12:12
door MartijnGTA
Oei...aanstekelijk topic, Jur!!

Op de wensenlijst van de 75 staat ook nog een re-spray. Als jij nou eens ervaring op doet... :wink:

Bij de sloperijen in De Liede (hier om de hoek) wordt er in veel loodsen auto's gespoten. Ik heb nog niet rond gevraagd, maar het wel in mijn achterhoofd gehouden om daar tzt eens te gaan informeren want ze zagen er goedkoop uit. Dus geen dure cabines, vooral zuid europeese en noord afrikaanse types (zijn wat praktischer ingesteld), auto's van diverse pluimages...

Re: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: wo aug 18, 2010 12:25
door Bullettooth
Novanta is nu Grigio Neutro 768 en ik zit te twijfelen om m in deze kleur te laten of te kiezen voor (bordeaux) rood of nero.
Iemand misschien wat tips?

:shock:

Grigio Neutro 768 laten natuurlijk! (wel opnieuw laten spuiten, kaal afleveren).

RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: wo aug 18, 2010 15:50
door Frits
Nero 8) of Rosso natuurlijk :wink:

RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: wo aug 18, 2010 18:32
door KAS
Ik zou es bij een schadebedrijf langs gaan voor info. Die kan je veel meer vertellen. En je uit de droom helpen wellicht. Ga er vanuit dat als je het netjes wil hebben je meer dan 5 a 600 euro kwijt bent.
Alles valt en staat bij het goed strakmaken. En daar zit veel werk in dus veel uren. En autolak is ook niet goedkoop. Een dak kun je ook apart laten spuiten om de kosten te drukken. Een paar andere deuren in de kleur erin en het wordt al wat goedkoper.

Re: RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: do aug 19, 2010 12:30
door Jurian
Ik zou es bij een schadebedrijf langs gaan voor info. Die kan je veel meer vertellen. En je uit de droom helpen wellicht. Ga er vanuit dat als je het netjes wil hebben je meer dan 5 a 600 euro kwijt bent.
Alles valt en staat bij het goed strakmaken. En daar zit veel werk in dus veel uren. En autolak is ook niet goedkoop. Een dak kun je ook apart laten spuiten om de kosten te drukken. Een paar andere deuren in de kleur erin en het wordt al wat goedkoper.
Die illusie had ik zoiezo niet. Ik dacht zelf aan bedrag tussen de 800 en 1.750 - 2.000 eu. Het dak strakmaken met andere deuren is wel een goede optie, alleen gaat de blanke lak er op de motorkap af, zitten op de achterschermen diverse reparatieplekken (wielkastranden, gasdop verwijderd en een andere schade) vandaar dat ik ervan uit ging dat alles laten spuiten dan wel een stuk rendabeler zou zijn (de kosten voor de cabine e.d. zijn dan toch al gemaakt.

De auto hoeft van mij ook niet helemaal glad als een spiegel gemaakt te worden aangezien het toch een daily driver is.

RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: do aug 19, 2010 15:36
door _Pieter_
Reken minimaal €300 voor de lak, en dan heb je niks metallic of blanke lak of iets moeilijks.
En als je een auto hebt waar al blanke lak op zit, moet vaak de boel eerst goed voorbewerkt en/of geisoleerd met een grondlaag.
Idd de voorbewerking is het meeste werk. Echter ga je zelf hobbyen is de kans groot dat je iets verkeerds doet wat er allemaal weer af mag van de spuiter.
Dus idd ga eens bij een goede schadehersteller praten en check of het mogelijk is om een bepaald deel van de voorbereiding zelf te doen, en wat dat met de prijs doet.
Demontage van de strips, ruiten etc moet zeker kunnen. Maar bedenk wel dat de (goede) profi's dat vaak ook heel snel en heel secuur kunnen.
In een loods een auto door een vaag type laten overblazen heb ik al eens gezien. Dat wordt janken.
Groet, Pieter

RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: do aug 19, 2010 15:52
door alfaqv75
ik zal eens wat balletjes opgooien voor je, denk er ook eens over na om naar Polen of zo op vakantie te gaan met de 90 :wink:

Re: RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: do aug 19, 2010 15:54
door alfaqv75
Demontage van de strips, ruiten etc moet zeker kunnen. Maar bedenk wel dat de (goede) profi's dat vaak ook heel snel en heel secuur kunnen.
ik denk niet van een 90 :wink:
(die jonkies weten niet eens wat er binnenkomt :lol: )

RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: do aug 19, 2010 16:03
door _Pieter_
ik had het ook niet over pubers, maar over echte profi's die al jaren in het vak zitten.

Re: RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: do aug 19, 2010 18:33
door giuliettaevo
In een loods een auto door een vaag type laten overblazen heb ik al eens gezien. Dat wordt janken.
Ik heb wel eens een auto gezien die in de tuin was gespoten en die zag er beter uit als menig auto die van een schadebedrijf komt... :wink:

Voorbewerking is heel belangrijk, hoe fijner er geschuurd wordt hoe mooier het resultaat. :)

Denk er ook aan dat er vandaag de dag alleen nog maar met van die waardeloze watergedragen lak gespoten mag worden en dat je dat eigenlijk niet wilt :( ... hoe slechter voor het milieu hoe beter het is geldt hier eigenlijk. :oops:

Lekker dik in een unikleur spuiten en oppolijsten. 8)
ik had het ook niet over pubers, maar over echte profi's die al jaren in het vak zitten.
Ook die hebben niet veel 90's gezien waarschijnlijk.. :wink: :lol:

RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: do aug 19, 2010 23:05
door bert308
Over 2 weken ofzo ga ik mijn Sud weer spuiten, 4 liter lak is 130 Euro, d´ouderwetse milieu onvriendelijke, en, niet te onderschatten toch ook wel gezondheidsonvriendelijk. Niet te vaak doen want bij een zweem van geur van thinner of verf ofzo krijg je de kriebelhoest maandenlang daarna, als je onvoldoende adembescherming had.
Als je het niet zelf doet en iemand anders moet betalen is het niet rendabel voor een 90 of Sud, sorry dat ik het zeg. Een vriend van mij doet wel zo´n klussen aannemen voor 15 tot 20 euro per uur, Citroen DSsen, Mercedessen, Alpine 310 (polyester incl sunroof verwijderen) zelfs een Jag XK120 heeft hij al eens gedaan, doet kaal maken, wat laswerk, strakmaken, heeft een Pool daar rondlopen die werkt voor geld waar wij niet voor uit bed komen. Het uiteindelijke spuiten laat hij bij een schadebedrijf tegenover doen. Heeft wel al eens een rechtzaak tegen zich gekregen van een ontevreden klant, het werk had hij voor 5000 euro aangenomen en de klant vond dat de auto verknoeit was en wou meer dan 10000 schadevergoeding, klant heeft rechtzaak wel verloren. Het is gewoon zo, een auto die al wat meegemaakt heeft helemaal strak en goed maken kost 2 jaar werk of je doet het snel snel en eventueel 2 jaar later hier en daar nog wat probleempunten opnieuw aanpakken, zo doe ik het.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: do aug 19, 2010 23:28
door giuliettaevo
=D>

Zo hoort dat... jammer genoeg beginnen mijn achterburen moord en brand te schreeuwen als ze zoiets zien... :evil:

Re: RE: Tips en tricks voor het overspuiten van de Novanta

Geplaatst: do aug 19, 2010 23:39
door bert308
=D>

Zo hoort dat... jammer genoeg beginnen mijn achterburen moord en brand te schreeuwen als ze zoiets zien... :evil:
Mijn vader is dr ook niet zo blij mee, na het spuiten van de 308 toen die weer binnen stond, vroeg hij of er buiten een varken geslacht was...
Af en toe zou ik in Polen of Rusland geboren willen zijn, maar meestal niet.