Pagina 1 van 1

Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: ma aug 16, 2010 12:50
door De Block
Een grondige blok en bak revisie van de Bert is in volle gang. Alvast eens vooruitlopend: wat is wijsheid qua inrijden..?

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: ma aug 16, 2010 17:40
door thomfr
Inrijden:
Dagje vrij nemen en 1000km. met wisselende toerentallen (binnenwegen en verschillende snelheden) max 3500rpm. draaien.
Daarna olie en filter verversen, klepspeling (laten) controleren en de volgende 2500km. niet meer dan 4500 tot max 5000 toeren draaien.
Probeer zo veel mogelijk korte ritjes te vermijden maar rij hem iedere keer netjes warm en rij ook niet op de snelweg lange tijd een vast toerental maar varieer.
ALTIJD bij koude motor niet meer dan 2500 tot 3000 toeren draaien (ook na 200.000km.).

Veel plezier,

Thom
(wiens 1750 nord in de 20.000km. na revisie minder dan een liter olie op de 6000km. verbruikt bij toch zeer sportief gebruik, na het inrijden).

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: di aug 17, 2010 01:00
door ravado
mij is altijd geleerd dat toerental niet eens het allerbelangrijkste is maar wel de belasting. Dus geen volgas bij koude motor ongeacht toerental.
VWB het inrijden zijn er ook veel verschillende varianten. Ik zou zeggen rustig warm rijden en dan lekker tot 4000 rpm en niet meer dan halfgas de eerste 300 km daarna rustig meer belasting en meer toeren. Wel zoveel mogelijk varieren in toerental.

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: di aug 17, 2010 08:40
door GiuliaCorse
Netjes warm rijden en eerste stuk niet boven 3500 toeren, als je km of wat op bedrijfstemp hebt rond gereden, dan gewoon op haar falie geven. Wel even verversen na km of 200 a 300.
Zo zie je zoveel mensen zoveel meningen. Weet alleen dat er mensen die blokje kleurig volgens de 1000 km niet boven 3500 rpm ect manier hebben ingereden, aan het eind niet het vermogen hadden dan degene die gewoon goed gas hebben gegeven tijdens eerste km's.

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: di aug 17, 2010 09:18
door Gtv4
Verhaal 1 is het verhaal wat vroeger werd geadviseerd voor bijna alle motoren.

Dit alles heeft vooral te maken met het het inlopen van het hoon patroon en zuigerveren.
Vroeger hadden de nieuwe auto's ook inloop olie die je na een x aantal km's weer moest verversen.

Bij een revisie motor zou ik ook de olie na een b.v 200 tot 500 km verversen!
Voor de huidige generatie zuigerveren en cilinders zou ik niet te bang zijn, gewoon wisselend rijden qua toerentallen en vermogen en zeker niet te lui.
Warm rijden is natuurlijk iets wat je altijd en met elke motor doet.

Hoe denk je dat huidige motoren inlopen bij de fabriek?
Bij onze vrachtwagen diesels gaat dat hele proces in ongeveer 10 minuten.
1e paar minuten stationair, dan een paar minuten half gas en half vermogen en dan is het water en olie ongeveer 60 graden.
Vervolgens gaat de motor op max vermogen voor een aantal minuten, dan afkoelen en weer uitbouwen.
Onderzoek heeft geleerd dat dit (snelle) proces goed is voor het inlopen van de zuigerveren en niet schadelijk is voor het lager werk.
Motoren met productie fouten overleven deze test dan ook niet. :wink:

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: di aug 17, 2010 11:13
door Stef33
Je kunt natuurlijk ook bij prins bredevoort (of ergens anders) deze sticker bestellen:

Code: Selecteer alles

Artikelnummer 0.3265.3 Omschrijving Sticker snelheid inrijden 1750-2000
Ben je lekker tijdsorgineel bezig. ;-)
(is natuurlijk gewoon "verhaal 1")

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: di aug 17, 2010 12:37
door WhizzMan
Als je een blok hebt wat volgens moderne toleranties opgebouwd wordt, kan je het redelijk eenvoudig houden. Vroeger heette het nog blueprinten, tegenwoordig met de moderne blokken moet je die toleranties wel aanhouden anders gaat het stuk of haal je de emissies niet meer.

Zorg er voor dat je het blok netjes warm rijdt, voordat je echt vermogen gaat vragen. Wees vooral niet te voorzichtig, hoe sneller een blok op temperatuur is, hoe sneller de onderdelen op de juiste speling ten opzichte van elkaar zitten en de olie ook chemisch gezien z'n werk kan doen. Uiteraard niet gaan trappen, dit geldt voor alle motoren, niet alleen bij inrijden.

