Draagarm- en stabilisatorstangrubbers Alfa 145
Geplaatst: zo aug 15, 2010 10:40
Eind deze maand rij ik al 4,5 jaar en 70.000 km in mijn Alfa 145 1.8 TS uit 2000. Ik heb nog nooit wat aan de ophanging hoeven te doen.
Veren, dempers, rubbers, alles is tijdens de APK keuringen steeds goed bevonden.
Nu ga ik eind deze maand weer een lange rit maken naar Spanje, ook een tocht van west naar oost door de Pyreneeën staat op het programma.
Voor de ophanging een intensieve rit want niet alle bergweggetjes zijn zo straks als een biljartlaken.
Daarnaast vind ik het onderstel er de afgelopen jaren niet stiller op geworden; het bonkt niet maar het klinkt niet heel solide of zo....
De Punto uit 2002 van m'n vriendin klinkt veel beter over drempels.
Nu was mijn idee om in Spanje zelf de draagarm- en stabilisatorstangrubbers te vervangen, het moet toch een keer gebeuren. Ik kan daar lekker klussen in een grote garage (zonder brug overigens) maar ik heb daar alle ruimte.
En bovendien is die zon ook niet alles...
Gisteren even onder de auto gekeken en geconstateerd dat iig rubbers met nummer 7, zie plaatje, erg veel droogtescheurtjes hebben.

Eind december is er weer de APK, wellicht zijn dan ook de draagarmenrubbers versleten en klussen in de kou en op straat is toch iets minder...
Ik wil dmv deze 'how to", http://forum.alfa145.com/index.php?showtopic=12651, het zelf doen en het enige wat in mijn gereedschapskist ontbreekt is de "Ball Joint Splitter Fork" en een momentsleutel.
Mijn vragen:
1. Wat is de beste manier om toch die draagarm uit die fusee te krijgen?
2. Nu ik daar toch bezig ben en ik de boel los heb: kan ik nog andere dingen vervangen, zie ik iets simpels over het hoofd? Ik neem de slijptol en nieuwe bouten mee mochten die niet los willen komen...
3. Wat is het beste (lees: goedkoopste...) adres om originele draagarmen te verkrijgen? Gewoon Tuynder?
4. Maakt het uit de verschillende bouten niet met een momentsleutel aan te draaien? Is 'vast is vast' voldoende voor deze onderdelen?
5. Verder nog tips bij deze klus?
Ik hoor het graag!
Veren, dempers, rubbers, alles is tijdens de APK keuringen steeds goed bevonden.
Nu ga ik eind deze maand weer een lange rit maken naar Spanje, ook een tocht van west naar oost door de Pyreneeën staat op het programma.
Voor de ophanging een intensieve rit want niet alle bergweggetjes zijn zo straks als een biljartlaken.
Daarnaast vind ik het onderstel er de afgelopen jaren niet stiller op geworden; het bonkt niet maar het klinkt niet heel solide of zo....

Nu was mijn idee om in Spanje zelf de draagarm- en stabilisatorstangrubbers te vervangen, het moet toch een keer gebeuren. Ik kan daar lekker klussen in een grote garage (zonder brug overigens) maar ik heb daar alle ruimte.
En bovendien is die zon ook niet alles...

Gisteren even onder de auto gekeken en geconstateerd dat iig rubbers met nummer 7, zie plaatje, erg veel droogtescheurtjes hebben.

Eind december is er weer de APK, wellicht zijn dan ook de draagarmenrubbers versleten en klussen in de kou en op straat is toch iets minder...
Ik wil dmv deze 'how to", http://forum.alfa145.com/index.php?showtopic=12651, het zelf doen en het enige wat in mijn gereedschapskist ontbreekt is de "Ball Joint Splitter Fork" en een momentsleutel.
Mijn vragen:
1. Wat is de beste manier om toch die draagarm uit die fusee te krijgen?
2. Nu ik daar toch bezig ben en ik de boel los heb: kan ik nog andere dingen vervangen, zie ik iets simpels over het hoofd? Ik neem de slijptol en nieuwe bouten mee mochten die niet los willen komen...
3. Wat is het beste (lees: goedkoopste...) adres om originele draagarmen te verkrijgen? Gewoon Tuynder?
4. Maakt het uit de verschillende bouten niet met een momentsleutel aan te draaien? Is 'vast is vast' voldoende voor deze onderdelen?
5. Verder nog tips bij deze klus?
Ik hoor het graag!