Als je blok op een normale arbeidstemperatuur is, moet je bij het inrijden vooral zorgen dat je het goed vermogen laat leveren. Alleen dan komt er voldoende druk op de zuigerveren om goed in te slijten op de cylinderwand. Als je dit niet doet, zal de ruwheid van de veren en de wand af zijn voordat je een goed kontaktvlak hebt en zal je daardoor meer compressieverlies en olieverbruik krijgen in je motor. Het nadeel van een motor die nog niet ingelopen is veel vermogen laten leveren, is dat je op de "hot spots" veel warmte ontwikkeld. Dit moet wel weg kunnen en de onderdelen moeten niet oververhit raken. Daarom moet je nadat je het blok eventjes vermogen hebt laten leveren, het de kans geven om die warmte kwijt te raken. Vandaar het "wisselende belastingen" verhaal. Je kan nu zelf wel verzinnen waarom het niet verstandig is om in de eerste 2 kilometer vol in de toeren te gaan en je voet niet van het gas te halen. Afhankelijk van met hoeveel precisie je blok is opgebouwd, heb je aan "even de zuigerveren inslijten" genoeg, of moet je net als vroegah heel voorzichtig opbouwen omdat ook de hoofd- en krukaslagers en zo nog helemaal moeten inlopen.

Inloopolie zitten een aantal additieven niet in. Vooral de wrijvingsverminderende zijn er uit gehaald. Verder zit er wel spul in wat helpt chemische verontreiniging te neutraliseren omdat allerlei nieuwe onderdelen nog in een coating kunnen zitten die in de olie terecht komt. Haal de inloopolie er niet te vroeg uit. Het is nodig om de boel goed in te laten slijten en als de bouwer "1500 kilometer" roept, is 500 echt te weinig.

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: ma sep 13, 2010 09:39
door De Block
Hoop meningen... Ben inmiddels 700 km onderweg in 2 lange ritten. Vooralsnog rustig aan gedaan. Niet boven de 3500 toeren en vrij constant gereden.

Kan iemand mij technisch uitleggen hoe het kan dat een motor die "vlot" ingereden wordt ook vlotter zal zijn in het eind. Heb moeite dat zef te verklaren.

Ik maak veel kilometertjes in de bert op jaarbasis en rij hard. Mijn idee was om het blok rustig in te rijden om de duurzaamheid te vergroten... 2000 km max 3500 toeren in relatief constante riten met heel af en toe wat korte stukjes tot 4500/5000 toeren.

Erug saai. Dat wel.

Na 2000 km olie verversen, nieuw filter (?), kettingspanner los/vast, kop na trekken en eventueel kleppen stellen.

Wat is ook al weer de volgorde en het aanhaalmoment voor de kop...?

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: ma sep 13, 2010 10:14
door vV
even zoals mijn raceblok is ingereden:
op een HARC dag, eerste sessie rustig aan, 2e sessie minder rustig aan, derde sessie vol open maar kort , 4e sessie idem maar langer voorzover mogelijk in de regen . Is gedaan met inloopolie erin, je merkte ook dat wat er tussen de sessies in moest steeds minder werd, tussen derde en 4e sessie bijna niets meer. Daarna is alles nagelopen, inloopolie eruit, oliekoeler aangesloten (inloopolie doen we altijd zonder oliekoeler aangesloten) en de 10W60 erin. Is een racemotor dus wat andere toleranties, maar er hoeft ondanks het gebruik nauwelijks olie bijgevuld te worden.

Mits je inrijdt met minerale olie of inloopolie hoeft het helemaal geen verhaal van duizenden km te worden. inlopen gaat erom dat alles op elkaar insluit, dus zuigerveren op de bus, lagers op de lagertappen. verder niet.

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: ma sep 13, 2010 10:23
door Andretti Molletti
Ik denk niet dat er inloopolio inzit? 2000km op inloopolio en er loopt olio uit ;)
Ik snap het (?) achter het filter ook niet? Ja natuurlijk moet je je filter vervangen en eigenlijk veel eerder dan 2000km.
Het verhaal van vV klopt aardig ook voor straatauto's. Van hele lange constante stukken loopt je motor (leest slijt) niet in.

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: ma sep 13, 2010 11:12
door De Block
Helder. Werd er al gek van. ;-)

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: ma sep 13, 2010 17:34
door SpeakerDocktor
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Nog meer food for thought [zie link hierboven], veel gas geven drukt je zuigerveren goed tegen de cylinder om ze zo netjes in te 'slijten'. Dit zegt dus niet tot de toerenbegrenzer trappen, volgas geven vanuit lage toeren doet dot ook al.

Cheers
Martijn

Re: RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: ma sep 13, 2010 17:56
door De Block
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Nog meer food for thought [zie link hierboven], veel gas geven drukt je zuigerveren goed tegen de cylinder om ze zo netjes in te 'slijten'. Dit zegt dus niet tot de toerenbegrenzer trappen, volgas geven vanuit lage toeren doet dot ook al.

Cheers
Martijn
"Toerenbegrenzer" :?

Re: RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: di sep 14, 2010 07:39
door SpeakerDocktor
"Toerenbegrenzer" :?

:roll: oooooooooooooooooeps, heb je als je alleen maar met dat nieuwerwetse spul rijdt :wink:

RE: Inrijden Nord 2 liter.

Geplaatst: di sep 14, 2010 08:01
door De Block
Juist. En die hoef je dus niet in te rijden.

Iemand nog een antwoord op mijn vraag over het aanhaalmoment en de volgorde van de kop?